Gå til innhold

Bhg-levering, hva er rettferdig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han leverer nå. 
du får opp farten og får tatt lappen, så kan du levere. 
 

Det er ikke snakk om rettferdighet, men praktisk. 

Anonymkode: 4c10b...ebe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det handle om noe annet? At han er irritert på deg for noe? Mangel på sex feks? For dette hørtes så urimelig ut at det lukter vrangvilje og passiv aggresjon lang vei....

I et kjærlig forhold burde det være en glede å hjelpe hverandre slik at hverdagen blir lettere. Helt latterlig å forvente at du og barnet skal ut i øsepøsen eller på holkeføre og gå nesten en time hver morgen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du uansett gå forbi barnehagen for å ta kollektiv videre til jobb?

 

Anonymkode: 3edbf...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må du uansett gå forbi barnehagen for å ta kollektiv videre til jobb?

 

Anonymkode: 3edbf...8f9

 

Nei, bhg ligger i motsatt retning.

 

Takk for svar alle sammen,  skal prøve å legge det frem med basis i det dere skriver. 

 

Anonymkode: db002...2e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dere nå i større grad er en enhet, og at dere må gjøre det beste for familien totalt sett. Den tiden (de tjue (?) minuttene alt i alt) han bruker ekstra om morgenen, er det mest effektive for dere alle, også barnet som slipper å dra ut av huset tidligere enn nødvendig.

Du kompenserer garantert ved å gjøre andre ting? Du har allerede nevnt ammefri. Og om det er den ammefrien som gjør at han mister tid på jobb (må begynne senere?), så er dette en gode for deres felles datter. Dere må begge ofre noe til hennes beste, men det gir ingen mening at dere totalt sett skal ofre mer enn nødvendig fordi han ikke vil tilpasse sin jobbsituasjon nå i en overgangsperiode.
 

Kort sagt, fokus må først være på det beste for deres datter, så på det beste for familien som enhet, og til sist tilpasser dere egne rutiner best mulig etter dette. 

Endret av Hactar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker du ikke ammerfri som tid til å levere egentlig?

Ja, jeg veit at tiden skal brukes til amming, men man må være litt smart.

I praksis er det egentlig ingen grunn til at du skal jobbe 2 timer mindre per dag for å amme et så stort barn.

Anonymkode: 75fa9...71e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bruker du ikke ammerfri som tid til å levere egentlig?

Ja, jeg veit at tiden skal brukes til amming, men man må være litt smart.

I praksis er det egentlig ingen grunn til at du skal jobbe 2 timer mindre per dag for å amme et så stort barn.

Anonymkode: 75fa9...71e

Som jeg har skrevet tidligere så ønsker jeg nå å kutte ned på ammefri og kun ta én time på ettermiddagen slik at jeg kan komme på jobb 08 og få gjort det jeg skal. Jeg synes det er feil å bruke den timen på å levere i bhg når mannen kan levere slik at vi begge kan komme oss på jobb til 08. 

Jeg føler allerede at jeg ikke strekker til på jobb og trenger virkelig å jobbe det jeg kan frem til henting i bhg.

Anonymkode: db002...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også at dette ikke er noe å diskutere. Selvfølgelig, så leverer han i bil! (SPESIELT når det er så drittvær som du har beskrevet). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen sa, rettferidg er ikke nødvedigvis likt.
Klart han skal levere. Og klart at du skal forte deg å ta lappen slik at dere kan dele på det. For det er faktisk ikke gøy å ha den morgenjobben hver dag. Jeg leverer mye, begge barna, da mannen ofte drar tidlig på jobb. Det er et ork hver dag jeg må på jobb før jobben. Og en sann glede de dagene det er min tur til å bare forlate huset og pysjkledde barn og dra rett til kontoret. Så jeg forstår han faktisk. MEN, når det er som det er så må han fortsatt levere, en konsekvens av at han hat dame uten lappen og/eller ikke tjener nok til at du kan være i ulønnet permisjon, hehe. Så sånn er livet. Men, få fart på lappen og prioriter dette slik at dere kan jevne det ut og dele det mer mellom dere :)

Anonymkode: 1c0a9...aed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg har skrevet tidligere så ønsker jeg nå å kutte ned på ammefri og kun ta én time på ettermiddagen slik at jeg kan komme på jobb 08 og få gjort det jeg skal. Jeg synes det er feil å bruke den timen på å levere i bhg når mannen kan levere slik at vi begge kan komme oss på jobb til 08. 

Jeg føler allerede at jeg ikke strekker til på jobb og trenger virkelig å jobbe det jeg kan frem til henting i bhg.

Anonymkode: db002...2e3

Bruk den timen på det fram til du får lappen da vel.

Anonymkode: 75fa9...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Her synes jeg han må tenke på hva som gagner Familien AS samlet sett. Nytter ikke å bare tenke på hva som er best for en selv når man har blitt en familie. 

Her leverer mannen hver morgen og jeg henter bare tre dager i uka siden han har kort vei til jobben og jeg pendler langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, alle sammen, da jeg brukt argumentene deres godt og mannen har godtatt at han leverer og jeg henter frem til jeg kjører opp :)

 

Anonymkode: db002...2e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammefri er en rettighet kvinner har som skal gjøre det mulig å opprettholde amming etter jobbstart. Det skal selvfølgelig ikke brukes til å levere i barnehagen så mannen slipper. Ærlig talt. Ikke misbruk denne rettigheten. 

Anonymkode: c5f0b...216

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil spørsmål. 
 

Spørsmålet er: hvordan kan jeg og mannen fungere så dårlig sammen at vi ikke klarer å bli enige om selv de minst detaljene i hverdagen?

Anonymkode: 5ff77...06e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her tenker jeg det er en selvfølge at han leverer, med mindre han skal noe spesielt tidlig på jobb som gjør at han ikke rekker det. Men dog: Hvorfor har du ikke tatt lappen før? Kan det være at noe av hans reaksjon er knyttet til en frustrasjon over at du har utsatt noe du burde gjort for lenge siden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, alle sammen, da jeg brukt argumentene deres godt og mannen har godtatt at han leverer og jeg henter frem til jeg kjører opp :)

 

Anonymkode: db002...2e3

Hvor lang tid har du brukt på å ta lappen? Og hvilken grad har det gått ut over han? Da tenker jeg på handling av mat, kjøring hit og dit, aldri være den som kan ta et glass om dere er på besøk, alltid hente ting på posten? 

Jeg kan jo forstå at man blir lei av dette etterhvert, og til slutt setter ned foten, slik at den andre får opp motivasjonen for å få tatt lappen. 

Jeg var selv i situasjonen at jeg utsatte og utsatte. Med det resultat at mannen i stor grad måtte fikse alt som krevde bil, noe som er en god del i et forhold. Han stilte opp, til han en dag fikk nok, og vi hadde en god prat om dette. Da fikk jeg ut fingeren og tok lappen på 5 uker - så det er mulig. 

Anonymkode: 5d957...b26

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke sykle da? Med tilhenger? Det gjorde jeg. Er det mye oppover, bruk el-sykkel.

Anonymkode: 21942...5b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ammefri er en rettighet kvinner har som skal gjøre det mulig å opprettholde amming etter jobbstart. Det skal selvfølgelig ikke brukes til å levere i barnehagen så mannen slipper. Ærlig talt. Ikke misbruk denne rettigheten. 

Anonymkode: c5f0b...216

Hvem trenger to timer fri fra jobb for å amme et barn på +1år?

Anonymkode: 75fa9...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...