Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er godkjent i kontrakten. Kontrakten løper fra den dato leieforholdet inngås og det skal stå at leien økes ihh til KPI ett (1) år etter at leieforholdet tok til. Altså om du leier fra 1 jan 2017, skal leien økes ihh til KPI i jan 2018. Merk "skal", ikke "kan"

Etter minimum 3 års leie, i dette tilfellet tidligst jan 2020, kan leien økes ihh til gjengs leie. Denne skal alltid varsles skriftlig 6 mnd før leien økes, uansett om det står i kontrakten at dette vil bli foretatt. Merk "kan" ikke "skal" Dette pga at huseier mulig vil unngå lavere leie om markedet har tapt seg. En omtrent ikke-problemstilling i Norge.

Anonymkode: c87d3...d61

Så hvis husleien SKAL økes i hht KPI i gitt periode i hht kontraktens inngåelse, betyr det at jeg - som leietaker - kan kreve leien SENKET hvis KPI er negativ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 timer siden, Måneskinn skrev:

Det står det ingenting om i vår kontrakt - jeg har snakket med flere som bor i bygget her.  Det er helt greit at leia økes, men det var dette med beskjed på forhånd jeg var ute etter, og det har jeg fått svar på, takk til de som gjorde det. Da er det ikke vits å drive å dra ut tråden med alt annet dill ;) 

forøvrig har jeg nå fått økt leie 3 ganger siste kalenderår - noe jeg også syns er litt mye...  

3 ganger det siste året høres litt rart ut. Det er vel en årlig justering man har lov til å gjøre. Poenget med kpi er jo bare å tilpasse leien til kjøpekraft.

Anonymkode: 898df...340

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Blondie65 skrev:

Så hvis husleien SKAL økes i hht KPI i gitt periode i hht kontraktens inngåelse, betyr det at jeg - som leietaker - kan kreve leien SENKET hvis KPI er negativ?

Jepp. Beklager feil bruk av ord, det skal være "skal reguleres ihh til KPI". KPI kan som kjent gå ned.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er godkjent i kontrakten. Kontrakten løper fra den dato leieforholdet inngås og det skal stå at leien økes ihh til KPI ett (1) år etter at leieforholdet tok til. Altså om du leier fra 1 jan 2017, skal leien økes ihh til KPI i jan 2018. Merk "skal", ikke "kan"

Etter minimum 3 års leie, i dette tilfellet tidligst jan 2020, kan leien økes ihh til gjengs leie. Denne skal alltid varsles skriftlig 6 mnd før leien økes, uansett om det står i kontrakten at dette vil bli foretatt. Merk "kan" ikke "skal" Dette pga at huseier mulig vil unngå lavere leie om markedet har tapt seg. En omtrent ikke-problemstilling i Norge.

Dette er absolutt ikke normalen, og etter mitt syn en kontrakt som er på grensen av loven. 

Man kan ikke inngå kontrakter som ikke forholder seg til husleieloven som sier «kan». Om det står skal må iallefall utleier også sette ned prisen automatisk dei år KPI er negativ.

Jeg benytter kun Forbrukerådets utleiekontrakt for mine utleieleiligheter, som rett og rimelig refererer til Husleieloven. Begge parter kan som sagt kreve justering iht KPI. Normalen blir forhåpentlig fortsatt en positiv KPI, men den kan også enkelte «kriseår» bli negativ, hvor leietaker med retten på sin side kan kreve leien redusert.

https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2015/09/husleiekontrakt-bokmal.pdf

Skrevet
8 minutter siden, The_Stig skrev:

Dette er absolutt ikke normalen, og etter mitt syn en kontrakt som er på grensen av loven. 

Man kan ikke inngå kontrakter som ikke forholder seg til husleieloven som sier «kan». Om det står skal må iallefall utleier også sette ned prisen automatisk dei år KPI er negativ.

Jeg benytter kun Forbrukerådets utleiekontrakt for mine utleieleiligheter, som rett og rimelig refererer til Husleieloven. Begge parter kan som sagt kreve justering iht KPI. Normalen blir forhåpentlig fortsatt en positiv KPI, men den kan også enkelte «kriseår» bli negativ, hvor leietaker med retten på sin side kan kreve leien redusert.

https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2015/09/husleiekontrakt-bokmal.pdf

Dette er helt riktig. Jeg formulerte meg dessverre under mitt nivå i det andre innlegget. Som du ser rettet jeg det opp før ditt innlegg.

Gjest Blondie65
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Beklager feil bruk av ord, det skal være "skal reguleres ihh til KPI". KPI kan som kjent gå ned.

Jeg ville ALDRI skrevet en kontrakt der jeg som huseier må tvinges til å sette ned husleien hvert år ved negativ utvikling av KPI. Så mye arbeid er det ikke å sende et varsel en gang pr år med utregnet KPI utvikling og fortelle at husleien skal opp.

Skrevet
28 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg ville ALDRI skrevet en kontrakt der jeg som huseier må tvinges til å sette ned husleien hvert år ved negativ utvikling av KPI. Så mye arbeid er det ikke å sende et varsel en gang pr år med utregnet KPI utvikling og fortelle at husleien skal opp.

Du trenger selvsagt ikke gjøre det. Jeg har her gitt et eksempel.

Skrevet
30 minutter siden, Blondie65 skrev:

Postet litt for raskt her. Legger ved en link og sakset fra www.huseierne.no:

"Årlig indeksregulering

Hvert år kan leien endres i samsvar med endringen i konsumprisindeksen. Forutsetningen er at det har gått ett år fra leieavtalen ble inngått, eller det har gått ett år siden forrige gang leien ble regulert.

Indeksregulering skal varsles minst én måned før leieendringen iverksettes. Varsel kan tas inn i leiekontrakten.

Det er enkelt å selv regne ut hvordan man kan endre leien med bakgrunn i endringen i konsumprisindeksen. På Statistisk Sentralbyrå sine nettsider finner man en kalkulator som raskt regner ut hvor mye man endre husleien med".

Som en ser her har jeg rett i hva jeg sier ang at varselet kan taes i kontrakten. Og når det gjelder indeksleie og dertilhørende kontrakt, sakset fra Forbrukerrådet:

"Husleieøkning kan først kreves ett år etter at avtalen er inngått. Tilsvarende kan leier kreve at husleien settes ned tilsvarende ved nedgang i konsumprisindeksen. Renteøkninger gir ikke utleier rett til å justere husleien utover det konsumprisindeksen tilsier."

Du kan i utgangspunktet ikke nekte leietaker å kreve lavere leie.

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan i utgangspunktet ikke nekte leietaker å kreve lavere leie.

Det er jeg klar over.

Men jeg tipper at husleieøkning hvert år uten annet varsel enn at det står i kontrakten vil medføre leieboere som leser KPI med lupe for å finne mulighet til å be om reduksjon. Det ville jeg gjort. Hvis det derimot kom husleieøkning med varsel på vanlig måte på forhånd begrunnet med KPI så ville jeg betalt og sett glad ut.

Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det er jeg klar over.

Men jeg tipper at husleieøkning hvert år uten annet varsel enn at det står i kontrakten vil medføre leieboere som leser KPI med lupe for å finne mulighet til å be om reduksjon. Det ville jeg gjort. Hvis det derimot kom husleieøkning med varsel på vanlig måte på forhånd begrunnet med KPI så ville jeg betalt og sett glad ut.

Det har ingen hensikt å lese med lupe. Man ser på KPI et år etter leieavtalen ble inngått. Det står det pluss eller minus. I et sjeldent tilfelle, null. Om det stod minus, ville ikke varselet fra deg komme og leietakeren kunne da ha lurt på hvorfor ikke.

I og med at begge parter har rett til det, kan begge parter bruke lupe eller la være. Resultatet er det samme.

Skrevet
16 timer siden, Måneskinn skrev:

Det står det ingenting om i vår kontrakt - jeg har snakket med flere som bor i bygget her.  Det er helt greit at leia økes, men det var dette med beskjed på forhånd jeg var ute etter, og det har jeg fått svar på, takk til de som gjorde det. Da er det ikke vits å drive å dra ut tråden med alt annet dill ;) 

forøvrig har jeg nå fått økt leie 3 ganger siste kalenderår - noe jeg også syns er litt mye...  

Skjønner ikke hvorfor du godtar det, det er et klart brudd på husleieloven. 

Skrevet
På 22.1.2020 den 7.23, Måneskinn skrev:

Hvorfor har du godtatt dette?

Skrevet
4 timer siden, Illuminatum skrev:

Hvorfor har du godtatt dette?

Fordi jeg ble litt forvirret  da det skjedde. Det skjedde i januar  2019  ( da var det varslet  i november 18 så det var innafor).

I mars 2019 fornyet jeg kontrakten, da økte de også med litt - og så nå ble det ny økning igjen.   Den dagen jeg fornyet kontrakten satt jeg på kontoret deres med flere folk rundt meg, og ble litt satt ut av det hele. De mente at de kunne gjøre det sånn, for jeg hadde fortsatt lavere leie enn markedsprisen... så, da ble det sånn da.  

Skrevet
6 minutter siden, Måneskinn skrev:

Fordi jeg ble litt forvirret  da det skjedde. Det skjedde i januar  2019  ( da var det varslet  i november 18 så det var innafor).

I mars 2019 fornyet jeg kontrakten, da økte de også med litt - og så nå ble det ny økning igjen.   Den dagen jeg fornyet kontrakten satt jeg på kontoret deres med flere folk rundt meg, og ble litt satt ut av det hele. De mente at de kunne gjøre det sånn, for jeg hadde fortsatt lavere leie enn markedsprisen... så, da ble det sånn da.  

Fornyet kontrakten...vil det da si at du i utgangspunktet hadde en tidsbestemt kontrakt?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fornyet kontrakten...vil det da si at du i utgangspunktet hadde en tidsbestemt kontrakt?

ja, standard kontrakt på 3 år av gangen 

Skrevet
13 minutter siden, Måneskinn skrev:

ja, standard kontrakt på 3 år av gangen 

Da er økningene du refererer til legitime.

Skrevet

ok

Skrevet
På 23.1.2020 den 15.18, Måneskinn skrev:

Da skal de da ikke kunne øke ytterligere før mars 2020? Det skal gå et år fra siste regulering av husleia. 

Anonymkode: 8ccc7...42f

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du aldri noen beskjed FØR de plutselig valgte å øke denne husleien din?

Nei det gjorde jeg ikke. Så bare det nye beløpet på e-fakturaen som kom i nettbanken. På spørsmål fra meg, så sa de at det hadde skjedd en feil i systemet og at det skulle vært sendt ut en fellesmail i midten av november (som ville vært  helt ok) - men ingen hadde visst oppdaget det før noen begynte å protestere på nytt beløp. Så nå har de sendt ut denne mailen og alt er ok.

Skrevet

Som regel står det i husleieavtalen at leie justeres etter indeks 1 gang i året. Og da er du varslet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...