Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er britisk og bosatt i Norge. Jobber i Horeca bransjen (hotel, restaurant, catering). Tenker en karriereskift nå på 42 og har veldig lyst til å bli lærer. Tenker videregående og voksenlæring. Har ikke bachelorgrad fra før, men har 120 studiepoeng i ledelse, administrasjon og økonomi. Halvparten fra Stor Britannia, halvparten fra BI her i Norge. Noen som vet om jeg kan gjøre det på denne måten:

Enten 1) fullfører en Bachelor i International Hospitality Management fra en britisk universitet, for så å ta en Master og PPU her i Norge.

eller 2) fullfører Bachelor of Management på BI, og så en Master og PPU. Ikke sikkert om jeg har råd til det, siden BI er dyrt :)

Ledelse er det faget jeg brenner for, men ikke sikkert om hvis jeg spesialisere meg i akkurat det, at jeg vil ha begrenset jobb muligheter? har jeg sjanse å bli lærer på videregående nivå?

Takk for hjelpen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke undervisningsfag har du/tenker du å få? Ledelse er vel ikke et fag på videregående...

Anonymkode: 5f103...2f9

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar. Innenfor ledelsesfag finnes det emner som bedriftsøkonomi, HR, logistikk, jus, organisasjonspsykologi osv. Lurte på om det kunne kvalifisere meg til business-linje som jeg har hørt finnes på videregående.  Må innrømme at jeg er ikke så kjent med skolesystemet her, dette er noe jeg må finne ut, eller håper jeg får litt hjelp her :) 

Skrevet

Hvis du allikevel skal ta en master, hvorfor ikke bare ta en master i lektor på et universitet? 

Kravet for PPU er vel at masterfaget er relevant for skolen, og jeg er litt i tvil om at det du nevner vil bli ansett som det

• Liker 3
Skrevet

Fagene kan kanskje være relevant for salg, service og reiselivs-linjen på vgs? 

Anonymkode: ca098...a50

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Missknuckles skrev:

Takk for svar. Innenfor ledelsesfag finnes det emner som bedriftsøkonomi, HR, logistikk, jus, organisasjonspsykologi osv. Lurte på om det kunne kvalifisere meg til business-linje som jeg har hørt finnes på videregående.  Må innrømme at jeg er ikke så kjent med skolesystemet her, dette er noe jeg må finne ut, eller håper jeg får litt hjelp her :)

Du kan se fagene på studiespesialisering her: https://www.vilbli.no/nb/nb/no/studiespesialisering/ul/v.st

Der inngår business-fagene (økonomifag m.m). Det finnes faktisk et fag som heter Markedsføring og ledelse, og du har også fag som kan gå inn i andre fag. MEN det kreves 60 relevante studiepoeng innen faget for å ha undervisningskompetanse, det holder ikke med 10 studiepoeng organisasjonspsykologi, for eksempel. Studiepoeng i jus fra England hjelper deg neppe. De fagene som kan være aktuelle for deg er også småfag, som ofte ikke tilbys ved alle skoler, så da blir det færre jobber å søke på. Uten å ha minst ett av de større undervisningsfagene i tillegg (norsk, engelsk, matte), tror jeg det vil bli svært vanskelig for deg å få jobb. Det er heller ikke så lett å komme inn på PPU - de ser på fagkombinasjonen din.

Jeg tror det er tryggere for deg å gå lektorlinjen. Velg engelsk, for eksempel - med engelsk som morsmål + et undervisningsfag til fra lektorutdanningen + kanskje du får godkjent et undervisningsfag til fra bacheloren din hvis du er heldig, burde du være attraktiv som søker (gitt at norsken din er god nok til å undervise på norsk uten problemer.) 

• Liker 2
Skrevet

Ser nå du bare har 120 studiepoeng fra før. 
Fullføre bachelor 1 år + master 2 år + PPU 1 år = 4 år

Lektorutdanning = 4 år.

Sistnevnte er en MYE tryggere vei å gå jobbmessig og tar bare ett år mer. Jeg ville ikke vært i tvil...

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser nå du bare har 120 studiepoeng fra før. 
Fullføre bachelor 1 år + master 2 år + PPU 1 år = 4 år

Lektorutdanning = 4 år.

Sistnevnte er en MYE tryggere vei å gå jobbmessig og tar bare ett år mer. Jeg ville ikke vært i tvil...

Er det ikke 5 årig nå å bli lektor? 

Anonymkode: 0b60b...8aa

• Liker 5
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke 5 årig nå å bli lektor? 

Anonymkode: 0b60b...8aa

Jo, skrivefeil, jeg mente selvsagt fem. I siste setning skrev jeg jo også at lektorprogrammet var ett år mer enn første alternativ, som er fire år. 🙈

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for innspill, har bedre forståelse nå :) Visste om 5 årig lektorutdanning, men på 42 år med en gutt på 2 år, og lite egenkapital eller sparepenger, er det urealistisk. Lurte på om det fantes en kortere vei. 

Men hva med å voksenopplæring? Krav på PPU her? Eller nok at man har spesialist kunnskap på masternivå? 

Skrevet
41 minutter siden, Missknuckles skrev:

Tusen takk for innspill, har bedre forståelse nå :) Visste om 5 årig lektorutdanning, men på 42 år med en gutt på 2 år, og lite egenkapital eller sparepenger, er det urealistisk. Lurte på om det fantes en kortere vei. 

Men hva med å voksenopplæring? Krav på PPU her? Eller nok at man har spesialist kunnskap på masternivå? 

Du får ikke fast stilling som lærer noe sted uten lærerutdanning/lektorutdanning eller PPU, ikke i voksenopplæring heller. Det tryggeste alternativet du har er nok å begynne på lektorutdanning. Men; hvis du kommer deg inn på PPU med de fagene du allerede har, så kan du jo ta årsstudier ved siden av jobb senere, og på den måten bygge en "pedagogisk grad". 

Anonymkode: 4a00b...e19

• Liker 1
Skrevet

.. Men du må altså ha pedagogikk og fagdidaktikk i noen fag for å bli fast ansatt i disse dager. Det er ikke lærermangel i Norge lenger, lærer er et yrke som er på vei oppover, og særlig PPU har vært populært de siste årene.

Anonymkode: 4a00b...e19

Skrevet
2 timer siden, Missknuckles skrev:

Du må ha PPU/lærerutdanning for å få fast jobb. Det at du skriver i søknaden at du har «spesialistkunnskap på masternivå» hjelper ikke, det kan jo hvem som helst påstå at de har... Hvis du med dette mener at du har engelsk som morsmål hjelper det heller ikke. Hvis du skulle få jobb, vil det bare være vikariater fram til de finner noen med utdanning. Jeg kjenner en med engelsk som morsmål og med betydelig flere studiepoeng enn det du har - i store undervisningsfag - som ikke kom noen vei, han måtte ta master og PPU. 

Skrevet

Du kan for eksempel høre med Universitetet i Oslo om bachelorgraden din eventuelt er kvalifisert for å komme inn på PPU. Selv om det ikke er der du tenker å søke, kan jo litt veiledning være kjekt. Linken finner du her. Jeg vil tro du egentlig må ha noen fag ved siden av, men jeg hadde tatt kontakt og hørt siden du er usikker. 

Skrevet
2 timer siden, Matas skrev:

Du kan for eksempel høre med Universitetet i Oslo om bachelorgraden din eventuelt er kvalifisert for å komme inn på PPU. Selv om det ikke er der du tenker å søke, kan jo litt veiledning være kjekt. Linken finner du her. Jeg vil tro du egentlig må ha noen fag ved siden av, men jeg hadde tatt kontakt og hørt siden du er usikker. 

Man må ha master for å komme inn på PPU.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må ha master for å komme inn på PPU.

Ikke for yrkesfag. Da er det andre opptakskrav som gjelder. 

Skrevet
41 minutter siden, Matas skrev:

Ikke for yrkesfag. Da er det andre opptakskrav som gjelder. 

Man må ha en profesjonsrettet bachelor for å komme inn på PPU-Y, eventuelt fagbrev, pluss flere års yrkespraksis. TS har en ikke fullført bachelor som ikke er profesjonsrettet.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må ha en profesjonsrettet bachelor for å komme inn på PPU-Y, eventuelt fagbrev, pluss flere års yrkespraksis. TS har en ikke fullført bachelor som ikke er profesjonsrettet.

Det vet jeg. Poenget mitt med svaret til TS var å få veileding i forhold til PPU i forhold til noen som kan det, istedenfor å ta det her inne. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Matas skrev:

Det vet jeg. Poenget mitt med svaret til TS var å få veileding i forhold til PPU i forhold til noen som kan det, istedenfor å ta det her inne. 

Men hvorfor gir du da TS falske forhåpninger ved å si at det er mulig hun kan komme inn på PPU med bachelor (nei) hvis du vet dette allerede? Det er forskjell på PPU og PPU-Y, og du blander begrepene. 
En god start er jo om TS leser seg opp på opptakskravene selv før hun evt kontakter et universitet, informasjonen er lett tilgjengelig på nett. Ut fra det hun har skrevet her inne, er veien til læreryrket lang for henne. 

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor gir du da TS falske forhåpninger ved å si at det er mulig hun kan komme inn på PPU med bachelor (nei) hvis du vet dette allerede? Det er forskjell på PPU og PPU-Y, og du blander begrepene. 
En god start er jo om TS leser seg opp på opptakskravene selv før hun evt kontakter et universitet, informasjonen er lett tilgjengelig på nett. Ut fra det hun har skrevet her inne, er veien til læreryrket lang for henne. 

Hun skriver jo at hun tenker å ta master først? Det er det jeg tok utgangspunkt i, men hun må ha undervisningsfag også for å gå PPU, det holder ikke kun med master. Derfor skrev jeg fag ved siden av. Jeg skrev aldri noe om PPU-Y til TS. Ja, den er lang for henne, jeg hadde nok bare gått lektor hadde jeg vært henne, hun må uansett gå 4 år til på skole, et ekstra år koster ikke veldig mye mer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...