Gå til innhold

Atopisk eksem og søvn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Dere som har barn med ekstrem atopisk eksem.. Hvordan er det egentlig? 

Jeg kjenner en familie med et barn som ikke får sove før ett på natta pga det klør, og derfor ikke kan gå i barnehagen pga hun må sove ut. 

(her er det 3 timers lur midt på dagen, godteri istedet for mat, parfymeholdige såper og røyking inne som kanskje er uheldig for barnet) 

Men jeg lurer faktisk.. Dere som har barn med atopisk eksem, hvordan fungerer det for dere ift til søvn? 

 

Anonymkode: 274a1...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søvn og innsoving kan være vanskelig, da vår var baby sov h*n med lette bomullsvotter for ikke å skrape seg opp. Nå (mye eldre) gir vi antihistaminer mot kløe på kvelden når det står på som verst. 

Det andre du nevner er ikke kanskje uheldig, røyk og såpe er veldig uheldig. Mat strides det om, men tran er i hvert fall bra for huden. Annen matvareallergi må utredes, hvis man reagerer på egg for eksempel, kan det forverre eksemet. Eksembarn har høyere risko for allergi enn andre. Lang lur på dagen er selvsagt uheldig for innsovning på kvelden, uavhengig av eksem. 

"Ekstrem" eksem skal behandles og følges opp av hudlege, med innsmurningsregimer, kortisonkremer og spesifikke andre kremer. Klær må være myke, ikke ull (ikke bare pga kløe, men det trekker fuktighet ut av huden og forverrer eksemet i seg selv, samme hvor "kløfritt" det er).  

Anonymkode: 2220e...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på 3 har ganske mild eksem, men likevel forstyrrer det nattesøvnen i perioder. Han våkner fordi han klør, så må vi smøre, og hvis det ikke hjelper er det gråt og trøst og enda mer smøring. 

Påvirker heldigvis ikke innsovning på kvelden. 

Må være forferdelig å være ille plaget. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover dårlig, lang tid på å sovne, en del gråt og plager pga eksem. Heldigvis har vinteren så langt vært vennlig, men på de verste dagene er det flere håndfuller med krem, helpysj og mye våkentid. Hjemmet er selvfølgelig parfymefritt året rundt, ingen røyk eller annet, lufter ut ofte og sørger for godt inneklima, bruker mye bomullstøy (ull hvis det er kaldt), smører mange ganger daglig og skifter på sengen ofte/lufter dynen. Sørger for jevnt over sunn mat, godt med væske og vitaminer. Det du skriver høres ikke bra ut. 

Anonymkode: c221a...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det kan umulig være godt for barna som klør, stakkars ❤️ jeg tenker på dette lille barnet, det er så mye som kunne vært gjort for at hn kunne fått det bedre ift til eksemen og dermed søvnen. 

Disse tingene i hjemmet er helt klart ikke bra, men det virker som de ikke vet nok om det.. 

Anonymkode: 274a1...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Det kan umulig være godt for barna som klør, stakkars ❤️ jeg tenker på dette lille barnet, det er så mye som kunne vært gjort for at hn kunne fått det bedre ift til eksemen og dermed søvnen. 

Disse tingene i hjemmet er helt klart ikke bra, men det virker som de ikke vet nok om det.. 

Anonymkode: 274a1...904

Informer dem. 

Anonymkode: c221a...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...