Gå til innhold

Voldsomme, hormonelle svingninger

Fremhevede innlegg

Skrevet

For 3 år siden gikk jeg igjennom et samlivsbrudd, noe jeg tok utrolig tungt. Gikk derfor til psykolog mens det pågikk og lenge etterpå. 

Etterhvert ble sorgen grei å håndtere og jeg fikk det bedre og bedre. Idag føler jeg meg ferdig med det som skjedde og har det fint, men jeg har merket lenge nå at jeg ved eggløsning og menstrasjon går inn i en tung periode. 

Før kunne jeg få både eggløsning og menstrasjon uten å merke en forskjell i humør. Det hele startet med at jeg merket at sorgen ble mye tyngre i denne perioden mens samlivsbruddet pågikk, men psykologen var veldig klar på at det var hormoner og ikke noe å tenke på.

Nå som jeg virkelig føler meg bedre gir det ikke mening lenger at det blir så stor endring i mitt humør. Det som skjer er utrolig slitsomt. Jeg ser mørkt på alt, blir depressiv og klarer knapt å gå på jobb. Jeg jobber knallhardt med meg selv i disse periodene, og når for eks menstruasjonen er forbi er også alt det mørke forbi. Da blir jeg meg selv igjen og ingenting virker vanskelig eller trist lenger.

Når kontrastene i humør er såpass store blir det veldig slitsomt. Jeg har oppsøkt både fastlege og psykolog, men de mener at det bare er vanlige, hormonelle svingninger, og at jeg bare må leve med det. Jeg har prøvd lenge nå, men dette legger en stor demper på livet mitt 50% av tiden, og jeg trenger hjelp.

Er det noen som har opplevd noe av det samme som kan tipse meg om noe jeg kan gjøre?

Anonymkode: dd2ad...853

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe dritt det. Har noe av det samme prb selv. Ser det er ulike meninger rundt det. Noen som mener at det ikke er normalt mens noen mener det er normalt og man må bare leve med det. Åssen er ditt kosthold? Er du i fysisk aktivitet? 

Anonymkode: a06fe...bf6

Skrevet

Samme med meg ang eggløsning.. bynte på p piller for 3 mnd siden.. hormonene er stabile og har det topp!! 

Anonymkode: 4fde3...bf5

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe dritt det. Har noe av det samme prb selv. Ser det er ulike meninger rundt det. Noen som mener at det ikke er normalt mens noen mener det er normalt og man må bare leve med det. Åssen er ditt kosthold? Er du i fysisk aktivitet? 

Tusen takk for svar!

Jeg lever et normalt og sunt liv. Er i fysisk aktivitet, men kunne vært flinkere.

Når jeg har det bra er livet mitt balansert og godt. Når svingningene kommer er regelmessig og sunt kosthold samt aktivitet det jeg prioriterer, men i disse periodene sluker det all energi. På virkelig dårlige dager flyter alle rutinene ut.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme med meg ang eggløsning.. bynte på p piller for 3 mnd siden.. hormonene er stabile og har det topp!! 

Anonymkode: 4fde3...bf5

Takk for svar!

Begynte du på p-piller for å få en mer stabil tilværelse?

Skrevet

Sliter selv med voldsomme hormonelle endringer etter skilsmissen. En uke før mensen er jeg et monster. Forferdelig vondt. 

Nå har jeg fått antidepressiva fra legen som jeg skal bruke en uke før mensen. Ikke alltid jeg husker det, men fy for en forskjell 

Anonymkode: 80d43...075

Skrevet
På 20.1.2020 den 10.11, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!

Jeg lever et normalt og sunt liv. Er i fysisk aktivitet, men kunne vært flinkere.

Når jeg har det bra er livet mitt balansert og godt. Når svingningene kommer er regelmessig og sunt kosthold samt aktivitet det jeg prioriterer, men i disse periodene sluker det all energi. På virkelig dårlige dager flyter alle rutinene ut.

Ser den... 
Jeg og kunne vært flinkere med fysisk aktivitet. Noe jeg prøver på for tiden.

Har du prøvd magnesium spray(Jeg bruker det før jeg sover), b- vitamin tilskudd, omega? Jeg føler det kan hjelpe meg litt men ikke 100% da. 
Jeg passer og på å ikke stresse så mye etter jeg har hatt eggløsning. Ha egentid og. 

Skrevet

Prøv en form for prevensjon, p-piller eller spiral f.eks. mange blir bedre da.

Anonymkode: 70f3d...daf

Skrevet

JOHANNESURT reddet meg. 

Anonymkode: bae7f...a38

Skrevet

Google PMDD 🙂 kan godt hende du finner svaret der ift utfordringene du beskriver i HI. Har PMDD selv. Selv går jeg på en lavdose SSRI som har gjort det klinisk bra på slike utfordringer. Det var gynekolog som ordnet med det, samt at gynekolog ville at jeg skulle gå på en eller annen form for prevensjon for å tilføre kroppen «jevnt» med hormoner. Har fått en ny hverdag stter oppstart av medisin og p-ring. Ville fått en henvisning til gynekolog ganske kjapt, der vil du nok oppleve å bli tatt på alvor. 

Anonymkode: 1e67e...f76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...