Gå til innhold

Jakke til uteaktivitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har det siste året begynt å være mer aktiv ute, både toppturer og skigåing. 

Er ikke fra en aktiv familie, og har rett og slett ikke peiling på hva jeg skal bruke. Har aldri lært det hjemmefra. Bruker dunjakke nå, men blir så klam av den. Liker ikke hvis det blir for tungt heller, hvis dere skjønner, så sånn sett er dunjakka god. Lett. Brukte allværsjakke før, men det var superkaldt. Blåste rett gjennom. 

Hva bruker folk? Er nordpå da, så er avhengig av varme klær. 

Anonymkode: 2a381...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bergans allværsjakker. Se på Bergans.com . Du må ha ull innerst og ull eller fleece mellom da. 

Anonymkode: 69dec...831

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine krav/sjekkpunkter Skalljakke: Må ha muligheter for lufting under armer, glidelås, med mulighet for "delvis lukking" les: knepping / borrelås også, strikk nederst med mulighet for å "låse" med stropp/strikk i skrittet, altså fra baksiden til av jakke til fremside av jakke, under skrittet, og strikk/snor i midje, hette med "ståltråd" så man kan forme hetta. "Såltråd" og mulighet for å feste strikk under skritt er lett å mekke selv. Bakderer med skalljakker: Som regel elendige i forhold til glør fra bål / varme, -høl av "ingen ting". -Bomull tåler glør o.l.

Dunjakke alt for varmt å gå i, perfekt for pause / i leir. Dunvest bra kompromiss, holder kjærnen av skrotten varm, minimal vekt/plass i sekk. Netting undertøy i plast gir perfekt fukttransport vekk fra kropp, og fanger masse luft under ullundertøy.

En god ullgenser, trenger ikke være kjempetjukk, luftig og lett er fint, finne ditt behov/smak. Mikrofiber er supert hvis kald nok,

les: ikke vått. Hvis vått "Kjeramikk" bedre enn Goretex e.l. IMO. Puster bedre enn G.T. -Bedre slitestyrke, men grisedyrt.

Tull å kjøpe det aller dyreste ofte. Trikset er å justere bekledning etter aktivitet, "gidde" å ta av / på etter aktivitet.

Starte "tynnkledd" -unngå å bli (for) svett, -ta på flere lag ved pauser, -mindre belastning / "jobb", før du blir kald.

Alt er ett kompromiss, -finn det som funker for ditt bruk.

Dette er "standardløsninga" mi, -justerer etter behov / klima / sesong e.t.c.

Og... :hjerte::hjerte::hjerte: https://www.jerven.no/jervenduk/fjellduken-mini-hunter#&variation=192400 :hjerte::hjerte::hjerte: 

( Jeg er en liten sprett, -vil jeg strekke ut beina Edit: helt, når jeg ligger, som i en sovepose, stapper jeg bare det som stikker ut nedi sekken..! Edit: Når jeg ser på legden nå, ser det ut til att de har gjort den litt lenger nå, min er mange år gammel. -Er helt strøken enda den, -etter Mange år Hard bruk.

Modellen uten for kan gi litt kondens. Ett T-lys mellom beina når du sitter = "Tørr og Varm" på null tid :-)

-Utrolig Kvalitet / Slitestyrke ! Brukes av mange militære Spes. styrker.

-SINTEF Test: Det vil være praktisk vanskelig å fryse i hjel i denne (24 timer)  ...! )

https://www.jerven.no/filemanager/download_file/file/411668.pdf

Bilderesultat for jerven hunter

a.

 

Endret av Sliten&kjørt52
...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Googlet: Friluftsliv tips...

Mange treff, bla. : https://turjenter.no/sju-tips-til-ferskinger-pa-tur/

Fra: Turjenter.no: Hjem ( NB ! Eid av Helsport AFAIK... )

Mange andre treff og, på sider om Tur / Friluftsliv ..!

Vi må lære å "krabbe", -før vi kan begynne å løpe :-)

Sånn er det for alle. Stå på :tommelopp:

Jeg har vert ute på tur ett par år, effektiv tid, om noe jeg kan svare på...

F.Eks. ..: (Bare meg da)

1. Blæute støvler på telttur = Telys i støvla på kvelden, og du har tørre støvler når du våkner :-)

2.

3.

4.

5.

6.

7.

...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2020 den 22.56, AnonymBruker skrev:

Bergans allværsjakker. Se på Bergans.com . Du må ha ull innerst og ull eller fleece mellom da. 

Anonymkode: 69dec...831

Takk for tips! 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dra på sportsbutikk og spør!

Anonymkode: 1a3fa...9bf

Tør ikke det 😅

18 timer siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Mine krav/sjekkpunkter Skalljakke: Må ha muligheter for lufting under armer, glidelås, med mulighet for "delvis lukking" les: knepping / borrelås også, strikk nederst med mulighet for å "låse" med stropp/strikk i skrittet, altså fra baksiden til av jakke til fremside av jakke, under skrittet, og strikk/snor i midje, hette med "ståltråd" så man kan forme hetta. "Såltråd" og mulighet for å feste strikk under skritt er lett å mekke selv. Bakderer med skalljakker: Som regel elendige i forhold til glør fra bål / varme, -høl av "ingen ting". -Bomull tåler glør o.l.

sprett, -vil jeg strekk

Takk for tips! Skal skekke ut :)

Anonymkode: 2a381...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! 

Tør ikke det 😅

Takk for tips! Skal skekke ut :)

Anonymkode: 2a381...cc1

Mente ikke å "Kjøre over deg".

-Alle har sine behov, -for sine turer. :-)

Kult du finner glede i turer, -er jo en, av sykt mange fordeler med å bo i dette rare landet...

Verdens fineste "Lekeplass" IMHO :-)

Kjør på, -som du vil. -Gjøre det "Smart da", -Så det går deg vel. :wink: OG DET GJØR DET. :-)

Heia Norge, -og vi raringa som holder hus her. ... :flagg:

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pointet med posten min Vdr. Jakke (-som muligens "Tok litt av." ... :ler:... )

Var: Muligheter for Lufting, -OG å kunne stenge Vær&Vind ute også !

Vi blir svette i oppoverbakke. Og det kan bli drittvær. Dette skal en god Sk. " Skalljakke" beskytte oss mot ..!

D e n  skal ikke holde deg varm ..! -Skal beskytte mot "Vær og vind". -Under, -og mellomlag gjør den jobben,

-holde deg varm altså. ...

Vi må "gidde" å justere de, -etter behov. -Laga under altså...

Ønsker deg flåtte turer jeg. :-)

Far Vel. 

PS: Jervenduk er "Konge" ... På  S Å  mange måter...  TRYGGHET..!

Du kan seff Kart og Kompass. 

(-Dritlett å lære -og ett M u s t.  -Tåka kan komme veldig fort..! Som sagt: Lett å lære, -Evt. -Men før det da...)

KJØR PÅ !

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullundertøy innerst, så mellomlag gjerne litt tykkere ull som feks nøsterbarn sin ullfleece og så skalltløy/yttertøy ytterst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...