Ciara Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #4801 Del Skrevet 22. juni 2008 Ja, jeg er mer og mer obs på det, Fakse Nå har jeg hatt noen dager fri, og det var riktig så deilig. Bare rusle rundt, spise ute, slappe av i parker. Det gjorde godt. Har lest noen bøker, kommer tilbake med noen anmeldelser om kort tid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 23. juni 2008 #4802 Del Skrevet 23. juni 2008 Fridager er bra Nå har jeg ferie til august, så jeg klager ikke... Har lite reiseplaner, men desto flere leseplaner :lese: Første bok er allerede fullført, Jo Nesbøs "Hodejegerene". Som den mannen kan ordlegge seg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #4803 Del Skrevet 23. juni 2008 Ja, der er en av bøkene jeg skal skrive en anmeldelse av! Flink mann, irriterende flink. Fri til august? Hva skal du bruke all den tiden på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 24. juni 2008 #4804 Del Skrevet 24. juni 2008 Antyder du at man må gjøre noe i ferien? Hyttetur, bøker (gjerne ute i solen), filmer inne når det regner... Kommer nok til å være en del i Oslo, der er det alltid noe å finne på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #4805 Del Skrevet 24. juni 2008 Aldri et kjedelig øyeblikk i Oslo! Og nei, man må heldigvis ikke gjøre noenting. Har tenkt å ha en sommerferie som er akkurat slik selv. Lese, gå tur, sykle, bade, denslags avslappende gjøremål Gleder meg, men akkurat nå er hele sommerferien litt stressende, fordi jeg har en del å gjøre fram til da. Ellers har jeg vært veldig sosial for tiden. Har avtaler hver kveld, men de er jo av den hyggelige sorten. Nå skal jeg benytte hjemmetid til å vaske leilighet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amadea Skrevet 25. juni 2008 #4806 Del Skrevet 25. juni 2008 Hei Ciara! Hvordan er det med deg? Nå her jeg begynt å lese Leo Afrikaneren igjen. Har avtalt lesesirkel og vi skal diskutere boka förste helga i juli. (Haha, ja, vi får vel se om vi får det til da ). Har dessuten lånt The pillars of the Earth, så det blir sommerens leseprosjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 30. juni 2008 #4807 Del Skrevet 30. juni 2008 Innom og hilser på... Og vil ellers nevne at jeg er på den femte repeaten av Umberto Eco. Litt sært, men fascinerende allikevel. Neste godbit blir antagelig "En tolerert biografi"- om Leonard Cohen. En utrolig bra tittel! Håper ellers du har en god sommer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #4808 Del Skrevet 1. juli 2008 Hei Ciara! Hvordan er det med deg? Nå her jeg begynt å lese Leo Afrikaneren igjen. Har avtalt lesesirkel og vi skal diskutere boka förste helga i juli. (Haha, ja, vi får vel se om vi får det til da ). Har dessuten lånt The pillars of the Earth, så det blir sommerens leseprosjekt. Her går det fint! Og med deg? Jeg har hatt den boken i hylla lenge, og ikke fått lest den! Det er noen slike, og jeg synes dere i dagboken er flinke til å finne fram mine dårlige samvittigheter The Pillars of the Earth leste jeg for mange år siden (fornøyd med den hehe). Jeg likte den godt, jeg har lest mye bra av Ken Follett. Derimot har jeg ikke lest den siste boka, men den er sikkert ditt neste prosjekt? Innom og hilser på... Og vil ellers nevne at jeg er på den femte repeaten av Umberto Eco. Litt sært, men fascinerende allikevel. Neste godbit blir antagelig "En tolerert biografi"- om Leonard Cohen. En utrolig bra tittel! Håper ellers du har en god sommer! Hvilken bok av Umberto Eco er det du leser? Jeg skal også lese Leonard Cohen-biografien. Både denne, og Marianne Ihlens historie, So Long, Marianne, som kommer i høst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #4809 Del Skrevet 1. juli 2008 Jo Nesbø: Hodejegerne Roger Brown er hodejeger (i betydningen "ansatt i rekrutteringsbransjen" ). Denne vellykkede karrieren kombinerer han med å stjele kunst fra forretningsforbindelser. Roger er gift med galleristen Diana, en kvinne han forguder til tross for alle hennes dyre sprell. Denne boken utvikler seg til å bli en høy-tempo-thriller, eller kanskje begrepet "røverroman" faktisk er mest dekkende. Det går hurramegrundt, den ene jakter på den andre, rollene snus, og det går fort unna i svingene. Det er både bokens sterke og svake side. For selv om den er riktig så spennende og underholdende, går det tidvis så fort at jeg måtte lese et par sider om igjen. Det er også et par inkonsekvenser i handlingen som jeg er usikker på om skyldes at jeg leste (ja, nettopp) for fort, eller om det var skrivingen som gikk for fort for Nesbø Men alt i alt, dette er underholdende sommerlesningen, men på nivå med Harry Hole er det ikke. Kate Mosse: Gravkammer En stor, tykk gotisk-aktig roman som skifter mellom fortid og nåtid. I fortidshistorien befinner vi oss på sent 1800-tall i Frankrike, der Léonie blir viklet inn en gåte bestående av tarotkort og dramatiske samtidsbegivenheter. I nåtid møter vi amerikanske Meredith som har reist til Sør-Frankrike for å skrive en biografi om Claude Débussy. Disse to historiene vikles sammen, og ender med å omfatte alt fra en skatt, et gravkammer, tarotkort og mye mer. Dette høres jo utrolig lite spennende ut når jeg oppsummerer det slik, men spennende er det faktisk. Det er et høyt tempo som holdes, og romanen makter faktisk å holde koken omtrent hele veien. Bra sommerunderholdning dette også! Siri Hustvedt: The Sorrows of an American Å, Siri skuffer aldri! Dette er historien om Erik, en amerikansk psykolog med norske aner. Eriks far, Lars, har dødd, og Erik og søsteren Inga leser farens memoarer. Vi får spennende innblikk i den norsk-amerikanske kulturen, og en hard eksistens på den amerikanske landsbygda. Samtidig skaffer Erik seg en leieboer, Miranda, som han blir ubehjelpelig tiltrukket av. Miranda, og etterhvert Erik, mottar fotografier av dem selv i posten, fotografier der øynene deres er klippet ut. Eerie, fascinerende, tankevekkende. Les, les! Ronnie M.A.G. Larsen: Forteljingar frå ei øy Dette er en samling korte historier fra lokalsamfunnet på øya Giske. Vi møter morsomme bygdetullinger som Perry og Fitte-Per Det er mange glitrende humoristiske episoder som skildres, som når tidsrekorden på å kjøre øya rundt skal slås. Dessverre holder ikke alle historiene koken, men dette er likevel en godt skrevet debutbok. Jens Chr. Frydenlund: Adresse Oslo Vest Georg og Pia er gift og bor på beste Oslo vest. De har gode jobber, velstående venner og et stort pengeforbruk. Romanen spinner rundt Pias forfremmelse som divisjonsleder i banken med tilhørende intriger, samtidig som problemene på hjemmebane vokser. Dette er jo ikke den helt dype historien, men som underholdning duger det. Jeg leste denne fordi jeg er veldig nysgjerrig på Oslo-romaner og skildringer av livet på vestkanten, og det var forsåvidt underholdende nok. Men de som altså er ute etter noe mer innsiktsfullt bør altså styre unna... Muriel Barbery: Pinnsvinets eleganse Sommerens lille perle! Renée er portnerkone i en fasjonabel bygård i Paris. Hun er svært intelligent (leser russiske diktere, ser avansert film og har en svært kultivert musikksmak), men er sin rolle som enkel portnerkone bevisst, og skjuler derfor dette. Hun lever i ensomhet etter mannens død for mange år siden, og holder alle på en armlengdes avstand. I bygården bor det en ung intelligent jente, som er deprimert og føler seg misforstått her i verden, og som har tenkt å begå selvmord. Samtidig flytter det en rik japaner inn i bygården. Dette er en nydelig historie. Sjarmerende handling og spennende personer. Vil anbefale denne til alle! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 1. juli 2008 #4810 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Her var det fine tips til ferien! Jeg har også lest Larsen i helga (fikk den til bursdagen i forgårs), og tenker omtrent det samme som deg (i tillegg sitter jeg inne med inngående lokalkunnskap og kjenner igjen både miljøer og typer.... - noe som gir en ekstra underholdningsverdi). I tillegg likte jeg den alvorlig undertonen i noen av fortellingene. *lurer på å kjøpe Moss og lese den i Sør-Frankrike neste uke* Endret 17. juli 2008 av junia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 1. juli 2008 #4811 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Synes absolutt "røverroman" er en passende betegnelse på Hodejegerne. Jeg mistenker at han hadde det ganske gøy da han skrev den Adresse Oslo Vest har stått på leselisten min siden den kom (men som man ser ikke på prioritert plass...) -det er der mine lokalkunnskaper ligger. Endret 1. juli 2008 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #4812 Del Skrevet 1. juli 2008 Her var det fine tips til ferien! Jeg har også lest Larsen i helga (fikk den til bursdagen i forgårds), og tenker omtrent det samme som deg (i tillegg sitter jeg inne med inngående lokalkunnskap og kjenner igjen både miljøer og typer.... - noe som gir en ekstra underholdningsverdi). I tillegg likte jeg den alvorlig undertonen i noen av fortellingene. *lurer på å kjøpe Moss og lese den i Sør-Frankrike neste uke* Jeg vet også om en som kjenner Giske og som moret seg storlig Mosse er absolutt et godt tips. Eller Barbery! Synes absolutt "røverroman" er en passende betegnelse på Hodejegerne. Jeg mistenker at han hadde det ganske gøy da han skrev den Adresse Oslo Vest har stått på leselisten min siden den kom (men som man ser ikke på prioritert plass...) -det er der mine lokalkunnskaper ligger. Jeg tror også han hadde det veldig gøy. Men hey, Nesbø tjener så mye penger nå at han fint kan konsentrere seg om det som er gøy. Vel og merke så lenge vi får mer Harry Hole! Vel har du kunnskaper om Oslo vest, Daria, men du slår meg vel (heldigvis!) ikke som helt representativ for menneskene i romanen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 1. juli 2008 #4813 Del Skrevet 1. juli 2008 Jeg tror også han hadde det veldig gøy. Men hey, Nesbø tjener så mye penger nå at han fint kan konsentrere seg om det som er gøy. Vel og merke så lenge vi får mer Harry Hole! Han har lovet ny Hole til neste år :hopper: Og når han i tillegg finner så fantastiske måter å bruke pengene sine på, ser jeg ingen grunn til å klage Man må jo elske en mann som -etter eget utsagn -innser at det ikke er sammenheng mellom bankkonto og livsstil og velger å endre kontoen heller enn livsstilen. Vel har du kunnskaper om Oslo vest, Daria, men du slår meg vel (heldigvis!) ikke som helt representativ for menneskene i romanen Jeg kan vel ikke påberope meg å være en helt typisk vestkantjente nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #4814 Del Skrevet 1. juli 2008 Man må jo elske en mann som -etter eget utsagn -innser at det ikke er sammenheng mellom bankkonto og livsstil og velger å endre kontoen heller enn livsstilen. Selv om det er noe visst kvalmt over å ha dette som en problemstilling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 1. juli 2008 #4815 Del Skrevet 1. juli 2008 Han kan jo ikke noe for at alle insisterer på å kjøpe bøkene hans... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #4816 Del Skrevet 1. juli 2008 Nei, stakkars mannen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 1. juli 2008 #4817 Del Skrevet 1. juli 2008 Det er nok grusomt for ham... Tror en del av nærligslivstoppene kunne lært litt av ham. Mange av dem prøver jo hardt å framstå som samfunnsengasjerte og ansvarsbevisste og miljøvennlige og gudene vet hva, uten å egentlige overbevise oss. Nesbø prøver egentlig ikke, han innrømmer at dette var noe han måtte overbevise seg selv om å gi fra seg pengene sine, og fremstår dermed som mer ekte og ærlig -og får den tilhørende hyllesten i media... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #4818 Del Skrevet 1. juli 2008 Ja, han prøver ikke å framstå som noen helgen. Samtidig tenker jeg at det nok finnes svært mange velstående mennesker som bidrar økonomisk uten at det står i avisene, og jeg får litt bismak i munnen av at Nesbø velger å gjøre dette. Da blir det litt "se, så flink jeg er" likevel. Men det er godt mulig jeg er streng... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 1. juli 2008 #4819 Del Skrevet 1. juli 2008 Jeg synes du er litt streng. Men jeg er også generelt begeistret for Jo Nesbø; hadde Petter Stordalen gjort noe tilsvarende, er det godt mulig jeg hadde vært minst like streng Dilemmaet med å gjøre noe sånt som kjendis er at det vil generere en del oppmerksomhet, om saken, men også om en selv. Hva er da "riktig" å gjøre -gjøre det i stillhet, unngå all presse og dermed slippe å beskyldt for å være ute etter å fremme seg selv, men også miste oppmerksomheten rundt den gode saken, eller stå fram som "flink" og få mer oppmerksomhet rundt saken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 1. juli 2008 #4820 Del Skrevet 1. juli 2008 Så herlig med bokanmeldelser! Får veldig lyst til å kaste meg over flere av bøkene. Har vært lite tid til å lese de siste månedene, men jeg håper det retter seg nå som det er sommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå