Gå til innhold

Overproduksjon og intervallamming..


boblevann

Anbefalte innlegg

Har plutselig fått så sykt mye melk... Baby «drukner», mister vakuum, kaver ved brystet, blir fort sulten igjen, svelger feil, hoster, brekker seg og sliter med luft. Han er 10 uker, dette oppstod etter en periode med ekstra kveldsuro og hyppig kvelds- og nattamming for en liten ukes tid siden.  Han er ikke i nærheten av å tømme ett bryst pr måltid, han bare tar bort sprengen liksom 😅 Så han kommer ikke til å klare å tømme. Har lite pumpevennlige bryst så får ikke tømt med pumpe heller. Får håndmelket en del, men det tar jo en evighet og blir ikke helt tømt likevel. Spørsmålet blir da om intervallamming vil funke uten heltømming? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, heltømming er kun for å gjøre det enklere for deg å holde ut, det kan være vanskelig å gjennomføre uten heltømming. Men hvis man greier det uten heltømming er det bare å kjøre på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har redusert bare ved å amme på samme bryst 2-3 ganger på rad før jeg bytter, da får du tømt skikkelig og samtidig får kroppen kjent på spreng slik at den roer produksjonen :)

Anonymkode: 0c98e...b3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Albbas skrev:

Ja, heltømming er kun for å gjøre det enklere for deg å holde ut, det kan være vanskelig å gjennomføre uten heltømming. Men hvis man greier det uten heltømming er det bare å kjøre på. :)

 

15 timer siden, Rockesau skrev:

Jeg reduserte uten heltømming! Kjørte kun intervallammingen 

 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har redusert bare ved å amme på samme bryst 2-3 ganger på rad før jeg bytter, da får du tømt skikkelig og samtidig får kroppen kjent på spreng slik at den roer produksjonen :)

Anonymkode: 0c98e...b3a

Takk for svar! Har nå intervallammet i hele dag, og vet ikke helt om det er noen suksess. Brystet som har fri er jo så sinnsykt sprengt når det endelig er «vaktskifte» at lille har ikke sjans til å få tak, i tillegg til at han drukner 😯 I kveld måtte jeg ut med nesten 50 ml før det i det hele tatt var mykt nok til at han fikk tak. Det er vel ikke bra, da økes vel produksjonen enda mer? Det positive var at jeg omtrent slapp å håndmelke, det bare rant ut av seg selv når jeg tok av BH’en. 

Vil det fortsatt gå seg til eller er det bedre å kapitulere og prøve så godt jeg kan på heltømming i morgen for å begynne på nytt? 

Kjenner jeg blir litt sur når venner og familie kaller dette et luksusproblem.. Er jo et kjempeproblem med symptomene mini har i tillegg til smertene mine og økt risiko for mastitt 😫 Er jo sykt mye når det først kommer 50 ml, så spiser mini seg god og mett (stor gutt, spiser mye) og det ennå er langt fra tomt.. Skjønner ikke hva som har skjedd, han har vært selvregulert fra han var 14 dager og jeg har ikke pumpet noe utenom. Regnet med kveldsuro og mer puppekos en periode ville gi økt produksjon, men dette er jo vanvittig 😯 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør vel helst unngå å heltømme så mye, det er kun for din egen del pga spreng. 

Og absolutt ikke et luksusproblem! 

Anonymkode: 0131d...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, boblevann said:

 

 

Takk for svar! Har nå intervallammet i hele dag, og vet ikke helt om det er noen suksess. Brystet som har fri er jo så sinnsykt sprengt når det endelig er «vaktskifte» at lille har ikke sjans til å få tak, i tillegg til at han drukner 😯 I kveld måtte jeg ut med nesten 50 ml før det i det hele tatt var mykt nok til at han fikk tak. Det er vel ikke bra, da økes vel produksjonen enda mer? Det positive var at jeg omtrent slapp å håndmelke, det bare rant ut av seg selv når jeg tok av BH’en. 

Vil det fortsatt gå seg til eller er det bedre å kapitulere og prøve så godt jeg kan på heltømming i morgen for å begynne på nytt? 

Kjenner jeg blir litt sur når venner og familie kaller dette et luksusproblem.. Er jo et kjempeproblem med symptomene mini har i tillegg til smertene mine og økt risiko for mastitt 😫 Er jo sykt mye når det først kommer 50 ml, så spiser mini seg god og mett (stor gutt, spiser mye) og det ennå er langt fra tomt.. Skjønner ikke hva som har skjedd, han har vært selvregulert fra han var 14 dager og jeg har ikke pumpet noe utenom. Regnet med kveldsuro og mer puppekos en periode ville gi økt produksjon, men dette er jo vanvittig 😯 

Ednig med deg i at overproduksjon er et problem og ikke et luksusproblem.

Det tar gjerne litt tid å få ned produksjonen, det er ikke gjort på en dag. Vet ikke hvor øange intervaller du har, men om det blit veldig mye spreng, så kan du ev. ha litt kortere intervaller og heller trappe opp lengden gradvis.

Anonymkode: 1b5fc...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, boblevann said:

 

 

Takk for svar! Har nå intervallammet i hele dag, og vet ikke helt om det er noen suksess. Brystet som har fri er jo så sinnsykt sprengt når det endelig er «vaktskifte» at lille har ikke sjans til å få tak, i tillegg til at han drukner 😯 I kveld måtte jeg ut med nesten 50 ml før det i det hele tatt var mykt nok til at han fikk tak. Det er vel ikke bra, da økes vel produksjonen enda mer? Det positive var at jeg omtrent slapp å håndmelke, det bare rant ut av seg selv når jeg tok av BH’en. 

Vil det fortsatt gå seg til eller er det bedre å kapitulere og prøve så godt jeg kan på heltømming i morgen for å begynne på nytt? 

Kjenner jeg blir litt sur når venner og familie kaller dette et luksusproblem.. Er jo et kjempeproblem med symptomene mini har i tillegg til smertene mine og økt risiko for mastitt 😫 Er jo sykt mye når det først kommer 50 ml, så spiser mini seg god og mett (stor gutt, spiser mye) og det ennå er langt fra tomt.. Skjønner ikke hva som har skjedd, han har vært selvregulert fra han var 14 dager og jeg har ikke pumpet noe utenom. Regnet med kveldsuro og mer puppekos en periode ville gi økt produksjon, men dette er jo vanvittig 😯 

 

Du må ikke pumpe nei, da øker du bare produksjonen mer. Hvis det blir spreng må du håndmelke bare verste sprengen før baby tar tak. Ellers blir det en veldig vonde sirkel hvor du bare øker øker og øker. Det kan være litt tøft først, men det blir bare verre jo mer du øker produksjonen..

 

Det tar litt tid før du opplever reduksjonen. Det skjer ikke på samme dag, men kanskje etter noen dager-uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å ta ut litt melk når sprengen blir for ille eller baby må ha tak, enn å ikke intervallamme i det hele tatt. Pausene gir kroppen beskjed om å produsere mindre, selv om du må ta ut 50 ml før amming. Det tar bare enda litt lenger tid å senke produksjonen enn hvis du slipper å ta ut de 50 ml, men ikke tenk at det er bortkastet det du har gjort i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...