Gå til innhold

Vitamin-/proteinpiller - hva er best?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser variert mat gjennom dagen (frokost, lunch, middag). men føler jeg ikke får i meg den daglige anbefalte mengden med vitaminer. Hvilke vitamin- og/eller proteinpiller har dere erfaring med, og som anbefales for å få i seg nok vitaminer/proteiner hver dag?

Anonymkode: d99a6...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar kun tilskudd hvis jeg har fått påvist mangel på blodprøve hos legen. Jeg tar D-vitamin tilskudd, fordi legen sa det.

Anonymkode: e1d6e...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spiser variert mat gjennom dagen (frokost, lunch, middag). men føler jeg ikke får i meg den daglige anbefalte mengden med vitaminer. Hvilke vitamin- og/eller proteinpiller har dere erfaring med, og som anbefales for å få i seg nok vitaminer/proteiner hver dag?

Anonymkode: d99a6...ce6

Spiser du variert og nok får du i deg nok protein. Hva vitamin ang er det greit å ta en sjekk hos legen for å se om du faktisk mangler noe

Anonymkode: 24dac...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke ta ekstra vitaminer eller proteiner bare fordi du har det på følelsen at du får i deg for lite. Det eneste du trenger å ta er D-vitaminer i vinterhalvåret. Ellers kan du ta blodprøve hos legen om du tror du har mangler. De aller fleste får dekt sitt proteinbehov gjennom kost og det er unødvendig pengesløseri å kjøpe proteiner og da få i seg så mye proteiner at man rett og slett tisser det ut igjen. Da kan du like gjerne kaste pengene dine ut gjennom vinduet. 

Om du trener masse kan det være greit med et par shaker i uka om du vet hvor mange gram protein du får i deg og du ser at du ikke får dekt behovet, men ellers er det unødvendig. Drikker du en proteinshake du ikke trenger og fyller magen med det i stedet for å spise ordentlig mat så går du også glipp av masse vitaminer og næringsstoffer som du vil få gjennom et vanlig måltid. Altså, jeg trener en hel del og har hørt mye rart fra mange folk for å si det sånn, men jeg har greid å få i meg nok proteiner selv da jeg bygde muskler som det suste etter gjennom en vanlig kost. Greit nok så var det en periode jeg spiste to middager om dagen, men igjen fikk jeg da i meg andre næringsstoffer i tillegg til disse proteinene som folk nærmest er sykelig opptatt av for tiden. 

Anonymkode: 878a2...e3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B12 kan du alltids ta, da det ikke er uvanlig for nordmenn å være lav på det. D vitamin om vinteren. Jod, me dmindre du drikker 5 glass melk per dag og/ eller hvit fisk minst 3 ganger i uken. 

Om du føler at fremgang på styrketrning går treigt kan du forsøke proteinshake. Samma hvilken du bruker. De rene proteinpulverene er kanskje lettest på magen, men smaker som regel dårlig. Men man kan lære seg å gulpe de ned, så greit nok

Anonymkode: 6377d...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Spiser variert mat gjennom dagen (frokost, lunch, middag). men føler jeg ikke får i meg den daglige anbefalte mengden med vitaminer. Hvilke vitamin- og/eller proteinpiller har dere erfaring med, og som anbefales for å få i seg nok vitaminer/proteiner hver dag?

Anonymkode: d99a6...ce6

Du "føler" du ikke får i deg nok? Unnskyld, men det var et interessant utsagn... 🙄 Sjekk nivåene dine hos fastlege ved å ta en blodprøve, og i tillegg fortelle litt om hva du spiser på en typisk dag. Fastlegen vil kunne gi deg ernæringsråd tilpasset akkurat deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser variert mat gjennom dagen (frokost, lunch, middag). men føler jeg ikke får i meg den daglige anbefalte mengden med vitaminer. Hvilke vitamin- og/eller proteinpiller har dere erfaring med, og som anbefales for å få i seg nok vitaminer/proteiner hver dag?

Anonymkode: d99a6...ce6

Jeg tar tilskudd av B-vitaminer etter å ha fått konstatert hos lege at kroppen min ikke klarer å ta opp nok fra maten. Så tar jeg tran fordi jeg er dårlig på å spise fisk. 

Spiser du variert er det ingen grunn til å ta tilskudd med mindre du har fått påvist mangler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...