AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #1 Skrevet 21. januar 2020 Jeg har en 1,5 år gammel hannhund, som ofte havner i "slåsskamp" med andre hannhunder i hundepark. Det har aldri vært noen skader, og vi er alltid til stede for å kunne bryte inn, og varer stort sett bare noen sekunder. Mange eiere er veldig rolig på dette og mener at hundene bare må få etablert sin posisjon i flokken, men jeg synes det er ubehagelig å se på, og redd det kan gå for langt. Det tar ofte bare noen sekunder før en av hundene har "vunnet", og da leker de fint etterpå. Burde vi unngå hundepark? Vil jo gjerne at han skal sosialiseres og lære seg andre hunder sitt kropspråk. Min havner stort sett i slike kamper med hannhunder. Er dette helt normalt, og går det over etterhvert, eller vil det alltid være sånn? Føler det sjelden er slik med tispene, de går stort sett fint med begge kjønn, er dette en typisk hannhundgreie? Anonymkode: c2bd5...195
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #2 Skrevet 21. januar 2020 Dette med flokk, dominans osv. er gamle myter som ikke lenger stemmer. Dersom hunden din stadig sloss med andre i hundeparken ville jeg ikke dratt dit lenger. Det er ikke god sosialisering i det hele tatt og skaper negative relasjoner. Anonymkode: a4259...ab2 10
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #3 Skrevet 23. januar 2020 Tja. Min tispe kan kanskje for noen virke som hun viser "dominans" eller er aggressiv. Om hun hilser på hunder (nye) så bjeffer hun og glefser. Ikke fysisk, men i luften. Og etter det så fortsetter begge hundene å snuse/utforske og hun blir stille. Så går det som regel fint. Hun kan knuffe litt, men jeg tror der bare er fordi hun vil ha litt avstand (liker ikke hunder som følger etter henne hele tiden). Vi trener passering osv. Men veldig vanskelig å sosialisere henne om hun ikke får lov å opptre på denne måten. Og det blir neppe bedre av å unngå å sosialisere. Hun er omplassert og var omtrent ikke sosialisert før hun ble 2år og jeg overtok. Vi møter andre hvor jeg på forhånd har forklart problemet. Slik de vet hun ikke angriper, bare sier i fra med et glefs i luften før alt blir ok. Av og til vil hun feks leke med den andre etterpå når ting har roet seg. Så vi møter kun eiere som forstår dette og har hunder som er rolig og ikke tar igjen. Det har vi forsøkt og det gikk dårlig. Jeg unngår hundeparker pga dette. Dessuten slipper folk hundene inn løs uten å ta en prat først. Min hund har vært i parker og jeg har vært alene/med andre som kjenner oss. Men så kommer det andre og slipper sin løs uten å se hei en gang. I slike tilfeller har jeg tatt med min hund ut, for jeg vet jo ikke alle synes det er ok. Men dumt vi ikke kan bruke hundeparker alene når ingen er der i frykt for at noen plutselig kommer og slipper sin før jeg har fått summet meg og kalt inn hunden for å gå ut. Vet også om andre med dette problemet. Kan feks la hannhunden sin leke med tipser i hundepark, men ikke hannhunder da de er samkjønnsaggressiv. Da er det ok med kommunikasjon også må den som har "problemhunden" selvsagt trekke seg ut. Hva med å kjøpe slik vest til hunden "vi trener"? Da kan det hende folk tar kontakt slik man kan slå av en prat og forklare problemet. Du bør jo trekke deg ut eller selv ta kontakt når andre er der. Men godt mulig noen forstår og synes det er ok hunden er der. Anonymkode: a1921...5c0
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #4 Skrevet 23. januar 2020 Ved sosialisering er det viktig at hunden din møter andre hunder som du ønsker at hunden din skal bli som. Sosialiseres hunden din for eksempel med hunder som har et dårlig språk eller fremstår stressete og lignende, så kan hunden din lære seg litt uvaner. Hundeparker og lek med fremmede hunder generelt gir ikke god nok sosialisering. Det du burde er å gå tur med andre hunder, fremmede også. I bånd først, også etterhvert slippe løs på et trygt og oversiktelig sted eventuelt i langliner du bare kan tråkke på. Det er aldri lurt å la hunder slåss eller gjøre opp. Slåss kan føre til mer frustrasjon, mer aggresjon og hunden din kan bli en hund som hele tiden må passe på at hundene rundt seg ikke ypper eller gjør noe. Anonymkode: eee22...bd0 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #5 Skrevet 23. januar 2020 31 minutter siden, AnonymBruker said: Tja. Min tispe kan kanskje for noen virke som hun viser "dominans" eller er aggressiv. Om hun hilser på hunder (nye) så bjeffer hun og glefser. Ikke fysisk, men i luften. Og etter det så fortsetter begge hundene å snuse/utforske og hun blir stille. Så går det som regel fint. Hun kan knuffe litt, men jeg tror der bare er fordi hun vil ha litt avstand (liker ikke hunder som følger etter henne hele tiden). Vi trener passering osv. Men veldig vanskelig å sosialisere henne om hun ikke får lov å opptre på denne måten. Og det blir neppe bedre av å unngå å sosialisere. Hun er omplassert og var omtrent ikke sosialisert før hun ble 2år og jeg overtok. Vi møter andre hvor jeg på forhånd har forklart problemet. Slik de vet hun ikke angriper, bare sier i fra med et glefs i luften før alt blir ok. Av og til vil hun feks leke med den andre etterpå når ting har roet seg. Så vi møter kun eiere som forstår dette og har hunder som er rolig og ikke tar igjen. Det har vi forsøkt og det gikk dårlig. Jeg unngår hundeparker pga dette. Dessuten slipper folk hundene inn løs uten å ta en prat først. Min hund har vært i parker og jeg har vært alene/med andre som kjenner oss. Men så kommer det andre og slipper sin løs uten å se hei en gang. I slike tilfeller har jeg tatt med min hund ut, for jeg vet jo ikke alle synes det er ok. Men dumt vi ikke kan bruke hundeparker alene når ingen er der i frykt for at noen plutselig kommer og slipper sin før jeg har fått summet meg og kalt inn hunden for å gå ut. Vet også om andre med dette problemet. Kan feks la hannhunden sin leke med tipser i hundepark, men ikke hannhunder da de er samkjønnsaggressiv. Da er det ok med kommunikasjon også må den som har "problemhunden" selvsagt trekke seg ut. Hva med å kjøpe slik vest til hunden "vi trener"? Da kan det hende folk tar kontakt slik man kan slå av en prat og forklare problemet. Du bør jo trekke deg ut eller selv ta kontakt når andre er der. Men godt mulig noen forstår og synes det er ok hunden er der. Anonymkode: a1921...5c0 Når jeg har på "vi trener" vest til hunden min så betyr det at vi skal være i fred. Aldri ta kontakt med hunder med slike vester. Anonymkode: eee22...bd0
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #6 Skrevet 23. januar 2020 Hunden din er jo midt i værste tenårene, så det er bare naturlig at han bøller litt med andre hanner. Kan være lurt å begrense det en periode til han har fått litt mer orden på hormonene sine. Anonymkode: dd285...33f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2020 #7 Skrevet 23. januar 2020 Alt er en erfaring, og går det så langt at det blir slossing, kan du få en hund som lett sloss. Det holder at han møter en som ikke tør slutte sloss, og da blir det mer alvorlig. Og ennå mer stress ved neste møte. Jeg har alltid flere hunder, og gjør alt for å forebygge. Har jeg unge hanner, har jeg ekstra strenge regler hjemme og ute. Jeg vil ha fine mőtesituasjoner, og vil hundene skal bli så trygge at de ikke føler de trenger sloss. En slosskamp ødelegger for maaange bra møter. Se ann hvem hunden din treffer når han er ung og hormonell! Anonymkode: 14faf...e72 1
nfdsjgd Skrevet 23. januar 2020 #8 Skrevet 23. januar 2020 takk for svar dere, virker som at det å slippe han ut i hundepark ikke er det lureste, spesielt ikke nå i tenårene. Som oftest går det helt fint og han er ofte den som aktiviserer de andre ved å by på en løperunde, men det er som en over her sier, at det kommer inn nye hunder hele tiden, og det øker sjansen for at det blir slåsskamp. Blir alltid litt stresset når det kommer en ny hund når det har vært en fin dynamikk blant de som allerede er der. Får prøve å sosialisere han på en annen måte, men vi kjenner ikke noen med hund. Når er tenårsalderen over? 2
Gjest LaptopPute Skrevet 24. januar 2020 #9 Skrevet 24. januar 2020 On 1/23/2020 at 8:04 PM, nfdsjgd said: takk for svar dere, virker som at det å slippe han ut i hundepark ikke er det lureste, spesielt ikke nå i tenårene. Som oftest går det helt fint og han er ofte den som aktiviserer de andre ved å by på en løperunde, men det er som en over her sier, at det kommer inn nye hunder hele tiden, og det øker sjansen for at det blir slåsskamp. Blir alltid litt stresset når det kommer en ny hund når det har vært en fin dynamikk blant de som allerede er der. Får prøve å sosialisere han på en annen måte, men vi kjenner ikke noen med hund. Når er tenårsalderen over? Meld deg inn i Facebookgrupper om hund i nærområdet ditt, og se om dere kan møtes og trene. Jeg anbefaler Turid Rugaas som litteratur. http://www.turid-rugaas.no/valpen.html
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #10 Skrevet 30. januar 2020 Jeg misliker sterkt hundeparker ut fra det jeg har sett. Jeg har en tispe som andre hunder lett bøller med, og som er forsiktig med ukjente hunder, og dette fungerer ikke i hundeparker. Det er heller ikke naturlig å slippe en haug med ukjente hunder sammen på den måten. Hunder skal ikke sloss for å "etablere sin plass i flokken", dette skjer kun når hunder blir unaturlig presset sammen, har de nok plass rundt seg så velger de å unngå å komme i konflikter. Stemmer at det går bedre med motsatt kjønn enn samme kjønn ja, jeg hadde en tispe før som lett kom i slåsskamp med andre tisper men ikke med hannhunder. Anonymkode: 1ee4d...d48 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå