Gå til innhold

Aktivitetsleker fra 90-tallet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som husker noen aktivitetsleker/regler eller hva jeg skal kalle det? Jeg er født på 90-tallet, så det er godt mulig de er fra før den tid og, altså.
 

Iallefall, jeg husker den ene gikk ut på at en person lå på gulvet med beina i været, også gjorde den andre personen litt forskjellig med beina slik at når de ble senka ned kjentes det ut som de gikk gjennom gulvet på et vis? I tillegg var det flere slike «leker» som gikk ut på å gjøre noe lignende med hendene, men jeg husker ikke hvordan det gikk for seg. Vi hadde også en der man gjorde forskjellige ting på ryggen mens man sa en regle, også fikk man gjerne frysninger etterpå. 
 

Er det noen andre som husker disse og evt andre lignende leker, og kan forklare eller finne en video? Har prøvd å google meg fram men har ikke funnet noe foreløpig. 

Anonymkode: 9bae8...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei Ts. Jeg veit ikke om det finnes noe video der ute, for jeg aner ikke hva lekene heter, men di du nevnte foregår sånn her;

"Føtter igjennom gulvet": Person som skal føle det ligger på gulvet og strekker ut den foten man vil kjenne det på strak ut og løfter den. Den som utfører det løfter den opp så og presser forsiktig på den oppover så den blir strekt. Jo mer tøyelig personen man gjorde det på var, brukte man gjerne å ha foten over skuldra si. Poenget er at musklene strammes og strekkes litt. Etter å holdt den der i sånn 30ish sekunder med mer og mer press til det ikke går mer; så tar den som hjelper til tak i buksebeinet eller sokkekanten og forsiktig og saaakte senker foten i en lullene rytme, til den som skal kjenne det imens den personen har øynene lukket. Personen man gjør det på får da, om man gjør det rett: en følelse at foten går igjennom gulvet å forbi den andre foten. #synkende følelse

"Hender som løfter seg av seg selv": personen som skal føle det står, gjerne mot en vegg, med hendene ned langs siden. Hjelperen, helst en sterk person presser/klemmer hendene dens inn mot kroppen, imens personen det blir gjort på prøver å presse/løfte hendene sine opp ut fra sidene. Etter en sånn 30ish sekunder med press så lukker personen det blir gjort på øynene og slapper av, og personen som pressa slipper: Da vil personen det bli gjort på merke at hendene løfter seg utover litt helt av seg selv. #stigende følelse.

Hjerte banker: personen som vil bli gjort det på står med ryggen mot hjelperen, gjerne med lukket øyne. Hjelperen sier en regle imens den ufører en handling. Til oss gikk den slikk:

 Hjerte banker - man banker på ryggen der "hjerte er".

Knivene stikker - stikker alle 10 fingre i  øverst på ryggen samtidig

Blodet renner - bruker alle fingrene til å rake nedover i bølgede bevegelser

Edderkoppen kryper - kryper oppover med alle fingrene til øverst på ryggen 

Kua shiter/driter- sprer alle samlede fingrene i hånda utover og nedover i hodebunnen

Hesten biter - klyper hånda på hver side av nakken

Frys(er) du no/nå - klemmer hendene i sidene obs. Denne var valgfritt da mange stoppa med nakken får best effekt.

Om man gjør den riktig vil personen få frysninger i hver del og så hele kroppen. -Obs i fra minner så er skjer bare dette om personen ikke er for hardhent. Man skal ikke slå i hodet og klype hardt osv. For det er bare vont og ekkelt. Det var mange i min klasse som var det. For best mulig effekt så skal man gjøre alt rolig med intensjon. # fysninger

Kortversjonen av denne er; 

"Egg i hodet"/"kakke egget": hvor personen som vil bli gjort det på står med lukka øyne og hjelperen bruker fingrene sine samlet for å "kakke" forsiktig i hodebunnen ett par ganger for å så spre fingrene utover. #små frysninger

En som ikke er nevnt men som også var populær hvor jeg vokste opp er

"Dagene i uka" som var mer konkurranse preget: Den som vil kjenne det sitter på en stol imens hjelperen sitter ovenfor. Hjelperen starter med å klemme hånda rett oven for kneet. Så teller den dagene i uka oppover låret. Type: mandag - imens den klemmer og rister, så flytter den hånda si litt opp til tirsdag. Denne leken går ut på å ikke ler osv. Om man klarer alle dagene i uka uten å reagere "vant man". Følelsen var vel mer spenning enn annet, særlig om det var motsatt kjønn.

Anonymkode: efb02...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...