Gå til innhold

Tips til middager for under 100lappen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at Rema har oppskrifter, men noe av det er litt lureri... vi er to barn og to voksne. Har forholdsvis god økonomi, men synes vi bruker aaaaalt for mye på mat i mnd. Vi bruker rundt 8.000 og som jeg forstår det er det mye mer enn de i omgangskretsen vår.  Kom gjerne med ukemeny hvor snittprisen blir 100kr PR middag😊 kan luke ut fredag, da er det taco og den drar opp snittet.

Anonymkode: 9a4ba...73f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe vi er glad i som er veldig billig er ovnsbakt sei filet. Legger de i ildfast form, har på pesto (kanskje ost). Server med grønnsaker, ris, salat, pasta.... Husker ikke temperaturen og tid (eksakt). Men tror det var 220 i 30 minutt.

Anonymkode: 7d896...e57

• Liker 1
Skrevet

Det kan da ikke være vanskelig å lage middag til fire for hundre kroner?  😕

Anonymkode: e9d89...99e

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at Rema har oppskrifter, men noe av det er litt lureri... vi er to barn og to voksne. Har forholdsvis god økonomi, men synes vi bruker aaaaalt for mye på mat i mnd. Vi bruker rundt 8.000 og som jeg forstår det er det mye mer enn de i omgangskretsen vår.  Kom gjerne med ukemeny hvor snittprisen blir 100kr PR middag😊 kan luke ut fredag, da er det taco og den drar opp snittet.

Har dessverre ikke tips til deg da jeg lurer på der samme selv. 

Men hvorfor drar taco opp snittet? Det er jo veldig billig hvis man er bevisst bruken av rester etterpå, at en ikke kjøper mye og dyr ost, etc. Og så trenger man kanskje ikke både lefser og skjell og nachos? Bruker du grove lefser er det jo mer mettende, og du kan fint kutte ned på kjøttmengden uten at det blir mindre næringsrikt eller mettende av den grunn. Om du i tillegg drar ned kostnadene ved å kjøpe billigste sort av alle råvarene til taco, blir det jo en veldig lav sum fordelt på to voksne og to barn. Vil tro du kan få det enda billigere hvis du lager lefsene selv også. 

Anonymkode: 655b0...271

• Liker 2
Skrevet

Sjekk ut Rema 1000.no

Anonymkode: bf0fa...62f

• Liker 1
Skrevet

Fiskeboller i karrisaus med kokte poteter og revet gulrot.

Spaghetti med kjøttsaus

Fiskegrateng m/ makaroni og kokte gulrøtter. 

Ertesuppe og pannekaker 

Stekt ris m/grønnsaker. Kan varieres i det uendelige, og kan tilsettes noe kjøtt, kylling eller fisk/ skalldyr

Pytt i panne. Også lett å variere. 

Kylling, stekt eller bruk i gryterett. Server med ris og salat

Diverse supper, f.eks fiskesuppe, tomatsuppe, blomkålsuppe, gulrot/linsesuppe, potetsuppe. Server med grovt brød 

Skrevet

Og så er det selvfølgelig lettere å spise billig dersom man planlegger.  Hamstre litt når det er gode tilbud, lage ukesmeny og handle en gang i uka. F.eks er det helt unødvendig å kjøpe taco-ingredienser, kylling eller kjøttdeig til full pris. Alt dette er det stadig tilbud på. 

• Liker 1
Skrevet

Lapskaus: 1pose lapskausblanding + 1 pose brunsaus (eller lag selv om du vil). Kan tilsettes litt kjøtt/pøkse-rester.

Grønsakssuppe: vann, buljong, lapskausblanding. + ev grønsaksrester fra dagen før.

pannekaker

Risgrøt

Hjemmelagde gryteretter. Sjekk ev ut div ‘onepot-pasta’ også.

Anonymkode: febc4...9c0

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dessverre ikke tips til deg da jeg lurer på der samme selv. 

Men hvorfor drar taco opp snittet? Det er jo veldig billig hvis man er bevisst bruken av rester etterpå, at en ikke kjøper mye og dyr ost, etc. Og så trenger man kanskje ikke både lefser og skjell og nachos? Bruker du grove lefser er det jo mer mettende, og du kan fint kutte ned på kjøttmengden uten at det blir mindre næringsrikt eller mettende av den grunn. Om du i tillegg drar ned kostnadene ved å kjøpe billigste sort av alle råvarene til taco, blir det jo en veldig lav sum fordelt på to voksne og to barn. Vil tro du kan få det enda billigere hvis du lager lefsene selv også. 

Anonymkode: 655b0...271

Erfarer at taco er litt dyrt, synes smaken er best på santa Maria produktene. Vi bruker sånne «skåler» i stedet for skjell, lefser og nachochips. Chipsene kjøpet jeg de billige fra extra. Og avocadoen er jo fryktelig dyr. Hos oss kommer nok en tacomiddag på ca 250. Men vi kan jo alltids teste de billige produktene igjen, er noen år siden sist. Når jeg hører meg selv si 1000kr i mnd bare på taco så skjønner jeg jo at vi bruker mye penger...

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Erfarer at taco er litt dyrt, synes smaken er best på santa Maria produktene. Vi bruker sånne «skåler» i stedet for skjell, lefser og nachochips. Chipsene kjøpet jeg de billige fra extra. Og avocadoen er jo fryktelig dyr. Hos oss kommer nok en tacomiddag på ca 250. Men vi kan jo alltids teste de billige produktene igjen, er noen år siden sist. Når jeg hører meg selv si 1000kr i mnd bare på taco så skjønner jeg jo at vi bruker mye penger...

Både Meny og Coop har jevnlig 1/2 pris og 40% på alt av taco produkter :jepp:

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Rumle skrev:

Jaa! Så nå at de har 40% på obs! Skal handle for en mnd 😄

• Liker 2
Skrevet

Blomkålsuppe, ikke toro.

Stekt ris med grønnsaker fra kjøleskapet. Med egg eller kylling om dere spiser det.

Fiskekaker med poteter og dampede grønnsaker. Eventuelt hvit saus

Spaghetti med tomatsaus og salat.

Pai med ost, skinke, brokkoli og paprika.

Wok med nudler, kylling/svinekjøtt/biff og en god saus. 

Stekte nudler med peanøttsaus og avocado. Oppskrift på vegetarbloggen. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan da ikke være vanskelig å lage middag til fire for hundre kroner?  😕

Hvis det ikke er vanskelig, så er det bare å nevne i fleng! 😊

Anonymkode: e1012...8ac

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Rumle skrev:

Er jevnlig tilbud på kjøttdeig også. 

Anonymkode: 9f10a...1e1

• Liker 1
Skrevet

*følger*

Skrevet (endret)

Hææ? Jeg lager middag til fire for under hundre kroner hver eneste dag. Ekstremt sjelden at jeg bruker mer. Dette er alle vanlige retter som pizza, taco, kjøttkaker, fiskekaker, fiskegrateng, supper, gryteretter osv osv. Kan ikke begripe at det skal være nødvendig å bruke mer enn hundre kroner på en middag. 

Til tipsene: billigvarianter, handle på tilbud, ikke lage mer enn nødvendig. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Hææ? Jeg lager middag til fire for under hundre kroner hver eneste dag. Ekstremt sjelden at jeg bruker mer. Dette er alle vanlige retter som pizza, taco, kjøttkaker, fiskekaker, fiskegrateng, supper, gryteretter osv osv. Kan ikke begripe at det skal være nødvendig å bruke mer enn hundre kroner på en middag. 

Til tipsene: billigvarianter, handle på tilbud, ikke lage mer enn nødvendig. 

Pizza her i huset: hjemmelaget bunn med tipp-0 mel som er litt dyrere. En god tomatsaus, 30kr. Serranoskinke, fersk mozarella, fersk ananas pinjekjerner, ruccolasalat  og pesto... får ikke det til 100kr

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pizza her i huset: hjemmelaget bunn med tipp-0 mel som er litt dyrere. En god tomatsaus, 30kr. Serranoskinke, fersk mozarella, fersk ananas pinjekjerner, ruccolasalat  og pesto... får ikke det til 100kr

Javel, men poenget mitt er at det går fint an å gjøre det mye billigere. Hvis man vil. Hvis man ikke vil så blir jo det en annen sak. 

Pizza her: vanlig mel, gjær, kjøttdeig, tomat, løk, krydder, ost. Godt under hundrelappen. 

• Liker 3
Skrevet

Måten å få det til å treffe 100kr pr middag, er å planlegge. Skal du ha en potetmiddag en uke, så trenger man ikke 1,5kg med poteter som mange poser er, men da bør man også ha mer enn bare en potetmiddag, og kan da «dele» utgiften av den ene posen på 2-3 middager :) 

Det samme gleder andre grønnsaker og basisvarer.

Med planlegging vil du klare å havne der du vil på ~100kr pr middag :) 

Har jeg en ukesmeny til deg? Nei. Er singel, og vet ikke helt hva en familie handler og spiser i uken 😅😂 ikke minst hvor mye mannen i huset spiser, har hørt de kan spise en del 😂 Men du må planlegge :) 

Anonymkode: 5c68f...466

Skrevet (endret)

Vi ukeshandlet for 340 kr denne uka. Er familie på 4. Vi hadde brød og melk fra før, samt noe pålegg, smør, ost og mel. Legg derfor på 300 kr ca for en komplett uke. 

Mandag hadde vi rester, renset kjøleskapet. Da endte vi med en suppe med krutonger. Barna spiste fiskepinner.

Tirsdag hadde vi kikert- og søtpotetburger med hjemmelaget chilimajones. 

I dag hadde vi fiskekaker med coleslaw/råkostsalat i wrap. 

I morgen skal vi ha tomatsuppe med ost og egg. 

Fredag skal vi ha taco med kylling og bønner (vi har 1 kyllingfilet i fryseren fra før). 

Lørdag blir det hjemmelaget pizza.

Søndag blir det middagspai med rester. 

Som pålegg bruker vi smøreost, skinke, mye egg og ost. 

Lager alt av mat fra bunnen. 

Endret av addict
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...