AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #1 Skrevet 22. januar 2020 Hei! Fant nylig ut at jeg er gravid, i uke 5 (4+4). Det er min første graviditet og jeg er i begynnelsen av 20åra, om det har noe å si. Jeg lurer på når man skal kontakte lege/jordmor? Vil ha en tidlig ul. Tusen takk for svar på forhånd! Anonymkode: b036c...0e3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #2 Skrevet 22. januar 2020 Om du vil ha tidlig ul uten at det foreligger noen grunn til det så må du nok betale det selv. du kan ringe legesenteret allerede i morgen, forklare hvor mangt du er på vei, og få en time de mener passer ut fra situasjonen om du ønsker å beholde eller ikke. Anonymkode: e29db...ea2 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #3 Skrevet 22. januar 2020 Da må du bestille tidlig ultralyd selv, det får man ikke dekket uten grunn. Det anbefales å ta etter uke 7 (og da mener de fra 7+0 hvis du ikke skjønte det). Anonymkode: c63c6...7e1 2
snorkfrk Skrevet 22. januar 2020 #4 Skrevet 22. januar 2020 Første svangerskapskontroll mellom uke 8-12. Antistoffer bør tas nærmere uke 12. Tidlig ul gjøres privat dersom det ikke foreligger noen indikasjon.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #5 Skrevet 22. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du vil ha tidlig ul uten at det foreligger noen grunn til det så må du nok betale det selv. du kan ringe legesenteret allerede i morgen, forklare hvor mangt du er på vei, og få en time de mener passer ut fra situasjonen om du ønsker å beholde eller ikke. Anonymkode: e29db...ea2 Hei! Er klar over at jeg må betale det selv. Tusen takk for svar! Ønsker å beholde 😊 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da må du bestille tidlig ultralyd selv, det får man ikke dekket uten grunn. Det anbefales å ta etter uke 7 (og da mener de fra 7+0 hvis du ikke skjønte det). Anonymkode: c63c6...7e1 Tusen takk for svar! ☺️ Anonymkode: b036c...0e3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #6 Skrevet 22. januar 2020 2 minutter siden, snorkfrk skrev: Første svangerskapskontroll mellom uke 8-12. Antistoffer bør tas nærmere uke 12. Tidlig ul gjøres privat dersom det ikke foreligger noen indikasjon. Takk for svar! ☺️ Anonymkode: b036c...0e3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #7 Skrevet 22. januar 2020 Du kan også ta kontakt med jordmor og ha første svangerskapskontroll der. De setter gjerne av en hel time, så mye bedre enn fastlegen sine 15-20 minutter. Privat ultralyd bestiller du selv (bare Google tidlig ultralyd og byen du bor i). Anonymkode: c63c6...7e1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #8 Skrevet 22. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan også ta kontakt med jordmor og ha første svangerskapskontroll der. De setter gjerne av en hel time, så mye bedre enn fastlegen sine 15-20 minutter. Privat ultralyd bestiller du selv (bare Google tidlig ultralyd og byen du bor i). Anonymkode: c63c6...7e1 Det skal jeg gjøre! Blir ikke første svangerskapskontrollen om flere uker, eller mener du at jeg ringer og får en time der snarest? Er dette isåfall noe barnefar bruker å være med på? Anonymkode: b036c...0e3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #9 Skrevet 22. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det skal jeg gjøre! Blir ikke første svangerskapskontrollen om flere uker, eller mener du at jeg ringer og får en time der snarest? Er dette isåfall noe barnefar bruker å være med på? Anonymkode: b036c...0e3 Første time er først om noen uker. Mellom uke 6-12 er vel siste anbefalingene. Med mindre det er masse du lurer på kan du fint vente til rundt uke 10, men det må du føle på selv. Beste er å ringe helsestasjonen og snakke med de, så setter de opp time. Om barnefar er med eller ikke, er helt opp til dere. Begge deler er like normalt. Her hadde jeg med mannen på første time, for synes det var så skummelt og nytt. Resten av timene gikk jeg alene. En venninne hadde mannen med på alle timene. Gjør det som passer dere best 🙂 Anonymkode: c63c6...7e1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #10 Skrevet 22. januar 2020 Første time skjer mellom uke 8-12. Ofte gjøres den hos fastlegen siden det skal taes blodprøver. Så lenge du ikke har medisiner etc som kan konflikter med svangerskap trenger du ikke time før det. Første kontroll er å fylle ut skjema og blodprøver. Og søke fødeplass. Så er det OUL rundt uke 18 ca, og neste kontroll er uke 24 ca. Først da begynner de å måle magen og lytte etter fosteret på kontrollene. Du velger selv om du vil gå til lege eller jordmor. Ultralyd må du bestille selv Anonymkode: 9e887...b20
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #11 Skrevet 22. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Første time er først om noen uker. Mellom uke 6-12 er vel siste anbefalingene. Med mindre det er masse du lurer på kan du fint vente til rundt uke 10, men det må du føle på selv. Beste er å ringe helsestasjonen og snakke med de, så setter de opp time. Om barnefar er med eller ikke, er helt opp til dere. Begge deler er like normalt. Her hadde jeg med mannen på første time, for synes det var så skummelt og nytt. Resten av timene gikk jeg alene. En venninne hadde mannen med på alle timene. Gjør det som passer dere best 🙂 Anonymkode: c63c6...7e1 Tusen takk for svar igjen! Veldig nytt og spennende dette, men skummelt. Gleder meg enormt. 😄 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Første time skjer mellom uke 8-12. Ofte gjøres den hos fastlegen siden det skal taes blodprøver. Så lenge du ikke har medisiner etc som kan konflikter med svangerskap trenger du ikke time før det. Første kontroll er å fylle ut skjema og blodprøver. Og søke fødeplass. Så er det OUL rundt uke 18 ca, og neste kontroll er uke 24 ca. Først da begynner de å måle magen og lytte etter fosteret på kontrollene. Du velger selv om du vil gå til lege eller jordmor. Ultralyd må du bestille selv Anonymkode: 9e887...b20 Takk for svar! Da er det vel ingen hastverk ennå. Har hørt at tidlig ul er lurt for å utelukke sykdommer etc. Stemmer det? Anonymkode: b036c...0e3
Krok1 Skrevet 22. januar 2020 #12 Skrevet 22. januar 2020 Jeg ringte legen det sekundet jeg fikk positiv test og time noen dager etter, tok blodprøver for å bekrefte og sjekke verdier, begynne på helsekort og sånt. Synes det var betryggende. I dag ville jeg nok funnet meg en god jordmor, det var mye jeg ikke fikk informasjon om. Var på et forferdelig dårlig fødselskurs og fikk en jordmor som ikke forklarte meg noen ting.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #13 Skrevet 22. januar 2020 1 minutt siden, Krok1 skrev: Jeg ringte legen det sekundet jeg fikk positiv test og time noen dager etter, tok blodprøver for å bekrefte og sjekke verdier, begynne på helsekort og sånt. Synes det var betryggende. I dag ville jeg nok funnet meg en god jordmor, det var mye jeg ikke fikk informasjon om. Var på et forferdelig dårlig fødselskurs og fikk en jordmor som ikke forklarte meg noen ting. Hei! Det høres veldig betryggende ut. Leit å høre at ikke alt gikk som forventet. 😕 Ville du anbefalt å ringe lege/jordmor så tidlig nå? Anonymkode: b036c...0e3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #14 Skrevet 22. januar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Da er det vel ingen hastverk ennå. Har hørt at tidlig ul er lurt for å utelukke sykdommer etc. Stemmer det? Det stemmer til en viss grad. I Norge er det ikke lov med fosterdiagnostikk uten grunn, så da må du til utlandet. De fleste som tar tidlig ultralyd gjør det for å fastslå svangerskapslengde og se at hjertet slår. Anonymkode: c63c6...7e1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #15 Skrevet 22. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer til en viss grad. I Norge er det ikke lov med fosterdiagnostikk uten grunn, så da må du til utlandet. De fleste som tar tidlig ultralyd gjør det for å fastslå svangerskapslengde og se at hjertet slår. Anonymkode: c63c6...7e1 Det visste jeg ikke! Antar jeg ikke har noe behov for fosterdiagnostikk. Men det er vel koselig med tidlig ul uansett. Anonymkode: b036c...0e3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #16 Skrevet 22. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det visste jeg ikke! Antar jeg ikke har noe behov for fosterdiagnostikk. Men det er vel koselig med tidlig ul uansett. Anonymkode: b036c...0e3 Tidlig ultralyd er absolutt å anbefale 🙂 Ville gått nærmere uke 12, da er det mye mer å se (man ser at det er en liten baby 💕) Anonymkode: c63c6...7e1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #17 Skrevet 22. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tidlig ultralyd er absolutt å anbefale 🙂 Ville gått nærmere uke 12, da er det mye mer å se (man ser at det er en liten baby 💕) Anonymkode: c63c6...7e1 Ja, det er kanskje lurere enn tidlig ul nå. Takk for svar❤️ Anonymkode: b036c...0e3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #18 Skrevet 22. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er kanskje lurere enn tidlig ul nå. Takk for svar❤️ Anonymkode: b036c...0e3 Ja, akkurat nå vil du ikke se noe på ultralyd. Jeg var 6+4 pga blødning og dette var alt vi så 😂 En liten mus 😜 Anonymkode: c63c6...7e1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #19 Skrevet 22. januar 2020 Og her var 8+5. Altså ikke mye å se om man går for tidlig. Anonymkode: c63c6...7e1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #20 Skrevet 22. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, akkurat nå vil du ikke se noe på ultralyd. Jeg var 6+4 pga blødning og dette var alt vi så 😂 En liten mus 😜 Anonymkode: c63c6...7e1 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og her var 8+5. Altså ikke mye å se om man går for tidlig. Anonymkode: c63c6...7e1 Haha nei, ser det ikke er noe vits nå. Tror jeg venter noen uker til med det. 😂 Tror du jeg burde kontakte jordmor de neste dagene bare for å sjekke alt annet er i orden? Er så nervøs og spent! Anonymkode: b036c...0e3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå