AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #1 Skrevet 24. januar 2020 Hvor skadelig på sikt er det å bruke mellom 4-12 avføringstabletter i lang tid? (Mnd- år) Anonymkode: 28f77...5ce
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #2 Skrevet 24. januar 2020 skadelig. kan ende med utlagt tarm . Anonymkode: 09ffe...a99 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #3 Skrevet 24. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: skadelig. kan ende med utlagt tarm . Anonymkode: 09ffe...a99 Hvorfor det? Anonymkode: 28f77...5ce
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #4 Skrevet 24. januar 2020 Jeg har brukt mye avføringsmidler i mange år (gjerne en pakke med dulcolax i uken). Jeg pleide å late som om jeg ikke hadde peiling på bruken av det når jeg handlet på apoteket, for de advarer alltid mot langvarig bruk, så jeg spurte hvor lenge man kunne bruke det og om man kunne bli avhengig, fikk aldri noe skikkelig svar og de mente stort sett at man ikke kan bli avhengig. Nå blir man kanskje ikke det, men magen/tarmene blir jo vant til at den ikke må jobbe selv. Har vært et rent lite helvete å slutte med det iallefall. Jeg har tatt endoskopi fordi jeg var bekymret for om tarmene hadde tatt noe skade av det, og det har de forsåvidt, tarmene mine jobber ikke så godt lengre. Anonymkode: f9c66...18b
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #5 Skrevet 24. januar 2020 Ja, det er farlig. Du kan ødelegge tarmene dine, i verste fall helt. Jeg misbrukte avføringstabletter pga spiseforstyrresle og hadde etterhvert ikke kontroll på lukkemuskel og var sur i magen konstant. Bæsja meg ut med jevne mellomrom fordi jeg hadde null kontroll. Det tok lang tid fra jeg sluttet til ting var i orden i tarmene igjen. Medisiner skal brukes som beskrevet i pakningsvedlegget. Anonymkode: f3901...b6d 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #6 Skrevet 24. januar 2020 Spørsmålet er jo hvorfor du skal bruke det over tid? Er det i forbindelse med en spiseforstyrrelse? Eller ett ønske om vektnedgang? Så er det uansett en mye at man går ned i vekt pga. det, det er bare vannet man mister (vannvekt), og på lang sikt kan man få elektrolyttforstyrrelse, hypokalemi, og da kan man bli veldig syk. Anonymkode: 435aa...95b
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #7 Skrevet 24. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor skadelig på sikt er det å bruke mellom 4-12 avføringstabletter i lang tid? (Mnd- år) Anonymkode: 28f77...5ce Du ødelegger tarmene naturlige evne til å tømme seg selv. Anonymkode: be126...4be 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #8 Skrevet 24. januar 2020 Du ødelegger tarmens normale peristaltikk. Styr langt unna Anonymkode: 33384...7a4 2
Emma89 Skrevet 24. januar 2020 #9 Skrevet 24. januar 2020 Ikke start....Ikke tull med mat og piller. Livet er for kort til slikt. Avføringspiller skal gies kun ved behov (da er du veldig forstoppet)..Sliter du med treg mage, finnes det midler som smører og mykner!
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #10 Skrevet 24. januar 2020 Kjenner til et tilfelle hvor tarmen tilslutt datt ut hver gang hun var på do. Fikk irreversibel utlagt tarm. Anonymkode: 41503...7a1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #11 Skrevet 24. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Anonymkode: 28f77...5ce Fordi det vil kunne endre motiliteten (sammentrekningene/bevegelsene) i tarmen, slik at muskulaturen ikke lenger fungerer som den skal. Ved overforbruk over lang tid av slike medikamenter, må ikke muskulaturen lenger jobbe, og tarmens evne til å ta opp næring reduseres. Avføringstabletter har som hensikt å kortvarig å hjelpe på forstoppelsesproblematikk. Selv om mange er reseptfrie, skal de ikke brukes over lengre tid. Anonymkode: 230e3...964 1
_popcorn_ Skrevet 24. januar 2020 #12 Skrevet 24. januar 2020 Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen _popcorn_, mod
Fremhevede innlegg