Gå til innhold

Idiotenkel strikking


Lillemumsen

Anbefalte innlegg

Er helt hjelpeløs når det gjelder strikking og håndarbeid. Likevel gir jeg ikke opp. Kan strikke skjerf, hals, pulsvarmere og vaskekluter. Noen som har forslag til andre ting som er like lite avanserte? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Genser. Det er mye gøyere å strikke noe stort. Og det er mye enkle gensere å strikke. Finn noe med mønster og tykt garn. Med mønster så blir det ekstra givende å strikke. 
 

Og står du fast men forklaring i oppskriften, så sjekker du YouTube eller ber om hjelp her. 

Anonymkode: e4065...bfd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Novice Sweater fra Petite Knit. Strikkes med ganske tykke pinner, oppskriften er ekstra detaljert og beregnet på nybegynnere. Genseren har ingen krumspring strikketeknisk. Det ligger ute instruksjonsvideoer på nettsiden til Petite Knit. Men selve oppskriften må kjøpes, da. Jeg kjøpte min oppskrift på papir på en lokal garnbutikk. Mener jeg fikk oppskriften gratis fordi jeg kjøpte garnet som trengs samme sted. Strikket genseren i garntypen Kos, som jeg synes er lettstrikkket, éntråds.

Lykke til 🙂

Anonymkode: ae713...31f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslolua og Novice Sweather fra Petite Knit. Jeg trodde aldri jeg skulle lære meg å strikke noen gang, var veldig anti, og alle ble veldig overrasket når jeg begynte. Nå er jeg nesten ferdig med en Stripegenser fra Sandnesgarn til en 2-åring og godt i gang med Oslolua. Skal strikke en til, før jeg går løs på Novice Sweather til meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler Novice Sweater fra Petite Knit. Strikkes med ganske tykke pinner, oppskriften er ekstra detaljert og beregnet på nybegynnere. Genseren har ingen krumspring strikketeknisk. Det ligger ute instruksjonsvideoer på nettsiden til Petite Knit. Men selve oppskriften må kjøpes, da. Jeg kjøpte min oppskrift på papir på en lokal garnbutikk. Mener jeg fikk oppskriften gratis fordi jeg kjøpte garnet som trengs samme sted. Strikket genseren i garntypen Kos, som jeg synes er lettstrikkket, éntråds.

Lykke til 🙂

Anonymkode: ae713...31f

 

36 minutter siden, FlyBabe skrev:

Oslolua og Novice Sweather fra Petite Knit. Jeg trodde aldri jeg skulle lære meg å strikke noen gang, var veldig anti, og alle ble veldig overrasket når jeg begynte. Nå er jeg nesten ferdig med en Stripegenser fra Sandnesgarn til en 2-åring og godt i gang med Oslolua. Skal strikke en til, før jeg går løs på Novice Sweather til meg selv.

Enig👌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får til å strikke rett og vrang så kommer du til å få til det meste :) 

Jeg var som deg, hadde strikket litt men mest skjerf og luer. Var ikke så veldig gira på strikking heller siden jeg var sikker på at jeg ikke kom til å få til noe annet enn luer. Og jeg kommer fra en familie med flere generasjoner med dyktige strikkekvinner. Kunne nesten tro jeg var adoptert, var i allefall sikker på at strikkegenet hadde hoppet over ett ledd. 

Uansett; for to år siden ble jeg tante, og da fikk jeg skikkelig lyst til å strikke noe til den lille. Så jeg strikket først ett rillestrikket babypledd, deretter ei rillestrikket omslagsjakke og lue. Og jeg fikk det til :) Senere ble det babygenser med mønster og etterhvert har jeg strikket mye, både til barn og voksne. 

Cluet er å strikke noe du virkelig har lyst å strikke. Oppskriftene ser gjerne litt gresk ut, men les ei strikkeoppskrift som du leser ei bok; start øverst med første linje og jobb deg nedover linje for linje. Det kan kanskje være lurt å ikke begynne med flettestrikk og hullmønster med kast, men velg ett enkelt plagg som f.eks en genser med litt mønster på. Personlig så liker jeg å strikke mønster siden ensfarget blir litt kjedelig og jeg går fort lei, mønster får meg til å holde fokus. 
Sørg for at du har riktige strikkepinner og nødvendig utstyr som f.eks maskemarkører for å markere begynnelsen av omgangen. Heklenål kan også være kjekt å ha for å plukke opp masker hvis du er uheldig å miste ei maske, men også til å plukke opp masker når du skal strikke halskant. Og et målband er kjekt å ha for å måle lengde på bol og armer. 

Jeg synes også det er viktig at garnet er godt å strikke med. For en fersking så er det greit å unngå veldig glatt garn, fort gjort at det sklir av pinnene eller at man strikker for slakt med tynt glatt garn. Jeg liker heller ikke superwash-garn siden det er plastbehandlet og ikke bra for miljøet. Og jeg unngår garn som er iblandet akryl og som ikke er ren ull. 

Hvis du velger ei oppskrift med litt tykke pinner og garn så kan det være gunstig for motivasjonen siden det går kjappere å strikke, du ser hvor arbeidet vokser frem bare på et par kvelder :) 

Velg gjerne raglanfelling eller rundfelling; det er veldig enkle fellinger og du trenger ikke symaskin for å montere genseren. Etter at du har strikket en genser med disse fellingene så er det bare å sy sammen for hånd under armene. 
Ville heller ikke startet med ei strikkejakke. Strikker du ei jakke så må du bruke symaskin og klippe opp koften midt foran (med mindre du strikker hele plagget frem og tilbake), mye mere monteringsarbeid med ei jakke kontra genser. 

Sjekk gjerne ut forskjellige strikkesider som selger garnpakker for inspirasjon og evt kjøpe en garnpakke der hvis du bor langt unna en garnbutikk. Da får du mønster og garn til akkurat det plagget du vil ha, og det kommer opp anbefalt pinnestørrelse (de må du kjøpe utenom) I tillegg bruker det å stå om det er raglanfelling eller rundfelling. Her kommer noen strikkesider som jeg liker godt

https://www.strikkehula.no

https://www.hoy.no

https://www.raumagarn.no

https://skappelstrikk.no

https://www.strikkemekka.no

Men hvis du har en bra garnbutikk i nærheten så er det beste å bruke den, da kan du forklare hva du er ute etter og de hjelper deg med det du trenger. I tillegg så vil nok de ansatte på en garnbutikk være behjelpelige med å bistå hvis du underveis i strikkinga står fast og ikke skjønner helt veien videre i oppskriften. I tillegg til at det er bra å støtte opp den lokale garnbutikken så den ikke blir nedlagt. 

Meld deg gjerne inn i ei strikkegruppe på Facebook, der er det mange som mer enn gjerne hjelper en nybegynner :)  Strikkesida for alle er ei ok gruppe med mange medlemmer. Veldig kjekt og inspirerende å se hva andre strikker. Og du kan spørre etter hjelp her på forumet. 

Dette ble ett langt innlegg, men bottom line er å starte med ett plagg du virkelig har lyst å strikke, det er alfa og omega for motivasjonen. Mestrer du rett og vrang så er du på god vei :)  Lykke til :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med dem som sier at en genser du virkelig har lyst på er helt overkommelig. Mitt første "strikke alene" prosjekt var ensfarget genser i glattstrikk - med raglanfelling. At størrelsen var feilberegnet er en annen sak. Den ble gitt bort. Mønsterstrikk er heller ikke spesielt vanskelig faktisk, så du kan godt avansere til mønster. Så lenge man har riktig maskeantall er det bare å følge diagrammet i mønsteret og gjøre som det står i oppskriften. (Med god hjelp fra min farmor strikket jeg kofte med mønster til bamsen min da jeg var fem :ler: . Hjelpen besto i opplegg og vrangbord og ermer, men mønsterrapportene i bolen strikket jeg faktisk selv.) 

Vil du likevel gå for mindre prosjekter så anbefaler jeg tøffelstrikk. Gjerne slike som toves etterpå. Min personlige favoritt er "firkanttøfler"(de er knølete å montere første gang, men det går seg til når man har gjort det en gang), men det finnes mange andre typer også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 21.1.2020 den 2.05, Lillemumsen skrev:

Er helt hjelpeløs når det gjelder strikking og håndarbeid. Likevel gir jeg ikke opp. Kan strikke skjerf, hals, pulsvarmere og vaskekluter. Noen som har forslag til andre ting som er like lite avanserte? 😄

Hvordan har det gått?😄

Anonymkode: 80ef2...414

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...