AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #1 Skrevet 21. januar 2020 https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/lAkzo9/vi-er-ikke-mange-i-dagens-norge-men-vi-finnes Kjenner meg sånn igjen i teksten over. Ble rett lei meg, her jeg satt. Har prøvd å bare ikke tenke på jobbsøkingen, og tenke at jeg må bare ikke stresse med det, så skjer det til slutt. Vel, nå har jeg søkt jobber i 8 mnd, og fremdeles ingen jobb. To førstegangsintervjuer, men ingenting mer. Som regel får jeg ikke engang svar. Jeg er så lei av å late som, overfor meg selv, og for andre, at jeg ikke tar det så tungt, og at det går fint, for «plutselig klaffer det». Føler jeg går rundt og er falsk i alle samtaler jeg har, mår venner og familie spør hvordan jobbsøkingen går. Føler meg helt mislykket, uønsket og verdiløs i samfunnet. Anonymkode: 7b48c...15b 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #2 Skrevet 22. januar 2020 Hva kan jeg gjøre for å bedre situasjonen på noen måte? ts Anonymkode: 7b48c...15b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #3 Skrevet 22. januar 2020 Kan ikke gjøre stort mer enn å si at jeg føler med deg. Har vært ledig over et år selv, med et par hundre søknader sendt, en masse telefoner, samtaler med saksbehandlere og veiledere, men føler det er null fremgang. Det er jo ikke som om vi kan gå til en fagforening heller, og NAV bidrar bare med press, ikke arbeidsformidling. Den harde sannhet er nok at det er mange av oss det rett og slett ikke er bruk for, men ingen, minst av alle politikere vil innrømme det. Når de ikke vil innrømme at det er et problem, går det selvsagt heller ikke an å finne en løsning. Eneste håp er å få kastet Hauglie, og få inn en minister som faktisk tar oss på alvor. Anonymkode: 0d50f...57f 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #4 Skrevet 22. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva kan jeg gjøre for å bedre situasjonen på noen måte? ts Anonymkode: 7b48c...15b Hei, Er ledig selv, vært det i ca 1,5år med avbrudd av jobbklubb i etpar uker også jobb i 3mndr via byrå. Som for meg var bortkastet tid. Jeg er voksen i 40-årene, trives godt med å være ledig å styre dagene mine selv. Elsker å ha fri på dagtid. Du må lage deg en ting å gjøre hver dag, er ikke mye som skal til. Gå en tur for eks hver morgen fra kl 9-10, er dagtiden du skal fylle mest. Selv trener jeg styrke 3 ganger i uken, man-ons-fredag. På tirs-tors går jeg lengre turer, er jo så flott vær ute nå! Du må fokusere på det positive, ikke grav deg ned at du ikke er verdt noe. Ingen vil ha deg i jobb osv. Sjekk finn.no hver kveld å se etter jobber for eks, søk på det antallet som er avtalt. Problemet med mange er at de ikke klarer å gjøre noe for seg selv, blir sittende fast i sofaen hjemme. Spiser seg kanskje feitere enn de er allerede. Norske er jo stort veldig dårlig til å finne på noe selvstendig, må ha med noen uansett hva som skal gjøres. Lese bøker, gå på bibloteket. Ta deg en tur på cafe, litt people watching. Lær deg å trives i eget selskap. Mental trening, blir sterk alene. Mulighetene er så mange, er du som må gjøre jobben! Anonymkode: bb1e8...678 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #5 Skrevet 22. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke gjøre stort mer enn å si at jeg føler med deg. Har vært ledig over et år selv, med et par hundre søknader sendt, en masse telefoner, samtaler med saksbehandlere og veiledere, men føler det er null fremgang. Det er jo ikke som om vi kan gå til en fagforening heller, og NAV bidrar bare med press, ikke arbeidsformidling. Den harde sannhet er nok at det er mange av oss det rett og slett ikke er bruk for, men ingen, minst av alle politikere vil innrømme det. Når de ikke vil innrømme at det er et problem, går det selvsagt heller ikke an å finne en løsning. Eneste håp er å få kastet Hauglie, og få inn en minister som faktisk tar oss på alvor. Anonymkode: 0d50f...57f Arbeidslinja funker ikke, at alle MÅ jobbe. Man må se litt på løsninger, det blir mindre jobber. Spesielt ufaglærte, ikke alle ønsker eller er egnet til å ta en utdannelse. Når dagpengene stopper må man automatisk gå over på en lavere sum, en form for borgerlønn. I fremtiden blir det mindre jobber, vi kunne allerede i dag jobbet 50% der vi velte stillinger for å sysselsette flere i jobb. Livet er ikke noe man velger selv, derfor er jeg opptatt av at vi skal ha det så godt som mulig. Den korte tiden vi ha på jorda, men i dag er alt ødelagt av kapitalismen og globalisering. Anonymkode: bb1e8...678 2
Tanuki Skrevet 22. januar 2020 #6 Skrevet 22. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, Er ledig selv, vært det i ca 1,5år med avbrudd av jobbklubb i etpar uker også jobb i 3mndr via byrå. Som for meg var bortkastet tid. Jeg er voksen i 40-årene, trives godt med å være ledig å styre dagene mine selv. Elsker å ha fri på dagtid. Du må lage deg en ting å gjøre hver dag, er ikke mye som skal til. Gå en tur for eks hver morgen fra kl 9-10, er dagtiden du skal fylle mest. Selv trener jeg styrke 3 ganger i uken, man-ons-fredag. På tirs-tors går jeg lengre turer, er jo så flott vær ute nå! Du må fokusere på det positive, ikke grav deg ned at du ikke er verdt noe. Ingen vil ha deg i jobb osv. Sjekk finn.no hver kveld å se etter jobber for eks, søk på det antallet som er avtalt. Problemet med mange er at de ikke klarer å gjøre noe for seg selv, blir sittende fast i sofaen hjemme. Spiser seg kanskje feitere enn de er allerede. Norske er jo stort veldig dårlig til å finne på noe selvstendig, må ha med noen uansett hva som skal gjøres. Lese bøker, gå på bibloteket. Ta deg en tur på cafe, litt people watching. Lær deg å trives i eget selskap. Mental trening, blir sterk alene. Mulighetene er så mange, er du som må gjøre jobben! Anonymkode: bb1e8...678 I hvilken boble bor du i? Da jeg gikk arbeidsledig hadde jeg ikke råd til å gå på kafe eller betale for treningsstudio. ALT av det lille jeg hadde gikk med til regninger og mat, prøvde så godt jeg kunne å skåne barnet for hvor ille det egentlig var. Jeg manglet ikke hobbier eller vilje til å være selvstending, jeg jobbet frivillig, drev med privatundervisning, søkte jobber, tok kurs etc. Til ingen nytte, og NAV er det virkelig null hjelp i. 10
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #7 Skrevet 22. januar 2020 Huff, så kjipt at du sitter med den følelsen Selv søkte jeg jobb i rundt et år (valgte å studere på fulltid ved siden av jobbsøkingen for ikke å falle helt i kjelleren, derfor har jeg ingen erfaring mer NAV i denne sammenheng), og etter sikkert 150 søknader, fikk jeg endelig napp. For meg kom endringen da jeg gikk på et jobbsøker- og CV-kurs (IKKE i regi av NAV, får inntrykk av at de ikke har peiling) samt at jeg ba om intervju hos en haug med bemanningsbyråer (tok det altså et steg videre fra å kun registrere meg på nett). Her sa jeg klart i fra at jeg var villig til å jobbe som hva som helst. Så snart min nye CV var i omløp, tok det ikke lange tiden før noen la merke til meg, og jeg fikk jobb. Jobben var langt fra drømmejobben, men den ga fast inntekt og god arbeidserfaring, og lot meg fortsette å søke på mer spennende jobber mens jeg tjente penger. På det personlige plan kunne det kanskje vært lurt å fått en henvisning til psykolog fra legen, bare for å få litt hjelp til å sortere tankene. Det kan kanskje også lette litt på sinnet å faktisk være ærlig med venner og familie om hvordan det påvirker deg. I tillegg vil det kunne ha en positiv effekt å få en rutine på hverdagen selv om du ikke har en jobb å gå til: stå opp, stell deg og få på deg ordentlige klær, sett deg ned og søk jobber/jobb med CV og søknader, ta en treningsøkt eller gå en tur i fjellet/skogen, stikk innom butikker/barnehager/skoler/andre bedrifter med en åpen søknad, plei en hobby, osv. Rutiner kan bidra til at hverdagen kjennes med meningsfylt. NAV og kanskje samfunnet ellers kan nok forbedre seg på mange punkter, men det vil ikke hjelpe deg i særlig stor grad å sette hele din lit til dem. Her er det bare å "ta ansvar for egen lykke". Det høres kanskje litt hardt ut, men den som har størst sjanse til å gjøre en endring i ditt liv er faktisk deg selv. Lykke til - håper det snart går din vei og at du får en kjekk jobb å gå til! Anonymkode: 49bfc...cec 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #8 Skrevet 22. januar 2020 Hei! Vet ikke om du vet dette, men Nav får en del direktemeldte stillinger inn hos de. Disse stillingene lyses ikke ut eksternt. Du må be din veileder holde utkikk for dette. Du bør oppdatere og legge litt flid i CV på Nav.no, samt skrive noen ord om hva du ønsker og kan jobbe med. Anonymkode: 81873...cf7 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #9 Skrevet 22. januar 2020 5 minutter siden, Tanuki skrev: I hvilken boble bor du i? Da jeg gikk arbeidsledig hadde jeg ikke råd til å gå på kafe eller betale for treningsstudio. ALT av det lille jeg hadde gikk med til regninger og mat, prøvde så godt jeg kunne å skåne barnet for hvor ille det egentlig var. Jeg manglet ikke hobbier eller vilje til å være selvstending, jeg jobbet frivillig, drev med privatundervisning, søkte jobber, tok kurs etc. Til ingen nytte, og NAV er det virkelig null hjelp i. Mener du NAV skulle skaffe deg jobb...? Anonymkode: ca32c...d88
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #10 Skrevet 22. januar 2020 Det tar sakte knekken på meg. Prøver dog å holde motet og aktiviteten oppe. Anonymkode: 082ed...bb3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #11 Skrevet 22. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du NAV skulle skaffe deg jobb...? Anonymkode: ca32c...d88 Nav kan naturligvis ikke skaffe alle jobb, men bør ta sitt samfunnsoppdrag som arbeidsformidler alvorlig. Det innebærer en mer aktiv rolle i å f. eks. sette arbeidsgivere og arbeidssøkere i kontakt med hverandre. Anonymkode: 176bb...4df 8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #12 Skrevet 22. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nav kan naturligvis ikke skaffe alle jobb, men bør ta sitt samfunnsoppdrag som arbeidsformidler alvorlig. Det innebærer en mer aktiv rolle i å f. eks. sette arbeidsgivere og arbeidssøkere i kontakt med hverandre. Anonymkode: 176bb...4df Nav skaffer deg ikke jobb. Det må du gjøre selv. Folk har for overdreven tro på hva NAV gjør og skjeller de ut på et grunnlag som ikke er der. Anonymkode: ca32c...d88 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #13 Skrevet 22. januar 2020 26 minutter siden, Tanuki skrev: I hvilken boble bor du i? Da jeg gikk arbeidsledig hadde jeg ikke råd til å gå på kafe eller betale for treningsstudio. ALT av det lille jeg hadde gikk med til regninger og mat, prøvde så godt jeg kunne å skåne barnet for hvor ille det egentlig var. Jeg manglet ikke hobbier eller vilje til å være selvstending, jeg jobbet frivillig, drev med privatundervisning, søkte jobber, tok kurs etc. Til ingen nytte, og NAV er det virkelig null hjelp i. Jeg lever i min egen bobble, som alle andre også pleier å gjøre. Har maks utbetalt på dagpenger så lever kjempefint, kunne levd på den summen resten av livet. Nå har jeg hatt fast jobb i over 20år, betalt millioner i skatt. Så ja, er forskjell på oss. NAV er et system ute av kontroll, med masse inkompetente mennesker. De skal heller skaffe deg jobb, men de skal kunne hjelpe deg videre i noen tilfeller. Nå er det vel et nytt vedtak der de skal hjelpe deg, med for eks lønntilskudd inntil 12mndr. Så, mange har råd til å leve vanlig på dagepenger, med både cafebesøk, treningsenter og spise lunsj ute flere ganger i uken. Reise på turer også, det er lov. Men man trekker for dagene man tar fri. Anonymkode: bb1e8...678 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #14 Skrevet 22. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nav skaffer deg ikke jobb. Det må du gjøre selv. Folk har for overdreven tro på hva NAV gjør og skjeller de ut på et grunnlag som ikke er der. Anonymkode: ca32c...d88 Nei, NAV -skaffer- deg ikke jobb med kontrakt i hånda, men NAV bør ta mer ansvar for å -formidle- på en måte som gjør at arbeidsgivere og arbeidssøkere treffer hverandre, eller på andre måter formidler kontakt. Hvis NAV faktisk ikke greier dette, så fungerer faktisk ikke denne delen av NAV. Da bør den enten legges ned, privatiseres eller skilles ut av NAV for å spesialisere og fokusere på -arbeidsformidling-. Det er en god del skattepenger som går til denne delen av NAV, så det er i alles interesse at det fungerer formålstjenlig. Anonymkode: 176bb...4df 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #15 Skrevet 22. januar 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, NAV -skaffer- deg ikke jobb med kontrakt i hånda, men NAV bør ta mer ansvar for å -formidle- på en måte som gjør at arbeidsgivere og arbeidssøkere treffer hverandre, eller på andre måter formidler kontakt. Hvis NAV faktisk ikke greier dette, så fungerer faktisk ikke denne delen av NAV. Da bør den enten legges ned, privatiseres eller skilles ut av NAV for å spesialisere og fokusere på -arbeidsformidling-. Det er en god del skattepenger som går til denne delen av NAV, så det er i alles interesse at det fungerer formålstjenlig. Anonymkode: 176bb...4df Men det er jo ikke det nav egentlig jobber med. Jobb må en faktisk klare å skaffe selv. Anonymkode: a9dd8...d03
Tanuki Skrevet 22. januar 2020 #16 Skrevet 22. januar 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Mener du NAV skulle skaffe deg jobb...? Anonymkode: ca32c...d88 Nei, og det skrev jeg da ikke heller. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #17 Skrevet 22. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lever i min egen bobble, som alle andre også pleier å gjøre. Har maks utbetalt på dagpenger så lever kjempefint, kunne levd på den summen resten av livet. Nå har jeg hatt fast jobb i over 20år, betalt millioner i skatt. Så ja, er forskjell på oss. NAV er et system ute av kontroll, med masse inkompetente mennesker. De skal heller skaffe deg jobb, men de skal kunne hjelpe deg videre i noen tilfeller. Nå er det vel et nytt vedtak der de skal hjelpe deg, med for eks lønntilskudd inntil 12mndr. Så, mange har råd til å leve vanlig på dagepenger, med både cafebesøk, treningsenter og spise lunsj ute flere ganger i uken. Reise på turer også, det er lov. Men man trekker for dagene man tar fri. Anonymkode: bb1e8...678 Det er vel noe sånt som 23500 brutto i mnd? Det holder vel bare for dem som enten har en ektefelle med bra lønn eller for dem som ikke har boliglån? Anonymkode: d3d8b...d41
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #18 Skrevet 22. januar 2020 En ting lurer jeg på. Hvorfor får du ikke jobb? Jeg VET at hvis jeg noen gang mister jobben min så får jeg en ny på dagen. Sykehjem, renholder (særlig på sykehus), hjemmesykepleie osv trenger folk til en hver tid. Jeg hadde ikke trengt å gå en eneste dag som arbeidsledig. Dette er jobber som mannen i gata kan få, så jeg skjønner virkelig ikke hvordan det går an å gå arbeidsledig år etter år? Anonymkode: 82d0b...91d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #19 Skrevet 22. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting lurer jeg på. Hvorfor får du ikke jobb? Jeg VET at hvis jeg noen gang mister jobben min så får jeg en ny på dagen. Sykehjem, renholder (særlig på sykehus), hjemmesykepleie osv trenger folk til en hver tid. Jeg hadde ikke trengt å gå en eneste dag som arbeidsledig. Dette er jobber som mannen i gata kan få, så jeg skjønner virkelig ikke hvordan det går an å gå arbeidsledig år etter år? Anonymkode: 82d0b...91d De er for kravstore og ikke kompetente nok til jobbene de søker. Anonymkode: 82de6...cb2 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2020 #20 Skrevet 22. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: En ting lurer jeg på. Hvorfor får du ikke jobb? Jeg VET at hvis jeg noen gang mister jobben min så får jeg en ny på dagen. Sykehjem, renholder (særlig på sykehus), hjemmesykepleie osv trenger folk til en hver tid. Jeg hadde ikke trengt å gå en eneste dag som arbeidsledig. Dette er jobber som mannen i gata kan få, så jeg skjønner virkelig ikke hvordan det går an å gå arbeidsledig år etter år? Anonymkode: 82d0b...91d Jeg kan dessverre ikke jobbe med mennesker, men jeg har søkt jobb som renholder uten ikke nådd til nåløyet. Det er for mange om beinet. Ble istede ufør Anonymkode: 6b88d...002
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå