Gå til innhold

Leddgikt- delvis ufør?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har leddgikt, er i 100% jobb, men skal i et behandling/treningsopplegg, og kommer til å være ca 50-60 % sykemeldt da. Jeg sliter også med utmattelse/fatigue som følge av leddgikta. 

Jeg tror det blir bra med et teningsopplegg, men lurer på hvordan jeg skal få til det etterpå, når jeg ikke lenger er sykemeldt for å kunne trene.

Jeg vil gjerne trene, og vet at det gir meg overskudd, men har ikke noe overskudd til å trene, nå går all energi med på jobb, ingenting igjen til unger, mann, sosialt liv eller trening.

Det jeg lurer på er hvordan dere andre med leddgikt, artrose og lignende gjør det i hverdagen for å få nok overskudd? Er dere sykemeldt, uføre eller jobber deltid etc?

Anonymkode: 7f012...309

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør vel være 100% sykmeldt helt til du er ferdig med opptreningen! Og ferdig med leddgikten/utmattelsen.

Anonymkode: 7eb3a...3c0

• Liker 1
Skrevet

Jo, jeg kommer jo til å være sykemeldt under behandlingen, men drn varer i 10 uker, og så skal jeg ha lært meg å trene rett selv. Men etter behandlingen? Leddgikt er jo kronisk.

Anonymkode: 7f012...309

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør vel være 100% sykmeldt helt til du er ferdig med opptreningen! Og ferdig med leddgikten/utmattelsen.

Ferdig med leddgikten/utmattelsen? Har man først fått sykdommen blir man aldri ferdig med den. Ja, man kan være heldig å bli helt eller delvis symptomfri av trening og/eller medisin. Men ferdig med det blir man aldri!

Ts: vet ikke hvor hardt du er rammet, og om du tidligere har trent jevnlig. Men min erfaring er at det for meg blir lettere å få til å trene dersom jeg holder det i gang. Jeg jogger, og i perioder er hvert eneste skritt et smertehelvete. Men jeg vet det neste døgnet sannsynligvis blir lettere hvis jeg kommer meg ut. Samtidig har det for meg vært viktig å vite hvor mye jeg kan presse kroppen når jeg trener.

Har den siste tiden blitt mye flinkere til å legge igjen jobben når jeg går hjem. Har jobbet hardt med med selv for å komme dit, men nå tenker jeg lite på jobb når arbeidsdagen er slutt og der har gjort formen min bedre.

Anonymkode: 12ccb...093

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂😂😂 leddgikt går jo ikke vekk!

Anonymkode: fb3f2...bb4

• Liker 4
Gjest Emmaa90
Skrevet

Hvor lenge varer opplegget? Det kan være hensiktsmessig å være sykemeldt noen % en periode etterpå for å fortsette med treningen. Mange får jo mindre smerte og mer energi av regelmessig trening, så håper det hjelper for deg :) 

F.eks. fra 50% til 40% i to uker, så 30%, så 20% (fordelt på f.eks to halve dager hvor du kan trene før/etter jobb). 

Skrevet

Sliten ja. Utmattet? Bare vi med ME har fatigue☝️

Anonymkode: 40ddc...348

Skrevet

Min søster er 50% ufør, og er jo i mye bedre form og har mer energi nå, enn da hun jobbet 100%. Men det er 10 år siden hun ble ufør, vet jo at det blir bare vanskeligere.

Anonymkode: 337ed...883

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for brukerangrep og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Har psoriasisartritt og Bekhterev. 100 % jobb i fysisk krevende yrke pluss unger etc. Aldri vært sykemeldt eller borte fra jobb(utenom influensa o.l) siden jeg vet det er bedre å holde seg i gang! Revmatolog og lege heier på meg, de sier også at det er viktig å ikke stagnere ved diagnostisering og man må heller fire på kravene. Går på biologisk medisin og den virker enn så lenge 👍

Sykemelding er altfor lett å "få". Blir fort en hvilepute og kan resultere i at å begynne i jobb er veldig tungt og lite motiverende.....

Man dør ikke av smerte eller ubehag!! Man må lære seg håndtere det. 

Sliter med fatigue selv men legger meg tidlig og spiser skikkelig mat, hviler så ofte jeg kan. Er forresten 35 år og alenemor. Så har ikke noe valg mtp jobb og hverdag.

Anonymkode: 1eef3...408

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt! Det stemmer selvsagt ikke! 

Min søster har leddgikt. Er 50 % ufør og gjør da det hun må for å klare å jobbe 50 %. 

Anonymkode: 690ed...1e0

• Liker 3
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har psoriasisartritt og Bekhterev. 100 % jobb i fysisk krevende yrke pluss unger etc. Aldri vært sykemeldt eller borte fra jobb(utenom influensa o.l) siden jeg vet det er bedre å holde seg i gang! Revmatolog og lege heier på meg, de sier også at det er viktig å ikke stagnere ved diagnostisering og man må heller fire på kravene. Går på biologisk medisin og den virker enn så lenge 👍

Sykemelding er altfor lett å "få". Blir fort en hvilepute og kan resultere i at å begynne i jobb er veldig tungt og lite motiverende.....

Sliter med fatigue selv men legger meg tidlig og spiser skikkelig mat, hviler så ofte jeg kan. Er forresten 35 år og alenemor. Så har ikke noe valg mtp jobb og hverdag.

Fullstendig uenig med deg ang sykemelding. Har selv leddgikt, små barn og en veldig krevende lederstilling, med en god del stress. 
Har ved 1 anledning hatt behov for sykemelding, som følge av ekstrem fatigue utløst pga en heftig betennelse avløst av magesår. Betennelsen krevde ikke sykemelding i seg selv, og magesåret kun en liten stund. Det var fatuigen som var skyld i siste del av sykemelding. For min del var det overhode ikke noe problem å gå tilbake til jobb da fatuigen ble mindre fremtredende. Og jeg hadde det ikke trivelig hjemme de dagene det sto på.

Det at du er i stand til å gå på jobb hver dag er ikke ensbetydende med at alle andre også er det. Fatigue opptrer ikke likt hos alle, og andre kan være hardere rammet enn deg.

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer overhode ikke. Fatigue følger en stor del autoimmune kroniske sykdommer, og også eksempelvis i etterkant av kreftbehandling. 

Anonymkode: 693d9...26e

• Liker 6
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fullstendig uenig med deg ang sykemelding. Har selv leddgikt, små barn og en veldig krevende lederstilling, med en god del stress. 
Har ved 1 anledning hatt behov for sykemelding, som følge av ekstrem fatigue utløst pga en heftig betennelse avløst av magesår. Betennelsen krevde ikke sykemelding i seg selv, og magesåret kun en liten stund. Det var fatuigen som var skyld i siste del av sykemelding. For min del var det overhode ikke noe problem å gå tilbake til jobb da fatuigen ble mindre fremtredende. Og jeg hadde det ikke trivelig hjemme de dagene det sto på.

Det at du er i stand til å gå på jobb hver dag er ikke ensbetydende med at alle andre også er det. Fatigue opptrer ikke likt hos alle, og andre kan være hardere rammet enn deg.

Magesår og infeksjon har jeg vært innom også, ptsd og stress som vedheng.. det kommer veldig ann på hvordan du håndterer hverdagen.

Du har vel bra lønn med lederstilling, hvorfor ikke fire på kravene og gå ned i stilling eller lønn mot mer fritid en periode? Far i huset tar vel en del av lasten når du er dårlig?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Magesår og infeksjon har jeg vært innom også, ptsd og stress som vedheng.. det kommer veldig ann på hvordan du håndterer hverdagen.

Du har vel bra lønn med lederstilling, hvorfor ikke fire på kravene og gå ned i stilling eller lønn mot mer fritid en periode? Far i huset tar vel en del av lasten når du er dårlig?

Hvorfor skal jeg fire på kravene når jeg har vært sykemeldt ved 1 eneste anledning på masse år?

Jeg har ikke behov for verken ufør, økt antall sykedager eller masse sykemelding pga sykdommen. Men jeg sitter heller ikke på en høy hest og forventer at alle andre med de samme sykdommene som meg skal klare hverdagen like bra.

Både leddgikt og fatigue kommer i ulike grader. Noen er nærmest invalidisert som følge av det, mens noen er heldige å kun kjenner på det av og til og helt fint kan jobbe.

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂 det er feil! Fatigue kan komme hos ganske mange, inkludert de som har andre sykdommer enn ME! Jeg har fatigue som tilleggsdiagnose men jeg har ikke ME!

Anonymkode: fb3f2...bb4

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ingen løsning, vil bare si at jeg forstår problemstillingen. Er på AAP med senskader etter kreftbehandling, bla nevropati og fatigue, og trener jevnlig. Men jeg hadde ikke tid og ork til trening etter jobb og barn før jeg fikk kreft, så jeg ser ikke for meg at jeg klarer å fortsette nå heller.

Det er vanskelig, fordi jeg vet at fysisk trening gjør meg veldig godt. Samtidig synes jeg faktisk ikke jeg kan bruke AAP/ufør for å få trent, liksom, det butter litt et sted i argumentasjonen der for meg. Kanskje jeg må bli flinkere til å la rotet flyte og overlate mer til mannen min, og tvinge meg selv ut selv om jeg ikke egentlig orker? Tiden vil vise om jeg finner en løsning... Lykke til ned opptrening i alle fall!

Anonymkode: 29870...873

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så flott at du har medisin som virker og får til alt til tross for alt det krevende i livet ditt og krevende generelt. 
og at medisinen din virker. 
men sitt for faen meg ikke der og se ned på andre som så jævlig lett får sykemelding !

min medisin mot samme sykdom virker ikke, og mitt krevende liv er mer enn nok nå! Takker min gode lege som forstår. Ellers så hadde jeg nok tatt selvmord for lengst. 

Anonymkode: be4d9...75a

• Liker 4
Skrevet

Vil tro at du må bruke opp sykepengeåret ditt før du får ufør? (ikke helt sikker, men ganske) 

Be om enkeltstående behandlingsdsger. Fri fra jobb én dag i uka for nødvendig trening. Da  telles det enkelt dager, og sånn kan du gå i mange år, med mindre du trenger mer fri. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...