Gå til innhold

Underskjørt på brudekjolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en ganske klassisk "ballkjole" brudekjole med skjørt med slep og overdel i blonde. Men usikker på om jeg skal ha noe underskjørt med ring eller tyll under. Kjolen kan brukes både med og uten, er fin uansett. Jeg vil egentlig helst ikke ha underskjørt da jeg vil kunne bevege meg mest mulig fritt og ledig, men det blir kanskje litt vel casual uten? 

Dere som har hatt eller tenkt å ha en kjole med vidt skjørt, har dere brukt/tenkt å bruke underskjørt? Hvorfor/hvorfor ikke? 

 

Anonymkode: b19f7...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med min erfaring så er det mye vanskeligere å bevege seg lett og ledig uten underskjørt fordi kjolen går inn mellom beina og der mye lettere å trekke på. 

 

Jeg skal absolutt ha underskjørt med ring, det var en helt annen verden å bevege seg med 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, addict said:

Med min erfaring så er det mye vanskeligere å bevege seg lett og ledig uten underskjørt fordi kjolen går inn mellom beina og der mye lettere å trekke på. 

 

Jeg skal absolutt ha underskjørt med ring, det var en helt annen verden å bevege seg med 😊

Takk for svar :)Men å sitte og krabbe under bordet og smyge seg forbi mellom folk og stoler og kjøre bil og gå på do og sånt? Hvordan er det med underskjørt med ring? 🙈 Er vant til å gå med lange skjørt til vanlig og tenker ikke så mye over at det er mellom beina når jeg går 🤔 

Anonymkode: b19f7...dbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)Men å sitte og krabbe under bordet og smyge seg forbi mellom folk og stoler og kjøre bil og gå på do og sånt? Hvordan er det med underskjørt med ring? 🙈 Er vant til å gå med lange skjørt til vanlig og tenker ikke så mye over at det er mellom beina når jeg går 🤔 

Anonymkode: b19f7...dbb

Hvorfor skal du krabbe under bordet? 😂

 

Å smyge seg mellom folk gjør man ikke på bryllupsdagen 😄 vil tro det er lettere å gå på do med underskjørt som har ring 😊 samme med bil, for det er mye lettere å samle og å få med seg kjolen. 

 

Brudekjolen er gjerne mye større og tyngre enn et skjørt, og det å gå å snuble med den mellom bena kan både være vanskelig og se mindre pent ut. Men det kommer såklart an på hvilken kjole du har. Jeg har en som må ligge utover og som jeg tråkker på uten ring i underskjørtet 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill, bruk underskjørt, du kommer ikke til å angre! 

Rett undertøy er alfa og omega for å gi klærne den formen det er ment de skal ha. Skjørtet kommer til å falle og bevege seg mye bedre med et underskjørt, og kommer ikke til å skli inn mellom bena og sånn. 

I tillegg blir det mer behagelig for deg, mer luftig, bedre å sitte og alt sånt. Ihvertfall dersom du har et i bomull eller silke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kjoler er mye finere uten ring. Det er ikke pent når man sitter med ring. (vielsen) Pluss at ring er litt 2005 😉

Jeg ville gått for tyll om du vil ha fylde i skjørtet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, kaleidoskop skrev:

Jeg synes kjoler er mye finere uten ring. Det er ikke pent når man sitter med ring. (vielsen) Pluss at ring er litt 2005 😉

Jeg ville gått for tyll om du vil ha fylde i skjørtet. 

Kommer heeeelt an på kjolen det da 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, addict said:

Hvorfor skal du krabbe under bordet? 😂

 

Å smyge seg mellom folk gjør man ikke på bryllupsdagen 😄 vil tro det er lettere å gå på do med underskjørt som har ring 😊 samme med bil, for det er mye lettere å samle og å få med seg kjolen. 

 

Brudekjolen er gjerne mye større og tyngre enn et skjørt, og det å gå å snuble med den mellom bena kan både være vanskelig og se mindre pent ut. Men det kommer såklart an på hvilken kjole du har. Jeg har en som må ligge utover og som jeg tråkker på uten ring i underskjørtet 😊

Man må jo det stadig vekk når man er brud 😂 Det vært ihvertfall veldig vanlig i alle bryllup jeg har vært i - at man tramper på gulvet også på brudeparet under bordet å kysse  

Håper jeg får til å smyge litt, vil jo komme meg på do og sånt 😁

3 minutter siden, Krok1 said:

Vær så snill, bruk underskjørt, du kommer ikke til å angre! 

Rett undertøy er alfa og omega for å gi klærne den formen det er ment de skal ha. Skjørtet kommer til å falle og bevege seg mye bedre med et underskjørt, og kommer ikke til å skli inn mellom bena og sånn. 

I tillegg blir det mer behagelig for deg, mer luftig, bedre å sitte og alt sånt. Ihvertfall dersom du har et i bomull eller silke.

Takk for svar! 

Anonymkode: b19f7...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kaleidoskop said:

Jeg synes kjoler er mye finere uten ring. Det er ikke pent når man sitter med ring. (vielsen) Pluss at ring er litt 2005 😉

Jeg ville gått for tyll om du vil ha fylde i skjørtet. 

Det kommer jo helt an på kjolen og hvilken silhuett man vil ha. Man velger underskjørt ut fra kjoleform, ikke årstall. 

Og så må man faktisk prøve og øve. Å sitte med ring er helt uproblematisk og synes ikke om man legger den riktig. 

Det er forsåvidt altfor mange som bruker underskjørt med altfor stor ring, og ingenting mellol spolen og kjolen, så den synes altfor godt. Så man må prøve underskjørt med kjolen før man kjøper noe. 

Tyll er bra, bare ikke ha det rett mot baksiden, da ender du med gnagsår i "sitteområdet". Veldig bra å ha tyll utenfor ring 😄

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krok1 said:

Det kommer jo helt an på kjolen og hvilken silhuett man vil ha. Man velger underskjørt ut fra kjoleform, ikke årstall. 

Og så må man faktisk prøve og øve. Å sitte med ring er helt uproblematisk og synes ikke om man legger den riktig. 

Det er forsåvidt altfor mange som bruker underskjørt med altfor stor ring, og ingenting mellol spolen og kjolen, så den synes altfor godt. Så man må prøve underskjørt med kjolen før man kjøper noe. 

Tyll er bra, bare ikke ha det rett mot baksiden, da ender du med gnagsår i "sitteområdet". Veldig bra å ha tyll utenfor ring 😄

 

Takk for tips. Jeg tenkte kanskje et skjørt med silke/bomull øverst og tyll nederst kan være et bedre alternativ enn skjørt med ring. Men har ikke prøvd med ring ennå. Får nok bare låne noen underskjørt og prøve begge deler :)

 

Om noen har bilder av kjoler med og uten underskjørt del gjerne:) 

Anonymkode: b19f7...dbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for tips. Jeg tenkte kanskje et skjørt med silke/bomull øverst og tyll nederst kan være et bedre alternativ enn skjørt med ring. Men har ikke prøvd med ring ennå. Får nok bare låne noen underskjørt og prøve begge deler :)

 

Om noen har bilder av kjoler med og uten underskjørt del gjerne:) 

Anonymkode: b19f7...dbb

Det høres lurt ut. Tyll og ring utelukker dog ikke hverandre ;)

Bare å Google "dress with and without hoop skirt". 

 

Jeg driver med historiske kostymer, og bruker forskjellige spilede underskjørt på jevnlig basis. Bruker ofte et underskjørt over det igjen, men mine antrekk er jo designet for det, ikke sikkert det blir behagelig i brudekjole (og derfor er det stadig flere som lager underskjørt med tyll over ringen) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under brudekjole med litt størrelse på skjørtet, så lager underskjørtet med ring en slags «åpen sone» inni alle lagene. Den gjør at du kan bevege bena fritt. Jeg ville heller vært litt «bredere» enn du må på grunn av ringen når du passerer ting, enn å stadig ha stoff som pakker seg rundt bena. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, addict said:

Kommer heeeelt an på kjolen det da 😊

 

1 hour ago, Krok1 said:

Det kommer jo helt an på kjolen og hvilken silhuett man vil ha. Man velger underskjørt ut fra kjoleform, ikke årstall. 

Og så må man faktisk prøve og øve. Å sitte med ring er helt uproblematisk og synes ikke om man legger den riktig. 

Det er forsåvidt altfor mange som bruker underskjørt med altfor stor ring, og ingenting mellol spolen og kjolen, så den synes altfor godt. Så man må prøve underskjørt med kjolen før man kjøper noe. 

Tyll er bra, bare ikke ha det rett mot baksiden, da ender du med gnagsår i "sitteområdet". Veldig bra å ha tyll utenfor ring 😄

 

Jeg er med på hva dere sier, men er uenig. Ring er ikke pent, og jeg mener det er utdatert. Brudekjoler går også i trender, vi beveger oss bort fra slike kjoler. Men man skal så klart velge kjole og utseende fra hva man liker. 😊

Ang tyll, så kjøper man kvalitetstyll. Ikke til 10 kr meteren på IKEA. God tyll stikker ikke (mulig jeg mikser dette med annet stoff) mener det var det jeg hadde på egen brudekjole. Det var så fint og skjørt stoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, kaleidoskop skrev:

 

Jeg er med på hva dere sier, men er uenig. Ring er ikke pent, og jeg mener det er utdatert. Brudekjoler går også i trender, vi beveger oss bort fra slike kjoler. Men man skal så klart velge kjole og utseende fra hva man liker. 😊

Ang tyll, så kjøper man kvalitetstyll. Ikke til 10 kr meteren på IKEA. God tyll stikker ikke (mulig jeg mikser dette med annet stoff) mener det var det jeg hadde på egen brudekjole. Det var så fint og skjørt stoff. 

De aller fleste kjolene jeg prøvde på salong i høst ble anbefalt med underskjørt med ring 😊 alle kjolene jeg prøvde fra Pronovias feks. Og de er vel ikke akkurat kjent for å være spesielt 2005. Men for all del, du får ha din mening 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, kaleidoskop said:

 

Jeg er med på hva dere sier, men er uenig. Ring er ikke pent, og jeg mener det er utdatert. Brudekjoler går også i trender, vi beveger oss bort fra slike kjoler. Men man skal så klart velge kjole og utseende fra hva man liker. 😊

Ang tyll, så kjøper man kvalitetstyll. Ikke til 10 kr meteren på IKEA. God tyll stikker ikke (mulig jeg mikser dette med annet stoff) mener det var det jeg hadde på egen brudekjole. Det var så fint og skjørt stoff. 

Ja, vi er ganske uenig. Det er forskjell på at kjoler som egner seg best med ring-underskjørt ikke er så trendy lenger, og at ring-underskjørt ikke er det. Det er et tilbehør til visse kjoler, og om man vil ha sånn kjole bør man ha rett underskjørt, ikke noe andre synes er "på moten". 

Jeg ser mange som bruker feil ring-underskjørt, og da er det selvfølgelig ikke pent. Det er det samme med undertøy generelt, det må passe til bruken. 

Man kan kjøpe tyll i silke for den saks skyld, men det er mot sin hensikt å ha det bak/under rompa, rett på huden. Tyllen skal gi fylde, og når du sitter på dne klapper den sammen. Jo mykere, jo dårligere effektiv. 

Men det er vel strengt tatt ingenting å krangle om. Jeg lar være å sitte på tyll, du kan godt gjøre det om du vil. Uten stygg ring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...