Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Og der er jeg forsåvidt enig med din mor -det finnes mye bra ny litteratur, som voksne ikke er flinke nok til å gi barna, fordi de heller vil videreformidle ting de husker (som ikke nødvendigvis har holdt seg like bra... Jeg har en bok hjemme som var mammas favorittbok da hun var rundt 13, den er nokså gammeldags og oppdragende og moralsk (og mamma er ikke så gammel...)). Men noen ting er jo klassikere, og en del av en kulturarv man bør kjenne til -synes jeg da...

Ja, jeg er for all del enig i at klassikerne bør videreformidles. Det er jo en grunn til at de er klassikere, og spesielt bøker som Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte er ikke bare klassiske, men de har også et innhold som barn absolutt bør få med seg. Men jeg tror at disse bøkene ofte "markedsfører seg selv", kan du si, ved at barn får input fra alle kanter om de samme klassikerene. De får bøkene i gave av tante Berit og onkel Arne, de ser tv-variantene på barne-TV, kino og teater (Kardemommeby på Nationaltheatret var jo bare herlig, Minsten så den to ganger!), de brukes i barnehage og på skole, og inngår i alle bokklubbenes sortiment. Heldigvis, kan en si, for det ER jo gode bøker.

Og barnebøker som ikke har holdt seg så godt... Hehe, jeg har noen aldeles grusomme bøker fra min egen barndom. Skikkelig nitrist søttitallsgreier med illustrasjoner i brunt, mosegrønt og grått, med titler som "Slik var det da Olas farfar døde" og "Slik var det da Petras foreldre ble skilt". Huttetu! :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Enig i at ikke all litteratur har holdt seg. Men jeg driver for tida en desperat jakt på bøkene om Jan og Julia. De er for litt yngre barn enn de bøkene dere nevner, og er vel skrevet på 70- og 80-tallet, men har holdt seg veldig godt. Koselige bøker om fine tema. De få jeg har fått tak i har ungene jeg leser for elsket. Bar trist at de er gått ut av trykk, og at det bare er antikvariat som kan hjelpe når de en sjelden gang kommer inn en av dem.

De er søte, vi har noen av dem på biblioteket :Nikke:

Og barnebøker som ikke har holdt seg så godt... Hehe, jeg har noen aldeles grusomme bøker fra min egen barndom. Skikkelig nitrist søttitallsgreier med illustrasjoner i brunt, mosegrønt og grått, med titler som "Slik var det da Olas farfar døde" og "Slik var det da Petras foreldre ble skilt". Huttetu! :ler:

Jeg hat hatt et skikkelig raid i bibliotekets gamle barnebøker i vår og kastet masse gamle og veeldig pedagogiske 70-tallsbøker -inkludert de to :fnise: En del av dem er så gjennomført PK at det går ut over historien, men budskap hadde de definitivt...

Skrevet

Interessante tips og tanker om barnebøker, folkens :) Jeg er veldig enig med Nigo, det er viktig å lese nytt, og det er synd at foreldre ikke tar sjansen på å lese mer av det nye. Men for barn velger man ofte av nostalgiske årsaker, og går for favoritten en selv hadde som barn. I stedet for å tenke at nye bøker sannsynligvis skildrer dagens barns virkelighet bedre. Men for all del, ja takk, begge deler! :)

Jeg kommer sannsynligvis uansett til å få barn som nekter å lese. Kommer til å drepe all leselyst i ekstremt ung alder med den enorme iveren min :ler:

Skrevet

Deilig fredagskveld. Egentlig hadde jeg en avtale, men hun avlyste fordi hun var sliten. Så begynte jeg å panikkringe andre venner for å høre om de var ledige. Fikk bare tak i et par som var opptatt. Og godt var det! For da kom hjem og fikk stresset ned, ja, da innså jeg at det var å ha en hjemmekveld alene som var akkurat det jeg trengte :)

Skrevet (endret)

Postet nettopp en Sinéad-sang i dagboken til Blanca. Men jeg følte meg ikke ferdig ;) Denne dama vil jeg alltid forgude, uansett hvor mange sprø ting hun finner på. For hun har en av verdens mest fantastiske stemmer, hun er utrolig intelligent, lidenskapelig (på godt og vondt). Utrolig vakker er hun også.

En av mine favoritter:

(forøvrig en sang som er skrevet av Bono og The Edge, to andre favoritter).

....og i filmen spiller en fantastisk kjekk man - en av mine favoritter, Daniel Day Lewis! ;)

Endret av Ciara
Skrevet

Siste favoritt, så skal jeg slutte å spamme min egen dagbok :ler:

Heroine, med Sinéad og The Edge. Videoen er manga, og linken til sangen er kanskje svak, men temmelig kul likevel!

Skrevet

Nok en gang er jeg stort sett enig i det som skrives her :ler:

Begge deler-prinsippet når det gjelder barnebøker, foreksempel. Men blir så ivrig etter å lese alt det man husker fra egen barndom og for min egen del syntes jeg det var så synd at mitt barn skulle "gå glipp" av de perlene. Så viser det seg at ved nærmere gjennomlesing er ikke alle de gamle bøkene perler lenger, likevel. Mitt barn syntes for eksempel at Anne-Cath. Vestly var bånn i bøtta kjedelig. Jeg er jo vokst opp med alle hennes bøker og synes de er så koselige, men helt ærlig var jeg litt enig med barnet mitt også :) Tidene forandrer seg! Men barnet syntes det var ganske festlig med "Kurt blir grusom" og de andre Kurt-bøkene til Erlend Loe. Jeg likte dem godt selv.

(men advarsel: det finnes ganske mye dårlig og halvdårlig barnelitteratur blant nye utgivelser også).

Sinead! Eksepsjonell stemme, heelt enig. Og fantastisk vakker.

Håper du har en fin lørdag, Ciara!

Skrevet

Jeg kan ikke fordra Anne-Cath. Vestly selv, selv ikke da jeg var barn. Konseptet med å leke med en pinne ble liksom for enkelt for meg. I tillegg er det noe som liksom skal være så kose-mose-koselig at jeg får mark. Har aldri tålt det, igjen ikke engang da jeg var barn ;)

Skrevet

Jeg elsker Anne-Cath Vestly og har alltid gjort det :) Skrev særemne om henne på videregående. Barne mine kommer til å få høre bøkene hennes enten de vil eller ikke... :ler:

Skrevet

Barna dine kommer sikkert til å elske henne også. Det er jo åpenbart at det er jeg som er sær her ;)

Skrevet

Herlig lørdag, forresten.

Møtte noen venner i byen i dag, og vi ruslet rundt i butikker og var på kafé. Nå har jeg vasket leilighet i tre (!) timer - tenkte jeg skulle ta en rundvask nå mens jeg har tid. Og det ble jo veldig bra da! Lukter så friskt og rent. Og nå står pizzadeigen og hever. Gleder meg til å drikke litt rødvin. Jeg har hatt lyst på rødvin i hele dag, men har sagt til meg selv at jeg må vente til åtte ;) Kan ikke bli helt skakkjørt heller! :ler:

Skrevet

Jeg har lest en bok også i dag:

Haruki Murakami: After Dark

Denne gledet jeg meg til. En forholdsvis slank Murakami for en gangs skyld, nydelig cover. Minner meg om hvor mye jeg har lyst til å dra tli Tokyo. Omslag er så utrolig viktig!

Mari sitter ute på bar og leser. Søsteren hennes, Eri, ligger og sover. Takahashi ramler inn i Maris barn. Og en kinesisk prostituert blir banket opp. Boken handler om én natt, og er konsentrert rundt disse historiene.

Jeg likte denne. En liten perle. Jeg liker jo alltid Murakami, men forfriskende å lese noe kort, og en historie som tar for seg bylivet. Jeg synes omtrent alle de andre (med unntak av Kafka på stranden) tar for seg et merkelig øde og avsidesliggende landskap, denne tar storbylivet på pulsen. Med alle merkelige ting som hender i storbyen, nattestemninger, neonlys, ensomhet. En nydelig, liten bok. Som en kuriøs detalj kan det nevnes at jeg lo lenge av originaltittelen - Afutadaku. Søtt, hva? ;)

Skrevet
Kan ikke bli helt skakkjørt heller! :ler:

Hvorfor ikke? :sjarmor:

Jeg har faktisk min siste ensomme helg her oppe -neste helg er pappa her og om to uker bor jeg på østlandet og kan ta en lørdag i Oslo når jeg vil :juhu:

Skrevet

Tenk så kult det blir! :) Du har jo savnet verdens beste by temmelig lenge nå ;) Skal speide etter deg på byen i helgene :ler:

Skrevet

Du finner meg nok på teaterne heller enn utestedene ;) Eller på shopping på Indiska...

*planlegger å gå med "Hei Ciara!" -button :fnise:

Skrevet
Jeg kan ikke fordra Anne-Cath. Vestly selv, selv ikke da jeg var barn. Konseptet med å leke med en pinne ble liksom for enkelt for meg. I tillegg er det noe som liksom skal være så kose-mose-koselig at jeg får mark. Har aldri tålt det, igjen ikke engang da jeg var barn ;)

;). Da er vi to. Jeg elsket Astrid Lindgren sine bøker, men fant aldri noe jeg likte hos Anne-Cath. Vi har faktisk et opptak på kassett hjemme hvor jeg og en venninne parodier og harslerer med Anne-Cath og bøkene hennes, jeg var kanskje 10-11 år den gangen :ler:

Jeg synes barn bør lese Astrid Lindgren, Daniel Dafoe - Robinson Crusoe, Ruffen-bøkene og faktabøker om universet, biller og insekter :sjarmor:.

Skrevet

Denne:

Jan Chr. Næss: Det begynner med sex og ender med døden

Og denne:

Haruki Murakami: After Dark

fikk jeg veldig lyst til å lese! Takk for anmeldelser.

Ellers synes jeg Lindgren er i en helt annen liga, divisjon (eller hva det nå heter på fotballspråk) enn Vestly. Selv om jeg husker Aurora-bøkene som veldig koselige fortsatt, da :sjenert: .

Faktabøker var populære her; norrøn mytologi, dinosaurer, universet, insekter, steiner ... det meste. Men all annen (sosial)realisme var helt bånn.

Kom forresten på den der ungdomsserien jeg leste på 70/80-tallet med ekstrem traurig sosialrealisme: "Peter får en baby" og lignende. Bøkene hadde ofte omslag i grelle farger. Mye dristig ungdomssex beskrevet i pirrende detaljer for et barnesinn som mitt, men med traurige konsekvenser som 13-årige fedre, 14-årige prostituerte og narkomane som konsekvens. For ikke å snakke om alle skilsmissene.

Hm. Kanskje Tenåringens fascinasjon for fantasy ikke er så gæern likevel :fnise: ?

Skrevet
Du finner meg nok på teaterne heller enn utestedene ;) Eller på shopping på Indiska...

*planlegger å gå med "Hei Ciara!" -button :fnise:

:ler:

Kom plutselig til å tenke på denne :ler:

Anne-Cath og Anne-Kat

:ler:

Denne:

Og denne:

fikk jeg veldig lyst til å lese! Takk for anmeldelser.

Ellers synes jeg Lindgren er i en helt annen liga, divisjon (eller hva det nå heter på fotballspråk) enn Vestly. Selv om jeg husker Aurora-bøkene som veldig koselige fortsatt, da :sjenert: .

Faktabøker var populære her; norrøn mytologi, dinosaurer, universet, insekter, steiner ... det meste. Men all annen (sosial)realisme var helt bånn.

Kom forresten på den der ungdomsserien jeg leste på 70/80-tallet med ekstrem traurig sosialrealisme: "Peter får en baby" og lignende. Bøkene hadde ofte omslag i grelle farger. Mye dristig ungdomssex beskrevet i pirrende detaljer for et barnesinn som mitt, men med traurige konsekvenser som 13-årige fedre, 14-årige prostituerte og narkomane som konsekvens. For ikke å snakke om alle skilsmissene.

Hm. Kanskje Tenåringens fascinasjon for fantasy ikke er så gæern likevel :fnise: ?

Jeg synes Lindgren er fantastisk. Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte var to av barndommens største leseopplevelser :)

Skrevet
;). Da er vi to. Jeg elsket Astrid Lindgren sine bøker, men fant aldri noe jeg likte hos Anne-Cath. Vi har faktisk et opptak på kassett hjemme hvor jeg og en venninne parodier og harslerer med Anne-Cath og bøkene hennes, jeg var kanskje 10-11 år den gangen :ler:

Jeg synes barn bør lese Astrid Lindgren, Daniel Dafoe - Robinson Crusoe, Ruffen-bøkene og faktabøker om universet, biller og insekter :sjarmor:.

Ser det for meg ;)

Hvis du er fascinert av Dafoes klassiker, anbefaler jeg deg å lese Foe av J.M. Coetzee.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...