Gå til innhold

Vektplatå. Hvordan ut av det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Havnet på et platå nå og trenger litt ideer til hvordan komme ut av det.

Teller ikke kalorier til daglig, men har faste rutiner på mat. Måtte laste ned lifesum nå og regne litt på det daglige inntaket. Jeg ligger mellom 1500 og 2000 pr dag. 
Jeg trener 5 dager i uka (går, svømmer, danser, ski). Har fitbitklokke og ser at jeg ligger på ca 2500 kalorier forbruk i snitt (mellom 2300 og 2800 pr dag).

Dette burde jo bety vektnedgang, men har stått rolig nå etter jul. 
 

Spiser havregrøt med blåbær til frokost. Nøtter og yoghurt som mellommåltider. Knekkebrød med makrell i tomat som lunsj. Middag består av fisk/kjøtt litt ris/potet/pasta og masse grønnsaker. Kvelds er ofte knekkebrød med peanøttsmør.

Noen her som har tanker om endringer jeg kan gjøre?

Anonymkode: c70a2...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye veier du og hvor høy er du? Er ikke alltid aktivitetsmålere er helt til å stole på når det gjelder kalorier. 

Anonymkode: 87521...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må holde ut så vil det droppe etter hvert. Evt også varier treningsmengden for å gå ut av vante rutiner (kroppen blir vant). 

Anonymkode: 902e4...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye veier du og hvor høy er du? Er ikke alltid aktivitetsmålere er helt til å stole på når det gjelder kalorier. 

Anonymkode: 87521...fb0

Er 175 og ligger nå og går mellom 92 og 93 kg. Har gått ned 20 kg i 2019. 

Anonymkode: c70a2...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må holde ut så vil det droppe etter hvert. Evt også varier treningsmengden for å gå ut av vante rutiner (kroppen blir vant). 

Anonymkode: 902e4...155

Har økt treningsmengden siste 6 ukene uten å øke matmengden. Kan det ha noe å si?

Anonymkode: c70a2...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål slavisk alt du inntar. Nøtter er veldig kaloririkt og derfor lett å få i seg mer enn man tror der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Orchideae skrev:

Mål slavisk alt du inntar. Nøtter er veldig kaloririkt og derfor lett å få i seg mer enn man tror der. 

Må vel gjøre det i en periode. 
 

Anonymkode: c70a2...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Orchideae skrev:

Mål slavisk alt du inntar. Nøtter er veldig kaloririkt og derfor lett å få i seg mer enn man tror der. 
 

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser havregrøt med blåbær til frokost. Nøtter og yoghurt som mellommåltider. Knekkebrød med makrell i tomat som lunsj. Middag består av fisk/kjøtt litt ris/potet/pasta og masse grønnsaker. Kvelds er ofte knekkebrød med peanøttsmør.

Enig her. Hvis du har gått ned 20 kg allerede vil marginene dine være mindre enn i starten. En håndfull nøtter og litt peanøttsmør kan fort bli 400-500 kalorier, og vipper deg over til vedlikehold på kaloriene. Da vil du ikke gå ned noe. Hvis du veier maten din helt nøyaktig i noen dager vil du sannsynligvis finne problemet.

Anonymkode: 87521...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig her. Hvis du har gått ned 20 kg allerede vil marginene dine være mindre enn i starten. En håndfull nøtter og litt peanøttsmør kan fort bli 400-500 kalorier, og vipper deg over til vedlikehold på kaloriene. Da vil du ikke gå ned noe. Hvis du veier maten din helt nøyaktig i noen dager vil du sannsynligvis finne problemet.

Anonymkode: 87521...fb0

Havregrøten er nøye oppveid hver dag. Så frokosten inneholder 200 kcal. 
Nøttemegnden er alltid nøye oppmålt i et beger. Måtte testveie og scanne strekkoden på pakken. Det blir 150 kcal. Ett beger yoghurt er ca 50-60 kcal. Spiser 3-5 fiber balance knekkebrød med 33 kcal pr knekkebrød, altså maks 165 kcal pr dag der. Er ikke hver dag det blir peanuttsmør altså, kun de dagene jeg har vært mest aktiv, men 2 porsjoner av det er 250 kcal. Kan helt klart velge pålegg med mindre kalorier der. Pålegg til lunsj utgjør ca 140 kcal. Dette blir i underkant av 1000 kcal pr dag.  Då kommer middagen på toppen av dette. Og en typisk middag ligger på 500-600 kcal for min del. 
 

Er det da lurt å gå enda mer ned i kalorinntak pr dag? 
Forbruket mitt ligger jo på mellom 2300 og 2800 pr dag.

Det rare er at før jul gikk jeg ganske fort ned på dette kostholdet og da trente jeg mindre fordi jeg hadde mindre tid til rådighet.

Anonymkode: c70a2...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Havregrøten er nøye oppveid hver dag. Så frokosten inneholder 200 kcal. 
Nøttemegnden er alltid nøye oppmålt i et beger. Måtte testveie og scanne strekkoden på pakken. Det blir 150 kcal. Ett beger yoghurt er ca 50-60 kcal. Spiser 3-5 fiber balance knekkebrød med 33 kcal pr knekkebrød, altså maks 165 kcal pr dag der. Er ikke hver dag det blir peanuttsmør altså, kun de dagene jeg har vært mest aktiv, men 2 porsjoner av det er 250 kcal. Kan helt klart velge pålegg med mindre kalorier der. Pålegg til lunsj utgjør ca 140 kcal. Dette blir i underkant av 1000 kcal pr dag.  Då kommer middagen på toppen av dette. Og en typisk middag ligger på 500-600 kcal for min del. 
 

Er det da lurt å gå enda mer ned i kalorinntak pr dag? 
Forbruket mitt ligger jo på mellom 2300 og 2800 pr dag.

Det rare er at før jul gikk jeg ganske fort ned på dette kostholdet og da trente jeg mindre fordi jeg hadde mindre tid til rådighet.

Anonymkode: c70a2...7bc

Ikke gå ned mer i kalorier. Mange gjør den feilen under platå. Ro heller ned litt, ikke stress så mye og bare «vent det ut». Det er kroppen som trenger tid bare. 

Anonymkode: 902e4...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intermitten fasting! Du spiser altfor ofte. Når du spiser så får du blodsukkerstigning som gir økte mengder av insulin i blodet. Insulin er et fettlagringshormon, så det er vanskeligere å gå ned i fettprosent om du har mye insulin i blodet, siden kroppen ikke like lett får tatt i bruk kroppsfettet ditt som energi (det blir "hindret" av insulinet) 

Prøv heller å spis måltidene dine innenfor et visst tidsvindu for eksempel 12-18 eller liknende. Dette gjør at du får et stort vindu uten noen insulinøkning. I denne perioden kan da kroppen ta i bruk kroppsfettet ditt som energi, i stedet for å konstant lagre fett. 

Jeg sier ikke at du skal spise mindre kalorier, men heller noen ferre og større måltider. 

Har funket kjempebra for meg! Har klart å gå ned og holde idealvekten min med dette i siden sommeren nå. Det er easypeasy. 

om du skal ned, burde du seff være strengere og prøve å holde matvinduene så korte som mulig (ideelt sett for mest effektiv nedgang i fettprosent, burde vinduet være på rundt 4 timer)  Mens om du bare vil holde vekten trenger man ikke å faste hver dag, noen dager i uken holder for meg. 

Endret av mlifjeld
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Havregrøten er nøye oppveid hver dag. Så frokosten inneholder 200 kcal. 
Nøttemegnden er alltid nøye oppmålt i et beger. Måtte testveie og scanne strekkoden på pakken. Det blir 150 kcal. Ett beger yoghurt er ca 50-60 kcal. Spiser 3-5 fiber balance knekkebrød med 33 kcal pr knekkebrød, altså maks 165 kcal pr dag der. Er ikke hver dag det blir peanuttsmør altså, kun de dagene jeg har vært mest aktiv, men 2 porsjoner av det er 250 kcal. Kan helt klart velge pålegg med mindre kalorier der. Pålegg til lunsj utgjør ca 140 kcal. Dette blir i underkant av 1000 kcal pr dag.  Då kommer middagen på toppen av dette. Og en typisk middag ligger på 500-600 kcal for min del. 
 

Er det da lurt å gå enda mer ned i kalorinntak pr dag? 
Forbruket mitt ligger jo på mellom 2300 og 2800 pr dag.

Det rare er at før jul gikk jeg ganske fort ned på dette kostholdet og da trente jeg mindre fordi jeg hadde mindre tid til rådighet.

Anonymkode: c70a2...7bc

Så lenge du er helt sikker på hva du får i deg og ligger på ca 1600 hver dag ville jeg bare ventet to uker. Plutselig kommer det en skikkelig woosh og du går ned masse over natten. 

Anonymkode: 87521...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å telle kalorier funker fjell. Forutsett at du ligger i riktig underskudd, tenker at 1600 kalorier er veldig safe med mindre du sitter i ro en hel dag. Det er så klart ikke tenkt langsiktig, men til at du skal komme deg av dette vektplatået. Og vær nøye når du veier og måler maten din, om ikke så lurer du bare deg selv. 

Anonymkode: cd720...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var mye synsing og tulling her. Sannheten er at et vektplatå er nesten uugåelig i en vektreduksjonsfase. Kroppen jobber hardt for å kvitte seg med vekta og av og til stopper vekta litt opp. Det betyr ikke at man ikke går ned i fettprosent.

Hvis du søker på embrace the stall så vil du få opp en tråd med masse gode refleksjoner og tanker om vektplatå. Og hvis platået vedvarer i lang tid så kan det hende at du faktisk må spise litt mer en periode, opp mot 3000kcal pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, CabinCruiser skrev:

Var mye synsing og tulling her. Sannheten er at et vektplatå er nesten uugåelig i en vektreduksjonsfase. Kroppen jobber hardt for å kvitte seg med vekta og av og til stopper vekta litt opp. Det betyr ikke at man ikke går ned i fettprosent.

Hvis du søker på embrace the stall så vil du få opp en tråd med masse gode refleksjoner og tanker om vektplatå. Og hvis platået vedvarer i lang tid så kan det hende at du faktisk må spise litt mer en periode, opp mot 3000kcal pr dag.

Det er virkelig ikke nødvendig å opp i 3000 kcal for å gi kroppen sjokk, det holder med 2000-2200 hvis hun normalt ligger rundt 1600. For mange holder det også med én dag og ikke en hel periode, for man kan fort gå opp igjen også. 

Anonymkode: 902e4...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2020 den 12.02, mlifjeld skrev:

Intermitten fasting! Du spiser altfor ofte. Når du spiser så får du blodsukkerstigning som gir økte mengder av insulin i blodet. Insulin er et fettlagringshormon, så det er vanskeligere å gå ned i fettprosent om du har mye insulin i blodet, siden kroppen ikke like lett får tatt i bruk kroppsfettet ditt som energi (det blir "hindret" av insulinet) 

Prøv heller å spis måltidene dine innenfor et visst tidsvindu for eksempel 12-18 eller liknende. Dette gjør at du får et stort vindu uten noen insulinøkning. I denne perioden kan da kroppen ta i bruk kroppsfettet ditt som energi, i stedet for å konstant lagre fett. 

Jeg sier ikke at du skal spise mindre kalorier, men heller noen ferre og større måltider. 

Har funket kjempebra for meg! Har klart å gå ned og holde idealvekten min med dette i siden sommeren nå. Det er easypeasy. 

om du skal ned, burde du seff være strengere og prøve å holde matvinduene så korte som mulig (ideelt sett for mest effektiv nedgang i fettprosent, burde vinduet være på rundt 4 timer)  Mens om du bare vil holde vekten trenger man ikke å faste hver dag, noen dager i uken holder for meg. 

Eller man kan trene og la kroppen bruke kroppsfett på den måten. 

Det trenger faktisk ikke være så komplisert å gå ned i vekt, så man trenger absolutt ikke drive med fasting og dietter og alt mulig rart. Det beste er egentlig å spise normal mat, bare i mindre mengder. Det er en livsstilsendring som må til, hvis ikke vil man gå opp i vekt med en gang man føler man er ferdig å gå ned i vekt og endrer kostholdet tilbake til det gamle. 

Anonymkode: 0ee70...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her var det mange gode råd.

Sånn fastediett blir det ikke. Jeg er litt opptatt av at det skal være en varig livsstilsendring og ikke en kur og jeg skal spise normal mat.
 

Har gitt litt fan i helga. Kost meg litt ekstra. Så har jeg funnet frem kjøkkenvekta. Satser på å øke kaloriinntaket til frokost og senke det på kvelden. 

Anonymkode: c70a2...7bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange gode råd.

Sånn fastediett blir det ikke. Jeg er litt opptatt av at det skal være en varig livsstilsendring og ikke en kur og jeg skal spise normal mat.
 

Har gitt litt fan i helga. Kost meg litt ekstra. Så har jeg funnet frem kjøkkenvekta. Satser på å øke kaloriinntaket til frokost og senke det på kvelden. 

Anonymkode: c70a2...7bc

Ja, og ha full kontroll et par tre uker fremover. 

Anonymkode: c70a2...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...