Gå til innhold

Har du et kjekt brettspill å anbefale


Cecilie82

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi spiller ofte Lords of Waterdeep. Laget av D&D-folka, men krever ikke forberedelser slik som D&D trenger. Man trenger ikke å ha en spesifikk spillerstil for å kunne spille Lords of Waterdeep, så det passer både for de som spiller veldig strategisk, de som går fullt ut og de som tar ting litt som det faller seg.

Den lille detaljen med lord-kort gjør det enda mer spennende. Det er ikke sjeldent at en person leder stort over alle de andre, og den som har minst poeng vinner på grunn av lord-kortet sitt.

Det kan være litt kronglete å sette opp første gang det spilles, men det er gode forklaringer i bruksanvisningen. Å spille spillet tar oss ca. 40 minutter når vi er to og et sted mellom 40 minutter og 2 timer når vi er flere. Det kommer an på spillerstilen til de som er med. Er vi 5 som spiller og alle spiller veldig strategisk, kan det ta veldig lang tid. Vi har også en tilleggspakke med litt ekstra stæsj som gjør det mulig å få spillet til å vare enda lengre. :) 

Anonymkode: 41432...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partners. Strategi, flaks, enkelt å lære, men ikke så enkelt å vinne som en tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer litt an på hva slags spill dere vanligvis spiller- typ hardcore strategispill, sosiale spill, noe midt i mellom? 

Mine favoritter til brettspillkveld er Dominion, Ticket to Ride, Pandemic, Carcassone og Hanabi.

Anonymkode: 744b9...d7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dixit! Utrolig gøy og utfordrende, passer alle aldre, sosialt, kreativt, og skaper også lett samtaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2020 den 10.16, AnonymBruker skrev:

Kommer litt an på hva slags spill dere vanligvis spiller- typ hardcore strategispill, sosiale spill, noe midt i mellom? 

Mine favoritter til brettspillkveld er Dominion, Ticket to Ride, Pandemic, Carcassone og Hanabi.

Anonymkode: 744b9...d7d

Dominion er ikke et brettspill.

Anonymkode: fa539...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brandi Dog, en avansert form for Ludo! Superkult. 

Anonymkode: 4f12e...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at det er viktig hva dere vanligvis spiller. Kjenner folk som bare vil spille overprodusert ameritrash som Twilight Imperium, Gloomhaven og Dune, andre som bare vil ha Agricola og Viticulture, og en del midt i mellom. De som bare ville ha Kortskalle og Cards Against Humanity har jeg minimalt kontakt med. :P

Plukket nylig opp Everdell, der var ganske ålreit. Ekstremt pent, spiller litt som en hybrid av Race for the Galaxy og Lords of Waterdeep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/27/2020 at 6:40 PM, AnonymBruker said:

Dominion er ikke et brettspill.

Anonymkode: fa539...cdb

 Nei, det stemmer forsåvidt at både Dominion og Hanabi teknisk sett er kortspill. Likevel er begge populære ved brettspillkvelder her. Rart det der. ;)

Anonymkode: 744b9...d7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Carcassonne, Dominion, Ticket to ride. Og så har vi nettopp kjøpt Azul, det likte vi godt.

Og vi lo godt medan vi spelte kortspelet Ordet fanger. Veldig engasjerande!

Endret av Fjaselina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange bra spill, de som har blitt brukt mye hos oss mest er:

Augustus (bingo lignende, meget raskt å lære, ca 30 min, god slitestyrke, perfekt for store & små)

Ticket to Ride (strategi, ca 1 time, bygging, best for større ungdom, voksne, meget god slitestyrke)

Catan (klassiker, 30-60 min, strategi, bygging, frustrasjon, veldig god slitestyrke)

Flux (kortspill, 20 min, engelsk, enkel lærekurve, humor, grei slitestyrke)

Risk (klassiker, 30 min, strategi, terninger, brikker, moderat slitestyrke)

Call of Chultku (meget krevende, kompleks, alle er på samme lag, 2-5t, voksne, meget god slitestyrke)

Munchkin (kjapp å lære, 30-45 min, engelsk, humor, meget god slitestyrke)

Cards against Hunamity, Politisk korrekt, kortskalle og lignende var tålelig en gang, og lite attraktiv å spille flere ganger for meg Alle spillene nevnt over gir best opplevelse for ca 4 spillere.  Med slitestyrke mener jeg positiv gjenspillbarhet over tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...