Gå til innhold

Ett stort hundeproblem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden min har ett hundeproblem. Det er at når vi er i skogen og går på tur så møter vi ofte en fremmend person som også går tur og hunden min blir redd og engstelig og bjeffer og knurrer veldig. Mest på menn i skogen. Hun er fryktagressiv. Sånn er hunden kun i skogen. Jeg tror mye av grunnen er at det kun er en person vi møter på 1-2 timers tur og at hun blir overraska at det kom en person brått på. Det er forskjellige fremmede personer vi møter.

Det går helt fint å møte andre fremmede personer på byturer, i nabolaget, på utstilling, på hundestevne. Men der møter man ofte flere folk og hunder. Da oppfører hunden seg helt greit.
 

Hvordan kan jeg trene på at også hunden blir trygg i møte av en fremmed person i skogen? Jeg gir den godbit hver gang vi møter en person sånn at hunden skal forbinde en fremmed person med godbit og sier bra og roser.

Anonymkode: 1960d...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har begynt bra med måten du går frem på, det kan bare være lurt å strukturere det litt mer.

Det viktigste er avstand. Har hunden først begynt å utagere, så har hun allerede fått en negativ erfaring. Så om mulig, trekk ut så langt du kan med en gang du ser noen. Si først "bra!" og gi godbit. Gjenta "bra!" og godbit til vedkommende har passert og hunden helt har glemt dem.

Hvis det kommer brått på, som du sier, og du ikke får trukket ut, hold hunden i selen og mat på med masse godbiter i håp om å avlede mest mulig i selve passeringen. Det er ikke effektiv trening, men bedre enn full utagering. Ha gjerne godbitsøk der etterpå en god stund, slik at hun blir avslappet og rolig igjen. Det er bedre om hun kan gå derfra med en god følelse og erfaring enn å bare gå videre når redselen og stresset er høyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...