Ciara Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #5081 Del Skrevet 13. desember 2008 *sikle* Vet ikke om de har 220 cm-trekk. Adventsstjerner, ja... har du prøvd Åhlens? Der pleier de å ha sånne nepalesiske papirstjerner i mange fine farger. De har 220 trekk! Synd de er så forferdelig dyre, her må det spares.... Nå har jeg somlet så fælt med adventsstjerneprosjektet at jeg vurderer å utsette det til neste år. Litt merkelig å henge opp nå. Men skal titte innom Åhlens likevel, de har mye fint. Hei Ciara! Lenge siden jeg har vært innom bokhjørnet nå. Den har jeg veldig lyst til å lese. Tror det er en bok som passer perfekt for deg! Hyggelig å se deg her igjen Utrolig fint sengetrekk, det er en plage at det skal være så vanskelig å finne noe til ekstra lange eller dobble dyner! Svarer visst etter prinsippet "bedre seint enn aldri" her, men jeg har altså abbonert på bøkene i verdensbiblioteket siden de startet å komme ut. Har lest en og annen innimellom, men for en tid tilbake startet jeg på starten, og har jobbet meg til og med bok nummer 11 nå. Dere har jo hørt en del av frustrasjonene her, et par bøker har jeg gitt opp, men noen har også vært flotte leseropplevelser. Vet ikke om det var det du mente da du spurte om jeg var oppdatert, men... Når det gjelder gravidebøker så har jeg lest Gro Nylander sin På vei, og den har vært jordnær og bra synes jeg. Har også lest Svangerskapet uke for uke, men den er oversatt fra engelsk og ikke tilpasset norske forhold godt nok, så jeg synes ikke den er like nyttig, selv om den på enkelte områder er mer utfyllende. Også lar jeg i stor grad være å lese div gravide-forum på nett, det blir jeg bare stressa av Synes ikke det er så vanskelig å finne trekk til lange dyner, egentlig, det er mye fint. Saken er vel heller at jeg av en eller annen grunn faller for de virkelig dyre trekkene Men så må jeg da også si at jeg ikke angrer en dag på at jeg brukte penger på Turiform-trekk, det er en fantastisk å legge seg hver kveld Jeg vet ikke om alle bøkene i verdensbiblioteket har kommet ut? Da har du i hvert fall mange leseopplevelser igjen Selv har jeg kulturbiblioteket, og har kanskje lest åtte av dem. Men der var egentlig aldri ambisjonen å lese alle, men mer å ha dem ved behov. Nylander er jo evig populær, i hvert fall på bokfronten Og jeg tror absolutt det er smart å holde seg unna gravideforum Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. desember 2008 Forfatter #5082 Del Skrevet 21. desember 2008 God jul til alle dagboksbesøkende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 21. desember 2008 #5083 Del Skrevet 21. desember 2008 God jul til deg også - håper den blir fin og ikke minst avslappende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 21. desember 2008 #5084 Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) God jul til deg også, Ciara! Endret 21. desember 2008 av Elastica Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. desember 2008 Forfatter #5085 Del Skrevet 21. desember 2008 Jeg har lagt opp til en veldig avslappende jul. Med nære familiemedlemmer, fred og ro. Har planlagt at dagene skal bestå av lange turer ute, lesing på sofaen og god mat. Gleder meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 21. desember 2008 #5086 Del Skrevet 21. desember 2008 Så herlig Håper julen din blir akkurat som du har planlagt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 24. desember 2008 #5087 Del Skrevet 24. desember 2008 God jul, Ciara! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 24. desember 2008 #5088 Del Skrevet 24. desember 2008 God jul, Ciara! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #5089 Del Skrevet 27. desember 2008 Takk for hilsener, alle sammen! Jeg er tilbake fra borte-delen av ferien. Har hatt fine dager, men det er alltid deilig å komme hjem igjen også. Har lest flere bøker, så her blir det anmeldelser i løpet av morgendagen! Håper alle har hatt en super jul og fått fine gaver av julenissen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 27. desember 2008 #5090 Del Skrevet 27. desember 2008 Gleder meg til anmeldelser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #5091 Del Skrevet 27. desember 2008 til Eilan Jeg har shoppe-abstinenser. Jeg gleder meg til jeg skal til nærmeste blomsterbutikk på mandag og sjekke om de har svibelbuketter jeg kan ha i min nye Lin Utzon-vase Dessuten trenger jeg en drøss kubbelys. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 27. desember 2008 #5092 Del Skrevet 27. desember 2008 Link til vase? Jeg har de kvistene med tettitett med røde bær (en kristtornvariant uten blad) i min petroleumsblå Aaltovase nå, og telys i matchende lykter på gangen nå. Det er veldig pent, om jeg skal si det selv. Vi har satt opp 3x3 svarte Trones-skoskap på gangen, med benkeplate i eik på toppen, og det ser faktisk solid og dyrt ut (de skapene koster jo en slikk og ingenting). Ellers ble det litt shopping på meg på byturen i dag, svart drapert skjørt og brune maryjanes hos claire.dk. Vi var også innom Backes i Grensen og fikk byttet Bodumkanner (vi fikk en i børstet og en i blankt stål, nå har vi tekanne og kaffekanne i lik finish, nemlig børstet stål). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #5093 Del Skrevet 27. desember 2008 Link til vase? Jeg har de kvistene med tettitett med røde bær (en kristtornvariant uten blad) i min petroleumsblå Aaltovase nå, og telys i matchende lykter på gangen nå. Det er veldig pent, om jeg skal si det selv. Vi har satt opp 3x3 svarte Trones-skoskap på gangen, med benkeplate i eik på toppen, og det ser faktisk solid og dyrt ut (de skapene koster jo en slikk og ingenting). Ellers ble det litt shopping på meg på byturen i dag, svart drapert skjørt og brune maryjanes hos claire.dk. Vi var også innom Backes i Grensen og fikk byttet Bodumkanner (vi fikk en i børstet og en i blankt stål, nå har vi tekanne og kaffekanne i lik finish, nemlig børstet stål). Det hørtes helt nydelig ut, alt sammen. Link til skoskap? Leter stadig etter en grei løsning... I mellomtiden fryder jeg meg over at jakkene i det minste henger supert på Knax Og her kan du se vasen, min er i lilla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 27. desember 2008 #5094 Del Skrevet 27. desember 2008 Å, den vasen var nydelig. Enkel og elegant slik jeg liker den. Ellers er jeg Knaxmisunnelig. Vi endte opp med en midlertidig løsning pga. økonomi, men jeg SKAL ha Knax. Etterhvert. Skoskapene vi har er altså disse. Vi har som sagt satt opp 3 x 3 med tykk eikeplate oppå. Veldig praktisk, og det matcher eikebordet og de svarte Rondostolene på den tilliggende stua. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #5095 Del Skrevet 27. desember 2008 Skoskapene vi har er altså disse. Vi har som sagt satt opp 3 x 3 med tykk eikeplate oppå. Veldig praktisk, og det matcher eikebordet og de svarte Rondostolene på den tilliggende stua. Kjempesmart. Jeg lurer på å sette inn en Ikea PS som skoskap, rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 28. desember 2008 #5096 Del Skrevet 28. desember 2008 Lekker vase Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 28. desember 2008 Forfatter #5097 Del Skrevet 28. desember 2008 til Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 28. desember 2008 #5098 Del Skrevet 28. desember 2008 Kjempesmart. Jeg lurer på å sette inn en Ikea PS som skoskap, rett og slett. Den er superfin, da! Regner med det er den arkivskapsaken du mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 28. desember 2008 Forfatter #5099 Del Skrevet 28. desember 2008 Da var det boktid: Johan Harstad: Darlah - 172 timer på månen Når teaser-setningen på coveret er "I verdensrommet kan ingen høre deg skrike", da er det klart at boken må leses, og det selv om dette er en ungdomsbok. Men teaseren lokket meg altså, og ikke minst, boken er skrevet av fabelaktige Johan Harstad. NASA utlyser en konkurranse hvor tre ungdommer vinner en måneferd. Hensikten er å få presse og (dermed) penger til å utvide forskningen på månen, og også å undersøke mystiske fenomener der oppe. Norske Mia, franske Antoine og japanske Midori vinner turen, og starter ferden. Det er blir ganske fort klart at noe er fryktelig, fryktelig feil, og det hele utvikler seg til å bli usedvanlig creepy. Jeg håper denne blir film! Jeg likte boka kjempegodt. Den er typisk Harstad i den forstand at det er en bok med mye lengsel i seg, skrevet på en vakker måte. I tillegg har den svært moderne referanser og original handling. Denne boka bør leses av mange ungdommer, og forhåpentligvis også riktig mange voksne. Joyce Carol Oates: Svart jente / hvit pike Den svarte jenta Minette og den hvite piken Genna deler rom på en pikeskole. Genna fascineres sterkt av Minette og lengter etter å bli hennes beste venninne. Men hun blir raskt avvist: For Minette er ikke Genna bra nok, hun har ikke kulturen og den religiøse bakgrunnen til Minette. Etterhvert blir Minette gjenstand for rasistiske angrep på skolen: Døren hennes blir tagget ned, bøkene ødelagt. Men er dette egentlig rasistisk motivert? Og er sannheten så enkel som man kan få inntrykk av? Romanen er spennende fordi den utfordrer vante (dessverre) forestillinger. Maktforholdene er uklare, de rasistiske handlingene kan forstås på forskjellige måter. Språket er sobert og velklingende. En høyst leseverdig roman. Tom Kristensen: Dragen Dalila Taha er fra Sudan, og familien hennes ble drept i Darfur, der også Dalila ble misbrukt som barn. I bokens begynnelse reiser Dalila til Norge fordi hun har fått vite at krigsforbrytere fra Sudan får opphold og beskyttelse i Norge, og dette med myndighetenes velsignelse. Dette systemet vil Dalila avsløre, og dermed er en klappjakt igang: Ikke alle vil at sannheten skal komme fram. Dette var spennende og virket faktisk også svært realistisk. I lys av nyhetsbildet den senere tiden taler mye for at dette scenarioet kan være høyst reelt. Kristensen skriver uten større lyter, men heller ikke spesielt godt språklig, men det gjør mer en godt nytten. Derimot er han god til å posjonere ut spennende episoder og disponere handlingen på en fornuftig måte. Resultatet er derfor en spennende krim som mange vil ha glede av. Paul Auster: Travels in the Scriptorium Denne boken er svært vanskelig å fortelle noe om uten å røpe handlingen i stor grad. Jeg nøyer meg derfor med å si at den handler om Mr. Blank, en eldre mann uten særlig minne igjen som lever på en institusjon som han ikke husker. I blant dukker det opp personer som han mener å kjenne igjen uten at han husker hvem de er. Romanen handler om det å skrive, om forholdet mellom forfatteren og karakterene som skapes, og romanen befolkes også av personer fra Austers romaner. Jeg tror denne boken passer best for de som har lest mye av Paul Auster fra før, for andre kan det kanskje bli litt absurd og forvirrende? Jeg synes det er en god bok, men ikke blant Austers beste. Det skyldes at romanen bærer preg av å være et eksperiment og å utforske skriveprosessens natur heller enn å være en historie i seg selv. Paul Auster: Man in the Dark Denne derimot! August Brill er en eldre mann som lider av søvnløshet. August bor med sin voksne datter Miriam, skilt og sørgende, og datterdatteren Katya, også hun sørgende fordi kjæresten Titus ble drept. Selv har August mistet sin kone og vært i trafikkulykke, og huset er derfor et hjem for opprådde sjeler. Om natten sover ikke August. For å slippe å tenke på verden slik den er, dikter han opp egne historier for seg selv: Om Owen Brick som lever i USA, men et USA der 9/11 og Irak-krigen aldri har funnet sted. I stedet er det et USA i borgerkrig, en krig som startet da New York brøt løs fra resten av USA etter valget av George W. Bush i 2000. Denne historien avbrytes av Brills daglige foreteelser, samtaler og minner. Og det er helt nydelig. At en så kort bok (under 200 sider) kan si så utrolig mye. Og at det er mulig å skrive så språklig vakkert. Auster har som alltid et språk som er økonomisk, presist og kult, samtidig som det er uendelig poetisk. Les signaturen min, og få et greit eksempel på det. Jeg elsker Paul Auster. Hvis ikke han får Nobelprisen noengang så er hele prisen en vits. Jean-Marie Gustave le Clézio: Den materielle ekstase Og apropos Nobelprisen: Jeg har flere bøker av le Clézio hjemme nå som jeg gleder meg til å lese. Dette var en av dem, og den var en skuffelse. Det skyldes, fortærende nok, at boka er uendelig mye mer avansert enn jeg er som leser. Dette ble for svevende og filosofisk, og dermed også for kjedelig for meg. Jeg må derfor innrømme at jeg ikke orket å lese den ferdig. Men jeg gleder meg til å ta fatt med neste bok av le Clézio etterhvert. Kader Abdolah: Huset ved moskeen Denne boken har ligget på nattbordet mitt i et år uten at jeg har orket å åpne den. Jeg vet ikke hvorfor, for den ble jo med meg hjem fordi jeg ønsket å lese den. Jeg syntes kanskje den virket noe kjedelig fordi det er slik Iran-roman som alle "må" lese. Nå som jeg har lest den er jeg lei meg for at jeg ikke begynte på den tidligere. Faktum er at den svært langt fra kjedelig, den er tvert i mot en forfriskende bok. Den handler om huset ved moskeen og livet i det, om tjenerne, imamen og alle familiemedlemmene. Her røykes det opium, det smugtittes på tv og menn og kvinner sniker seg til seksuelle møter utenfor ekteskap. Mer action enn jeg trodde, altså! Mer humor også. Dette var en positiv overraskelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 28. desember 2008 Forfatter #5100 Del Skrevet 28. desember 2008 Den er superfin, da! Regner med det er den arkivskapsaken du mener. Ja, det er den Skal på Ikea en tur denne uken, så vi får se hva det blir til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå