Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på hvor mange her som har mistet og hvordan dere har følt dere tatt i mot/behandlet av helsevesenet? Ta gjerne med om det har vært ivf eller ikke. Jeg var til sammen etterlengtet gravid to ganger i fjor og føler på tapet og tenker på det hver dag. Føler meg ikke ivaretatt i det hele tatt og vil gjerne høre deres historier.

Anonymkode: 19329...29d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mistet en gang for mange år siden.  For øvrig eneste gang jeg klarte å bli gravid i løpet av 10 års prøving (dette var ikke assistert befruktning).

Jeg mistet svært tett på 12-ukersgrensa og fikk inntrykk av legen at hadde man passert 12 uker fikk man tilbud om å bli innlagt på sykehus.  Da jeg manglet et par dager diskuterte hun det høyt med seg selv og kom fram til at jeg ikke skulle legges inn, men hvis jeg ble forferdelig dårlig, måtte jeg kontakte sykehus.  Da måtte jeg imidlertid være forberedt på at de kom til å bli sinte på meg (?) I tillegg måtte jeg trygle om å bli sykemeldt i 3 dager.  Legen sukket høylytt, men jeg trengte virkelig de dagene, da jeg ikke sto på beina på flere dager grunnet smerte og massiv blødning.  Ødela to madrasser i løpet av SAen.  Fikk ingen medfølelse eller empati av legen, greit, hun så dette sikkert ukentlig, men for meg/oss var det en stor krise.

Anonymkode: 2e90a...3fb

Skrevet

Mistet to ganger og har fått to barn. Når jeg ble gravid etter å ha mistet to ganger fikk jeg flere ultralyden på sykehuset. Ellers ikke noe mer oppfølging, men det hjalp godt på psyken :)

Anonymkode: e59a5...d62

Skrevet

Jeg mistet to ganger i fjor før jeg fikk min lille gutt i sommer. SA i uke 9 og MA i uke 11. Den tredje gangen jeg ble gravid fikk jeg tilbud om TUL i uke 8, fastlegen henviste meg. Jeg fikk også tett oppfølging med UL på gynekologisk poliklinikk, jeg hadde 2 ganger før OUL og 1 gang etter det igjen. Jeg fikk mye sympati fra legen min og følte meg godt tatt i mot. Men bare alle disse ultralydene og bekreftelse på at alt stod fint til hjalp utrolig godt på psyken og jeg er så takknemlig.

Anonymkode: 1a092...a8a

Skrevet

Har vert gravid 2 ganger siden juni. En SA og en EXU. Synes det er tøft jeg også, spesielt nå som det nærmer seg første termin. Jeg føler meg ikke ivaretatt av helsevesenet. For de på kvinneklinikken er det sikkert en dagligdags greie, der alle oppfølginger blei utført på et rullebånd. Men jeg opplevde et kynisk helsepersonell med lite medmenneskelighet og omtanke for at dette var en stor hendelse i mitt liv.
Fant mye god trøst og en slags omsorg i boken "barnet som ikke ble".

Anonymkode: 30b58...13c

Skrevet

Mistet tre ganger, to mellom de to barna mine og en gang før eldste.

Uke 8-9 alle gangene, kroppen ordnet opp selv, så jeg gikk ikke til lege. Ingen oppfølging men hadde heller ikke behov. 

Blir veldig lett gravid 1-2 pp for alle fem graviditeter. (Så det gjør at det nok litt lettere for meg å takle en SA enn om jeg hadde slitt for å bli gravid) 

Anonymkode: c679f...c10

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg mistet en gang for mange år siden.  For øvrig eneste gang jeg klarte å bli gravid i løpet av 10 års prøving (dette var ikke assistert befruktning).

Jeg mistet svært tett på 12-ukersgrensa og fikk inntrykk av legen at hadde man passert 12 uker fikk man tilbud om å bli innlagt på sykehus.  Da jeg manglet et par dager diskuterte hun det høyt med seg selv og kom fram til at jeg ikke skulle legges inn, men hvis jeg ble forferdelig dårlig, måtte jeg kontakte sykehus.  Da måtte jeg imidlertid være forberedt på at de kom til å bli sinte på meg (?) I tillegg måtte jeg trygle om å bli sykemeldt i 3 dager.  Legen sukket høylytt, men jeg trengte virkelig de dagene, da jeg ikke sto på beina på flere dager grunnet smerte og massiv blødning.  Ødela to madrasser i løpet av SAen.  Fikk ingen medfølelse eller empati av legen, greit, hun så dette sikkert ukentlig, men for meg/oss var det en stor krise.

Anonymkode: 2e90a...3fb

Får helt frysninger av å lese dette! Stakkars deg!! TS

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Mistet to ganger og har fått to barn. Når jeg ble gravid etter å ha mistet to ganger fikk jeg flere ultralyden på sykehuset. Ellers ikke noe mer oppfølging, men det hjalp godt på psyken :)

Anonymkode: e59a5...d62

Så bra du fikk tilbud om det❤️
TS

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mistet to ganger i fjor før jeg fikk min lille gutt i sommer. SA i uke 9 og MA i uke 11. Den tredje gangen jeg ble gravid fikk jeg tilbud om TUL i uke 8, fastlegen henviste meg. Jeg fikk også tett oppfølging med UL på gynekologisk poliklinikk, jeg hadde 2 ganger før OUL og 1 gang etter det igjen. Jeg fikk mye sympati fra legen min og følte meg godt tatt i mot. Men bare alle disse ultralydene og bekreftelse på at alt stod fint til hjalp utrolig godt på psyken og jeg er så takknemlig.

Anonymkode: 1a092...a8a

Såå flott❤️❤️❤️
TS

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Har vert gravid 2 ganger siden juni. En SA og en EXU. Synes det er tøft jeg også, spesielt nå som det nærmer seg første termin. Jeg føler meg ikke ivaretatt av helsevesenet. For de på kvinneklinikken er det sikkert en dagligdags greie, der alle oppfølginger blei utført på et rullebånd. Men jeg opplevde et kynisk helsepersonell med lite medmenneskelighet og omtanke for at dette var en stor hendelse i mitt liv.
Fant mye god trøst og en slags omsorg i boken "barnet som ikke ble".

Anonymkode: 30b58...13c

Uff, det er vel litt det samme jeg sitter igjen med!❤️ Man føler de forventer at man bare børster det av seg... «det er jo så vanlig».. Takk for tips om bok😌

Skrevet

Mistet to ganger (MA Uke 11 og 14) og har to barn. Fikk tidlig ultralyd på sykehuset neste svangerskap etter at jeg hadde mistet andre gang. Tok pillene hjemme. Trengte ikke noe mer oppfølging. 

Anonymkode: b1ecd...82d

Skrevet

SA to ganger etter ICSI. I uke 8 og 11. Ble ikke motløs av den grunn, og nå sitter jeg her med tvillinger og en lillebror

Anonymkode: 55c25...229

• Liker 1
Skrevet

En MA i uke 13, 3 SA og 3 friske barn. Ganske normale odds tror jeg.

Anonymkode: 754ba...9c7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

En MA i uke 13, 3 SA og 3 friske barn. Ganske normale odds tror jeg.

Anonymkode: 754ba...9c7

Så bra du har fått tre friske barn! Det kan være at det er normale odds, men det snakkes så lite om det at det ikke er like velkjent for alle. TS

Skrevet

En SA i uke 6 og en i uke 13. Den første var følelsesmessig tyngst, den andre var dramatisk med ambulanse og stort blodtap.

Gikk for adopsjon i steden, litt av pga alder og fordi vi var redde for flere komplikasjoner, og har to nydelige gutter i dag 💟

Anonymkode: 23ee0...f29

Skrevet

Jeg mistet i uke 10 for ca 3 år siden , valgte og bli  innlagt på sykehuset  for påkjenningen var utrolig stor da dette var et utrolig høyt ønsket barn , så fikk utrolig mye støtte på sykehuset dagen aborten var i gang. Utrolig takknemlig og glad for det. 
Ble gravid igjen noen måneder etterpå og ble truende fortidlig fødsel i uke 25 , så ble hastesendt til Ullevål i helikopter og ble innlagt der i 5 uker også innlagt i 3 uker på Skien , så min nydelige datter holdt seg inne helt til 38+5 så alt gikk utrolig bra og jeg er utrolig glad for det. 

Anonymkode: 29704...590

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

SA to ganger etter ICSI. I uke 8 og 11. Ble ikke motløs av den grunn, og nå sitter jeg her med tvillinger og en lillebror

Anonymkode: 55c25...229

Så flott at du taklet det så bra og at du fikk barn! TS

Skrevet

Jeg mistet en gang et halvår før jeg ble gravid med vår eldste. Det var veldig tøft da jeg var såppass naiv at jeg var overbeskatning om at det ville gå veien. Slet mye med skyldfølelse, greide ikke legge fra meg at det ikke var noe jeg hadde gjort. Tenkte mye på det i min sønns første leveår, «tenk nå kunne jeg hatt en på 10 måneder etc.» nå 3 år etterpå og 26 uker gravid med nr. 2 så tenker jeg sjeldent på det. 

fikk ingen oppfølging av helsevesenet, var ikke behov, kroppen ordnet opp selv. 

Anonymkode: aa834...a3b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

En SA i uke 6 og en i uke 13. Den første var følelsesmessig tyngst, den andre var dramatisk med ambulanse og stort blodtap.

Gikk for adopsjon i steden, litt av pga alder og fordi vi var redde for flere komplikasjoner, og har to nydelige gutter i dag 💟

Anonymkode: 23ee0...f29

❤️❤️❤️ TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg mistet en gang et halvår før jeg ble gravid med vår eldste. Det var veldig tøft da jeg var såppass naiv at jeg var overbeskatning om at det ville gå veien. Slet mye med skyldfølelse, greide ikke legge fra meg at det ikke var noe jeg hadde gjort. Tenkte mye på det i min sønns første leveår, «tenk nå kunne jeg hatt en på 10 måneder etc.» nå 3 år etterpå og 26 uker gravid med nr. 2 så tenker jeg sjeldent på det. 

fikk ingen oppfølging av helsevesenet, var ikke behov, kroppen ordnet opp selv. 

Anonymkode: aa834...a3b

Så bra ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...