AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #1 Skrevet 24. januar 2020 Kan legekontoret nekte meg å bli undersøkt av en kvinnelig lege når fastlegen min er en mann? Jeg skal ta celleprøve etter konisering, samt burde jeg fjernet en føflekk nedentil. Jeg sa til kontordamen på legekontoret da jeg ville bestille legetime at jeg ønsket en kvinnelig lege til dette, men de nektet meg. Kan de gjøre det? Jeg har da tidligere fått time hos andre leger enn fastlegen min før, også på ting som ikke er akutt, og timer langt frem i tid.. Jeg vet selvfølgelig at mannlige leger har sett og gjort alt slikt før, men jeg syns det er veldig ubehagelig og er slett ikke komfortabel med det. Fastlegen jeg selv valgte var en kvinne, men hun har sluttet og derfor har en mann overtatt listen hennes. Anonymkode: 23ac2...227
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #2 Skrevet 24. januar 2020 De kan jo forsåvidt det, en fastlege har ikke plikt til å ta imot annet enn egne pasienter til planlagte timer. Og det er jo rimelig tullete å henge seg opp i legens kjønn, du argumenterer jo greit for hvorfor selv. For deg er dette en greie, for legen er det et kvarter av en torsdag. Anonymkode: 8a53a...8ab 11
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #3 Skrevet 24. januar 2020 Kan du ikke bytte lege? Og bestille time etter 1.februar. Anonymkode: 656a1...5e7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #4 Skrevet 24. januar 2020 Slik er det på mitt nåværende legekontor og. De henviser heller ikke til annen GU med mindre noe er galt. Så, jeg bruker svindyr, privat lege til det, og fastlegen til alt annet. Anonymkode: 61851...5e2
studerende Skrevet 24. januar 2020 #5 Skrevet 24. januar 2020 Ja, de kan gjøre dette. Dersom du vil ha en kvinnelig lege kan du enten gjøre det privat eller bytte fastlege. 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #6 Skrevet 24. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bytte lege? Og bestille time etter 1.februar. Anonymkode: 656a1...5e7 Nei, ingen leger har ledig plass på lista si. Anonymkode: 23ac2...227
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #7 Skrevet 24. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, ingen leger har ledig plass på lista si. Anonymkode: 23ac2...227 Volvat da. Anonymkode: 656a1...5e7 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #8 Skrevet 24. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Volvat da. Anonymkode: 656a1...5e7 Ja, hadde man hatt det i nærheten så. Anonymkode: 23ac2...227
Millimani Skrevet 24. januar 2020 #9 Skrevet 24. januar 2020 (endret) Når de nekter deg det, så kan de vel det... Du får ringe igjen, og snakke med en annen kontordame, men den personen vil sannsynligvis svare det samme. I dag er det nå en gang sånn at fastleger kun tar inn sine egne pasienter. Er en fastlege fraværende fra kontoret vikarierer de andre legene, men tar da primært inn akutte pasienter. Mannlige leger er vant til å se kvinnelige kropper helt nakne, og er uberørte av situasjonen. Hvorfor bytte fastlege for noe så lite? Plutselig har din neste kvinnelige lege gått over i ny jobb, og hennes erstatter er en mann. Dessuten er det ventelister på mange av de beste legene. Hvis du virkelig synes det er så ille å bruke en mann som er vant til å se kvinners underliv og verre ting enn det, - så burde du heller gå privat for å få en kvinnelig. Månedsvis med ventetid og mange hundre kroner ekstra i betaling. Endret 24. januar 2020 av Millimani 2
Bonito Skrevet 24. januar 2020 #10 Skrevet 24. januar 2020 Vi nekter aldri noen dette på vårt kontor. Vi har 2 mannlige og 1 kvinnelig lege, hvorav hun har jobbet som gynekolog tidligere. Forstår ikke hvorfor det skulle være ett problem. Og om pasienten vil henvises ett annet sted for dette gjør de det uten problem. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #11 Skrevet 24. januar 2020 1 minutt siden, Bonito skrev: Vi nekter aldri noen dette på vårt kontor. Vi har 2 mannlige og 1 kvinnelig lege, hvorav hun har jobbet som gynekolog tidligere. Forstår ikke hvorfor det skulle være ett problem. Og om pasienten vil henvises ett annet sted for dette gjør de det uten problem. De gjorde ikke det der jeg bodde tidligere heller. Veldig greit slik, så ble litt overrasket når jeg fikk det svaret jeg fikk. Kontordamene der er ikke akkurat kjent for å vere av den serviceinnstilte sorten heller. Anonymkode: 23ac2...227
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #12 Skrevet 24. januar 2020 Vi har bare én kvinnelig lege, hun har tre måneders ventetid for folk som ikke er på listen hennes. Så skal jeg ha noe underliv relatert gjort så får jeg time i nabokommunen istedet. Anonymkode: 8c057...af4
Bonito Skrevet 24. januar 2020 #13 Skrevet 24. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De gjorde ikke det der jeg bodde tidligere heller. Veldig greit slik, så ble litt overrasket når jeg fikk det svaret jeg fikk. Kontordamene der er ikke akkurat kjent for å vere av den serviceinnstilte sorten heller. Anonymkode: 23ac2...227 Syntes det er rart. De mannlige legene vil jo også gjerne at vi setter opp gyn på henne. Det frigjør jo oss sekretærene også, iom vi slipper å bruke 15 minutter på å være "anstand" ved undersøkelsen. Men vi nekter selvfølgelig ikke dersom de foretrekker sin egen fastlege heller. 😊 1
Ulven Skrevet 24. januar 2020 #14 Skrevet 24. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: De gjorde ikke det der jeg bodde tidligere heller. Veldig greit slik, så ble litt overrasket når jeg fikk det svaret jeg fikk. Kontordamene der er ikke akkurat kjent for å vere av den serviceinnstilte sorten heller. Anonymkode: 23ac2...227 Det er godt mulig den kvinnelige legen har sagt at hun ikke ønsker andre underlivspasienter enn sine egne fastlegepasienter. 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #15 Skrevet 24. januar 2020 Mulig de har lov men det er ikke greit. Det er viktig at pasienten føler seg komfortabel med legen i en slik undersøkelse. Dette er viktige undersøkelser. Jeg fikk komme til hos annen lege. Så her er det forskjell på legekontorene. Anonymkode: 69eaa...385 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #16 Skrevet 24. januar 2020 5 minutter siden, Ulven skrev: Det er godt mulig den kvinnelige legen har sagt at hun ikke ønsker andre underlivspasienter enn sine egne fastlegepasienter. Jeg sa jeg kunne ta en hvilken som helst kvinnelig lege, så syns helt ærlig det er dårlig gjort av sekretærene da jeg vet at andre har fått kvinnelige leger til slike ærender 🙄 Men men. Har lenge vurdert å bytte fastlege til nabokommunen da det ofte er umulig å komme til, samt at sekretærene hvor jeg har fastlege nå er helt jævlige. Burde ærlig talt ikke fått lov til å jobbe med mennesker. Anonymkode: 23ac2...227
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #17 Skrevet 24. januar 2020 Selvfølgelig kan de nekte deg det. Forstår godt at en kvinnelig fastlege ikke vil få timeboken fylt opp med pasienter som nekter å ta gu hos egen fastlege bare fordi han har utovertiss. Den kvinnelige fastlegen skal ha tid til å følge opp egne pasienter, ikke andres. Du får gå privat da. Anonymkode: be9b1...98f 6
Silva Pluvialis Skrevet 24. januar 2020 #18 Skrevet 24. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig de har lov men det er ikke greit. Det er viktig at pasienten føler seg komfortabel med legen i en slik undersøkelse. Dette er viktige undersøkelser. Jeg fikk komme til hos annen lege. Så her er det forskjell på legekontorene. Anonymkode: 69eaa...385 Enig. Om det er bedre for pasienten å bli undersøkt av en kvinne, så bør det finnes muligheter for det. Mange har også særlige utfordringer knyttet til denne undersøkelsen og trenger ekstra trygghet. 1
Bonito Skrevet 24. januar 2020 #19 Skrevet 24. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan de nekte deg det. Forstår godt at en kvinnelig fastlege ikke vil få timeboken fylt opp med pasienter som nekter å ta gu hos egen fastlege bare fordi han har utovertiss. Den kvinnelige fastlegen skal ha tid til å følge opp egne pasienter, ikke andres. Du får gå privat da. Anonymkode: be9b1...98f Er jo stort sett snakk om ettpar stk i uka hos oss da. Så jeg forstår det fortsatt ikke, at det skal være så vanskelige enkelte steder. Det er god kundebehandlig, og de slipper å tape penger slik de gjør om pasientene rømmer. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå