AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #1 Skrevet 20. januar 2020 Jeg har søkt jobb som IT support, uten helt å forstå hva som forventes av meg. Jeg ble ringt opp og vi ble enige om ett intervju snart. Men det gjorde meg litt nervøs når hun spurte om jeg har gode data kunnskaper. Hva betyr egentlig det? Klart jeg bruker data hver dag og har god forståelse, men jeg er ikke utdannet innen it. Jeg er ikke programmist. Hva gjør egentlig en it support og får man opplæring? Anonymkode: d82bb...7d2 1
Gjest bloody Skrevet 20. januar 2020 #2 Skrevet 20. januar 2020 Det forventes at DU skal kunne google deg frem til løsningen på hvilket som helst problem og kunne svarene på alle "basic" greier, eller, i det minste kunne google deg frem til det også. Jeg lover, det er ikke kødd engang, det eneste du må kunne er å google.
detvardet Skrevet 20. januar 2020 #3 Skrevet 20. januar 2020 Det spørs helt på hvor du jobber. Ulike bedrifter har ulike programvarer. Jeg har jobbet i to ulike bedrifter og jeg hadde ikke noen erfaring annet en daglig databruk. Jobbet på 1.linje. Så lenge du vet hvordan du bruker en PC og en printer så er du good to go. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #4 Skrevet 20. januar 2020 Forskjell på 1.linje support og 2. Anonymkode: fcd1d...2a7 1
Gjest bloody Skrevet 20. januar 2020 #5 Skrevet 20. januar 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker said: Forskjell på 1.linje support og 2. Anonymkode: fcd1d...2a7 Man havner da for f ikke på 2.linje support uten opplæring eller ett ekstremt nivå av kunnskap om support temaet. Endret 20. januar 2020 av bloody
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #6 Skrevet 20. januar 2020 Akkurat nå, detvardet skrev: Det spørs helt på hvor du jobber. Ulike bedrifter har ulike programvarer. Jeg har jobbet i to ulike bedrifter og jeg hadde ikke noen erfaring annet en daglig databruk. Jobbet på 1.linje. Så lenge du vet hvordan du bruker en PC og en printer så er du good to go. Tusen takk, nå ble jeg roligere. Dette er en stor IT bedrift som leverer forskjellige løsninger primært til bedrifter. I utlysningen stod det kun at man må ha solide data kunnskaper. Men nå lurer jeg på om jeg må lese litt om hvordan en PC er satt sammen til intervjuet. Jeg skal jobbe på 1 linjen. Anonymkode: d82bb...7d2 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #7 Skrevet 20. januar 2020 3 minutter siden, bloody skrev: Man havner da for f ikke på 2.linje support uten opplæring eller ett ekstremt nivå av kunnskap om support temaet. Nettopp det som var poenget mitt! Anonymkode: fcd1d...2a7
Gjest bloody Skrevet 20. januar 2020 #8 Skrevet 20. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk, nå ble jeg roligere. Dette er en stor IT bedrift som leverer forskjellige løsninger primært til bedrifter. I utlysningen stod det kun at man må ha solide data kunnskaper. Men nå lurer jeg på om jeg må lese litt om hvordan en PC er satt sammen til intervjuet. Jeg skal jobbe på 1 linjen. Anonymkode: d82bb...7d2 Om du skal ha support på produkter/tjenester som IT bedriften leverer kommer du få opplæring i disse.
Gjest bloody Skrevet 20. januar 2020 #9 Skrevet 20. januar 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nettopp det som var poenget mitt! Anonymkode: fcd1d...2a7 Ja men ingen sa noe om 2.e linje som at "det er det jo foskjell på"- skremme stakkarn som skal på intervju Endret 20. januar 2020 av bloody
Tvist Skrevet 20. januar 2020 #10 Skrevet 20. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk, nå ble jeg roligere. Dette er en stor IT bedrift som leverer forskjellige løsninger primært til bedrifter. I utlysningen stod det kun at man må ha solide data kunnskaper. Men nå lurer jeg på om jeg må lese litt om hvordan en PC er satt sammen til intervjuet. Jeg skal jobbe på 1 linjen. Anonymkode: d82bb...7d2 De har jo lest CVen din, så de vet at du ikke er utdannet innen det. 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #11 Skrevet 20. januar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er ikke programmist. Programmist? Anonymkode: 5603b...edc 3
detvardet Skrevet 20. januar 2020 #12 Skrevet 20. januar 2020 Det er vel en grunn til at de vil ha deg på intervju 😊 Etter min erfaring er det kundeservice som er topp-prioritet på førstelinje. Avanserte problemer sendes til andrelinje som har mer tid og kompetanse til å løse problemet. Programvareren kommer du til å få opplæring i. Printer, microsoft osv. kan du enkelt google deg til. Lykke til😊
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #13 Skrevet 20. januar 2020 Akkurat nå, Tvist skrev: De har jo lest CVen din, så de vet at du ikke er utdannet innen det. Det er sant. Jeg har jobbet tidligere som kundesupport og der fikk vi opplæring innen IT. Hvordan koble seg på en annen maskin og løse problemer med evt Java. Med det kunne jeg kun fordi jeg fikk opplæring der. Jeg tror at jeg får være meg selv under intervjuet og heller legge vekt på at jeg er gira på å lære Anonymkode: d82bb...7d2 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #14 Skrevet 20. januar 2020 Du kommer nok til å få opplæring i programmene du skal gi support på. Det er ofte en del feilsøking og slikt, men like ofte er det kanskje brukerne som gjør noe feil. Spørs hva slags programmer det er og hvem som bruker dem 😛 Egenskapene jeg mener man bør ha er evnen til å lære seg programmer kjapt, evnen til å se sammenhenger, og god muntlig fremstillingevne. Du får sikkert en oversikt over hva du selv kan besvare og hva du skal sende videre. Hos oss har ansatte på 1.linje support sjeldent utdanning, sett bort i fra lærlingene fra IKT (eller hva enn programfaget heter i dag). Men de avanserer fort til 2.linje. Anonymkode: 102b1...53b 1
Gliffy Skrevet 20. januar 2020 #15 Skrevet 20. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er sant. Jeg har jobbet tidligere som kundesupport og der fikk vi opplæring innen IT. Hvordan koble seg på en annen maskin og løse problemer med evt Java. Med det kunne jeg kun fordi jeg fikk opplæring der. Jeg tror at jeg får være meg selv under intervjuet og heller legge vekt på at jeg er gira på å lære Anonymkode: d82bb...7d2 Høres lurt ut! Du har jo kjemperelevant erfaring så du er nok godt kvalifisert 😊
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #16 Skrevet 20. januar 2020 Du får opplæring i det du trenger å kunne. Det er en fordel (egentlig er det et must) om du har generelt god forståelse av datating, at du f.eks skjønner hvordan programvare funker. Anonymkode: 9354f...3d6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #17 Skrevet 21. januar 2020 Det er nok mye viktigere at du har de riktige personlige egenskapene! Tålmodig, god til å forklare, sette deg inn i de ulike problemene. Høflig og imøtekommende på telefon. Og ikke minst, at du LIKER å jobbe på telefon og data. Vil også tro mange problemer går igjen, så det vil du fort lære deg. Lykke til på intervju! Anonymkode: b6c95...bb1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #18 Skrevet 1. august 2021 hva kan man forvente i lønn i sånn type jobb? timelønn?fastlønn?? Anonymkode: 9bd5e...235
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #19 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): hva kan man forvente i lønn i sånn type jobb? timelønn?fastlønn?? Anonymkode: 9bd5e...235 Ganske lav lønn, sånn ca 35-40.000 (brutto) når en begynner. Men det er fordi det ikke kreves så mye av utdanning innen jobben. Anonymkode: e2507...7b6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #20 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ganske lav lønn, sånn ca 35-40.000 (brutto) når en begynner. Men det er fordi det ikke kreves så mye av utdanning innen jobben. Anonymkode: e2507...7b6 hvor finnes disse jobbene? og hva innebærer arb.oppgavene? har yrket eget fagforbund osv? Anonymkode: 9bd5e...235
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå