Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen boksitater som kanskje passer her?

The worth of a book is to be measured by what you can carry away from it.

~James Bryce~

Anyone who says they have only one life to live

must not know how to read a book.

~Author Unknown~

A good book should leave you...

slightly exhausted at the end.

You live several lives while reading it.

~William Styron~

There is a great deal of difference between an eager man who wants to

read a book and a tired man who wants a book to read.

~G.K. Chesterton~

If there's a book you really want to read but it hasn't been written yet,

then you must write it.

~Toni Morrison~

A good book has no ending.

~R.D. Cumming~

Books are the quietest and most constant of friends;

they are the most accessible and wisest of counselors,

and the most patient of teachers.

~Charles W. Eliot~

Always read something that will make you look good

if you die in the middle of it.

~P.J. O'Rourke~

Let books be your dining table,

And you shall be full of delights

Let them be your mattress

And you shall sleep restful nights.

~Author Unknown~

I know every book of mine by its smell,

and I have but to put my nose between the pages

to be reminded of all sorts of things.

~George Robert Gissing~

A book is like a garden carried in the pocket.

~Chinese Proverb~

There's nothing to match curling up with a good book when

there's a repair job to be done around the house.

~Joe Ryan~

Books let us into their souls and lay open to us the secrets of our own.

~William Hazlitt~

My test of a good novel is dreading to begin the last chapter.

~Thomas Helm~

Books are the bees which carry the quickening pollen from one to another mind.

~James Russell Lowell~

Books can be dangerous.

The best ones should be labeled "This could change your life."

~Helen Exley~

There is a wonder in reading Braille that the sighted will never know:

to touch words and have them touch you back.

~Jim Fiebig~

When you reread a classic you do not see more in the book than you did before;

you see more in you than was there before.

~Clifton Fadiman~

Tell me what you read and I'll tell you who you are" is true enough,

but I'd know you better if you told me what you reread.

~François Mauriac~

To read without reflecting is like eating without digesting.

~Edmund Burke~

A house without books is like a room without windows.

~Heinrich Mann~

A truly good book teaches me better than to read it.

I must soon lay it down, and commence living on its hint....

What I began by reading, I must finish by acting.

~Henry David Thoreau~

To read a book for the first time is to make an acquaintance with a new friend;

to read it for a second time is to meet an old one.

~Chinese Saying~

:)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine sitater, Anette :) Mange gode poenger. Jeg må si du har åpnet øynene mine for sitater altså :)

Hei Ciara, og velkommen hjem! :vinke: Hyggelig å høre at du har hatt en fin tur! Må være overgang å komme hjem til snøvære de luxe...  :ler:

Ja, gjett da! Tredve graders forskjell, sånn cirka. Men jeg liker jo snø, så jeg synes det er koselig å komme hjem til skikkelig vinter. Liker derimot ikke regn midt på vinteren, det er stusslig *venter på protester fra Anette*.

*digger Jo Nesbø* Diskuterte ham med en låner forleden -vi ble enige om at han må skrive fortere og hele tiden -hva skal han vel med et liv ved siden av?  :ler:

Enig. Han må bare skrive fortere. Han er en interessant type - musiker, forfatter, siviløkonom (eller noe sånt :ler: ), eks-fotballspiller. Noen ganger virker han litt lite sympatisk i intervjuer, men hva betyr vel det når han skriver så spennende bøker ;)

Håper du får en fin dag i dag, Ciara! :klem:

Håper du har hatt en fin dag også, Anette :klem: Jeg har absolutt hatt en bra dag :)

Er 25, så jeg er ikke så voldsomt gammel akkurat :) (mao, så ung at det fortsatt er lov å spørre om alderen min ;) )

Da er vi omtrent like gamle, jeg er 24 :)

Liker dere ikke skrekkfilmer altså? Jeg synes det er utrolig morsomt. Det er veldig gøy å bli skremt. Særlig er det moro å sitte i en sofa med venninner i mørket med masse snop og se på skrekkfilm. Som oftest er ikke skrekkfilmer noe skumle, men det finnes noen virkelig bra, som The Others, Blair Witch Project (den første), Nattsvermeren etc. Kanskje jeg skal leie en film snart? :)

I dag har jeg stort sett bare slappet av. Ligget på sofaen og lest Elle, hørt på Martha Wainwright (som jeg bare blir mer og mer forelsket i), dullet med kattene mine. Kort sagt en veldig bra dag. Burde jo selvfølgelig ha lest (semesteret har akkurat startet), men jeg har gitt meg selv ferie til mandag. Skal forresten bli moro å lese igjen, liker å lære nye ting. Og hver semesterstart er som en ny start, hvor jeg lover meg selv at jeg skal lese mye mer mye tidligere i semesteret, begynne på oppgaver tidligere etc. Derfor klaffer det jo veldig bra at det første jeg har gjort dette semesteret er å utsette lesing, men skitt au :ler:

Nå har skal sambo og jeg se film og spise skillingsboller. Da jeg lagde skillingsboller sist frøs jeg nemlig ned noen. Det hadde jeg glemt, men lykken ble derfor stor da jeg gjenoppdaget dem i dag :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du ikke regnvær, Ciara??!! :overrasket::ler:

Høres ut som du har hatt en fin dag... godt å slappe litt av før en begynner på studiene og jobb igjen! :)

Jeg kan ikke fordra skrekkfilmer, eller krimbøker... blir litt for "heavy" for meg ;):ler:

Skillingsboller og film høres bra ut! Hvilken film så dere? :)

A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke: Hei, Fakse og Anette, og god lørdag! :)

Dette er en deilig dag. Først sov jeg lenge, men ikke altfor lenge (dvs til ti). Så leste jeg litt på senga, har begynt på In the Heart of the Country av J. M. Coetzee, som tidligere nevnt er en av mine favorittforfattere. Og faktisk ble jeg allerede etter første avsnitt imponert over språket hans. Boken handler om en ugift kvinne i Sør-Afrika som opplever at faren gifter seg på nytt. Hør på dette (det er vel lov å poste noen få setninger?):

"Today my father brought home his new bride. They came clip-clop across the flats in a dog-cart drawn by a horse with an ostrich-plume waving on its forehead, dusty after the long haul. Or perhaps they were drawn by two plumed donkeys, that is also possible. My father wore his black swallowtail coat and stovepipe hat, his bride a wide-brimmed sunhat and a white dress tight at waist and throat. More detail I cannot give unless I begin to embroider, for I was not watching."

Coetzee klarer å etablere en stemning på så kort tid, imponerende. Så nå gleder jeg meg til å lese videre.

I dag er det et sånt nydelig lys ute, et virkelig kjølig vinterlys med svak, gul sol. Det er veldig pent, leiligheten får en helt spesiell atmosfære av det. Det fikk meg til å glede meg til påske, jeg er så glad i påsken :) Vi drar alltid på fjellet med venner og spiller TP, går på ski, drikker i hytteveggen, spiser påskeegg og lam og koser oss så utrolig. Påske er som jul og bursdag på en gang for meg :)

Vi leide The Virgin Suicides i går, Anette. Likte den veldig godt selv, men sambo var ikke så begeistret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ciara! :)

For et herlig utsnitt av boken du har postet... Nå MÅ jeg jo bare skrive den opp også!! Kan ikke fatte at jeg ennå ikke har fått lest noe av ham :roll: Nå må jeg skjerpe meg! ;)

Lyset i januar-februar kan være helt fantastisk noen ganger... det er noen av de få gledene ved disse ellers så triste månedene (etter min mening) :)

Tror ganske sikkert at jeg har sett den filmen også. Den handler om noen søstre som tar selvmord ikke sant? Og så er det noen gutter fra nabolaget som forteller historien? Veldig trist film... Tror det er den samme som du mener?

Jeg har begynt å lese Brit Bildøen's "Alt som er". Er veldig fornøyd så langt, men jeg fikk ikke lest mer enn et par kapittler før jeg sovnet i natt ;)

Håper du får en fin lørdag, Ciara!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du likte avsnittet. Men leste ikke du Vanære? Jeg trodde det :klø:

Vi har sett samme film :) Den er veldig trist. Det eneste minuset med filmen egentlig, er at Kirsten Dunst er i den. Jeg har ikke sansen for henne. Det er noe litt utstudert og kokett med henne som gjør at hun ikke virker så ekte, etter min mening. Men alt annet ved filmen var bra. Særlig synes jeg filmingen var veldig estetisk.

Alt som er har jeg ikke lest. Gleder meg til å lese en anmeldelse av den når du er ferdig med den :)

Nå skal jeg snart ut og møte en venninne. Det blir koselig å ta en kopp kaffe og skravle litt. Det er en stund siden vi møttes, så vi har masse å snakke om :)

Etterpå blir det biffstrimler marinert i soyasaus og hvitløk, med ris og wokede grønnsaker til, litt Asia-inspirert middag her i dag. Savner maten allerede, kunne levd på sånn mat hele tiden. De klarer å få så utrolig mye smak i maten, samtidig som det er veldig sunt. Når jeg blir rik skal jeg ansette en thai-kokk ;)

Endret av Ciara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt at jeg har lest "Vanære"? :klø: Næææh... det tror jeg ikke? :ler: Hvis jeg har sagt det så har jeg i alle fall rotet fælt... øhhh... hvis ikke jeg gjør det nå? :overrasket:;) Nei, jeg er ganske sikker på at jeg ikke har lest den... :)

Kirsten Dunst... hmmm kan ikke helt se for meg hvem det er, selv om jeg kjenner navnet godt... Spilte hun en av søstrene?

Ut på Cafe med venninne høres herlig ut ~ Kos deg masse! :)

Middagen høres deilig ut! Har du oppskrift å dele? Jeg er ikke særlig flink på asiatisk inspirert mat... Italiensk er liksom min greie, og da blir det til at jeg fortsetter med det ;)

Så i kveld blir det hjemmelaget lasagne igjen, samme som i går! :ler:

(og tusen takk, forresten! :klem:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! :)

Det er helt sikkert jeg som roter som vanlig, hvis du ikke har lest Vanære... Det er slett ikke uvanlig. Husker bare at en jeg kjenner leste den, og ikke likte den noe særlig. Hvem kan det ha vært mon tro? :klø:

Kirsten Dunst er den av søstrene filmen handler mest om. Hun som blir sammen med skolekjekkasen. Hun har også spilt i mange andre filmer i det siste, uten at jeg kommer på noen akkurat nå i farten :ler:

Jeg hadde det veldig hyggelig på café i går. Alltid koselig å sitte og skravle. Deilig å komme seg ut litt også. Sambo har ikke vært så sprudlende siden han kom hjem fordi han syntes det var tøft at ferien var over (men det tyder jo egentlig bare på at vi hadde det veldig bra :)), så da er det greit for meg å få litt luft. Det er jo alltid en overgang å komme hjem, og jeg vet jeg har taklet det bedre enn ham. Han kommer nok snart inn i hverdagen igjen :)

Jeg har ikke egentlig noen oppskrift på det vi laget, vi bare marinerte biffstrimler i soyasaus og hvitløk noen timer, og freste dem i panna. Så serverte vi med jasminris og woket squash, paprika og sjampinjonger. Veldig godt. Noe annet som er veldig godt hvis du liker litt sterk mat, er å woke grønnsaker og kyllingbiter og så tilsette grønn karripasta og kokosmelk. Dersom du ikke liker så sterk mat er det bare å ha i veldig lite karripasta og/eller mer kokosmelk. Det synes jeg er veldig godt. Blir enda bedre dersom man tilsetter hvitløk, ingefær og revet lime. Thaimat er godt! :)

I dag skal vi på søndagsbesøk utenfor byen. Skal bli deilig å komme seg ut av byen også, selv om jeg ærlig talt gjerne bare skulle soset rundt hjemme i joggebukse eller noe. Men det kommer det vel tidsnok en anledning til å gjøre ;)

God søndag! :smilyblomst:

Endret av Ciara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du hadde det kjekt i går, Ciara! :)

Du kom jo med oppskrift, jo! Men jeg lurer på en ting... Skal jeg steike biffstrimlene i soyasausen som de har blitt marinert i? Og hvor mye soyasaus skal jeg bruke? Tror gjerne at thai-mat der godt... har aldri spist noe særlig av det, og det er på tide å utvide mathorisonten litt her! :)

Nå når du sier det, så husker jeg også at det var en her inne som ikke likte Vanære, eller en annen bok av samme forfatter... men jeg husker jammen ikke hvem det var... Kan det ha vært Bustetroll, kanskje? :klø: Jeg er rimelig sikker på at det ikke var meg i alle fall... Men 100% sikker kan jeg ikke være, for det har faktisk hendt at jeg har lest samme bok flere ganger, og gjerne ikke funnet ut at jeg har lest den før jeg nærmer meg slutten! :overrasket: Ja, det er faktisk sant! :ler: Men, det skjer heldigvis ikke så ofte, nei...

Håper du får en fin og myk start på uken i morgen, Ciara...

Du skal begynne å studere og jobbe da, ikke sant?

Ha en glitrende mandag, min venn...

:klem: fra...

meiiii

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jupp, jupp... det er bare å innrømme det: Jeg er utrolig nysgjerrig!! Nå har jeg altså lest gjennom omtrent alle sidene dine, for å finne ut om dette med "Vanære", og jeg hadde rett! Det var tulletrollet som ikke var så veldig begeistret for den boken... :ler: (Jeg savner henne veldig forresten!! :grine: Håper hun snart kommer tilbake!! ;))

Å, Ciara. Du kommer sikkert til å hate meg nå. :sjenert:

Jeg har lest ut "Vanære". I går kveld. Jeg liker den ikke...

Akk ja... Da vet jeg i alle fall at jeg ikke har lest den... så da kan jeg jo kjøpe den selv! :)

Nå er det på tide å krype til køys... Skal opp 08:30... altså om 3 timer! :overrasket::sjenert:

*løper ut*

:ler:

:klem:

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

If there's a book you really want to read but it hasn't been written yet,

then you must write it. 

~Toni Morrison~

Hehe, er nok ikke fullt så enkelt -jeg har prøvd... :sjenert:

Always read something that will make you look good

if you die in the middle of it. 

~P.J. O'Rourke~

There's nothing to match curling up with a good book when

there's a repair job to be done around the house. 

~Joe Ryan~

:ler::sjarmor:

My test of a good novel is dreading to begin the last chapter. 

~Thomas Helm~

Tell me what you read and I'll tell you who you are" is true enough,

but I'd know you better if you told me what you reread. 

~François Mauriac~

A house without books is like a room without windows. 

~Heinrich Mann~

To read a book for the first time is to make an acquaintance with a new friend;

to read it for a second time is to meet an old one.

~Chinese Saying~

:Nikke::Nikke:

Så mange gode sitater :)

Jo Nesbø er definitivt et multitalent ja -er det noe den mannen ikke kan? Egentlig litt irriterende med sånne mennesker, de får meg til å føle meg så inkompetent... :sjenert:

Forøvrig må jeg jo få anbefale boka "The virgin suicides" som filmen bygger på, selv om filmen også er veldig bra...

Endret av HildeSol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter. HilseSol tipset meg om en lesesirkel her inne og at dere nå leser Gulldronning, perledronning av Margaret Skjelbred.

Hvordan er det denne lesesirkelen fungere da?

Hilsen Heidi76. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Heidi :)

Så bra du fant fram ;) Vi leser altså "Gulldronning perledronning" nå, og 1. februar åpner diskusjonen her inne. Før det er det strengt forbudt å si noe om boka... Så bare løp på biblioteket og begynn og les :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor mange vi er nå jeg... Vi får høre med Nostalgia når hun dukker opp, om noen har oversikt, tror jeg det må være henne... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...