Pipaluk Skrevet 24. januar 2020 #1 Del Skrevet 24. januar 2020 (endret) Jeg vil si at jeg er ganske flink i engelsk både muntlig og skriftlig. Jeg har ikke noe problemer med å svitche over til engelsk om noen ikke forstår norsk. Jeg kan diskutere mye på engelsk Hvis jeg derimot møter på noen som har engelsk som morsmål så blir jeg så anspent at jeg begynner å stotre og stamme. Jeg blir opptatt av å snakke korrekt engelsk og skammer meg over th-lyden som jeg aldri helt får til, samt min norske intonasjon. Føler dere andre på noe slags prestasjonsangst i møte med det «fullkomne» engelsk? Er det enklere å prate med andre som også har det som fremmedspråk? Endret 24. januar 2020 av Pipaluk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 24. januar 2020 #2 Del Skrevet 24. januar 2020 (endret) Det ingen som snakker engelsk som morsmål som forventer at du skal ha lik uttale som dem. Vi nordmenn får ofte skryt fra engelskmenn og amerikanere fordi de mener at vi er kjempeflink til å snakke engelsk, og det store flertallet av nordmenn snakker engelsk med norsk uttale. Husk at de fleste som snakker engelsk som morsmål ikke kan flere språk. Prøv å lær dem noen norske ord og hør på deres uttale. Endret 24. januar 2020 av Chiyo 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #3 Del Skrevet 26. januar 2020 Prøv å få deg venner fra Skottland eller Liverpool. Da er du bedre i engelsk enn dem (det greiene de snakker kan ikke kalles engelsk!) 😂 Anonymkode: e8d9f...35f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #4 Del Skrevet 27. januar 2020 Jeg var nok også sånn, men nå har jeg hørt så mange som snakker engelsk med mye dårligere uttale enn meg, men likevel med stor selvsikkerhet og frimodighet, så nå gjør det meg mindre. Men når jeg tenker meg om, så var jeg ikke helt som deg, for jeg synes det verste var å snakke foran norske kjentfolk. Ta deg en tur innom akademia eller få deg en svigerfamilie som ikke er så nøye på om de bruker norske, engelske eller franske ord, og gjerne skarrer på r-en eller sier t i stedet for th, men som likevel kommuniserer masse på engelsk Anonymkode: a5f89...d43 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 27. januar 2020 #5 Del Skrevet 27. januar 2020 Flaut med nordmenn som prøver å snakke perfekt britisk eller amerikansk. Hold deg til den engelsken du kan. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #6 Del Skrevet 27. januar 2020 4 minutter siden, kaleidoskop skrev: Flaut med nordmenn som prøver å snakke perfekt britisk eller amerikansk. Hold deg til den engelsken du kan. Enig, de fleste forventer ikke perfekt skoleengelsk. De synes at aksenter er morsomme også. Anonymkode: c534e...801 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 28. januar 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 28. januar 2020 På 27.1.2020 den 10.44, kaleidoskop skrev: Flaut med nordmenn som prøver å snakke perfekt britisk eller amerikansk. Hold deg til den engelsken du kan. Min engelsk er en blanding av britisk ( språkreise) og fire uker i USA samme år. Med norsk aksent på toppen av det hele.🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 28. januar 2020 #8 Del Skrevet 28. januar 2020 Just now, Pipaluk said: Min engelsk er en blanding av britisk ( språkreise) og fire uker i USA samme år. Med norsk aksent på toppen av det hele.🙂 Mange nordmenn snakker flytende engelsk. Min venninne blir tatt for å være amerikansk selv av amerikanere. Det er denne påtatt "dialekten" jeg sliter med å høre på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #9 Del Skrevet 28. januar 2020 Jeg føler det er enklere å snakke med de som har engelsk som morsmål da det er lettere å forstå hva de sier, som gjør at jeg selv kan slappe mer av og fokusere på min egen uttale. Jeg er gift med en engelskmann. Og aldri, aldri har han klaget over noens engelskuttale, selv om både jeg og ham har hatt problemer med å forstå personen. Mange engelsktalende vil derimot være veldig imponert over at du kan litt engelsk. I spesielt de landene er det ikke vanlig å snakke to språk. De lærer kanskje pittelitt fransk eller spansk på skolen, kanskje, men ikke nok til at de lærer det seg uten å være spesielt interessert i det. Så veldig ofte får man heller skryt når man snakker engelsk, og de blir mektig imponert at man klarer å gjøre seg forstått i et annet språk en morsmålet sitt. Så om du ikke klarer å uttale noen lyder helt korrekt tror jeg ikke de bryr seg om. Engelsk er et av verdens mest vanlige språk, og jeg tror de er vant til å høre rare uttaler hele tider. Men hvis du ønsker er det jo bare å øve for deg selv. Snakk litt høyt for deg selv, syng engelske sanger, gjenta ting som blir sagt i filmer og TV-serier. Øving gjør mester. Nå snakker jeg engelsk hver eneste dag med mannen min og har gjort det i mange år. Har veldig sjeldent problemer med uttalen, og har aldri problemer med å bli forstått. Å skulle det være noe jeg sliter med å uttale er jeg ærlig om det. Da vil de enten forstå hva jeg prøver å si, eller hjelpe meg med å uttale det. Anonymkode: a4c46...42e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #10 Del Skrevet 28. januar 2020 3 timer siden, Pipaluk skrev: Med norsk aksent på toppen av det hele.🙂 Hva vil «norsk aksent» si? Mener du at du snakker østlandsk-engelsk? Anonymkode: 74757...713 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 28. januar 2020 Forfatter #11 Del Skrevet 28. januar 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva vil «norsk aksent» si? Mener du at du snakker østlandsk-engelsk? Anonymkode: 74757...713 Jeg snakker engelsk men hvor motparten omfatter at jeg er norsk. Så jeg «synger» vel på feil steder tenker jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Castor Troy Skrevet 28. januar 2020 #12 Del Skrevet 28. januar 2020 Jeg måtte kaste meg ut i det da jeg begynte i reisebyrå og forstår noen av bekymringene. Jeg synes jeg var helt elendig i starten, men jo mer jeg snakket jo bedre ble jeg. Jeg sluttet å bekymre meg over at de tenkte jeg var norsk, ikke hadde riktig uttale eller kom på alle riktige ord til en hver tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elysion Skrevet 28. januar 2020 #13 Del Skrevet 28. januar 2020 For min del hjelper det å tenke på at mange engelskmenn eller amerikanere ikke snakker mer enn et språk. Så uansett hvor "dårlig" engelsken min er, så kan jeg iallfal gjøre meg forstått på et annet språk enn morsmålet mitt, og det er jo hovedpoenget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #14 Del Skrevet 28. januar 2020 På 26.1.2020 den 22.19, AnonymBruker skrev: Prøv å få deg venner fra Skottland eller Liverpool. Da er du bedre i engelsk enn dem (det greiene de snakker kan ikke kalles engelsk!) 😂 Anonymkode: e8d9f...35f Åh, jeg synes skotsk er så sjarmerende! Det krever litt konsentrasjon å forstå det, da aksenten er så sterk, men det er en utrolig fin dialekt, synes jeg. Drømmen er å reise rundt i Skottland og bare besøke byer og natur (inkl Loch Ness) og skotske høyland. Anonymkode: 8035a...b9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #15 Del Skrevet 28. januar 2020 On 1/25/2020 at 12:06 AM, Pipaluk said: Føler dere andre på noe slags prestasjonsangst i møte med det «fullkomne» engelsk? Er det enklere å prate med andre som også har det som fremmedspråk? Engelsktalende er som regel langt mer tolerante overfor de som ikke snakker perfekt engelsk enn nordmenn. Det er nordmenn som dømmer nordmenn som taler med norsk aksent. Engelskmenn og amerikanere er jo vant med at ikke alle snakker likt som film og tv-skuespillere. Anonymkode: b5f51...da9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #16 Del Skrevet 28. januar 2020 3 hours ago, Pipaluk said: Min engelsk er en blanding av britisk ( språkreise) og fire uker i USA samme år. Med norsk aksent på toppen av det hele.🙂 Eeehh. Du får ikke britisk engelsk eller amerikansk engelsk fordi du har vært på ferie der 😂😂 Tror du skal nøye deg med å si at du er østlending som snakker engelsk. Anonymkode: 3e37a...769 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elysion Skrevet 28. januar 2020 #17 Del Skrevet 28. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Eeehh. Du får ikke britisk engelsk eller amerikansk engelsk fordi du har vært på ferie der 😂😂 Tror du skal nøye deg med å si at du er østlending som snakker engelsk. Anonymkode: 3e37a...769 Svært så hyggelige vi var i dag, da. Dersom man konstant hører det snakkes på en måte i fire uker, så er det lett å "adoptere" måten det snakkes på. Spesielt i dagens samfunn hvor vi hører amerikansk engelsk konstant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 28. januar 2020 #18 Del Skrevet 28. januar 2020 Jeg snakker engelsk med andre både ikke-engelske fra flere nasjoner, engelske og amerikanere hver dag. Vi nordmenn har ikke mye å være flaue over i måten vi snakker engelsk på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 28. januar 2020 #19 Del Skrevet 28. januar 2020 (endret) 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva vil «norsk aksent» si? Mener du at du snakker østlandsk-engelsk? Anonymkode: 74757...713 Høres sikkert ut som Jens Stoltenberg. Det må da være mulig for ham å PRØVE å snakke skikkelig, det er fader meg pinlig å høre på ham! Selv bikker jeg over i amerikaengelsk pga et lengre opphold der, men det nytter ikke å prøve å snakke skikkelig om man er i syden eller snakker med østeuropeiske arbeidere. Da blir det litt Vinterveiens Helter-engelsk. Amerikanerne lurte på om jeg var fra Canada 😀 Endret 28. januar 2020 av Neket 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #20 Del Skrevet 28. januar 2020 Just now, Wednesday Addams said: Svært så hyggelige vi var i dag, da. Dersom man konstant hører det snakkes på en måte i fire uker, så er det lett å "adoptere" måten det snakkes på. Spesielt i dagens samfunn hvor vi hører amerikansk engelsk konstant. Just now, Wednesday Addams said: Svært så hyggelige vi var i dag, da. Dersom man konstant hører det snakkes på en måte i fire uker, så er det lett å "adoptere" måten det snakkes på. Spesielt i dagens samfunn hvor vi hører amerikansk engelsk konstant. Du. Jeg har totalt vært mer enn fire uker i begge land ( gang det med 5) og jeg ville aldri hevdet å snakke britisk eller amerikansk engelsk. Pipaluk snakker nok engelsk som en gjennomsnittlig østlending 😂 Anonymkode: 3e37a...769 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå