Gå til innhold

Tror dere noen skaffer barn for pengenes skyld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var vel nettopp en artikkel om at en familie med fem barn på sosialhjelp kommer ganske så fordelaktig ut. https://www.nettavisen.no/okonomi/sosialhjelpsbombe-familie-ma-tjene-mer-enn-700000-for-at-det-skal-lonne-seg-a-jobbe/3423907178.html


De får gratis bolig, skattefrininntekt, og barna får gratis barnehage, sfo, fritidsaktiviteter - you name it. Når man da i tillegg driter i å følge de opp (som mange slike foreldre dessverre gjør) kan det nok være et plussprosjekt.

Regnestykket at barn koster en million kan nok være riktig, men det gjelder første barnet - ikke de seneste som arver alt av klær og utstyr.

Anonymkode: 185e4...9bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke økonomi er årsaken. Tror de ( som du sier) har falt litt ut av skole og fremtidsplaner og da er barn en enkel glede. Kanskje får jeg aldri drømmejobben, men jeg kan i alle fall få oppleve gleden av å bli mor, og ha en unnskyldning for hvorfor de aldri fikk seg noen utdannelse. 

Anonymkode: 8a63a...2cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Det er nok heller det å være uopplyst og å ikke tenke konsekvenser som er rådende, fremfor det å få barn for å få penger. De fleste forstår at barn er dyrt. Disse stønadene du nevner er også tidsbegrenset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja, jeg tror ikke de er mange, men de finnes. Kjenner en som fikk tre barn med forskjellige fedre, ble gravid på nytt hver gang hun ikke lenger hadde rett på overgangstønad.

Anonymkode: fbbb6...2f6

Det der er bare tull. Man har bare rett på overgangsstønad i 3 år til sammen, uansett om det er en ny mann en får barn med. 

Anonymkode: 6cf8e...1ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt finnes det noen. I Norge kan man jo nesten fritt velge om man vil være en bidragsyter som tar utdannelse/jobb eller en som NAVer. Sånn blir det med en velferdsstat som har blitt litt for gavmild de siste tiårene. 

Anonymkode: 35fc4...e81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vet mange somaliske kvinner gjør dette, og skiller seg på papiret, men fortsetter med mannen som før. Ofte får de fler barn også.

 

Anonymkode: 81b58...ebf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis du lar dem vokse opp slik somaliske familier med 8-10 barn gjør.

Anonymkode: 37464...371

Nå får den gjennomsnittlige damen i Norge mindre enn 2 barn, så det er da kun aktuelt for et absolutt mindretall. 

Anonymkode: d0f57...1ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var vel nettopp en artikkel om at en familie med fem barn på sosialhjelp kommer ganske så fordelaktig ut. https://www.nettavisen.no/okonomi/sosialhjelpsbombe-familie-ma-tjene-mer-enn-700000-for-at-det-skal-lonne-seg-a-jobbe/3423907178.html


De får gratis bolig, skattefrininntekt, og barna får gratis barnehage, sfo, fritidsaktiviteter - you name it. Når man da i tillegg driter i å følge de opp (som mange slike foreldre dessverre gjør) kan det nok være et plussprosjekt.

Regnestykket at barn koster en million kan nok være riktig, men det gjelder første barnet - ikke de seneste som arver alt av klær og utstyr.

Anonymkode: 185e4...9bf

 Gjennomsnittlig antall barn per familie har sunket fra 1,81 ved folke- og boligtellingen i 2001 til 1,74 i dag.

Antall familier med 5 barn eller flere er forsvinnende liten andel av den norske husholdningen. Så det regnestykket er kun aktuelt for de aller færreste.

https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/familie/aar/2016-10-28

 

 

3085DF00-D529-480D-B521-92B3867E191E.png

Anonymkode: d0f57...1ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på det. Som kvinne hadde jeg selv lyst på barn som 16 åring..det var som et biologisk instinkt som inntraff. Ante ikke noe om hvilke økonomiske fordeler man fikk. Det tror jeg ikke de fleste gjør. Det skal nok mye til å få barn uten at du virkelig ønsker en familie..med mindre det var et uhell. Dessuten tror jeg de færreste drømmer om å bli NAVere.. det er isolerende. Likedan som å bli alenemor er. 

Likevel, det kan gjøre terskelen for å faktisk gjennomføre graviditet lavere når man vet man er trygg økonomisk. Det er ikke lett å være kvinne som ønsker å bli mor ung..Tabu. De fleste gutter ønsker det ikke så da ender du opp alene. 

Anonymkode: 06808...e35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bli gravid plutselig, at det ikke var planlagt selv om man har vært samboere i par år. Samboer-trøbbel og plutselig står man der singel. Og ung (kaller 21 år ung). Jeg gikk på pillen, men sluttet med den når jeg fikk vite om en lege som satte inn spiral, og i mellomtiden mente jeg at vi kunne bruke kondomer. 

Men etter noen øl nektet han å bruke kondom. Jeg sa stil han at nå  ble jeg gravid. Og det var jeg. Jeg som aldri noen gang hadde planlagt å få barn. Jeg ville ikke ha barn, født inn til denne verden, og jeg vil være fri. 

Jeg og barnefar prøvde virkelig å få det til, selv om han var utro mens jeg gikk høygravid, selv om han oppførte seg soim en tenåring. 

Heldigvis fantes det overgangstønad, da ble det kalt morstrygd og farstrygd. 

Tror det er vanlig at hormonene endrer seg når man har blitt gravid. 

 

 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nå får den gjennomsnittlige damen i Norge mindre enn 2 barn, så det er da kun aktuelt for et absolutt mindretall. 

Anonymkode: d0f57...1ab

Men det beviser likevel at de bastante påstandene om at barn ikke kan lønne seg er feil.

Anonymkode: 37464...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror dere alenemødre får dekket bolig?  De må betale leie eller lån på lik linje som andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de strammet veldig inn på overgangsstønad. Så de mødrene som ikke jobber nå, må over på sosialstønad etter det første året. Og det blir man virkelig ikke rik av. Så de som velger å få barn, fordi de tror det er økonomisk lønnsomt, de er bra dumme. 

Anonymkode: 9c885...bf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg trudde det var økonomisk lønnsomt når eg var 12 år faktisk. Det var bare å få seg ein unge og staten ville dekka alt. Det virka litt sånn frå mitt barneperspektiv. Eg kjente ei som var åleina med ein liten, ho fekk dekka bolig, barnehage, stønad o.s.v. Eg synest det virka som ho hadde det heilt supert, det stemte ikkje.

Men tviler på at noken vaksne folk trur det er lønsomt.

Sjølv fekk eg barn når eg var 30 år, det overraska meg kor dyrt det faktisk er. Eg bomma med ca 28.000kr første året. Men eg måtte ha mme, brystpumpe, brystskjold, sterilisator, nesesugar. Plutselig trengte vi ny bilstol fordi ungen ble så lang + + +

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mammahjarte skrev:

Eg trudde det var økonomisk lønnsomt når eg var 12 år faktisk. Det var bare å få seg ein unge og staten ville dekka alt. Det virka litt sånn frå mitt barneperspektiv. Eg kjente ei som var åleina med ein liten, ho fekk dekka bolig, barnehage, stønad o.s.v. Eg synest det virka som ho hadde det heilt supert, det stemte ikkje.

Men tviler på at noken vaksne folk trur det er lønsomt.

Sjølv fekk eg barn når eg var 30 år, det overraska meg kor dyrt det faktisk er. Eg bomma med ca 28.000kr første året. Men eg måtte ha mme, brystpumpe, brystskjold, sterilisator, nesesugar. Plutselig trengte vi ny bilstol fordi ungen ble så lang + + +

 

Sterilisator og nesesuger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, SupaWoman said:

Sterilisator og nesesuger? 

Barnet fekk virusinfeksjon, vi måtte fjerna slim i mange veker etterpå. Sterilisator var for å gjera livet lettare mtp flasker. Avent sin, heilt fantastisk. Strengt tatt kan man klara seg med ei gryta, litt stor gryta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.1.2020 den 19.13, AnonymBruker skrev:

ja, jeg tror ikke de er mange, men de finnes. Kjenner en som fikk tre barn med forskjellige fedre, ble gravid på nytt hver gang hun ikke lenger hadde rett på overgangstønad.

Hun er ikke skarpeste kniven i skuffen, ikke fullført videregående, og det kommer jo definitivt ikke til å lønne seg på sikt, men sånne mennesker tenker jo ikke så veldig fremover...

Anonymkode: fbbb6...2f6

Jeg kjenner og ei, tre barn med tre års mellomrom. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er bare tull. Man har bare rett på overgangsstønad i 3 år til sammen, uansett om det er en ny mann en får barn med. 

Anonymkode: 6cf8e...1ac

Nei det er ikke tull. Det med at man ikke kan få overgangsstønad er nye regler. Husker ikke når de kom. Når jeg fikk barn i 2009 var det ikke krav om aktivitet i os-perioden og du kunne få eneforsørgerstønader i flere omganger.

Anonymkode: a8579...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som får barn ung er gjerne barn som selv har vokst opp med foreldre i arbeiderklassen. De ser ikke på utdanning som nødvendig da de er vokst opp med foreldre som er uføre, lever på nav eller har et lavlønnet arbeid uten utdanning. De har gjerne levd forskjellige plasser, byttet skole da foreldrene ikke har eid hus og leiekontrakten i perioder har gått ut. Det er mennesker som aldri har lært viktigheten av utdanning, spare penger til huskjøp, bil osv, og velger derfor å få barn når de er unge for de vet at staten alltid er der å forsørger dem.

Anonymkode: a8579...9da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som får barn ung er gjerne barn som selv har vokst opp med foreldre i arbeiderklassen. De ser ikke på utdanning som nødvendig da de er vokst opp med foreldre som er uføre, lever på nav eller har et lavlønnet arbeid uten utdanning. De har gjerne levd forskjellige plasser, byttet skole da foreldrene ikke har eid hus og leiekontrakten i perioder har gått ut. Det er mennesker som aldri har lært viktigheten av utdanning, spare penger til huskjøp, bil osv, og velger derfor å få barn når de er unge for de vet at staten alltid er der å forsørger dem.

Anonymkode: a8579...9da

Her banner du i kjerka, ifølge KG er det ingenting som heter sosial arv og alle med slike foreldre som du beskriver blir leger og vitenskapsmenn. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel først nå det siste halvannet året av dens 14 år gamle liv jeg lever bra til å være alenemor. Det er (dessverre må man si) pga dens funksjonsproblemer og store problemer ellers i livet. 

Jeg mottar utvidet overgangsstønad fordi jeg må være tilstede hele tiden. Vi har høy sats på hjelpestønad og grunnstønad. Barnetrygd og bidrag + AAP..

Vi klarer oss. Men det bar ikke sånn før. Et usselt lån på 7000 i mnd fra lånekassa, barnevakt annenhver helg for at jeg måtte jobbe ekstra, ingen bidrag, ingen stønad da ingen diagnose forelå. 

Og nei, jeg skjemmes ikke. Jeg er hjemme med egen sykdom, og mitt syke barn. 

Anonymkode: ffc45...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...