Gå til innhold

Seksuell trakassering på jobb...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor vanlig er det? 
Jeg har i hvertfall innbilt meg at sykepleiere på sykehjem kan oppleve det. Sikkert sykehus og. 

Jeg har ei venninne på 83 jeg besøker innimellom. Hun har vært sykepleier på sykehjem i sin yrkeskarriere. Og spurte henne om dette. Og da fortalte hun en historie. Hun brukte bestandig skjørt den gangen og så var d en eldre kar hun skulle hjelpe over fra senga til rullestolen.. etterpå bøyde hun seg for å ta på han tøflene og dermed skjøt han hånda oppunder skjørtet hennes og tok tak i hele musa🙈🙈🙈. Hun ble så opprørt sier hun visste ikke hva hun skulle gjøre.. rapporterte d aldri til noen. 

Jeg kjører taxi og opplever lignende ting i møte med fulle folk eller alkoholikere ... 

Føler det er litt tabu og snakke om men meetoo var greit. Burde ikke sånt løftes frem i lyset og diskuteres??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekstremt uvanlig at menn blir utsatt for trakassering, men veldig vanlig at kvinner blir det.

Anonymkode: c7bab...680

• Liker 3
Skrevet

Det skal ikke være tabu å snakke om lenger! Den eneste grunnen til at noen menn syntes metoo ble for mye er fordi de kjente et sted at de hadde krysset grensen selv også. Alle kvinner har på et eller annet plan vært utsatt for seksuell trakassering. I arbeidslivet starter det tidlig særlig for jenter som jobber med kunder eller med menn. Det var en tråd her inne for litt siden hvor mange skrev at de trodde det bare var sånn det var og at de bare måtte fortsette å være hyggelige selvom det opplevdes ugreit, og innså først som eldre at det faktisk ikke var greit. 

Jeg har opplevd det på alle arbeidsplassene jeg har hatt, unntatt én hvor vi var flest kvinner og bare 1 mann. 

Alle damer jeg har snakket med det om i forbindelse med metoo fortalte også at de har vært utsatt for det i større eller mindre grad.  Det sier mye om hvor vanlig det er og derfor føler noen vanlige menn seg angrepet av metoo fordi de også selv har innbilt seg at det er vanlig oppførsel. 

Anonymkode: c3220...aeb

• Liker 2
Skrevet (endret)

Syns sykehjem o.l, der det trossalt bor endel mennesker som er demente/lider av andre sykdommer som gjør noe med oppfattelsen av riktig/galt osv, bør utelukkes fra slike debatter. Det er en vesentlig forskjell på syke pasienter og voksne friske mennesker (som burde ha antennene på plass). 

Endret av Nerine_
  • Liker 2
Skrevet
13 timer siden, Nerine_ skrev:

Syns sykehjem o.l, der det trossalt bor endel mennesker som er demente/lider av andre sykdommer som gjør noe med oppfattelsen av riktig/galt osv, bør utelukkes fra slike debatter. Det er en vesentlig forskjell på syke pasienter og voksne friske mennesker (som burde ha antennene på plass). 

Så det skal være fritt frem å forgripe seg på syke, fordi de bør mistros? Du vet at det er nettopp derfor mange utnytter det å foregripe seg på disse gruppene? Andelen er høy og de skal selvfølgelig få ha en stemme hva faen mener du 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så det skal være fritt frem å forgripe seg på syke, fordi de bør mistros? Du vet at det er nettopp derfor mange utnytter det å foregripe seg på disse gruppene? Andelen er høy og de skal selvfølgelig få ha en stemme hva faen mener du 

Har du lest HI? Det var om ansatte som opplevde trakassering på jobb, en vesentlig forskjell fra det du snakker om. 

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror hun mente omvendt at de gamle kara der ofte ikke er ved sine fulle fem men seksual driften funker fjell fortsatt og da er d fritt frem å fingre på damer

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror nok du misforsto henne. 

Regner med hun mener demente pasienter som utsetter ansatte for seksuell trakassering.

Anonymkode: e80ec...ed4

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ekstremt uvanlig at menn blir utsatt for trakassering, men veldig vanlig at kvinner blir det.

Det er mørketall her også. Menn snakker ikke så mye om dette bare. Desverre.

Har opplevd det selv også da jeg var dørvakt, men man kan ikke la det gå inn på seg. "Kansje" mere forståelig når folk er fulle, men likevel er det ikke greit. 

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Det er mørketall her også. Menn snakker ikke så mye om dette bare. Desverre.

Har opplevd det selv også da jeg var dørvakt, men man kan ikke la det gå inn på seg. "Kansje" mere forståelig når folk er fulle, men likevel er det ikke greit. 

Absolutt alle menn som klager på metoo sier jo de ville gjerne opplevd å få så like mye "oppmerksomhet" fra motsatt kjønn! 

Uansett om det er uønsket så har menn allikevel maktposisjonen. Og du kan ikke ssmmenligne klåing fra en kvinne når du var dørvakt,  med menn som seksuelt misbruker og utnytter kvinner i lukket rom eller presset situasjon der de i tillegg til den fysiske makten også har makten over hele hennes inntekt og fremtid. 

Med mindre det var din overordnede sjef i securitas som var 50 kg større enn deg som begynte å klå på deg og presse deg til å smile og være hyggelig i retur mens han prøvde å hinte til at du måtte suge han, når du var alene på personalmøte med han eller hun og visste at hvis du sa nei mista du jobben og hvis du løp ut for å si fra til de på kontorene rundt så ville ingen tro på deg og du blitt utstøtt uansett.  

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok du misforsto henne. 

Regner med hun mener demente pasienter som utsetter ansatte for seksuell trakassering.

Ja beklager så mye, jeg misforstod. Allikevel er det ikke mere greit bare fordi personen er syk, dement eller rusa. De vet kanskje ikke hva de gjør og har kanskje dårligere bedømmingskraft men for den utsatte oppleves det jo ikke mere greit fordet. 

Det må være veldig vanskelig for de i sånne yrker. En gang jeg lå på sykehus delte jeg rom med en eldre, ordentlig gammel mann. Han kalte sykepleierne for snupper hele tiden og det kan man le bort , men når det blir å holde fast armen dems, se på puppene dems og når de måtte be mannlige ansatte om å ta kroppsvasken med pasienten fordi han var pågående med å prøve å få berøring av penis i dusjen, da er det ikke sånt man hverken skal trenge å le bort, eller i det hele tatt måtte oppleve :(

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja beklager så mye, jeg misforstod. Allikevel er det ikke mere greit bare fordi personen er syk, dement eller rusa. De vet kanskje ikke hva de gjør og har kanskje dårligere bedømmingskraft men for den utsatte oppleves det jo ikke mere greit fordet. 

Det må være veldig vanskelig for de i sånne yrker. En gang jeg lå på sykehus delte jeg rom med en eldre, ordentlig gammel mann. Han kalte sykepleierne for snupper hele tiden og det kan man le bort , men når det blir å holde fast armen dems, se på puppene dems og når de måtte be mannlige ansatte om å ta kroppsvasken med pasienten fordi han var pågående med å prøve å få berøring av penis i dusjen, da er det ikke sånt man hverken skal trenge å le bort, eller i det hele tatt måtte oppleve :(

Så hvordan skal man forholde seg til det da? Selvsagt er det prinsipielt egentlig aldri greit å klå på andre uten godkjenning, men nå er det dessverre slik at det finnes en del demente mennesker, eller som har andre lidelser som gjør at de ikke lenger er tilregnelige. Mange av disse kan ikke behandles, og man kan derfor ikke endre oppførselen deres, det som kan gjøres er hvordan institusjonen og den enkelte pleier håndterer slikt. 

Anonymkode: faa40...583

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt alle menn som klager på metoo sier jo de ville gjerne opplevd å få så like mye "oppmerksomhet" fra motsatt kjønn! 

Uansett om det er uønsket så har menn allikevel maktposisjonen. Og du kan ikke ssmmenligne klåing fra en kvinne når du var dørvakt,  med menn som seksuelt misbruker og utnytter kvinner i lukket rom eller presset situasjon der de i tillegg til den fysiske makten også har makten over hele hennes inntekt og fremtid. 

Med mindre det var din overordnede sjef i securitas som var 50 kg større enn deg som begynte å klå på deg og presse deg til å smile og være hyggelig i retur mens han prøvde å hinte til at du måtte suge han, når du var alene på personalmøte med han eller hun og visste at hvis du sa nei mista du jobben og hvis du løp ut for å si fra til de på kontorene rundt så ville ingen tro på deg og du blitt utstøtt uansett.  

Nå har ikke jeg sagt at det ene er verre enn det andre og prøver heller ikke å ufarliggjøre denne handlingen til enkelte. Synes uansett dette ikke er greit uansett kjønn. Som mann så kan jeg bare se på dem så rygger de og for meg er det en trygghet, men skjønner din usikkerhet. Da er det viktig med trygge kollegaer som kan bidra som vitne slik at slike ikke lenger jobber der. 

Skrevet
På 19.1.2020 den 12.47, AnonymBruker skrev:

Du har mye å lære.

Anonymkode: 15970...b34

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet

Det er veldig vanlig. Man bør tidlig lære å sette grenser for seg selv. Men så er det det da: hva er forskjellen på humor og trakassering? Jeg tenker at alt ikke er nødvendig å lage drama av. 

Skrevet

Det er synd kvinnene bruker skjørt så sjeldent, damene er jo fine i skjørt, og godsakene blir liksom mer tilgjengelig 🙂

Anonymkode: a1b7e...f98

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er synd kvinnene bruker skjørt så sjeldent, damene er jo fine i skjørt, og godsakene blir liksom mer tilgjengelig 🙂

Anonymkode: a1b7e...f98

Var dette et særdeles mislykket forsøk på humor?

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvordan skal man forholde seg til det da? Selvsagt er det prinsipielt egentlig aldri greit å klå på andre uten godkjenning, men nå er det dessverre slik at det finnes en del demente mennesker, eller som har andre lidelser som gjør at de ikke lenger er tilregnelige. Mange av disse kan ikke behandles, og man kan derfor ikke endre oppførselen deres, det som kan gjøres er hvordan institusjonen og den enkelte pleier håndterer slikt. 

Anonymkode: faa40...583

Eksempelvis kunne det lettet mye av denne problematikken om flere menn så opp til slike yrker og tillot seg å være omsorgsfulle fremfor å skamme seg over det. At fler menn jobbet i helsesektoren med disse pasientene istedet for å tenke det var dårlig lønna kjerringarbeid. Helseomsorgen og eldreomsorgen fortjener høystatus 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...