AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #1 Skrevet 19. januar 2020 Hei, jeg er ei 14 år gammel jente med noe alle rundt meg mistenker er krystallsyken. I slutten av november forrige år fikk jeg mine første kraftige anfall på skolen. Helt siden de første anfallene har jeg blitt rammet av den ekle svimmelheten i perioder. Jeg kan ha anfall med akutt svimmelhet, kvalme, brekninger, følelse av rotasjon eller at jeg er på en båt og ubalanse. Jeg har fanget opp noen få korte videoer av det jeg tror er nystagmus. Har vært hos fastlege 2 ganger og ble da sent videre til et sykehus med en ordentlig lege. Hadde den legetimen forrige uke og legen sa det hørtes veldig ut som krystallsyke eller noe med det indre øret. Fastlegen klarte ikke fremprovosere anfall (jeg var der på en av mine "gode" perioder uten anfall på et par dager) og legen på sykehuset klarte ikke fange opp noe nystagmus da han sjekket (jeg hadde en "god" periode hele forrige uke uten mange anfall). I hele dag så har jeg hatt en litt sånn guffen følelse om at ikke alt stemte helt. Jeg har vært veldig snapp og daff, bare tenkt at jeg sikkert begynner å bli forkjølet eller noe slikt. Men nei da. Fikk sikkert rundt 10 anfall nå i kveld og var helt sikker på at jeg skulle kaste opp. Jeg så ting og møbler bevege seg i rommet og endre størrelse + fasong, hendene mine skalv og jeg hyperventilerte som ei utslitt bikkje. Føltes ut som om senga mi var en flåte på små krappe bølger i åpent hav. Følte jeg måtte holde meg fast omtrent. Jeg har lest at disse anfallene blir lettere å håndtere hvis man legger seg ned og lukker øynene, men det ble bare motsatt for meg. Jeg følte meg bare enda kvalmere og balansen ble bare verre. Jeg begynner å bli rimelig lei av dette. Jeg klarer ikke fokusere på skolen når disse anfallene oppstår, og det å gå rundt å føle at du kommer til å spy hvert øyeblikk er ikke særlig gøy. Dere med krystallsyke eller de som har opplevd det før; har dere noen ideer til hva jeg kan gjøre? Legen på sykehuset sa at jeg og moren min skulle fikse time hos en person med greie på krystallsyke selv, om jeg plutselig fikk disse anfallene igjen. Det er jo ofte en viss ventetid på sånne timer og avtaler. Hva kan jeg gjøre i mellomtiden når disse anfallene kommer og varer over tid? Jeg tar imot alle råd jeg kan få. Tusen takk Anonymkode: 7fe17...357
Anonym1332 Skrevet 19. januar 2020 #2 Skrevet 19. januar 2020 (endret) Finn en fysioterapaut som kan den manøveren for å «kakke» krystallene på plass, det gjorde jeg! ( det er altså en manøver som gjøres for at de faktiske krystallene skal falle på rett plass.) Gikk til min faste fysio og hennes reaksjon på hele greia var «null stress, dette fikses enkelt over noen behandlinger, hvis ikke sendes du videre til balanselaboratoriet i Bergen». jeg hadde symptomer som deg, bare at mine var konstante, altså hele tiden, Som likevel var litt diffuse. Men etter 3/4 behandlinger og noen øvelser hjemme gikk det over. Lykke til! Unner ikke min verste fiende dette så håper du får hjelp snarest! Endret 19. januar 2020 av Anonym1332
Anonym1332 Skrevet 19. januar 2020 #3 Skrevet 19. januar 2020 De fleste private kan man få akutt-time hos! Men da må man betale hele beløpet selv. Tror jeg betalte litt under 500,- pr gang.
Anonym1332 Skrevet 19. januar 2020 #4 Skrevet 19. januar 2020 2 minutter siden, Anonym1332 skrev: Finn en fysioterapaut som kan den manøveren for å «kakke» krystallene på plass, det gjorde jeg! ( det er altså en manøver som gjøres for at de faktiske krystallene skal falle på rett plass.) Gikk til min faste fysio og hennes reaksjon på hele greia var «null stress, dette fikses enkelt over noen behandlinger, hvis ikke sendes du videre til balanselaboratoriet i Bergen». (Google det, de har ettersom jeg har forstått en maskin som gjør det samme(?)) jeg hadde symptomer som deg, bare at mine var konstante, altså hele tiden, Som likevel var litt diffuse. Men etter 3/4 behandlinger og noen øvelser hjemme gikk det over. Lykke til! Unner ikke min verste fiende dette så håper du får hjelp snarest!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå