Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Jeg har det travelt for tiden. Mai blir også veldig travel, og så regner jeg med det blir mer lavgirsjobbing fram til høsten. Det skal bli bra, selv om jeg trives godt nå. Men jeg er trøtt, og dette været her hjelper jo ikke akkurat. Gråværet gjør at ikke engang rosévin frister, og da er det noe galt ;)

Nå har jeg tenkt å slenge meg på sofaen og lese videre i Paul Auster-boka mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal man ha motstandskraft mot bøker, altså? ;)

Jeg er helt som deg, vakre utgaver fryder meg. En bok kan glede meg lenge før jeg har begynt å lese, ved at den ser og føles bra ut. Vi er vel boknerder :ler:

Ikke egentlig, det er bare tanken på de nesten revnede bokhyllene mine som stresser meg litt. ;)

Åja, pene bøker er rett og slett til å bli glad av - det hender jeg tar meg selv i å stå å beundre bokhyllene mine med et ømt blikk. :sjenert: Gamle bøker er ofte spesielt vakre, nyere bøker har en tendens til å ha litt vel glorete omslag etter min smak. Det viktigste er vel innholdet, tross alt, men om en bok både er god og vakker er det jo perfekt. :)

Gråværet gjør at ikke engang rosévin frister, og da er det noe galt ;)

:overrasket: Rosévin frister ikke? Hm, eneste mulige forklaring må være at portvin er tingen i gråvær. :sjarmor: Men jeg tror jeg skal trosse været og hente meg et glass av den åpnede hvitvinsflasken i kjøleskapet, kan ikke risikere at den blir dårlig, det ville jo være sløsing. *fornuftig*

Håper du får slappet godt av med Paul Auster. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mostandskraft mot bøker vet jeg ingenting om :sjenert: *trenger ny bokhylle* 70-tallsbøker vet jeg derimot et og annet om, har reddet noen sånne fra kassering på biblioteket. Akkurat nå leser jeg Ebba Haslunds feminist-kåserier fra sent 70-tall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Fikk ikke til å sitere ordentlig. Uansett.

Tusen takk for varm velkomst, så hyggelig :) !

Hva diskusjon om Wuthering Heights angår:

Gulp!! Det er minst ti år siden jeg leste den. Men kanskje jeg rekker å skumme igjennom i helgen?

Hva bokfavoritter angår:

Dobbelgulp. Gullfiskhukommelse. Har lest veldig mye,alltid, men de siste årene svært lite pga diverse omstendigheter. Da har det stort sett gått i norsk samtidslitteratur som ofte er relativt lettfordøyelig. Mannen som elsket Yngve er en som gjorde inntrykk, og jeg gleder meg til bok nr tre. Hm. Hva ellers? Coetzee. Auster (som jeg nå skal kaste meg over igjen etter å ha lest denne dagboken!!!). Hamsuns Mysterier, Kundera, Eco fra "gamle dager". Tjah. Må tenke litt.

Men hvis noen er ute etter lettfordøyelig, men morsom og lett rørende "detektiv"-historier med Pippi Langstrømpe-følelse, kan jeg anbefale Alexander McCall Smith - neppe litteratur som blir stående igjen som klassikere om tusen år, men .... koselig. (Den har sikkert vært nevnt her tidligere, husker ikke i farten).

For tiden har jeg akkurat begynt på The Schopenhauer Cure av Irvin Yalom, men lurer på om jeg skal gidde å lese den ferdig. Tror han har trykket på repeatknappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mostandskraft mot bøker vet jeg ingenting om  :sjenert:  *trenger ny bokhylle* 70-tallsbøker vet jeg derimot et og annet om, har reddet noen sånne fra kassering på biblioteket. Akkurat nå leser jeg Ebba Haslunds feminist-kåserier fra sent 70-tall...

Har også lest Ebba Hafslund :ler: Hva heter den du leser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom det noe spennende? :)

Her er de 4 bøkene jeg bestilte:

The Abortionist`s Daughter av Elisabeth Hyde

The boy I Love av Marion Husband

The testament of Gideon Mack av James Robertson

Sex with Kings av Eleanor Herman

Lover å fortelle om dem når jeg har lest dem. Skal på ferietur de neste ukene, må spare noen til fly, tog og hotellrom!

Er forresten litt imponert over Fresi som har leste 2/3 av Carias Bokhjørne, det er nesten 200 sider! Men er sikker på at dette må være de meste interessante 200 sidene å lese her på KG, så skal nok gjøre det etterhvert.

Men hvis noen er ute etter lettfordøyelig, men morsom og lett rørende "detektiv"-historier med Pippi Langstrømpe-følelse, kan jeg anbefale Alexander McCall Smith - neppe litteratur som blir stående igjen som klassikere om tusen år, men .... koselig. (Den har sikkert vært nevnt her tidligere, husker ikke i farten).

Helt enig med deg i dette, liker også denne forfatteren. Har dessverre bare lest nr. 1 i serien om damenes detektivbyrå, har du (eller andre) lest alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, Susannah, nå ble jeg nesten litt pinlig berørt over å avsløre hvor mye tid jeg har brukt på nettet i det siste :ler: Men jeg leste litt over tid altså, har sniklest og snoket rundt i mange måneder. Som du skriver, denne dagboken er så inspirerende - og har ikke minst inspirert meg til å begynne å lese masse igjen - har savnet det! Så takk til Ciara og alle andre for det :) !

Jeg har faktisk lest alle bøkene i Damenes Detektivbyrå. Fikk den første på norsk i gave for et par år siden, og kastet meg over resten som allerede var utgitt i paperback på engelsk. Billig med pocket :) For et par uker siden fant jeg ut at det var gitt ut en til (ny) i engelsk pocket og måtte kjøpe og lese den sporenstreks :)

Noterer meg bøkene du har fått (eh, kjøpt) på min lange bokliste... Og ser frem til omtaler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på å gi meg i kast med dem, de er veldig populære her på biblioteket hvertfall.

Har også lest Ebba Hafslund  :ler: Hva heter den du leser?

"Kvinner, finnes de?". Har to samlinger til liggende, får se om jeg kommer meg gjennom dem også etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula
Lurer på å gi meg i kast med dem, de er veldig populære her på biblioteket hvertfall.

Jeg har også hørt mye bra om de bøkene, spørs om de ikke havner på boklisten min, som allerede er lang nok ;)

Jeg har dessverre ikke rukket å lese "Wuthering Heights" på nytt, en av mine absolutte favoritter, pga eksamen og slikt, så jeg får nok ikke vært med å diskutert den noe særlig :sjenert: Kommer sterkere tilbake.

I ferd med å planlegge livet etter eksamen; "The New York Trilogy" av Paul Auster ligger og venter på meg, har også notert meg Siri Hustvedt som jeg leste om her inne, lyst til å lese "The Enchantment of Lily Dahl" (for en herlig tittel).

Da var det tilbake til pensumlitteraturen igjen for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fant jeg frem Stormfulle Høyder, og fikk lest første kapittel på sengen. Begynnte først på forordet, men der ble det avslørt så mye av handlingen at jeg stoppet etter en side. Er det så vanskelig å forstå at man IKKE vil ha handlingen avslørt før man leser boken? Iriterende! Prøvde også å lese intervju med han som hadde skrevet forordet, men det var enda værre enn forordet, så jeg sparer nå begge deler til etter at jeg har lest ferdig. Har store forventninger til boka, og gleder meg til å få lest det nå i helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fant jeg frem Stormfulle Høyder, og fikk lest første kapittel på sengen. Begynnte først på forordet, men der ble det avslørt så mye av handlingen at jeg stoppet etter en side. Er det så vanskelig å forstå at man IKKE vil ha handlingen avslørt før man leser boken? Iriterende! Prøvde også å lese intervju med han som hadde skrevet forordet, men det var enda værre enn forordet, så jeg sparer nå begge deler til etter at jeg har lest ferdig. Har store forventninger til boka, og gleder meg til å få lest det nå i helga :)

Nå må jeg jo nesten lese den boken, siden dere snakker så mye om den! Har nok ikke mulighet til å få tak i den før 1.mai, men får ta det siden. Dessuten har jeg veldig lyst til å være med på neste måneds bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for advarselen, da skal jeg styre unna eventuelle forord... Har etterhvert også skjønt at det beste ofte er å ikke lese anmeldelser før etterpå -er ikke allle anmeldere som har skjønt poenget. Huser ennå Dagbladet-journalisten som flere måneder før Titanic hadde premiere i Norge, avslørte at DiCaprios rollefigur døde. Vi som gikk og gledet oss vilt til filmen ble en smue irriterte, kan man si... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for advarselen, da skal jeg styre unna eventuelle forord... Har etterhvert også skjønt at det beste ofte er å ikke lese anmeldelser før etterpå -er ikke allle anmeldere som har skjønt poenget. Huser ennå Dagbladet-journalisten som flere måneder før Titanic hadde premiere i Norge, avslørte at DiCaprios rollefigur døde. Vi som gikk og gledet oss vilt til filmen ble en smue irriterte, kan man si...  :sur:

Å huff :ler::ler:

Takk og lov er det bare etterord i min versjon av Stormfulle Høyder.

Har ikke mange sidene igjen av boken nå. Utolig hvor lite av handlingen jeg husker fra sist gang jeg leste den. Men så var jeg kanskje ikke mer enn 16 da og syntes nok ikke den var så interessant....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare sett filmen -i engelsk fordypning da jeg var 15. Så vidt jeg husker var vi ikke så imponerte -Jane Austen slo mye bedre an...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula
Jo, man skal faktisk ha en viss motstandskraft mot bøker.

I alle fall når de kommer fra Bokklubben. Jeg er altfor sløv med å avbestille, så da jeg logget på i dag for å gjøre nettopp det, kom det opp en boks med "Du er en verdifull kunde! Klikk her for å få ekstra billige tilbud, til dere som bestiller flest bøker!"

Må skjerpe meg :forvirret:

Ang 70talls-klassikere, så kom jeg på en merkelig, liten bok- "Som to blåklokker, sa hun". Lett forglemmelig, egentlig, men jeg syntes en av kapitlene var utrolig godt titlet: "Og så går hun ut og selger Klassekampen i siste kapittel", eller noe lignende. Kan tenke meg at det tar tidsånden på kornet!

Og siden noen nevnte Coetzee, må jeg jo skyte inn at Brink har skrevet en av mine store leseropplevelser. Sør-Afrika står høyt på listen over land å besøke!

Det tilbudet fra bokklubben får jeg også ;) Litt nysgjerrig på Brink, har lyst til å lese "Before I forget". Hvilken bok var din store leseropplevelse, om jeg får lov å spørre? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heldigvis dekket mye av behovet for bokkjøp gjennom jobben :sjarmor: Så tar jeg heller med meg gamle kasserte bøker hjem -bedre for lommeboka (hvertfall fram til jeg trenger flere hyller, sånn omtrent nå...), og boksamlingen vokser jevn og trutt likevel. ;) At jeg i tillegg kjøper en del nye bøker her og der, trenger man jo ikke snakke så høyt om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Talula
"Utsikt til regn".

Men som alltid, så er ikke de beste leseropplevelsene objektivt sett en velskrevet bok med et godt plot og gode personskildringer- den traff meg bare der og da. Så det er jo ikke sikkert du er like begeistret ;)

Takk :) Nei, det er ikke sikkert jeg blir like begeistret, men har hørt mye bra om Brink, så det kan jo godt hende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen, nå svarte jeg skikkelig grundig på alle innleggene også ble alt borte igjen!!! Nå er det nummeret før jeg flyr i taket. Har skrevet som en gal den siste halvtimen til ingen nytte :grine:

Jaja, da får dere skikkelig svar i helgen. Orker ikke tanken på å skrive alt en gang til akkurat nå. Og så jeg som synes jeg skrev så mye bra! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sett filmen -i engelsk fordypning da jeg var 15. Så vidt jeg husker var vi ikke så imponerte -Jane Austen slo mye bedre an...

Det var vel ikke tilfeldigvis en versjon med hun Binochet - hun fra Sjokolade? Fant nemlig denne i hyllen i mine svigerforeldres feriehus i går (vi har tatt oss en uke ferie, og nyter solen i Frankrike :tommel:). Men er usikker på om jeg gidder å se den. Coveret ga meg visse betenkeligheter, for å si det sånn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen, nå svarte jeg skikkelig grundig på alle innleggene også ble alt borte igjen!!! Nå er det nummeret før jeg flyr i taket. Har skrevet som en gal den siste halvtimen til ingen nytte  :grine:

Jaja, da får dere skikkelig svar i helgen. Orker ikke tanken på å skrive alt en gang til akkurat nå. Og så jeg som synes jeg skrev så mye bra!  :frustrert:

Å huff da :grine::grine:

Bedre hell neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...