AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #1 Skrevet 19. januar 2020 Har funnet «drømmehuset». Et helt perfekt hus for meg og familien. Huset er på tvangssalg og vi har ingen erfaring med å kjøpe hus på tvangsalg. har noen erfaring? Har forstått det sånn at det kan gå opp til 6 uker før man får svar på bud. Om noen skulle by litt over etter 5 uker, og vi byr over igjen - vil det da gå 6 nye uker? noen andre tips og råd rundt kjøpt av hus på tvangssalg? Alt er relevant 😃 Anonymkode: 6516c...023
Krok1 Skrevet 19. januar 2020 #2 Skrevet 19. januar 2020 Har kjøpt leilighet på tvangssalg, og var storfornøyd. Fikk veldig god pris Ja, måtte vente 6 uker. Det er ikke ordinær budrunde, men saksgang. Den starter når du får tilslag. Handler om at retten skal få tid til å regne ut hvordan kjøpet vil påvirke gjelden og sånn. Er ikke helt stø på de formelle detaljene... Vi fikk (desverre) innsyn i økonomien til selger, retten var pliktig å informere oss om det som gjaldt leiligheten. Det var ikke så behagelig, men påvirket ingenting.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #3 Skrevet 19. januar 2020 Vi kjøpte leilighet på tvangssalg, forrige eier var død og ingen arvtagere til å ta over lån. Vi fikk mange folk som advarte oss om at det var dumt, da man har NULL rettigheter i ettertid. Vi var unge og uerfarne og tenkte at dette gikk fint! Leilighetene var tross alt bare litt over to år gamle og hadde bare hatt den ene eieren. Måtte være trygt vel. I ettertid har vi funnet ut at det har vært en vannlekkasje her, som ingen fortalte oss om før salg (megler "visste ikke"), så vi måtte rive opp hele badet og bygge nytt. Det kostet en del, og ikke en krone igjen fra megler eller forsikring. Du har ingen klagerettigheter i ettertid; om det skulle vise seg at det er råte i hele huset, står dere på bar bakke. Ingen er villige til å hjelpe dere. Det kan selvfølgelig gå bra og ikke ha noen skjulte mangler, men det kan også gå dere skikkelig, skikkelig ille. Anonymkode: 114d7...18c
Daisy_B Skrevet 19. januar 2020 #4 Skrevet 19. januar 2020 Mye er sagt, vil bare legge til et tips. Ved å sjekke heftelsene på seeiendom kan du regne deg fram til ca. hva som gjenstår på fordringene pr. i dag. Ofte er gjelden lavere enn taksten. Hvis kreditorene får dekket kravene sine, så vil antagelig budet bli akseptert selv om det er langt under takst.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #5 Skrevet 20. januar 2020 20 minutter siden, Daisy_B skrev: Mye er sagt, vil bare legge til et tips. Ved å sjekke heftelsene på seeiendom kan du regne deg fram til ca. hva som gjenstår på fordringene pr. i dag. Ofte er gjelden lavere enn taksten. Hvis kreditorene får dekket kravene sine, så vil antagelig budet bli akseptert selv om det er langt under takst. Oi! Takk for tips. Utifra det jeg kan se nå kan det virke som personen skylder under 100 000kr. Men vi må nok prøve oss på å by litt mer enn det, hehe! Ts. Anonymkode: 6516c...023
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #6 Skrevet 20. januar 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøpte leilighet på tvangssalg, forrige eier var død og ingen arvtagere til å ta over lån. Vi fikk mange folk som advarte oss om at det var dumt, da man har NULL rettigheter i ettertid. Vi var unge og uerfarne og tenkte at dette gikk fint! Leilighetene var tross alt bare litt over to år gamle og hadde bare hatt den ene eieren. Måtte være trygt vel. I ettertid har vi funnet ut at det har vært en vannlekkasje her, som ingen fortalte oss om før salg (megler "visste ikke"), så vi måtte rive opp hele badet og bygge nytt. Det kostet en del, og ikke en krone igjen fra megler eller forsikring. Du har ingen klagerettigheter i ettertid; om det skulle vise seg at det er råte i hele huset, står dere på bar bakke. Ingen er villige til å hjelpe dere. Det kan selvfølgelig gå bra og ikke ha noen skjulte mangler, men det kan også gå dere skikkelig, skikkelig ille. Anonymkode: 114d7...18c Oi, så kjedelig at det ble sånn. Vi har tittet på huset og tatt med forskjellige fagfolk til å undersøke og huset virker i god stand. Er jo en del som må gjøres, det har ikke blitt tatt vare på men ingenting vi ikke så for oss å gjøre alikevell. Men takk for at du delte erfaringen din! At man ikke har noen rettigheter i ettertid er jo absolutt noe man burde ta i betrakting ☺️. Anonymkode: 6516c...023
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #7 Skrevet 20. januar 2020 32 minutter siden, Krok1 skrev: Har kjøpt leilighet på tvangssalg, og var storfornøyd. Fikk veldig god pris Ja, måtte vente 6 uker. Det er ikke ordinær budrunde, men saksgang. Den starter når du får tilslag. Handler om at retten skal få tid til å regne ut hvordan kjøpet vil påvirke gjelden og sånn. Er ikke helt stø på de formelle detaljene... Vi fikk (desverre) innsyn i økonomien til selger, retten var pliktig å informere oss om det som gjaldt leiligheten. Det var ikke så behagelig, men påvirket ingenting. Så gøy at dere var fornøyd! Dette er jo også et hus vi ikke hadde hatt råd til utenom tvangsalg så i den forstand er det jo veldig positivt for oss. Er slik jeg også har forstått med de 6 ukene, men det kan jo faktisk gå i favør for vår del, vi har god tid - andre har kanskje ikke like god tålmodighet til å holde på med en «budrunde» som fort kan vare både 2 og 3 måneder om det skulle bli slik. Nei, det skjønner jeg var ubehagelig. Får håpe vi slipper det, men kanskje det er noe man må igjennom? Anonymkode: 6516c...023
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #8 Skrevet 20. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Oi! Takk for tips. Utifra det jeg kan se nå kan det virke som personen skylder under 100 000kr. Men vi må nok prøve oss på å by litt mer enn det, hehe! Ts. Anonymkode: 6516c...023 Trist at noen mister huset sitt for en så lav sum.. (hvis det er tilfelle) Anonymkode: 084dd...72b 4
Krok1 Skrevet 20. januar 2020 #9 Skrevet 20. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så gøy at dere var fornøyd! Dette er jo også et hus vi ikke hadde hatt råd til utenom tvangsalg så i den forstand er det jo veldig positivt for oss. Er slik jeg også har forstått med de 6 ukene, men det kan jo faktisk gå i favør for vår del, vi har god tid - andre har kanskje ikke like god tålmodighet til å holde på med en «budrunde» som fort kan vare både 2 og 3 måneder om det skulle bli slik. Nei, det skjønner jeg var ubehagelig. Får håpe vi slipper det, men kanskje det er noe man må igjennom? Anonymkode: 6516c...023 Jeg tror en del av pakka er at man blir informert av retten om hvordan kjøpet påvirker kravene som er knyttet til tvangssalget. Vi fikk vite hvor mye selger skyldte. Jeg er bare en sånn person som ikke har behov for å vite om privatlivet til folk jeg ikke kjenner (og her er jeg på KG 😜). Advokaten som ordnet salget ville at vi skulle hente nøklene hos selger, men der satte vi ned foten. Hadde ikke lyst til at en som har blitt kastet ut og tvunget til å selge skulle vite hvem som hadde kjøpt, for begges del. Men han advokaten var noe av det mest tafatte jeg har møtt, det er ikke nødvendigvis vanlig praksis. 1
Krok1 Skrevet 20. januar 2020 #10 Skrevet 20. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Oi, så kjedelig at det ble sånn. Vi har tittet på huset og tatt med forskjellige fagfolk til å undersøke og huset virker i god stand. Er jo en del som må gjøres, det har ikke blitt tatt vare på men ingenting vi ikke så for oss å gjøre alikevell. Men takk for at du delte erfaringen din! At man ikke har noen rettigheter i ettertid er jo absolutt noe man burde ta i betrakting ☺️. Anonymkode: 6516c...023 Ja, det er selvfølgelig viktig å være klar over risikoene og gjøre så gode vurderinger som mulig, feks ha med fagfolk på visning og sånn. Vi tok risken på en blokkleilighet til 500k, uten synlige skader. I et borettslag er jo bygningen dekket, litt annerledes med hus.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #11 Skrevet 20. januar 2020 7 minutter siden, Krok1 skrev: Jeg tror en del av pakka er at man blir informert av retten om hvordan kjøpet påvirker kravene som er knyttet til tvangssalget. Vi fikk vite hvor mye selger skyldte. Jeg er bare en sånn person som ikke har behov for å vite om privatlivet til folk jeg ikke kjenner (og her er jeg på KG 😜). Advokaten som ordnet salget ville at vi skulle hente nøklene hos selger, men der satte vi ned foten. Hadde ikke lyst til at en som har blitt kastet ut og tvunget til å selge skulle vite hvem som hadde kjøpt, for begges del. Men han advokaten var noe av det mest tafatte jeg har møtt, det er ikke nødvendigvis vanlig praksis. Blir litt for intimt for min del også. Kvinneguiden er unntaket! Haha. Hadde heller ikke møtt opp på døren for å hente nøklene. Som om ikke dette er ubehagelig nok så skal man møte opp og pent trykke det inn i trynet på mennesket 😅 nei takk. Anonymkode: 6516c...023 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #12 Skrevet 20. januar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trist at noen mister huset sitt for en så lav sum.. (hvis det er tilfelle) Anonymkode: 084dd...72b Ja, det er veldig trist. Det er nok ikke en lett situasjon for vedkommende. Anonymkode: 6516c...023 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #13 Skrevet 20. januar 2020 6 minutter siden, Krok1 skrev: Ja, det er selvfølgelig viktig å være klar over risikoene og gjøre så gode vurderinger som mulig, feks ha med fagfolk på visning og sånn. Vi tok risken på en blokkleilighet til 500k, uten synlige skader. I et borettslag er jo bygningen dekket, litt annerledes med hus. Det er nok mye enklere å få bedre oversikt i et hus ja. Her fikk vi dratt utenom felles visningstider også, så vi fikk brukt litt tid på å gå over huset. Veldig skummelt å kjøpe uten rettigheter om det skulle gå så gærnt... Anonymkode: 6516c...023 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #14 Skrevet 20. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trist at noen mister huset sitt for en så lav sum.. (hvis det er tilfelle) Anonymkode: 084dd...72b Hvis det er noen som mister huset sitt for 100.000 så har vedkommende unnlatt å betale lån eller avgifter og har ikke fremtidig inntekt til å betjene verken lån eller kommunale utgifter, det er ikke dermed sagt at huset selges for 100.000. Det er dessverre sånn at det er enkelte på dette forumet som er så ødelagt av konspirasjonsteorier at de faktisk tror at bankene lager penger av intet og at det er fritt fram for å låne penger uten å betale tilbake. Når det er sagt så kan det følge med ubehageligheter med et tvangssalg, den forrige eieren kan være sinnssyk og av den typen som ikke godtar at andre mennesker har kjøpt, betalt og har rett på boligen. Anonymkode: 2f08d...83e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #15 Skrevet 20. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er noen som mister huset sitt for 100.000 så har vedkommende unnlatt å betale lån eller avgifter og har ikke fremtidig inntekt til å betjene verken lån eller kommunale utgifter, det er ikke dermed sagt at huset selges for 100.000. Det er dessverre sånn at det er enkelte på dette forumet som er så ødelagt av konspirasjonsteorier at de faktisk tror at bankene lager penger av intet og at det er fritt fram for å låne penger uten å betale tilbake. Når det er sagt så kan det følge med ubehageligheter med et tvangssalg, den forrige eieren kan være sinnssyk og av den typen som ikke godtar at andre mennesker har kjøpt, betalt og har rett på boligen. Anonymkode: 2f08d...83e Huset selges for mye mer så det er nok kun deler av gjelden vi får se. Men utifra Seeiendom.no som jeg ble tipset om er gjelder på godt under 100k. Men ligger nok mye bak. Trist situasjon for vedkommende så klart. ja, det er jo faktisk en risiko det også. Men utifra meglers informasjon går dette ganske glatt. Vedkommende har også vært der i ettertid av visningene og ryddet tomten ute så får håpe hen er inneforstått med situasjonen. Anonymkode: 6516c...023
Krok1 Skrevet 20. januar 2020 #16 Skrevet 20. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Når det er sagt så kan det følge med ubehageligheter med et tvangssalg, den forrige eieren kan være sinnssyk og av den typen som ikke godtar at andre mennesker har kjøpt, betalt og har rett på boligen. Anonymkode: 2f08d...83e Jepp. Vi holdt også på å kjøpe hytte på tvangssalg, hadde så og si fått tilslaget da salget ble avbrutt fordi eier hadde satt seg på bakbena. Politiet hadde store problemer med selger. Etter et år kom hytta ut igjen, men da hadde situasjonen vår forandret seg 😕
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #17 Skrevet 20. januar 2020 Husk at tinglyste heftelser ikke er reell gjeld som skal dekkes inn på tvangssalg. Det er opp til kreditor som har begjært tvangssalget om budet er høyt nok, deretter skal tingretten avgjøre om budet aksepteres. Saksgangen på 6 uker er for at medhjelper og tingretten skal ha nok tid til å behandle saken, og at kreditorer og parter til å komme med merknader. Dere har større undersøkeleseplikt enn ved vanlig salg, og at eiendommen selges som den er. Det vil si at en ikke kan forvente at eiendommen er ryddet og vasket. Dere har heller ikke mulighet til å heve kjøpet. Anonymkode: 2db08...515
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #18 Skrevet 20. januar 2020 Dere risikerer også at den som har fått huset sitt tvangssolgt nekter å flytte ut, og om vedkommende har barn, står dere da foran en ekstremt langdryg prosess. Anonymkode: e9bf5...312 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå