Gå til innhold

16 timers faste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

vurder å kjøre faste på 16 timer, hvor jeg beggyner å spise ved lunsj tider kl 12.00 og har siste måltid kl 20.00. 
 

For meg blir dette litt gøy for alt blir snudd på hodet, vanligvis trøkker jeg i meg næring 16/24 timer, hvor kroppen sikkert må fordøye mye når jeg sover også.

Jeg skal gjøre dette for å gi kroppen mulighet til å fokusere på andre ting en å fordøye mat hele tiden😅

har noe kjørt noe lignede ?

er det noe positive eller negative effekter på dette?

hadde tenkt å bruke prinsippet først med vedlikeholds kalorier også et kalorindetskud på 500 kcal ,ettersom jeg vill litt ned i vekt.

Anonymkode: f6fa7...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig positivt. Av flere årsaker:

1. Autofagi. Når du går en stund uten mat begynner kroppen å spise gamle, ødelagte celler. Som for eksempel kreft-celler.

2. Ved å spise få, store måltider så vil du sannsynligvis aktivere mTOR (spørs hva du spiser) og dette gjør at kroppen sender signaler om å beholde musklene.

3. Mer stabilt blodsukker med få, store måltider enn mange små.

Anonymkode: 79ed1...7cb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg lavkarbo samtidig, ellers vil periodisk faste være et rent helvete der du føler deg sulten hele tiden. I hvert fall var det sånn for meg. Nå spiser jeg ketogent og føler aldri sult, så fasting er easy peasy. 

Anonymkode: 95e80...c9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil anbefale deg lavkarbo samtidig, ellers vil periodisk faste være et rent helvete der du føler deg sulten hele tiden. I hvert fall var det sånn for meg. Nå spiser jeg ketogent og føler aldri sult, så fasting er easy peasy. 

Anonymkode: 95e80...c9a

Du har helt rett i at sult følelsen forsvinner da, men jeg klarer ikke spise slik mat. Blir så kvalm at jeg holder på å spy. Så ender med at jeg ikke spiser noe, og blir så sengeliggende og slapp hele dagen. Nei, har barn og jobb. Må fungere i hverdagen.

Anonymkode: 4f021...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett i at sult følelsen forsvinner da, men jeg klarer ikke spise slik mat. Blir så kvalm at jeg holder på å spy. Så ender med at jeg ikke spiser noe, og blir så sengeliggende og slapp hele dagen. Nei, har barn og jobb. Må fungere i hverdagen.

Anonymkode: 4f021...1f4

Det er en overgangsperiode. Det blir bedre hvis du passer på å få i deg mer salt i overgangsfasen.

Det hadde vært en fin investering i helsa di slik at det er mer sannsynlig at du er frisk og rask når barnebarn og sånt kommer. ;)

Anonymkode: 79ed1...7cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig positivt. Av flere årsaker:

1. Autofagi. Når du går en stund uten mat begynner kroppen å spise gamle, ødelagte celler. Som for eksempel kreft-celler.

 

Anonymkode: 79ed1...7cb

Jasså du.  Det er vel ikke helt sant.

 

 

 

"Overraskende funn

-  Vi fant det motsatte. Autofagi er en renselsesmekanisme som utløses av stress på cellenivå. Dette er normalt en måte for kroppen å holde seg frisk på. Men – i noen kreftsvulster ser vi altså at det motsatte skjer, sier Rusten. 

Faktisk så er det kreftsvulstene som stresser andre celler til å starte autofagi, for dermed å lure friskt vev til å gi svulsten næring. En kreftsvulst er dermed som en parasitt på det omkringliggende vevet.

- Funnene våre fikk stor oppmerksomhet og ble publisert i journalen Nature i 2017. Basert på dette og en rekke andre forskningsfunn, utføres det nå i USA utprøvende kliniske studier på nytten av å hindre autofagi medikamentelt sammen med annen kreftbehandling, sier Rusten."

 

Til TS.  Fasten i seg selv er ikke det som gjør at du går ned i vekt.  Man går ned i vekt av å bruke mer energi enn det man putter i seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Forumhei
35 minutter siden, Whistler skrev:

Jasså du.  Det er vel ikke helt sant.

 

 

 

"Overraskende funn

-  Vi fant det motsatte. Autofagi er en renselsesmekanisme som utløses av stress på cellenivå. Dette er normalt en måte for kroppen å holde seg frisk på. Men – i noen kreftsvulster ser vi altså at det motsatte skjer, sier Rusten. 

Faktisk så er det kreftsvulstene som stresser andre celler til å starte autofagi, for dermed å lure friskt vev til å gi svulsten næring. En kreftsvulst er dermed som en parasitt på det omkringliggende vevet.

- Funnene våre fikk stor oppmerksomhet og ble publisert i journalen Nature i 2017. Basert på dette og en rekke andre forskningsfunn, utføres det nå i USA utprøvende kliniske studier på nytten av å hindre autofagi medikamentelt sammen med annen kreftbehandling, sier Rusten."

 

Til TS.  Fasten i seg selv er ikke det som gjør at du går ned i vekt.  Man går ned i vekt av å bruke mer energi enn det man putter i seg.

Så klart😊 det er som å si 2+2 = 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Vil anbefale deg lavkarbo samtidig, ellers vil periodisk faste være et rent helvete der du føler deg sulten hele tiden. I hvert fall var det sånn for meg. Nå spiser jeg ketogent og føler aldri sult, så fasting er easy peasy. 

Anonymkode: 95e80...c9a

For meg er ikke dette tilfellet, sulten ga seg etter 4-5 dager; kroppen blir vant til nye rutiner

Anonymkode: 2764d...689

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn spiser jeg hver dag uten at det er en faste. Så det er null problem. 

Anonymkode: d765d...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Whistler skrev:

Jasså du.  Det er vel ikke helt sant.

 

 

 

"Overraskende funn

-  Vi fant det motsatte. Autofagi er en renselsesmekanisme som utløses av stress på cellenivå. Dette er normalt en måte for kroppen å holde seg frisk på. Men – i noen kreftsvulster ser vi altså at det motsatte skjer, sier Rusten. 

Faktisk så er det kreftsvulstene som stresser andre celler til å starte autofagi, for dermed å lure friskt vev til å gi svulsten næring. En kreftsvulst er dermed som en parasitt på det omkringliggende vevet.

- Funnene våre fikk stor oppmerksomhet og ble publisert i journalen Nature i 2017. Basert på dette og en rekke andre forskningsfunn, utføres det nå i USA utprøvende kliniske studier på nytten av å hindre autofagi medikamentelt sammen med annen kreftbehandling, sier Rusten."

 

Til TS.  Fasten i seg selv er ikke det som gjør at du går ned i vekt.  Man går ned i vekt av å bruke mer energi enn det man putter i seg.

Interessant. Men de skriver at det gjelder ikke alle krefttyper, og at autofagi er viktig for kroppen:

"Men å stanse autofagi for å behandle kreft, selv om dette er mulig, kan føre til mange andre problemer siden kroppen er avhengig av denne daglige renseselsprosessen."

Anonymkode: 79ed1...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å spise fra halv 12 til halv 8 hver dag, og er veldig fornøyd med det! Drikker te og mye vann om morgenen så kjenner ingenting på sult. I tillegg har jeg sjelden vondt i magen, og nå får magen bedre tid til å fordøye maten. 

Anonymkode: 5c83f...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil anbefale deg lavkarbo samtidig, ellers vil periodisk faste være et rent helvete der du føler deg sulten hele tiden. I hvert fall var det sånn for meg. Nå spiser jeg ketogent og føler aldri sult, så fasting er easy peasy. 

Anonymkode: 95e80...c9a

Nesj, 16/8 går som regel fint med vanlig kosthold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/23/2020 at 6:38 AM, AnonymBruker said:

Vil anbefale deg lavkarbo samtidig, ellers vil periodisk faste være et rent helvete der du føler deg sulten hele tiden. I hvert fall var det sånn for meg. Nå spiser jeg ketogent og føler aldri sult, så fasting er easy peasy. 

Anonymkode: 95e80...c9a

Tja. Jeg sluttet helt med lavkarbo for mange år siden, og har absolutt null problemer med periodisk faste. Det lille som kommer av sultfølelse er bare korte blaff, og totalt sett så tror jeg vel at fasten er lettere med et mer balansert kosthold fordi jeg føler meg piggere og bedre enn da jeg gikk på lavkarbo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...