Gå til innhold

Kastrering av voksen hund? Erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet dette er noe jeg må ta med veterinær. Men vil likevel høre andres opplevelser. 

Har en hund som er aggressiv mor andre hannhunder. Usikker om han er aggressiv eller fryktaggressiv. Han går overens med et par hannhunder. Men ellers på tur kan han utagerer veldig om vi møter på hannhunder (lar han selvsagt ikke hilse da). Tisper elsker han.

Han er 4 år og har hatt dette problemet siden jeg fikk han da han var 1år. Han er sosialisert med tisper og noen få hannhunder. 

Har tenkt litt på kastrering. Hva er deres erfaring? De bør vel egentlig kastreres tidlig? 

Anonymkode: 62215...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd kjemisk kastrering? Har hørt at kastrering kan dempe aggresjon, men at det ikke løser der og at d ikke er sikkert at det hjelper.  

Anonymkode: 1dbed...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos atferdsterapaut? Veldig dumt om han er fryktaggresiv, også blir han verre når han ikke lengre har hormoner som tøffer han opp.

Min hund fikk kreft i en testikkel og i samråd med veterinær og atferdsterapaut fjernet vi kun den med kreft da sjangsen er stor for at han blir verre ved kastrering.

Atferdsterapauten hadde opplevd 2-3 hunder som ble kastrert pga aggresivitet og som endte opp med å bite både eier og andre og måtte derfor avlives etterpå.

Anonymkode: 05c54...ceb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har kastrert en på 3 år. Fikk han da han var 1, var da livredd det meste og reagerte med angrep. Nå vat det ikke grunn til kastrering, det var pga tissing oppetter vegger ved løpetid i nærheten. Og det var det kastreringen hjalp mot.lltid vært livredd andre hunder i bånd, en av de få tingene jeg aldri har klart å trene bort.

Kjemisk kastrering endret ikke tisseadferden, det gjorde kastreringen. Etter egen erfaring ville jeg aldri gjort det på en voksen hund for å endre en aggresiv adferd som alt er tillært, da er det ikke hormonene som gjør det. 

Anonymkode: 103a6...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært hos atferdsterapaut? Veldig dumt om han er fryktaggresiv, også blir han verre når han ikke lengre har hormoner som tøffer han opp.

Min hund fikk kreft i en testikkel og i samråd med veterinær og atferdsterapaut fjernet vi kun den med kreft da sjangsen er stor for at han blir verre ved kastrering.

Atferdsterapauten hadde opplevd 2-3 hunder som ble kastrert pga aggresivitet og som endte opp med å bite både eier og andre og måtte derfor avlives etterpå.

Anonymkode: 05c54...ceb

Har vært hos to ulike instruktører (privattimer). Så har forsøkt å trene kontakt, passeringer, positiv forsterkning osv. Gjør det enda og han er flinkere til kontakt. Men hjelper ikke med aggressiviteten i møte med hannhunder. Klikker for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik utagering du beskriver kommer sannsynligvis fra frykt. Kastrering vil ikke fjerne den frykten, men det kan redusere stressnivået sånn at det er lettere for deg å trene.

Hvis han utagerer, så betyr det at han er for nær. Du må få større avstand skal du klare å trene på det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det merkelige som skjedde hos oss var at hunden ble aggressiv etter kastrering. Før så var han snill som et lam og brydde seg lite om andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Surrekål skrev:

Det merkelige som skjedde hos oss var at hunden ble aggressiv etter kastrering. Før så var han snill som et lam og brydde seg lite om andre hunder.

Ikke merkelig i det hele tatt, det er en ganske vanlig konsekvens ved kastrering.

Anonymkode: 08864...2dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrerte en 7 år gammel hannhund for  minske hormonelt stress, fordi det førte til helseproblemer. Han hadde ingen aggressive tendenser, så kan ikke sammenlinge sånn sett, men sånn ellers fikk han en MYE bedre hverdag.
Han fungerer akkurat som før, men stresset er borte.

Anonymkode: 590f8...43c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tabris skrev:

En slik utagering du beskriver kommer sannsynligvis fra frykt. Kastrering vil ikke fjerne den frykten, men det kan redusere stressnivået sånn at det er lettere for deg å trene.

Hvis han utagerer, så betyr det at han er for nær. Du må få større avstand skal du klare å trene på det.

Vi forsøker å trene hvor vi har god plass å boltre oss på, men til og fra så kommer vi ikke unna å komme tettere på andre dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Vi forsøker å trene hvor vi har god plass å boltre oss på, men til og fra så kommer vi ikke unna å komme tettere på andre dessverre. 

Ja, det kan være vanskelig å få til, noen ganger får man ikke den avstanden man trenger.

Lar han seg avlede med å spise godbiter fra hånda eller fra bakken i slike situasjoner? Jeg ser på min egen at hvisavstnaden er for kort til at han klarer å trene ordentlig motbetinging, så vil han likevel klare å spise godbiter fra bakken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke merkelig i det hele tatt, det er en ganske vanlig konsekvens ved kastrering.

Anonymkode: 08864...2dd

Du tar fullstendig feil. Majoriteten av kasterte hunder har MEGET god effekt av det. Kirurgisk (!)kastrering tar få minutter og kort helings tid. Norge ligger etter på dette området. Men stadig flere veterinærer håper på endring. Det er enorm forskjell på hunder i Norge kontra andre siviliserte land.

Anonymkode: b34da...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UKastrerte hunder er forbudt i hundeparker mange steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

UKastrerte hunder er forbudt i hundeparker mange steder. 

Ikke i Norge, her er det derimot forbudt å kastrere hannhunder uten velferdsmessig eller helsemessig grunn.

Anonymkode: cd79e...2ac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke i Norge, her er det derimot forbudt å kastrere hannhunder uten velferdsmessig eller helsemessig grunn.

Og det er å henge etter.

Det er bedre  for HUNDEN å slippe stress, enklere å trene og ikke minst slippe håpløst dårlig sosialiserte hunder det er i Norge . Sjokkerende å se.

Med tiden kommer nok Norge etter skal du se.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi måtte kastrere hunden for et år siden, pga problemer med prostata. Etter han ble kastrert, så gjør han utfall og bjeffer på alle hunder han møter som bjeffer på han først, uansett om det er tispe eller hannhund. Så her ble det motsatt egentlig. 

Anonymkode: 1cd8d...98a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrerte vår 11 år gamle hannhund grunnet testikkelkreft i november. Atferdsmessig er han helt uendret, marker fortsatt overalt utendørs og er like sint på andre hannhunder. 

Ville forsøkt kjemisk først for å se om det har noen effekt. Liten vits i å gå gjennom anestesi og kirurgi med de risikoer det medfører hvis det ikke oppnås ønsket effekt. 

Ikke for å skremme men vår andre hund fikk alvorlig 3grads forberning av varmematte under en operasjon, det ble nesten 2 måneder med body og sårstell. Så jeg operer ikke uten god grunn. 

Anonymkode: eed10...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kastrert min da han var 4 år (pga særdeles høy seksualdrift). Han er en litt usikker type, og utagerte mye mot andre hannhunder. Jeg var veldig i tvil angående kastrering, og redd han skulle bli enda mer usikker. Det ble han ikke, heldigvis.

Den typiske hannhundadferden har ikke blitt borte. Han markerer som før og kan enda utagere mot andre hanner, men det er lettere å avbryte adferden, og han roer seg mye fortere i etterkant. Han er lettere å trene med andre hunder rundt. Jeg er fornøyd med resultatet av kastrering, og jeg tror hunden har en mer stressfri tilværelse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2020 den 19.26, AnonymBruker skrev:

Og det er å henge etter.

Det er bedre  for HUNDEN å slippe stress, enklere å trene og ikke minst slippe håpløst dårlig sosialiserte hunder det er i Norge . Sjokkerende å se.

Med tiden kommer nok Norge etter skal du se.

Hunder blir ikke bedre sosialisert av å være kastrert, tvert imot blir endel hunder usikre etter kastrering og kan skape konflikt med andre hunder.

Norge henger ikke etter i det hele tatt, tvert imot ligger vi foran og har funnet ut at kastrering ikke er det beste for hunden. En god mentalt sammensatt hannhund opplever det ikke som stress å være intakt, tvert imot. Alle hannhundene jeg kjenner er konfliktskye, selvsikre, lekne og bryr seg ikke om løpetisper med mindre de har stådagene sine eller er svært nære.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...