Ciara Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #4821 Del Skrevet 1. juli 2008 Jeg synes du er litt streng. Men jeg er også generelt begeistret for Jo Nesbø; hadde Petter Stordalen gjort noe tilsvarende, er det godt mulig jeg hadde vært minst like streng Dilemmaet med å gjøre noe sånt som kjendis er at det vil generere en del oppmerksomhet, om saken, men også om en selv. Hva er da "riktig" å gjøre -gjøre det i stillhet, unngå all presse og dermed slippe å beskyldt for å være ute etter å fremme seg selv, men også miste oppmerksomheten rundt den gode saken, eller stå fram som "flink" og få mer oppmerksomhet rundt saken? Det er sant. Og det må sikkert være frustrerende med alle som fremhever hvor rik du er hele tiden, og vite at du bidrar masse i det skjulte... Så herlig med bokanmeldelser! Får veldig lyst til å kaste meg over flere av bøkene. Har vært lite tid til å lese de siste månedene, men jeg håper det retter seg nå som det er sommer Sommer er lesetid. Ingenting er bedre enn late dager og bokstabler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #4822 Del Skrevet 3. juli 2008 Deilig sommerdag i dag Var på Hovedøya og badet i dag. Så nå er jeg deilig varm i huden (men heldigvis ikke brent) og sigen etter å ha vært utendørs ved sjøen hele dagen. Da vi kom hjem var det grilling som stod for tur. Det finnes ikke mer typisk sommer enn å bade og grille! Men varmen har vært brutal i dag, altså. Mannen og jeg har drukket en blanding av farris og eplemost med isbiter i hele kveld, og vi er likevel ikke utørste. Men alt i alt, strålende dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #4823 Del Skrevet 12. juli 2008 Deilig med ferie. Innom etter mange dager uten internett (det har ikke vært savnet!). Har fått lest en god del bøker, skriver anmeldelser i morgen. Håper alle har det fint i ferien Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #4824 Del Skrevet 13. juli 2008 Jens Lapidus: Cash Dette er debutromanen til Jens Lapidus, og første del av hans trilogi Stockholm Noir. Som navner sier handler det om Stockholms underverden: Kokain, penger og vold. Vi følger hovedpersonene Jorge - som sitter inne etter mislykket dealing, Mrado - undersåtten til den jugoslaviske mafiabossen og JW - en ung mann fra den svenske landsbygda som prøver å slå seg opp blant rikmannssønnene på Stureplan. Dette er først og fremst spennende: Alle jakter på alle, alle prøver å unngå at agendaene deres blir avslørt. Særlig JWs historie er spesielt medrivende. Men boken er også veldig morsom - den har vittige betraktninger, morsomme formuleringer og episoder som oser av svart humor. Romanen har solgt utrolig godt i Sverige, og den bør ha stort potensial her hjemme også. Les! Sara Stridsberg: Drømmefakultetet Stridsberg fikk Nordisk Råds Litteraturpris 2007 for denne romanen. Den handler om feministen Valerie Solanas, skjønt det er uklart for meg hvor mye som "sant", og hvor mye som er diktet. Dette er kort og godt en nydelig og brutal bok. Valerie Solanas fødes inn i en dysfunksjonell familie i USA. Moren er håpløs dagdrømmer uten virkelighetssans, men forguder lille intelligente Valerie. Faren voldtar Valerie når moren jobber. Valerie vokser opp og hater menn - hun mener menn er en biologisk feilkonstruksjon og at de burde utryddes. Valerie doper seg, prostituerer seg, skyter Andy Warhol, blir lagt inn på psykiatrisk sykehus. Dette er et så hardt levd liv at man ikke kan unngå å bli berørt. Språket er originalt og intenst. Romanen inneholder mange underlige og surrealistiske passasjer som gir fremragende bilder av Valeries indre verden. Det mest rørende ved boken er likevel at den er skrevet med slik kjærlighet og ømhet for Valerie Solanas. Dette er en sjokkerende bok, jeg håper mange leser den. J.M. Coetzee: Et dårlig år Nok en bok av en av mine favorittforfattere Denne har en komplisert komposisjon jeg ikke har sett tidligere. Sidene er todelt - øverste del er en forfatters tanker om diverse samfunnsaktuelle temaer. Det er svært innsiktsfullt skrevet om fenomener fra demokrati, Al Qaida, makt etc. Den nederste delen av siden omhandler forfatterens møte med den vakre Anya som bor i samme bygning som han selv, og som blir hans sekretær og hans besettelse. Etterhvert tredeles sidene, og Anya får en egen del til å framstille sitt eget perspektiv på hendelsene. I tillegg finnes det sammenheng mellom de samfunnsaktuelle temaene som forfatteren skriver om, og de private hendelsene i forfatterens og Anyas liv som skildres. Boken får også et selvreflekterende preg ved at Anya selv reflekterer over tekstene hun fører inn. Coetzee skuffer aldri. Han er alltid glassklar og stram, enten det dreier seg om politiske maktstrukturer eller forholdet mellom mann og kvinne. Dette er en sekser på terningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 13. juli 2008 #4825 Del Skrevet 13. juli 2008 Herlig med bokanmeldelser. Jeg kommer innom og leser når jeg er tilbake fra tur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #4826 Del Skrevet 13. juli 2008 Hvor er du på tur, Fakse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 13. juli 2008 #4827 Del Skrevet 13. juli 2008 Jeg har vært på en skogstur her på øya. Kombinert sykkel og til fots, tre timer til sammen. Herlig i det fine været Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #4828 Del Skrevet 13. juli 2008 Høres deilig ut Jeg har benyttet det ikke fullt så fine været her til å lese ut en ny bok: Wilkie Collins: The Woman in White Dette er en gammel, gotisk roman. Jeg elsker slike romaner. Javel, så har de fleste noenlunde de samme ingrediensene, ulykkelig kjærlighet, mystiske slektskapsforhold, store gods, tragedier og hemmeligheter, men jeg synes likevel det er stor stas. Det er chick-lit av den gammeldagse sorten! I denne boken møter vi søstrene Marian og Laura, som bor på godset Limmeridge House. Her blir Walter Hartright ansatt, og han og Laura forelsker seg i hverandre. Denne kjærligheten kan det ikke bli noe av fordi Laura er forlovet med Sir Percival. Legg til at Laura mottar et brev om at et ektskap med Sir Percival vil gå dårlig + en mystisk kvinne i hvitt, og den klassiske gotiske romanen er skapt Jeg har egentlig ikke så mye å si når det gjelder min vurdering av romanen, annet enn følgende: Liker du gotiske romaner, les den, liker du ikke gotiske romaner, så la være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 13. juli 2008 #4829 Del Skrevet 13. juli 2008 Nå har jeg fått lest annmeldelsene dine Ciara, og til min egen leseliste er det kanskje den gotiske romanen som frister mest. Nå har jeg ikke lest noen gotiske romaner før (som jeg kan huske), men nettopp derfor ble jeg nysgjerrig. Har lest enda en Verdensbibliotek-bok i det siste, så jeg legger inn en annmeldelse av den Trekk mot nord av Tayeb Salih Boken foregår i en liten sudansk landsby, med tilbakeblikk til kairo og London. Fortelleren er en ung mann som forblir navnløs (så vidt jeg husker). Han er oppvokst i landsbyen, og vender i starten av boka tilbake igjen etter å ha tatt en doktorgrad i England. Han forteller historien til den fremmede mannen, Mustafa Said, som han møter i landsbyen sin første gang han vender tilbake etter studiene. Paralellt med at historien om Mustafa Said sine ekskepader i London rulles ut, får vi høre om påvirkningen han og det som skjer rundt han har på landsbyen og menneskene der. For meg blir egentlig begge historiene underordnet, for det interessante er de gode menneskeskildringene, livet i landsbyen det varierte persongalleriet. Det føles nesten som å være der selv, som om man går runt i landsbyen eller reiser på lastebilen gjennom ørkenen. Etterordet (og det er faktisk et etterord og ikke et forord i denne boken!) lar meg vite at boken først og fremst er regnet som nyskapende på grunn av sin ærlige skildring av personene og samtalene mellom dem. Kontrasten blir stor mellom et samfunn som på mange måter er mer puritansk enn vårt, samtidig som samtalene flyter uhemmet om sex, tidligere partnere og deres atributter eller mangler på sådanne. Dette er visstnok en ganske korrekt gjenngivelse av hvordan det kan være, men det har ikke vært vanlig å reflektere det i litteraturen før Salih. Alt i alt en lettlest, spennende og givende bok. Anbefales Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #4830 Del Skrevet 13. juli 2008 Den har jeg også lest, og jeg er enig i konklusjonene dine! Morsomt å lese bøker fra helt annerledes kulturer, det lærer man mye av. Kunne godt tenke meg å lese flere slike. Takk for anmeldelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #4831 Del Skrevet 21. juli 2008 Musserende vin på en mandag Har slappet masse av i det siste. Jeg har til og med kjedet meg litt, og det gjorde underverker. Føler meg usedvanlig uthvilt etter noen dager med regn og kabal Så i går vasket jeg leiligheten med zalo og salmiakk, så her er det strøkent. Er alene hjemme, og koser meg med fullstendig hjernedøde programmer på tv. Det finnes bare én liten minidetalj som irriterer meg, og det er at de vakre liljene her lukter for mye. Glemmer alltid at de er vel intense i duften... Men det er mitt største problem akkurat nå, og da står det med andre ord riktig så bra til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 21. juli 2008 #4832 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg elsker også liljer, men begravelselukten kan bli for intens, ja. Ellers høres det deilig ut med et ryddig hus, skulle ønske det var meg. Her går det med harelabb for tiden, grunnet presserende oppgaver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #4833 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg elsker også liljer, men begravelselukten kan bli for intens, ja. Ellers høres det deilig ut med et ryddig hus, skulle ønske det var meg. Her går det med harelabb for tiden, grunnet presserende oppgaver. I blant nedprioriteres husarbeidet. Med barn og presserende oppgaver må jeg si jeg skjønner det godt. Jeg synes i blant det er vanskelig å få tid til husarbeid, og jeg har ikke engang barn! Håper ellers dere har en fin sommer. Er ferien unnagjort? Sniker meg en tur inn i dagboken din Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 21. juli 2008 #4834 Del Skrevet 21. juli 2008 Høres serdeles bra ut, og jeg inbiller meg at du virkelig trengte å slappe ordentlig av. Har du fått lest noen gode bøker, eller har du tatt fri fra det også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #4835 Del Skrevet 21. juli 2008 Hei Fakse! Den siste halvannen uken har jeg ikke lest noenting. Det har vært fint på sitt vis, men nå gleder jeg meg til å lese igjen. Det er spennende, for det har dukket opp en masse manus på jobben, så jeg kan ha førpremiere på høstens store. Det føles alltid som en ære, så mye tyder på at jeg har valgt riktig bransje! Alt vel med deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 22. juli 2008 #4836 Del Skrevet 22. juli 2008 Bedre med meg nå, klarte å bli litt for utslitt i helga, så jeg er hjemme fra jobb på andre dagen. Feber og greier. Men i dag kjennes det definitivt bedre enn i går, så jeg er nok tilbake på jobb igjen i morra. Siste tre dager før ferie Tror forresten kanskje jeg er bra nok til å lese litt i dag, så det kan bli en bra dag selv om jeg er syk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 25. juli 2008 #4837 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Den siste halvannen uken har jeg ikke lest noenting. Det har vært fint på sitt vis, men nå gleder jeg meg til å lese igjen. Det er spennende, for det har dukket opp en masse manus på jobben, så jeg kan ha førpremiere på høstens store. Det føles alltid som en ære, så mye tyder på at jeg har valgt riktig bransje! Er litt misunnelig på det der... Hvis du trenger hagefestfølge er det forresten bare å si fra Har vært på hytteferie en uke uten nett og pc (og forsåvidt også uten mobildekning, innlagt vann, strøm og insektsfri do...), og kommet meg gjennom fire bøker fra fire tiår: Knut Hamsun: Markens grøde; Erica Jong: Fear of flying; Bjørg Vik: En gjenglemt petunia og Khaled Hosseini: A thousand splendid suns. Egentlig burde man ha flere sånne uker... Endret 25. juli 2008 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. juli 2008 Forfatter #4838 Del Skrevet 26. juli 2008 Bedre med meg nå, klarte å bli litt for utslitt i helga, så jeg er hjemme fra jobb på andre dagen. Feber og greier. Men i dag kjennes det definitivt bedre enn i går, så jeg er nok tilbake på jobb igjen i morra. Siste tre dager før ferie Tror forresten kanskje jeg er bra nok til å lese litt i dag, så det kan bli en bra dag selv om jeg er syk Hei Fakse! Er du frisk igjen? Kjedelig å være syk, og ekstra kjedelig å være syk om sommeren. Men du fikk kanskje lest noe bra? Er litt misunnelig på det der... Hvis du trenger hagefestfølge er det forresten bare å si fra Har vært på hytteferie en uke uten nett og pc (og forsåvidt også uten mobildekning, innlagt vann, strøm og insektsfri do...), og kommet meg gjennom fire bøker fra fire tiår: Knut Hamsun: Markens grøde; Erica Jong: Fear of flying; Bjørg Vik: En gjenglemt petunia og Khaled Hosseini: A thousand splendid suns. Egentlig burde man ha flere sånne uker... Hehe! Helt ærlig så er hagefesten ikke så mye å være misunnelig på. Sist endte det med at vi kollegaene hadde en morsom fest sammen, og bare himlet med øynene over Ragde og co Høres ut som en fin ferie du hadde Selv om jeg hadde hatt litt angst av å ikke ha mobildekning. Det skyldes ikke at jeg ikke synes det er deilig med mobilfri, men fordi den nevrotiske siden av meg tar overhånd og begynner å spekulere i hva jeg skulle gjort hvis det skjedde en ulykke el. som gjorde at jeg trengte å ringe... Jeg er litt sprø i blant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. juli 2008 Forfatter #4839 Del Skrevet 26. juli 2008 Jeg har hatt en helt fantastisk dag. Det gjør meg rett og slett lykkelig at slike dager finnes! Har tilbragt det meste av dagen utendørs. Kattene har kost seg, men trukket inn i varmen, stakkars. Mannen og jeg grillet, og i kveld syklet vi og badet. Og det var så sinnsykt varmt og deilig i vannet! Selv om det var kveld og solen ikke var så sterk lenger måtte jeg ikke krampetørke meg slik jeg vanligvis må etter en dukkert Så syklet vi hjem igjen, og ny sitter jeg uten med pc'en og rosévin. Ja, livet kunne definitivt vært verre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 26. juli 2008 #4840 Del Skrevet 26. juli 2008 Hehe! Helt ærlig så er hagefesten ikke så mye å være misunnelig på. Sist endte det med at vi kollegaene hadde en morsom fest sammen, og bare himlet med øynene over Ragde og co Man trenger ikke dra på hagefest for å få behov for å himle med øynene over Ragde... Høres ut som en fin ferie du hadde Selv om jeg hadde hatt litt angst av å ikke ha mobildekning. Det skyldes ikke at jeg ikke synes det er deilig med mobilfri, men fordi den nevrotiske siden av meg tar overhånd og begynner å spekulere i hva jeg skulle gjort hvis det skjedde en ulykke el. som gjorde at jeg trengte å ringe... Jeg er litt sprø i blant Det er bare et par hundre meter til en topp med mobildekning Men man dro jo på hyttetur på øde steder før mobilen kom også, da tenkte man ikke over det engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå