Gå til innhold

Aunt - sier dere "ant" eller "ånt"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lagt merke til de siste månedene at det virker som folk flest sier "ant" om tante. Selv er jeg helt sikker på at vi lærte å si "ånt" da jeg gikk på skolen.

Hva sier dere?

Anonymkode: babf2...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Ant" (ænt) er maur, så det sier jeg ikke.

Men jeg sier ikke "ånt" heller.  Jeg er ikke god på lydskrift, men lyden når jeg sier det går mer mot ah.  "Ahnt"

 

Anonymkode: 168bd...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "ant". Det betyr også maur ja og som mange andre ord høres det likt ut, men man vet jo i hvilken
sammenheng man sier ordet og dermed er tolkningen enkel. Akkurat som at "son" og "sun" høres likt ut,
men betyr to forskjellige ting. Ord er flotte greier!  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Aunt" på engelsk uttales som en mellomting mellom "a" og "å", som i en lang a. Bare å google pronounication.

"Ant" som i maur uttales "ænt".

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

"Ant" (ænt) er maur, så det sier jeg ikke.

Men jeg sier ikke "ånt" heller.  Jeg er ikke god på lydskrift, men lyden når jeg sier det går mer mot ah.  "Ahnt"

 

Anonymkode: 168bd...21f

Ant og ænt er jo to forskjellige lyder? Om man leser det rett frem på norsk, altså. 

Jeg sier det aaant, med langt trykk på a. Men med tunga langt bak, så det liksom blir litt å-preg på det. Vanskelig å forklare 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nå sitter og sier ant, ænt, ånt for meg selv og tenker over det innser jeg at jeg synes det er like vanlig å høre "ænt". Ænt enn ønkl 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...