Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette har vært litt av en travel uke! Og det er jo stressende selvsagt, men samtidig har jeg fått gjort kjempemye og føler meg som en drømmearbeidstaker ;) Det ER tilfredsstillende å gå fra jobb fredag ettermiddag i trygg forvissning om at jeg har gjort en god jobb. Og bokhøsten er godt i gang, men faktisk ikke så lang. Det er to måneder igjen, oktober og november, og deretter er det ikke-tilstand med julestri og travelhet, og selv om det er veldig travelt, er det også en periode hvor krevende prosjekter blir satt på hold.

Leser i flere bøker samtidig, så snart kommer det nok en ny anmeldelse her.

Og dette er en deilig lørdagskveld. Mannen har disket opp med mdidag, til og med prøvd ny oppskrift, og det er fint å ha andre som lager mat til en ;) Nå er det lesing, avslapping og smågodtspising som gjelder for oss begge, og i kveld har mannen lovet meg en skikkelig skuldermassasje :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært litt av en travel uke! Og det er jo stressende selvsagt, men samtidig har jeg fått gjort kjempemye og føler meg som en drømmearbeidstaker ;)

Vet du, Ciara, det hadde egentlig ikke overrasket meg en millimeter om du faktisk ER en drømmearbeidstaker, og ikke bare føler deg som en ;)

Men travle tider... ja, høsten er jo ofte en travel tid, selv om det nok er verre i din bransje enn i mange andre. Men også for de av oss som ikke har en slik jobb, merkes godt forskjellen på høst og vår. Om våren er det så mange fridager innimellom, "semesteret" (i mangel av bedre ord) er lengre, og så har du ikke julstria som tar mye plass sånn helt på tampen. Om høsten derimot, så begynner arbeidsliv og skole med et BANG!- og så går det nærmest i ett fram til juleferien.

Hmm. Hvorfor denne lange utlegning om høststress i Ciaras dagbok? :fnise:

Kanskje for å rettferdiggjøre at jeg ikke har lest noe særlig spennende i det siste. Det går på Rebus på repeat, jeg orker ikke finne på noe annet. Fysjom, det får være måte på latskap...

Som den eneste her inne som har tenkt å lese den siste til Anne Holt, noterte jeg meg at hun i det minste fikk bra anmeldelser. "Mer Agatha Christie, minner om Poirot", høres ikke så ille ut, når jeg nå er nødt til å finne ut hvordan det går med Hanne Wilhelmsen (ja, jeg er en enkel sjel, og altfor lett å lure for krimforfattere med hang til cliffhangers i slutten av hver bok...).

Håper du har en god uke, Ciara!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, Ciara, det hadde egentlig ikke overrasket meg en millimeter om du faktisk ER en drømmearbeidstaker, og ikke bare føler deg som en ;)

Men travle tider... ja, høsten er jo ofte en travel tid, selv om det nok er verre i din bransje enn i mange andre. Men også for de av oss som ikke har en slik jobb, merkes godt forskjellen på høst og vår. Om våren er det så mange fridager innimellom, "semesteret" (i mangel av bedre ord) er lengre, og så har du ikke julstria som tar mye plass sånn helt på tampen. Om høsten derimot, så begynner arbeidsliv og skole med et BANG!- og så går det nærmest i ett fram til juleferien.

Hmm. Hvorfor denne lange utlegning om høststress i Ciaras dagbok? :fnise:

Kanskje for å rettferdiggjøre at jeg ikke har lest noe særlig spennende i det siste. Det går på Rebus på repeat, jeg orker ikke finne på noe annet. Fysjom, det får være måte på latskap...

Som den eneste her inne som har tenkt å lese den siste til Anne Holt, noterte jeg meg at hun i det minste fikk bra anmeldelser. "Mer Agatha Christie, minner om Poirot", høres ikke så ille ut, når jeg nå er nødt til å finne ut hvordan det går med Hanne Wilhelmsen (ja, jeg er en enkel sjel, og altfor lett å lure for krimforfattere med hang til cliffhangers i slutten av hver bok...).

Håper du har en god uke, Ciara!

Ærlig talt: Ja, jeg er nok en bra arbeidstaker! Sånn blir det når man har snev av flink-pike-syndrom, lider av perfeksjonisme og er villig til å jobbe for å få ting best mulig til. Jeg har ingenting i mot å jobbe, jeg har ikke barn ennå og har derfor tid til å jobbe en del ekstra. Regner med at det roer seg når jeg får barn en gang. Og så er det jo ofte morsomt å jobbe. Men heldigvis kan jeg også bremse meg selv, og jeg har en grei sjef som bremser meg også. Hun beordrer meg hjem innimellom :ler:

Det er en travel bransje om høsten, ja. Men man drives jo framover av at det skjer mye gøy - de beste bøkene kommer, man møter forfattere, man leser nye bøker. Og det føles både personlig og faglig givende :)

Og ellers helt enig med deg - høsten er lang, det er færre fridager, og dagene føles så mye lengre når det er mørkt, det er tungt å komme seg ut av senga om morgenen. Begynner å merke det nå, at det er mørkere og tyngre for hver dag, trenger mer søvn. Men snart er jo jula her, og det er unntakstilstand for oss alle uansett hvilke jobber vi har, og all travelheten gjør nå tross alt at det går fort. Og tenk for deg, det er ikke så lenge etter jul at Wanda fødes! :hoppe:

Jeg så også at Anne Holt fikk gode kritikker. Så hvis du er positiv nå, så kanskje jeg leser den første Holt-romanen på mange år ;)

God uke til deg også, Nigo! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Busy Bee! Mye jobb for tiden, ser jeg, men du høres så utrolig engasjert ut :). Jeg har alltid tenkt på deg som en drømmearbeidstaker. Bare se på dagboken din; alt du gjør er så skikkelig og ordentlig.

Ha en fin uke, finn på noe lurt og avslappende til helgen :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Busy Bee! Mye jobb for tiden, ser jeg, men du høres så utrolig engasjert ut :). Jeg har alltid tenkt på deg som en drømmearbeidstaker. Bare se på dagboken din; alt du gjør er så skikkelig og ordentlig.

Ha en fin uke, finn på noe lurt og avslappende til helgen :).

Jeg gjør det meste ordentlig, ja... Du skulle se kontoret mitt, det ser lettere nevrotisk ryddig ut! :ler:

I helgen skal jeg slappe av. Møte et par venner og roe helt ned. Gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest to bøker i det siste:

Tom Egeland: Paktens voktere

Dette er en frittstående oppfølger til Sirkelens ende. Bjørn Beltø er tilbake i kjent stil. Denne gangen fører oppdagelsen av et runemanuskrip på Island til stavkirker, graver, Egypt, Roma, apokryfe skrifter og den dominikanske republikk. Heseblesende tempo, med andre ord.

Jeg har lest denne boken som underholdning først og fremst, og det duger den som. Så får det ikke hjelpe at det blir tatt et par enkle løsninger, at manuskripthistoriene i blant er lettere søkte og at Egeland aldri kommer til å få Nobelprisen i litteratur. Jeg syntes dette var underholdende, jeg :)

Knut Nærum: Monster

Jeg liker Nærum veldig godt, den tørre, satiriske stilen hans er utrolig morsom. Denne gangen handler det om miljøet: Polområdene er smeltet, og isbjørnene har blitt tvunget til å trekke nedover til det europeiske fastlandet, dvs Norge. Og nå starter kampen mellom de som vil verne isbjørnene, de som vil ha dem henrettet (fordi isbjørnene blir en temmelig stor trussel) og isbjørnene selv. Det er mord, harselas med Siv Jensen og mye mer.

Jeg syntes denne var fornøyelig, men den når ikke opp til Nærums beste: Norsk litteraturhistorie fritt etter hukommelsen og Døde menn går på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finurlig, Nilma :)

Deilig med fredag. Har planer om å få lest masse denne helgen. Når man har en enorm bokmengde som venter på å bli lest, føler man jo at det forplikter ;) Og det slår meg stadig - jeg er rundt bøker hele tiden, jeg vasser i dem, det kommer stadig nye som ser utrolig spennende ut. Og jeg blir ikke lei! Enhver ny bok jeg får føles som en berikelse. Det er ikke alle innen varehandel som føler det slik, det er jeg sikker på. Jeg driver jo innen salg, men hver vare føles så dyrebar og bra (stort sett). Så heldig jeg er! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var morsom :)

Deilig med fredag. Har planer om å få lest masse denne helgen. Når man har en enorm bokmengde som venter på å bli lest, føler man jo at det forplikter ;) Og det slår meg stadig - jeg er rundt bøker hele tiden, jeg vasser i dem, det kommer stadig nye som ser utrolig spennende ut. Og jeg blir ikke lei! Enhver ny bok jeg får føles som en berikelse. Det er ikke alle innen varehandel som føler det slik, det er jeg sikker på. Jeg driver jo innen salg, men hver vare føles så dyrebar og bra (stort sett). Så heldig jeg er! :)

Jepp, du er faktisk veldig heldig :)

Ellers har jeg faktisk aldri lest noe av Nærum selv om jeg synes han er fantastisk vittig og litt av en smarting. Det må det gjøres noe med.

Håper du har en deilig lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønskebok er genialt :jepp: Fikk se den engelske versjonen i jobbsammenheng for flere år siden og var kjempefascinert. De har jobbet lenge med den norske utgaven.

For å få litt avveksling fra flyttestyr og utpakking, har jeg endelig fått lest Berlinerpoplene og Eremittkrepsene i helga. Skal prøver å få skrevet litt utdypende etterhvert, men jeg hadde ikke den store "Wow" Dette var knallbra!"-følelsen. Toeren var faktisk bedre enn den første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:overrasket:

Jeg har knapt begynt, jeg :sjenert:

Ikke noe stress for min del altså. Men jeg skal notere meg hva jeg synes om boken, for erfaring tilsier at det er fort glemt når jeg begynner på en annen bok :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt priviligert, Ciara. Tror det er ytterst få som liker jobben sin så godt som du gjør.

Det er lenge siden jeg har vært innom, nå. Det er ikke bare bokbransjen det er hektiske tider for: For oss som jobber med miljøproblematikk er det lett å merke at miljø er i vinden. Listen over gjøremål på jobb er vondt som et langt år. Og her sitter jeg å skriver i din dagbok - midt i arbeidstid. FYSJOM!

Takk og lov har jeg en masse deilige bøker som venter på meg hjemme og som får meg til å slappe av. Francis Meyers lidenskap innfridde så det holdt :) I går begynte jeg på The edible woman av Margaret Atwood - som vel var hennes første utgivelse.

Det blir nok mange kvelder i sofaen med bok, rødvin og teppe fremover. Ja, hvitvinen er byttet ut med rødvin (det tydeligste tegnet på at det er høst)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den var morsom :)

Jepp, du er faktisk veldig heldig :)

Ellers har jeg faktisk aldri lest noe av Nærum selv om jeg synes han er fantastisk vittig og litt av en smarting. Det må det gjøres noe med.

Håper du har en deilig lørdag!

Ja, les ham! :)

I natt leste jeg ut "Boktyven", så nå er jeg klar til å diskutere når det måtte passe :)

Oi, så klar er ikke jeg, akkurat. Men jeg håper du anbefaler oss å lese videre ;)

:overrasket:

Jeg har knapt begynt, jeg :sjenert:

Der er jeg også :sjenert:

Ønskebok er genialt :jepp: Fikk se den engelske versjonen i jobbsammenheng for flere år siden og var kjempefascinert. De har jobbet lenge med den norske utgaven.

For å få litt avveksling fra flyttestyr og utpakking, har jeg endelig fått lest Berlinerpoplene og Eremittkrepsene i helga. Skal prøver å få skrevet litt utdypende etterhvert, men jeg hadde ikke den store "Wow" Dette var knallbra!"-følelsen. Toeren var faktisk bedre enn den første.

Synes ikke toeren var bedre, men er generelt enig - ikke så fantastiske som man kan få inntrykk av...

Kommet i orden? :) Skal snike meg innom dagboken din og oppdatere meg etterhvert :)

Ikke noe stress for min del altså. Men jeg skal notere meg hva jeg synes om boken, for erfaring tilsier at det er fort glemt når jeg begynner på en annen bok :ler:

Alltid lurt. Forbausende - og skremmende! - hvor fort man kan glemme, selv bøker man liker godt.

Du er absolutt priviligert, Ciara. Tror det er ytterst få som liker jobben sin så godt som du gjør.

Det er lenge siden jeg har vært innom, nå. Det er ikke bare bokbransjen det er hektiske tider for: For oss som jobber med miljøproblematikk er det lett å merke at miljø er i vinden. Listen over gjøremål på jobb er vondt som et langt år. Og her sitter jeg å skriver i din dagbok - midt i arbeidstid. FYSJOM!

Takk og lov har jeg en masse deilige bøker som venter på meg hjemme og som får meg til å slappe av. Francis Meyers lidenskap innfridde så det holdt :) I går begynte jeg på The edible woman av Margaret Atwood - som vel var hennes første utgivelse.

Det blir nok mange kvelder i sofaen med bok, rødvin og teppe fremover. Ja, hvitvinen er byttet ut med rødvin (det tydeligste tegnet på at det er høst)!

Så du jobber med miljøproblematikk? Så spennende! Og det må absolutt være travelt, ja. Godt det endelig er skikkelig fokus på dette, får håpe ikke engasjementet dabber av igjen.

Jeg forguder Margaret Atwood. Har du lest noe annet av henne?

Rødvin er høst ja. Men det er portvin også! Høstens første portvin ble kjøpt inn denne uken :sjarmor:

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travel uke, og jeg skal bort i helgen. Skal bort neste helg også, så det blir nok labre tider her. Men jeg forsvinner ikke, kommer plutselig tilbake! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forguder Margaret Atwood. Har du lest noe annet av henne?

Jeg leste The Blind Assassin for et års tid siden. Den er en av mine absolutte favoritter - kommer kanskje på tre-på-topp listen min. Ellers har jeg et eksemplar av Alias Grace i bokhylla mi som venter spent på å bli lest.

Hvilke av bøkene hennes er det som har gjort deg til fan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke toeren var bedre, men er generelt enig - ikke så fantastiske som man kan få inntrykk av...

Godt det ikke bare er meg -føler meg nesten litt sær som ikke var overbegistret...

Kommet i orden? :) Skal snike meg innom dagboken din og oppdatere meg etterhvert :)

Det går langsomt framover :ler: Jeg skal på Ikea og shoppe hyller og oppbevaringsting (hvem setter opp kjøkken uten skuffer? :klø: ) i kveld, og i helgen kommer en venninne for å hjelpe til (eller for å snoke i tingene mine... :ler: ), så det blir nok bra etterhvert. Og både postbudet og økologisk mat-leverandøren har funnet meg, så nå venter jeg bare på at avisbudet skal se lyset og bredbåndleverandøren skal få ut fingeren...

Di kan ikke lese vanlig i dagboken min, du må snike? Gjør det den til en guilty pleasure? :ler:

Jeg forguder Margaret Atwood.

Betyr det at jeg snart bør lese den boka av henne (Røverbruden?) som står i bokhylla?

Travel uke, og jeg skal bort i helgen. Skal bort neste helg også, så det blir nok labre tider her. Men jeg forsvinner ikke, kommer plutselig tilbake! :)

Voldsomt til flying på deg for tiden da... Kos deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...