AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #1 Del Skrevet 25. januar 2020 Hei! Jeg lurer på hvilken vgs i Trondheim som er best. Hører av nesten alle at jeg ikke burde gå på Tiller eller Charlottenlund (og Ole Vig i Stjørdalen). Jeg vurderer Thora Storm, men finner ikke ut hvor høyt snitt jeg må ha for at jeg skal komme inn der (jeg bor litt langt unna, men vil flytte inn på hybel). Anonymkode: 2f5af...822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #2 Del Skrevet 25. januar 2020 Tenker det kommer litt an på hvilken person du er. Jeg vil si at Skjetlein er den beste skolen. Har gått både på KVT og Skjetlein, og trivdes best på Skjetlein. Ellers tror jeg at jeg ville ha gått på Heimdal eller Byåsen. Anonymkode: a0687...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #3 Del Skrevet 25. januar 2020 Jeg gikk på Thora Storm (gikk ut for noen år siden) og var kjempefornøyd! Da jeg begynte hadde TS det høyeste snittet av alle skoler som tilbød studiespesialisering, men jeg klarer ikke huske nøyaktig hvor høyt det var. Kanskje 4,2-4,3? Ikke kjempehøyt altså, men krever jo at man jobber noe for å komme inn. Som seg hør og bør Jeg hadde også et par fag på Katta, og var fornøyd der også, bl.a. med lærerne. Dog var byggene mye eldre enn mange andre skoler, bl.a. det nye TS-bygget, så inneklimaet var naturlig nok så som så. Katta har jo forøvrig også relativt høyt snitt. Ellers gikk søsken av meg på Charlottenlund og var ganske fornøyd med det, men etter historier jeg har hørt vil jeg anbefale deg å unngå brakkene hvor enkelte yrkesfag holder til. Det er kjent informasjon at det er politi der titt og stadig etter tips om narkotika. Jeg hadde en del venner som gikk på Byåsen og var fornøyd der også, men der går det tilnærmet utelukkende elever som har gått på Selsbakk eller Byåsen ungdomsskole. Så jeg kan se for meg at det er vanskelig å komme inn som outsider dit. Heimdal, Tiller og Skjetlein har jeg utelukkende hørt negative ting om, så personlig ville jeg unngått disse som pesten Anonymkode: 7a623...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #4 Del Skrevet 25. januar 2020 Kommer du fra et annet sted er nok byskolene best. På utkantsskolene er det mange fra lokalområdet som kjenner hverandre fra før. Sikkert litt lettere når ingen andre kjenner hverandre fra før heller Anonymkode: e8fbb...28e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #5 Del Skrevet 25. januar 2020 Trondheim katedralskole har jeg god erfaring med. 😊 Anonymkode: c5340...12d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #6 Del Skrevet 6. august 2021 Vet at dette er en gammel tråd, men den er fortsatt aktuell. Mine erfaringer fra videregående skoler i Trondheim er: - Thora Storm vgs (den gang Adolf Øien): Her var det mye fokus på materialisme, merkeklær og penger. Typisk skole hvor flesteparten var sossete. For meg var det ikke særlig lett å komme inn som "outsider", selv om jeg ble kjent med flere nye mennesker det skoleåret jeg gikk der. Folk holdt seg mest sammen med folk de kjente fra før av. Det positive med denne skolen var den sentrale beliggenheten og at det var en kort gåtur til butikker og kollektivtrafikk. - Charlottenlund vgs: Dette opplevde jeg som en veldig "blandingsskole". Her var det svært mange ulike elever, noe som medførte både positive og negative sider. Det positive var at man kunne bli kjent med alle slags typer mennesker og på tvers av ulike miljøer. Noe av det negative var at det var mye narkotika og vold, samt mange elever med adferdsproblemer. For min del ble denne skolen litt for stor og uoversiktlig, og det var egentlig litt vanskelig å orientere seg med tanke på det å treffe nye mennesker. På denne skolen gikk det elever fra hele Trøndelag, og fordelen med det var at mange ikke kjente hverandre fra før av. Da jeg gikk der var det store utfordringer med busstilbudet, fordi at det var alt for mange elever og vanskelig å få plass på bussen. Området rundt skolen var ganske fredelig og skjerma. Jeg trivdes ikke så veldig bra på denne skolen, men er man heldig med klassen sin er det nok enkelt å finne likesinnede mennesker her. - Skjetlein vgs: En rolig skole i landlige omgivelser. Dårlig kollektivtilbud til og fra skolen, og man var avhengig av bil/sjåfør hvis man ikke rakk skolebussen til skolen. Jeg synes at det sosiale miljøet på denne skolen var ganske bra og inkluderende, og jeg fikk mange gode bekjente som jeg var sammen med i pausene. Elevene på skolen kom fra ulike plasser i Trondheim og andre plasser i Trøndelag, og det førte til at folk ble "tvunget" til å bli kjent med nye mennesker. Sammenligna med de andre skolene i Trondheim var det ganske lite press rundt klær, status og penger blant folk på denne skolen. Generelt en slækk stemning blant folk på skolen. Så hvis man velger å gå påbygg etter yrkesfag, anbefaler jeg Skjetlein Av andre videregående skoler i Trøndelag vil jeg fraråde Melhus vgs. Utrolig dårlig skolemiljø med mye mobbing, ryktespredning, utfrysing og materialisme. Veldig vanskelig å bli en del av en gjeng da flesteparten kjenner hverandre fra før av. Anonymkode: d570a...071 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #7 Del Skrevet 6. august 2021 43 minutter siden, AnonymBruker said: Vet at dette er en gammel tråd, men den er fortsatt aktuell. Mine erfaringer fra videregående skoler i Trondheim er: - Thora Storm vgs (den gang Adolf Øien): Her var det mye fokus på materialisme, merkeklær og penger. Typisk skole hvor flesteparten var sossete. For meg var det ikke særlig lett å komme inn som "outsider", selv om jeg ble kjent med flere nye mennesker det skoleåret jeg gikk der. Folk holdt seg mest sammen med folk de kjente fra før av. Det positive med denne skolen var den sentrale beliggenheten og at det var en kort gåtur til butikker og kollektivtrafikk. - Charlottenlund vgs: Dette opplevde jeg som en veldig "blandingsskole". Her var det svært mange ulike elever, noe som medførte både positive og negative sider. Det positive var at man kunne bli kjent med alle slags typer mennesker og på tvers av ulike miljøer. Noe av det negative var at det var mye narkotika og vold, samt mange elever med adferdsproblemer. For min del ble denne skolen litt for stor og uoversiktlig, og det var egentlig litt vanskelig å orientere seg med tanke på det å treffe nye mennesker. På denne skolen gikk det elever fra hele Trøndelag, og fordelen med det var at mange ikke kjente hverandre fra før av. Da jeg gikk der var det store utfordringer med busstilbudet, fordi at det var alt for mange elever og vanskelig å få plass på bussen. Området rundt skolen var ganske fredelig og skjerma. Jeg trivdes ikke så veldig bra på denne skolen, men er man heldig med klassen sin er det nok enkelt å finne likesinnede mennesker her. - Skjetlein vgs: En rolig skole i landlige omgivelser. Dårlig kollektivtilbud til og fra skolen, og man var avhengig av bil/sjåfør hvis man ikke rakk skolebussen til skolen. Jeg synes at det sosiale miljøet på denne skolen var ganske bra og inkluderende, og jeg fikk mange gode bekjente som jeg var sammen med i pausene. Elevene på skolen kom fra ulike plasser i Trondheim og andre plasser i Trøndelag, og det førte til at folk ble "tvunget" til å bli kjent med nye mennesker. Sammenligna med de andre skolene i Trondheim var det ganske lite press rundt klær, status og penger blant folk på denne skolen. Generelt en slækk stemning blant folk på skolen. Så hvis man velger å gå påbygg etter yrkesfag, anbefaler jeg Skjetlein Av andre videregående skoler i Trøndelag vil jeg fraråde Melhus vgs. Utrolig dårlig skolemiljø med mye mobbing, ryktespredning, utfrysing og materialisme. Veldig vanskelig å bli en del av en gjeng da flesteparten kjenner hverandre fra før av. Anonymkode: d570a...071 Jeg vil legge til noe mer om disse skolene. Det faglige nivået på Thora Storm vgs var greit nok, og jeg hadde flere engasjerte lærere som var flinke til å lære bort faget sitt. Mange av lærerne var gode til å følge opp meg som elev, noe som gjorde læringsutbyttet større. De fleste lærerne var imøtekommende, hyggelige og pratsomme. Ganske enkelt å få et personlig forhold til lærerne. Charlottenlund vgs hadde et veldig lavt faglig nivå. Her var lærerne uengasjerte, reserverte og ganske stressa. Jeg fikk egentlig ingen oppfølging eller støtte når jeg ba om det, og det virka som at de fleste lærerne ikke hadde interesse av å utvikle faglige gode elever. Vi elevene måtte ta nesten alt av initiativ og ansvar selv, og det var heller ikke så mange forventninger om at vi skulle gjøre skolearbeid eller være aktiv i timene. Mange elever slet med selvdisiplin og arbeidsinnsats, og det føltes egentlig mest ut som en oppbevaringsplass. Ansvar for egen læring var en viktig verdi ved denne skolen, samt at det ikke var noe personlig forhold til lærerne. Melhus vgs hadde flere lærere som var faglige dyktige og som hadde forventninger til oss som elever. Lærerne var dessverre litt arrogante og frekke i kjeften, og de forskjellsbehandla elever i mange sammenhenger. Skjetiein vgs hadde et veldig delt faglig nivå. Noen av lærerne var kunnskapsrike, engasjerte, hyggelige og hadde forventninger til oss som elever, mens noen andre lærere var meget fraværende med lave kunnskaper og forventninger. Anonymkode: d570a...071 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #8 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg vil legge til noe mer om disse skolene. Det faglige nivået på Thora Storm vgs var greit nok, og jeg hadde flere engasjerte lærere som var flinke til å lære bort faget sitt. Mange av lærerne var gode til å følge opp meg som elev, noe som gjorde læringsutbyttet større. De fleste lærerne var imøtekommende, hyggelige og pratsomme. Ganske enkelt å få et personlig forhold til lærerne. Charlottenlund vgs hadde et veldig lavt faglig nivå. Her var lærerne uengasjerte, reserverte og ganske stressa. Jeg fikk egentlig ingen oppfølging eller støtte når jeg ba om det, og det virka som at de fleste lærerne ikke hadde interesse av å utvikle faglige gode elever. Vi elevene måtte ta nesten alt av initiativ og ansvar selv, og det var heller ikke så mange forventninger om at vi skulle gjøre skolearbeid eller være aktiv i timene. Mange elever slet med selvdisiplin og arbeidsinnsats, og det føltes egentlig mest ut som en oppbevaringsplass. Ansvar for egen læring var en viktig verdi ved denne skolen, samt at det ikke var noe personlig forhold til lærerne. Melhus vgs hadde flere lærere som var faglige dyktige og som hadde forventninger til oss som elever. Lærerne var dessverre litt arrogante og frekke i kjeften, og de forskjellsbehandla elever i mange sammenhenger. Skjetiein vgs hadde et veldig delt faglig nivå. Noen av lærerne var kunnskapsrike, engasjerte, hyggelige og hadde forventninger til oss som elever, mens noen andre lærere var meget fraværende med lave kunnskaper og forventninger. Anonymkode: d570a...071 Så mange vgs du har gått på. Anonymkode: 96dec...647 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #9 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.1.2020 den 16.24): Trondheim katedralskole har jeg god erfaring med. 😊 Anonymkode: c5340...12d Når gikk du der? Har blitt fortalt at Katta er totalforandret og at det i dag er litt sånn som Gerhard Schøning var før. Skolelei ungdom som bruker mye rus. Da jeg gikk der for mange år siden var det flinkisenes og øvre middelklasses paradis. Anonymkode: 0d8f4...9d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KapteinJ Skrevet 5. januar 2022 #10 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når gikk du der? Har blitt fortalt at Katta er totalforandret og at det i dag er litt sånn som Gerhard Schøning var før. Skolelei ungdom som bruker mye rus. Da jeg gikk der for mange år siden var det flinkisenes og øvre middelklasses paradis. Anonymkode: 0d8f4...9d6 Jeg gikk på katta fra 2012 til 2015 og har søsken som gikk ut nå nettopp. Katta er ganske uforandret i det siste minus det at koronakullene er litt kjedelige fordi de ikke har fått lov til å gjøre noe da. Når jeg gikk der var det en veldig god blanding av skoleleie og skolelys, flinke piker og late genier, rusføringen var også moderat men ikke noe du merket om du ikke var med på det selv. På kullet mitt var vi veldig mange som gikk til gløshaugen etterpå og hadde toppkarakterer, var folk som begynte på både nano, kyb, fysmat og som dro til prestisjeuniversiteter i utlandet. Det er også noen av de skoleleie fra mitt kull jeg tror fortsatt ikke har blitt noe av, men altså, tror ikke en annen skole hadde reddet de heller… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #11 Del Skrevet 5. januar 2022 Alle som svarer bør ta med årstall de gikk der så vi kan sammenlikne. Det er enorm forskjell på skolene nå enn for 10+ år siden. Anonymkode: 0d8f4...9d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #12 Del Skrevet 5. januar 2022 KapteinJ skrev (8 minutter siden): Jeg gikk på katta fra 2012 til 2015 og har søsken som gikk ut nå nettopp. Katta er ganske uforandret i det siste minus det at koronakullene er litt kjedelige fordi de ikke har fått lov til å gjøre noe da. Når jeg gikk der var det en veldig god blanding av skoleleie og skolelys, flinke piker og late genier, rusføringen var også moderat men ikke noe du merket om du ikke var med på det selv. På kullet mitt var vi veldig mange som gikk til gløshaugen etterpå og hadde toppkarakterer, var folk som begynte på både nano, kyb, fysmat og som dro til prestisjeuniversiteter i utlandet. Det er også noen av de skoleleie fra mitt kull jeg tror fortsatt ikke har blitt noe av, men altså, tror ikke en annen skole hadde reddet de heller… Det minner om når jeg gikk der, men har egentlig inntrykk av at det gikk bra med alle. Tror ikke det er noen fra min klasse som har gått under 5 år høyere utdanning. Flere gikk medisin, juss, nano, indøk og andre prestisjestudier og mange har tatt doktorgrader. Ja, det hendte at noen av de mer alternative hadde med hasj på fest, men oppfattet ikke dette som en vane eller noe problem. Det var i hvert fall ikke det Katta var kjent for. Vi tasset rundt i våre palestinaskjerf og converse-sko. Mange var medlem i AUF og SU, eller organisasjoner som Amnesty og Natur og Ungdom. Det var liksom sånne ting som betegnet kulturen. Alle fikk være med og ble inkludert. De flinkeste ble sett opp til. Det var en del tidlig hipster-kultur der på slutten av 2000-tallet. Anonymkode: 0d8f4...9d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå