Ciara Skrevet 18. mai 2007 Forfatter #3981 Del Skrevet 18. mai 2007 Håper det smaker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 18. mai 2007 #3982 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Hei, og vel overstått 17. mai-feiring. Er midt i eksamensforberedelser, men har likevel tatt meg tid til å lese Frp-koden. Klarte ikke å la den ligge. Her kommer en kjapp oppsummering: Magnus Marsdal har skrevet en bok om et tema jeg personlig synes er svært viktig. Spørsmålet er om han i det hele tatt kommer med noe nytt. Det er jeg usikker på, mange av hans analyser er gammelt nytt. Boka gir et litt rotete inntrykk, men han skriver for så vidt ganske godt. Enkelte av formuleringene irriterer meg en del, og han farer til dels ganske lettvint over temaer som kunne vært fremstilt mer nyansert. Boka handler vel egentlig like mye om den politiske venstresida og årsakene til at AP/SV har sviktet i forhold til "grasrota". Enkelte kritikere har påpekt hans arroganse i forhold til den jevne FrP-velger, men dette synes jeg han balanserer greit. Jeg synes ikke han er fordømmende i forhold til disse velgerne. For den som kjenner til sosiologisk teori; Bourdieus teori ligger som et bakteppe gjennom hele boka. Dette er i og for seg greit, Marsdal kjenner sin Bourdieu veldig godt, men han kunne med fordel hatt flere perspektiv/innfallsvinkler. For den som er interessert i politikk/samfunnsspørsmål/lagdeling etc. kan jeg likevel anbefale boka. Kanskje ikke årets store leseopplevelse, men det er solid stykke arbeid unge Marsdal her har gjort. Gikk plutselig opp for meg at det er fredag, så da vil jeg bare ønske deg og alle bokdamer en riktig god helg. (artig med nye smileys) Endret 18. mai 2007 av Miami Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Matilda Skrevet 22. mai 2007 #3983 Del Skrevet 22. mai 2007 Hei, Anneli her - innom en snartur i min nye forkledning. (Jeg har visst sporet tilbake til barndommen med navn etter Roald Dahls Matilda - en av de første forfatterne jeg virkelig fattet stor begeistring for.) Håper alt står bra til. Selv lever jeg livets travle dager. Har lest ferdig Himmelblomsttreets muligheter og likte boken kjempegodt! Den var orginal og fasinerende. Kveldslektyren nå for tiden er Irvings En bønn for Owen Meany. Liker den også veldig godt så langt. Får mange supre tips av å komme inn i dagboken din Ciara, det er rett og slett et herlig sted for en som liker å lese! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #3984 Del Skrevet 23. mai 2007 Hei, og vel overstått 17. mai-feiring. Er midt i eksamensforberedelser, men har likevel tatt meg tid til å lese Frp-koden. Klarte ikke å la den ligge. Denne har jeg også vært nysgjerrig på. Takk for anmeldelse! Nå fikk jeg også lyst til å lese. Jeg har stadig lyst til å lese slike samfunnsaktuelle bøker, men jeg er dessverre flink til å skyve dem nedover på prioriteringslista og kaste meg over romaner i stedet Håper du hadde en fin helg! *noterer "FrP-koden" på den lange MåLese-lista* Det er fantastisk å lese skjønnlitteratur som er godt skrevet, men jeg er like glad i bøker der jeg lærer noe nytt om et eller annet felt. De to "tvillingebøkene" om livet som underbetalt ansatt ("Hard Work" av Polly Toynbee og "Nickled and Dimed" av Barbara Ehrehreich) var slike bøker jeg slukte på en dag eller to og virkelig ga meg et annet syn på ting. Og en bok om norsk politikk er jo aldri å forakte! Gleder meg. Fint å lese at du hadde en fin 17.mai, Ciara. Her i gården ble det lite champagne og desto mer pølser, is og solo, men når jeg blir voksen skal jeg ha champagnefrokost jeg også Ser ut til at 17.mai brukte opp det gode været da... grått og gufsete i hovedstaden i dag. Perfekt vær for rydding og vasking! Kjøpt og underbetalt har jeg også lyst til å lese! Tror på at den er lærerik. Går ut fra at det går mest i is hos dere. Jeg må innrømme at jeg ofte er glad jeg ikke har barn på dager som 17. mai og julaften. Så mye styr og stress det må være! Samtidig så bærer jeg jo på et lite håp om at barn klarer å gjøre disse masedagene hakket mer meningsfulle Og snart kommer det en liten en til hos dere, hvilket skulle bety at neste nasjonaldag blir enda mer meningsfull enn i år Hei, Anneli her - innom en snartur i min nye forkledning. (Jeg har visst sporet tilbake til barndommen med navn etter Roald Dahls Matilda - en av de første forfatterne jeg virkelig fattet stor begeistring for.) Håper alt står bra til. Selv lever jeg livets travle dager. Har lest ferdig Himmelblomsttreets muligheter og likte boken kjempegodt! Den var orginal og fasinerende. Kveldslektyren nå for tiden er Irvings En bønn for Owen Meany. Liker den også veldig godt så langt. Får mange supre tips av å komme inn i dagboken din Ciara, det er rett og slett et herlig sted for en som liker å lese! Du kledde å være Matilda! Roald Dahl har jeg alltid vært superbegeistret for, særlig Heksene. Syntes den var helt utrolig skummel da jeg var liten. John Irving har jeg også klar til lesing, men Til jeg finner deg. Gleder meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #3985 Del Skrevet 23. mai 2007 En del lesing nå for tiden. Jeg holder fortsatt på med Oracle Night av Paul Auster, og elsker den fortsatt. Men hans bøker er ganske rolige (for det meste), så det gjør ingenting å lese annet innimellom. "Annet" var en god stund John Dickson Carr. Etter Sort messe leste jeg Stemmen som hvisket og Heksesabbat. Gode bøker alle sammen, av den virkelige klassiske krimmen. Så hvis dere trenger feriekrim, kast dere over denne her - tre klassiske historier i innbundet utgave til 199! Dagens reklame Nå holder jeg på med Elizabeth George: Før skuddet falt. Liker den godt, men ikke like godt som de andre. Denne er nemlig ikke om Lynley og Havers, mine helter. I stedet handler de om noen som var bipersoner i forrige bok. Og det er en spennende idé, og hun skriver stadig godt. Så orker jeg nesten ikke å tenke på alle jeg har på vent. John Irving: Til jeg finner deg, som sagt. Men også Kate Mosse: Labyrinten, Paul Auster: Reiser i skriptoriet, Kjartan Fløgstad: Pyramiden og Emily Brontë: Wuthering Heights (). Vel, jeg kommer i hvert fall ikke til å kjede meg med det første! Jeg er stadig litt travel, så jeg er ikke så god på å oppdatere for tiden. Men jeg blir bedre igjen, I promise Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 24. mai 2007 #3986 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Noterer Hard Work og Nikled and Dimed på den stadig voksende må lese-lista. Høres ut som noe for meg Du leser mye som vanlig, Ciara. Noterer John Dickson Carr som mulig ferielektyre. Og dermed ble lista ble enda lengre Til jeg finner deg likte jeg godt. Litt skeptisk før jeg begynte, det er jo en solid murstein av en bok, og det er i grunnen lenge siden sist jeg leste Irving. Men jeg synes boka hadde bra driv, jeg måtte bare lese neste side og neste side osv... og vips, var jeg ferdig. Selv har jeg Hustvedt, Auster og Coetzee liggende og vente til eksamen er unnagjort. Gleder meg Har i tillegg kjøpt Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda. Lurer på om den er litt "opphypa". Er det noen som har lest den? Ha en fin dag, håper du kan se frem mot litt roligere tider snart . Endret 24. mai 2007 av Miami Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irie Skrevet 24. mai 2007 #3987 Del Skrevet 24. mai 2007 Har i tillegg kjøpt Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda. Lurer på om den er litt "opphypa". Er det noen som har lest den? Jeg har lest den og likte den veldig godt. Jeg både lo og grein underveis Det er en sånn bok som jeg synes det var skikkelig trist at var ferdig, for jeg ville lese mer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 24. mai 2007 #3988 Del Skrevet 24. mai 2007 Jeg er stor fan av Elisabeth George, og har Før skuddet falt liggende på vent til etter eksamen. Men jeg liker også serien som går på fredager. Synes de har fått frem både den litt dystre stemningen, karaktertrekkene og det menneskelige aspektet som etter min mening er det mest fengende ved disse bøkene. :lese: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 24. mai 2007 #3989 Del Skrevet 24. mai 2007 Jeg er stor fan av Elisabeth George, og har Før skuddet falt liggende på vent til etter eksamen. Men jeg liker også serien som går på fredager. Synes de har fått frem både den litt dystre stemningen, karaktertrekkene og det menneskelige aspektet som etter min mening er det mest fengende ved disse bøkene.Serien er veldig bra, men jeg lurer litt på dem som har gjort castingen; er ikke Lynley blond/lys i bøkene, eller husker jeg helt feil? :klø: Og hun som spiller Helen synes jeg er direkte - unnskyld meg - stygg, hun som spiller Havers er jo mye penere (for å få et mannlig synspunkt spurte jeg mannen hvem som var penest, og han svarte "Havers" på flekken ) - og sånn var det vel ikke i bøkene? Det har jo for så vidt ikke så mye å si for handlingen, men sånt irriterer meg litt likevel. Har også "What Came Before He Shot Her" liggende på vent til en passende anledning, kanskje kommende langhelg? For øvrig har jeg for lengst lest "Wuthering Heights", jeg har bare ikke fått tatt meg sammen til å skrive noe enda, bør kanskje gjøre det før jeg glemmer alt jeg har lest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 24. mai 2007 #3990 Del Skrevet 24. mai 2007 Jeg har lest den og likte den veldig godt. Jeg både lo og grein underveis Det er en sånn bok som jeg synes det var skikkelig trist at var ferdig, for jeg ville lese mer! Tusen takk for raskt svar, hørtes veldig lovende ut. Gleder meg til å lese den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 24. mai 2007 #3991 Del Skrevet 24. mai 2007 Heisan! Skal si det var vanskelig å finne tilbake her med ny design og greier, jeg er mer enn litt forvirret Håper du/ dere har det bra og at dere går en herlig sommer i møte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 24. mai 2007 Forfatter #3992 Del Skrevet 24. mai 2007 Huff, nå forsvant alt jeg skrev igjen. Tror jeg skal begynne å kopere postene før jeg trykker send Siden jeg ikke orker å begynne å rekonstruere det jeg skrev, kommer noen konsentrerte høydepunkt -Jeg likte ikke Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda. Den ble overtydelig, og jeg er litt for var for kliss. Men jeg håper du liker den, Miami -Lynley og Havers er blant de litterære skikkelsene jeg er mest glad i, faktisk. Jeg har vegret meg for serien, men kanskje jeg skal prøve? -Nigo-san: Er ikke språket i Før skuddet falt tidvis dårlig? Har blitt irritert noen ganger, det har jeg ikke pleid å bli av George-romaner. Tror det skyldes oversettelsen, forresten. Heisan! Skal si det var vanskelig å finne tilbake her med ny design og greier, jeg er mer enn litt forvirret Håper du/ dere har det bra og at dere går en herlig sommer i møte! Alltid hyggelig å se deg, Anette Går det bra med deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 24. mai 2007 Forfatter #3993 Del Skrevet 24. mai 2007 Jeg har forresten blitt kjempeforkjølet, det er utrolig ekkelt. Trodde jeg skulle slippe unna, men vips så var nesen helt tett og sviende, og halsen tykk og rar. Håper det går fort bort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 24. mai 2007 #3994 Del Skrevet 24. mai 2007 Alltid hyggelig å se deg, Anette Går det bra med deg? Alt er fint med meg Gleder meg over våren og sommeren. Jeg har forresten blitt kjempeforkjølet, det er utrolig ekkelt. Trodde jeg skulle slippe unna, men vips så var nesen helt tett og sviende, og halsen tykk og rar. Håper det går fort bort Nei, så leit! Håper du blir bedre raskt! Du får passe ekstra godt på deg selv i helgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 24. mai 2007 #3995 Del Skrevet 24. mai 2007 God bedring, Ciara! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blanca Skrevet 25. mai 2007 #3996 Del Skrevet 25. mai 2007 Uff, Ciara. Så kjedelig å bli syk. Sommerforkjølelser er nesten verre enn vinterforkjølelser, de har en tendens til å vare lenger (se, så flink jeg er til å trøste ). Ta vare på deg selv, og god pinsehelg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. mai 2007 Forfatter #3997 Del Skrevet 26. mai 2007 Alt er fint med meg Gleder meg over våren og sommeren. Nei, så leit! Håper du blir bedre raskt! Du får passe ekstra godt på deg selv i helgen! Så bra det går fint med deg Gleder meg ekstra over vår og sommer i år selv. Første vår og sommer uten studier, og det er befriende. Behøver ikke å sitte inne på fine kvelder fordi jeg er nødt, bare hvis jeg vil! Deilig Takk for bli-frisk-ønsket Og god helg! God bedring, Ciara! Takk, Kira! Uff, Ciara. Så kjedelig å bli syk. Sommerforkjølelser er nesten verre enn vinterforkjølelser, de har en tendens til å vare lenger (se, så flink jeg er til å trøste ). Ta vare på deg selv, og god pinsehelg. Takk for det, og god helg til deg også! Du skal vel slappe av etter jobbtur, kanskje? Eller har du morsomme planer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. mai 2007 Forfatter #3998 Del Skrevet 26. mai 2007 I går kveld leide vi film, vi så Babel. Jeg har fått med meg at ikke alle er like positive til denne filmen, men selv ble vi temmelig overveldet av den. Jeg syntes den var superbra, tankevekkende innhold, nydelig filming og musikk, rørende scener og personer, fantastiske skuespillerprestasjoner. Jeg forguder Cate Blanchett Forkjølelsen er bedre. I går kveld var jeg helt bomull i hodet da jeg la meg, men i dag tidlig satt forkjølelsen bare i nesen. Og da går det jo helt fint Håper uansett den forsvinner ganske fort, for det blir travelt til uken for meg. Så jeg skal hvile ut nå i helgen. Leste ut boken på sengen i dag tidlig: Elizabeth George: Før skuddet falt Denne boken handler om bakgrunnen for det som skjedde i forrige George-bok, Ingen var vitne. Selv om Før skuddet falt nok vil fungere fint også for de som ikke leste forrige, tror jeg nok den er aller best om man har fått den med seg. I forrige bok ble en sentral person i serien drept av en ung gutt, og denne boken forteller om opptakten til mordet og livet til drapsmannen. Ness, Joel og Toby er tre søsken med vanskelig familiebakgrunn. Deres far er død, moren er på mentalsykehus, og når bestemoren drar hjem igjen til Jamaica, faller ansvaret for søsknene på deres tante Kendra. Kendra får ingen lett oppgave med disse tre, alle er skadet av oppveksten så langt på forskjellig vis, og Toby er et barn med spesielle omsorgsbehov. Dette er i aller største grad en tragisk historie, og på sedvanlig vis skilder George personenes følelsesliv svært godt. Dessverre synes jeg oversettelsen skurrer flere steder, særlig oversettelsen av slang- eller gjengspråk. Her blir det nesten flaut å lese fordi det røffe språket blir unaturlig på norsk. Men dette skjer heldigvis ikke ofte nok til å bli et alvorlig problem her, alt i alt synes jeg romanen er veldig god. Og nå håper jeg neste bok fra George handler om mine helter Lynley og Havers. Savner dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 27. mai 2007 Forfatter #3999 Del Skrevet 27. mai 2007 Jeg ser til min forskrekkelse at jeg har blitt B-kjendis. Grøss og gru. Jeg har ingen behov for å være kjendis, men skal jeg først være det, ja da skal det være A-kjendis! Men jeg kjenner at jeg ikke kommer til å gå voldsomt inn for det. Kjøpte meg nye gardiner i går. Sånne florlette lilla som blafrer bare det er en glipe åpent i vinduet. Føler meg helt begeistret av å se på dem. I dag er det selvpleiedag, skal skrubbe kroppen skikkelig med en herlig Verbena-skrubb fra l'Occitane, stelle føtter og legge ansiktsmaske. Og som motvekt har jeg rock-behov i dag, så Muse, Killers og The Smashing Pumpkins surrer og går på stereoen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 27. mai 2007 #4000 Del Skrevet 27. mai 2007 Hvor fikk du tak i de gardinene? Det høres ut som en deilig søndag. Jeg blir inspirert og skal gjøre det samme selv! De stakkars forsømte føttene skal snart i sandaler og da må noe gjøres. Håper du er bedre av forkjølelsen og at du har en fin pinse. Har du noen favorittprodukter fra l'Occitane jeg bør hamstre i utlandet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå