Gå til innhold

Katt som sliter med mye oppkast

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en kastrert hannkatt på snart 11år som sliter med en del oppkast for tiden. Den siste uka har han kastet opp ca 3 ganger om dagen (som jeg vet om, han kan jo ha kastet opp ute også). For det meste er det mat som kommer ut, har ikke sett noe orm eller hårballer, kun mat og noen ganger bare væske/skum. Oppkastet har vært alt fra gult, brunt osv, samt hvitt skum. 

6.januar var han hos veterinæren for å fjerne tannstein og trekke to tenner. Veterinæren sjekket han 13.januar, for å se at alt stod bra til etter tanntrekkingen. De tok i tillegg blodprøver av han, og kunne ikke finne noe feil, alle verdier så bra ut sa veterinæren. Han har kastet opp en del det siste halve året (et par ganger i uka kanskje), så det var derfor jeg ba de ta blodprøve av han mens han allikevel skulle i narkose for tannsten/tanntrekking. Og nå er oppkastet verre enn noen gang. 

Er litt i villrede nå med hva vi skal gjøre, han kan jo ikke ha det sånn stakar. Han får jevnlig ormkur, senest for bare noen dager siden. Og han er til sjekk og vaksinering en gang i året slik veterinæren anbefaler. Sist var i desember. 

Veterinæren anbefalte oss å bytte tørrfor. Det siste året har vi gitt han Hill's Prescription Diet Kidney Care tørrfor, tidligere år har han pleid å få Hill's Prescription Diet Liver Care tørrfor. Han ble forgiftet for 8 år siden (vet fant ikke ut hva han ble forgiftet av), noe som gikk utover hans nyrer og lever og han ble da satt på dette Liver Care foret. Har da holdt oss til dette i alle år frem til vi byttet til Kidney Care for litt over ett år siden, for å gi han litt forandring. For ca tre dager siden gikk vi tilbake til Liver Care foret, for å se om det hjelper noe. Dette har han jo spist i "alle" år. 

Noen som har tips/anbefalinger til oss? Synes så synd på pusen min, gjør alt for at han skal bli bra igjen. ❤️ 

Anonymkode: c0753...2ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive at utenom dette oppkastet så virker han helt fin. Han løper inn og ut av katteluka, han fanger mus, han har matlyst, han gjør alt han pleier å gjøre. Virker ikke syk på noen måte. Hadde han ikke kastet opp hadde jeg tenkt han var i helt vanlig fin form. 

Skrevet

Mulig han har utviklet matintoleranse eller spiser for raskt. Dere kan forsøke et for beregnet på katter med følsomme mager, men om han trenger spesielfor for lever i tillegg, så ville jeg snakket med dyrlege om hvilket for dere kan gi for å forsøke se om det er sensitiv mage som er problemet. Men gi det ca 10 dager på et nytt for, å bytte for kan gi litt ekstra oppkast i begynnelsen, før det blir bedre. 

Ikke gi noe menneskemat og tenk på at godbiter også kan fremprovosere oppkast dersom dere forsøker nytt for. Kan være godbiter dere gir nå er det han reagerer på

Katter kan virke relativt fine selv om de har for eks smerter. Jeg har hatt katt med UVI der jeg har merket at katten har blitt rastløs når den vil på do (har kattedo inne), men som er like kosete, spiser som vanlig og leker som normalt. Det vil tross for at det viste seg at det var blod i urinen og den hadde irritert urinrør. Det kan være vanskelig å se på katter at noe plager dem så lenge de ikke har brukket noe eller lignende

Så kan det selvsagt være noe helt annet. Vet ikke om oppkast kan være symptom på at leverproblemene kommer tilbake. Mulig du burde ringe dyrlgen og spørre i tilfelle det er leveren som er problemet og dette er dødelig eller kritisk på andre måter. Katter på 11 begynner bli gamle, selv om mange lever mye lengre, så kan småproblemer oftere tyde på større problemer. Mener ikke skremme, altså, jeg tipper det er ufarlig, men alltid lurt å være sikker 👍

Anonymkode: 60cff...f22

Skrevet

Tusen takk for at du tar deg tid! Og takk for gode råd. 

Blodprøveresultatene fra tidligere denne måneden viste fine lever - og nyreverdier. Det var ingenting urovekkende der. 

Sa ifra til vet for et par dager siden at han nå har begynt å kaste opp enda mer og hun anbefalte bare å gå tilbake til det lever foret vi ga han tidligere. Han trenger vel egentlig ikke et lever tørrfor mtp at verdiene var fine, hun anbefalte han det bare fordi han har spist det i så mange år uten problemer. Kanskje han burde hatt et helt annet for? 

Skrevet

Om vetrinær er på saken og helsen er fin, da ligger problemet et annet sted.

Det kan være matinloeranse, men kanskje også at han spiser for fort.

Vet om noen youtubere som slet med at den ene katten slukte maten, og spydde som følge av det; de skaffet seg denne «matskåla», og problemet ble mye bedre, men ikke helt 100% oppkastfritt: https://www.musti.no/catit-senses-20-digger?51619&kk=a4c6327-16fc01b9888-992e0&gclid=Cj0KCQiApaXxBRDNARIsAGFdaB_p-s-REEclfj9aZ1xC2sZx5_hd0hQKiwU667gjl5J4hVWSUghon_8aAgI4EALw_wcB&51619

En annen ting disse samme opplevde med samme katt, var første julen med et ekte tre. Katten spydde hver dag. De tok da en allergitest, og katten var allergisk mot «alt». Altså ja, nesten så godt som alt. Ting ble bedre når de fikk endret på for, bort med planter og alle allergener, og fikk satt katten på månetlige sprøyter med, noe, vet ikke hva som er i dem 😅

Dette var i england, så vet ikke om vi i norge driver med allergitester og behandlig av katt på denne måten. Men det kan være en ide å prøve :) 

Om du vil sjekke ut litt om dem, her er videoen der de forklarer om resultatet: 

Anonymkode: ccb03...9dd

Skrevet

Ja, du er kanskje inne på noe der! Takk. 

Jeg forhørte meg med en annen vet nå, som faktisk anbefalte Atarax, antihistaminer. Hun skrev ut en kur på 7 dager. Kanskje det hjelper? Det er jo allergipiller? 

Skrevet

En annen forklaring kan være så enkel som at han er jo en eldre katt nå, og eldre katter fordøyer maten litt dårligere og har litt lavere næringsopptak (av maten de spiser).

Det kan være verd å skaffe prøveposer med seniorfôr som er tilpasset eldre katters fordøyelse, og se om det er en av dem han liker og om det hjelper.

Anonymkode: b3fc1...e6d

Skrevet

Min ene katt har nyreproblemer og har vært nødt til å bytte fõr med jevne mellomrom fordi hun plutselig begynner å kaste opp ofte etter en stund. Har vært igjennom 5 stykker nå hvor hun tålte de første fire i noen måneder og opp til et år før hun begynte å reagere. Vet ikke hva det kommer av, men det hun spiser nå (Royal Canin Renal) har hun spist i flere år nå uten større problem. Merker dog at hun kaster opp hvis hun spiser for fort. Vet ikke om det er til hjelp, men kan være bra å høre med veterinær siden han kaster opp så hyppig. Stor risiko for at han blir dehydrert. Har du noe spesialvåtfõr du kan gi? 

Anonymkode: 5055a...0b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...