Gå til innhold

Styrke/kondisjon ved vektnedgang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går ned i vekt og liker best å trene kondisjon, som er viktig for hjertet. Skjønner at jeg også bør trene styrke for det har store helsegevinster både nå og senere i livet, men hvor lite kan jeg trene og fortsatt ha effekt? Har ingen andre planer enn å unngå å bli pudding og ha en kropp som fungerer godt. Etter hvert som jeg blir lettere, og forhåpentligvis får innarbeidet noen nye vaner, kan jeg øke treningsmengden, men det er fortsatt helt urealistisk at jeg klarer å trene oftere enn 4 dager i uka over tid. 

Anonymkode: 4ec69...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fine med å være fullstendig utrent er at alt har effekt. En halvtime i uka vil merkes, og to halvtimer i uka merkes godt! 

Du kan også tenke litt på å styrke kroppen gjennom kondisjonstrening, ved å gå tunge motbakker og bruke romaskin. Det er ikke i nærheten av trening med vekt i effekt, men det har definitivt litt effekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør trene en muskel minst 2 dager i uka for god fremgang. Men du trenger jo ikke trene så mange øvelser i starten? Hva med å begynne med å ta knebøy (evt. Beinpress) hver gang du trener kondisjon? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

4 ganger trening pr uke er et god utgangspunkt

Kansje 2-3 ganger kondisjon pr uke samt styrke 2 ganger.

Det er mulig og avslutte med litt styrke etter du har trent kondisjon, det trenger ikke og være så kompliserte ting man gjør.

Gevinsten av styrketreningen merkes  uansett om det ikke er 3-4 dager i uka liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ser at Helsedirektoratet også anbefaler 2 ganger pr uke. Jeg får finne meg et enkelt program jeg kan ta før eller etter kondisjon. 💪

Anonymkode: 4ec69...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...