Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Dette var en flott dagbok å oppdage for en leseglad  :)

Gleder meg bare til jeg har litt ledig tid, så skal jeg jammen pløye meg i gjennom alle sidene her.

Selv er jeg forresten akkurat ferdig med et par Varg Veum-bøker. Innimellom synes jeg lettlest krim er en utrolig deilig form for avslapning. Lørdag må jeg hente ny forsyning fra biblioteket, får hente litt inspirasjon herfra før den tid  :)

Ha en fin kveld!

Hei Sille! :velkommen:

Her melder det seg jammen fler og fler bokinteresserte! :)

Kom gjerne tilbake når du har mer tid, vi vil gjerne bli kjent med deg. Du får ha en super tur på biblioteket på lørdag - fortell gjerne hva du lånte. Jeg er alltid dødsnysgjerrig på hva andre mennesker leser ;)

:vinke:

Jeg er ferdig om to uker, temmelig nøyaktig.  :overrasket:

Dette med litteratur og god og dårlig smak, jeg tror det forandrer seg med både situasjon og kunnskap. Jo mer man vet om ting, jo mer kritisk tror jeg man blir. Eller kanskje ikke kritisk, men man leser på en annen måte. Det samme gjelder film, eller kunst. Jeg var i Firenze med en kunsthistoriker en gang, og det var virkelig en opplevelse. Det å få bildene forklart, gjorde opplevelsen helt ny for meg. Og det har vært sånn siden. Kunnskap er makt, på en god måte, også når det gjelder kunst og litteratur. Faren er kanskje at man blir så analyserende at man mister noe av den umiddelbare leseopplevelsen. Det gjelder å finne balansegangen  :)

To uker, det er ikke lenge! :)

Jovisst utvikles smaken desto mer man leser og desto mer kunnskap man tilegner seg. Samtidig tror jeg man lærer å sette pris på bøker på flere nivåer. At selv om jeg ikke liker en bok, så ser jeg at den har verdi for andre og hvorfor den har det. Slik sett tror jeg kanskje at man blir mer og mer fordomsfri også, samtidig som det skal mer og mer til før man synes en bok er virkelig fantastisk.

Selv har jeg aldri sett på det som et problem å analysere for mye, slik andre synes. Muligens fordi jeg ikke bevisst analyserer så mye, men gjør mye av jobben ubevisst. Jeg kan f.eks. lese en bok, synes den er dårlig, for så å finne ut at følelsen min kommer av at jeg ikke liker språket, synes personskildringene er for flate etc. Mao tror jeg at jeg har begynt å kunne analysene så godt at jeg gjør det ubevisst, ikke-mekanisk, slik at jeg analyserer uten å ødelegge for engasjementet og innlevelsen. Noen som kjenner seg igjen?

Jeg ser det er flere her som veksler mellom tung og lett litteratur, det synes jeg også er en fin måte å lese på. Jeg må innrømme at jeg blir like oppgitt over dem som bare leser Hamsun og Kafka som over dem som bare leser krim eller kiosklitteratur - begge deler blir like snevert på sin måte. Selv er jeg veldig glad i krim som avslapningslitteratur, for tiden er Ian Rankin en favoritt.

Jeg er hjertens enig. Det er helt håpløst med dem som bare leser tung litteratur. Og de samme menneskene har gjerne en tendens til å fortelle om det hele tiden også, noe som får dem til å virke temmelig pretensiøse. Jeg er i mot snever - man må lese det meste før man kan ha lov til å danne seg en mening, synes jeg. Fordommer har man derimot uansett ;)

Har en Ian Rankin-bok i hylla som jeg gleder meg til å få lest - Den hengende have. Har du lest den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er mye oversetternes feil. De har jo oversatt uttrykk direkte uten å ta noe som helst hensyn til om de har noen mening på norsk! (Og som regel hadde de ikke det.) Vindens skygge er grunnen til at jeg nå kun leser böker på originalspråket der jeg har mulighet til det. (Bortsett fra noe chic-lit, gidder ikke bruke tid og penger på å kjöpe det på Amazon  ;) )

Jeg vil også lese Paula! :-D Må först bli ferdig med Inés, jeg elsker deg, da...  :sjenert:

Jeg håper også det er oversetternes feil :sjenert:

Men hvis de har fått deg til å lese flere bøker på originalspråket, så har jo det klønete arbeidet deres hatt en hyggelig effekt, tross alt ;)

Åh, husker jeg likte Vindens skygge, selv om jeg leste den på norsk. Trodde jeg hadde litt språkfølelese jeg da... men kanskje jeg la den på hylla mens jeg leste boka!  :ler: Kan ikke huske at jeg tenkte over språket en gang, så det må jo være noe sånt, bare likte historien i seg selv godt.

Allendeboken er for min del ferdiglest, skal komme tilbake til hva jeg synes om den senere! Jeg er nå i gang med Forbrytelse og Straff som jeg har hatt liggende en stund og i dag fikk jeg beskjed om at Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede endelig er tilgjengelig på biblioket. Jeg ser frem til mange fine lesestunder fremover.

Altså, jeg mente ikke at alle som likte Vindens skygge har dårlig språkfølelse :sjenert: Huff, det var ikke sånn ment :forvirret: Men det kan jo hende at det er som du sier at du likte handlingen så godt at du ikke la så merke til språket.

Spent på hva du mener om Allende! Og gled deg til å lese om Raskolnikov - stor leseopplevelse :)

Jeg fikk nesten litt lyst til å ta fatt på Vindens skygge på spansk nå. :)

Ja! Gjør det, og så forteller du oss hvordan forfatterens språk egentlig er :sjarmor:

Høres ut som du beskriver meg fra ungdomsskolen!! Bortsett fra at mitt pudder var oransje ;) Og det var om å gjøre å få på seg mest mulig sminke rundt øynene og få høyest mulig hår (og da snakker vi skikkelig puddelhårfrisyre altså! :ler: ) Ufattelig morsomt å se skolebilder fra den tiden, lyserosa haremsbukse + Peter Pan-støvletter i skai (?) til over knærene. Vi så ikke ut! Men, har da i alle fall myyyye å le av og mange gode minner da :ler:

Jeg synes faktisk at den delen hvor Assef er grei i boken (går ut i fra at du mener i besøket hvor han kommer sammen med foreldrene og gir en bok?) er virkelig ubehagelig og er med på å understreke ondheten og personligheten hans. Det er ikke uvanlig at en ordentlig ond person spiller en annen enn han er for å oppnå noe. Synes den delen var veldig ubehagelig å lese, hadde lyst å rømme bort fra hele besøket, som også Amir gjorde.

:ler: Herlighet, jeg skulle like å se bilder av deg fra den tiden, det må være hysterisk festlig! Ser særlig for meg puddelhåret :ler:

Og vi er stadig uenige om Drageløperen på en del punkter, ser jeg. Jeg synes fortsatt det er gøy ;) Og du har rett i at det er skummelt når onde mennesker er greie for å oppnå noe, men det virkelig litt tvunget. *venter på protester* :ler:

Ha en fortsatt flott dag, Anette :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg aldri sett på det som et problem å analysere for mye, slik andre synes. Muligens fordi jeg ikke bevisst analyserer så mye, men gjør mye av jobben ubevisst. Jeg kan f.eks. lese en bok, synes den er dårlig, for så å finne ut at følelsen min kommer av at jeg ikke liker språket, synes personskildringene er for flate etc. Mao tror jeg at jeg har begynt å kunne analysene så godt at jeg gjør det ubevisst, ikke-mekanisk, slik at jeg analyserer uten å ødelegge for engasjementet og innlevelsen. Noen som kjenner seg igjen?

Høres litt kjent ut ja :Nikke: Og så har jeg en teori om at hvis jeg analyserer så mye at det blir forstyrrende, er det fordi boka ikke bra nok til å holde på oppmerksomheten min -en virkelig god bok er en bok jeg bare leser uten egentlig å ha tid og ledige tanker til å tenke noe annet underveis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt kjent ut ja :Nikke: Og så har jeg en teori om at hvis jeg analyserer så mye at det blir forstyrrende, er det fordi boka ikke bra nok til å holde på oppmerksomheten min -en virkelig god bok er en bok jeg bare leser uten egentlig å ha tid og ledige tanker til å tenke noe annet underveis...

Ja, det kan hende. Eller for meg, også helt motsatt, dvs hvis en bok har fantastiske virkemidler, språk og personer, da kan jeg godt ta meg tid til å stoppe opp og tenke virkelig over det, før jeg leser videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjertens enig. Det er helt håpløst med dem som bare leser tung litteratur. Og de samme menneskene har gjerne en tendens til å fortelle om det hele tiden også, noe som får dem til å virke temmelig pretensiøse. Jeg er i mot snever - man må lese det meste før man kan ha lov til å danne seg en mening, synes jeg. Fordommer har man derimot uansett ;)
Fordommer kan være riktig morsomt. :sjarmor: (Jeg har for øvrig fordommer mot folk som påstår at de ikke har fordommer *innrømmer*)

Har en Ian Rankin-bok i hylla som jeg gleder meg til å få lest - Den hengende have. Har du lest den?

Ja, det tror jeg var en av de første jeg leste, bra bok. :) Må innrømme at etter hvert begynner titlene og handlingene å gå litt i surr for meg, og det blir ikke bedre av at jeg har lest noen på norsk og noen på engelsk. Det er jo litt som mange av sånne "seriekrimmer", det blir mye likt, men likevel synes jeg Rankin er en av de bedre forfatterne av den typen litteratur. Tror jeg må begynne å lese dem på nytt, det burde jo være passe avslappende julelektyre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg har for øvrig fordommer mot folk som påstår at de ikke har fordommer *innrømmer*)

:ler: Jepp. Dessuten tror jeg at de som sier de ikke har fordommer har fordommer mot de som har fordommer -hvorfor skulle det ellers være så viktig for dem å understeke at de ikke har det selv?

Og hvis noen skjønte den setningen der, er dere gode... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordommer kan være riktig morsomt. :sjarmor: (Jeg har for øvrig fordommer mot folk som påstår at de ikke har fordommer *innrømmer*)

Ja, det tror jeg var en av de første jeg leste, bra bok. :)  Må innrømme at etter hvert begynner titlene og handlingene å gå litt i surr for meg, og det blir ikke bedre av at jeg har lest noen på norsk og noen på engelsk. Det er jo litt som mange av sånne "seriekrimmer", det blir mye likt, men likevel synes jeg Rankin er en av de bedre forfatterne av den typen litteratur. Tror jeg må begynne å lese dem på nytt, det burde jo være passe avslappende julelektyre.

Ja, fordommer er morsomt. Særlig når man får demonstrert hvor feil man tar. Sånn sett er det reklamen med den afrikansk-utseende mannen med Harstad-dialekt veldig morsom :)

Da skal jeg kaste meg over Rankin snart :)

:ler: Jepp. Dessuten tror jeg at de som sier de ikke har fordommer har fordommer mot de som har fordommer -hvorfor skulle det ellers være så viktig for dem å understeke at de ikke har det selv?

Og hvis noen skjønte den setningen der, er dere gode...  :sjenert:

Yeah, jeg er god! Og forøvrig helt enig! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte den aldeles utmerket, og tror absolutt at du har et poeng der, ja. ;)

Ja, fordommer er morsomt. Særlig når man får demonstrert hvor feil man tar. Sånn sett er det reklamen med den afrikansk-utseende mannen med Harstad-dialekt veldig morsom :)

Den er så herlig, jeg ler like godt hver gang. :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Herlighet, jeg skulle like å se bilder av deg fra den tiden, det må være hysterisk festlig! Ser særlig for meg puddelhåret :ler:

Og vi er stadig uenige om Drageløperen på en del punkter, ser jeg. Jeg synes fortsatt det er gøy ;) Og du har rett i at det er skummelt når onde mennesker er greie for å oppnå noe, men det virkelig litt tvunget. *venter på protester* :ler:

Ha en fortsatt flott dag, Anette :klem:

:ler: Kanskje jeg skal sende deg et bilde! ;)

Forøvrig tror jeg vi bare får bli enige om å være uenige om den boken :ler: Bare artig det, at vi opplever den så pass forskjellig ;)

Den reklamen dere prater om er knallbra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå jeg skal si

"Har du sagt A, så må du si B, frøken Dims!"

*stolt over å ha lært uttrykk av Anette*

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det nå jeg skal si

"Har du sagt A, så må du si B, frøken Dims!"

*stolt over å ha lært uttrykk av Anette*

;)

:overrasket: uh ohh, hva har jeg gjort nå? :sjenert:

:ler:

Skal se hva jeg kan finne du, frøken dims! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
:ler:

Nå skal jeg ut og møte en venninne. Skal bli deilig å tenke på andre ting enn studier :)

Så koselig, viktig med avkobling innimellom. Selv skal jeg koble av med film i kveld - vi skal se Gudfaren. Gleder meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du liker den, kanskje jeg får lest noe av Tursten etterhvert, da :) Jeg er også skvetten, synes det er greit å ha en trygg mannekropp å krype inntil når jeg leser eller har sett skrekkfilm. Bortsett fra at han synes det er veldig morsomt å skremme meg da :ler:

Kjenner til typen ;) Mannen min pleier å klype meg midt under det aller aller skumleste i en film sånn at jeg hopper høyt og skriker.

*rekke opp hånda*

Jeg skjønte! Og du har helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig. Kos deg masse! :)

Jeg koste meg :)

Så koselig, viktig med avkobling innimellom. Selv skal jeg koble av med film i kveld - vi skal se Gudfaren. Gleder meg. :)

Deilig å hvile hjernen, Anneli. Likte du Gudfaren? Jeg har sett alle filmene, og er ikke så veldig fan, egentlig. Jeg synes det er ålreite filmer, men ser ikke det geniale i dem som så mange andre :sjenert: Men deilig med film som avkobling. En helgekveld med DVD og smågodt er det beste jeg vet :)

Kjenner til typen ;) Mannen min pleier å klype meg midt under det aller aller skumleste i en film sånn at jeg hopper høyt og skriker.

:ler: Hørtes kjent ut! Det var morsomt en gang, for da skremte sambo meg midt i en film, og jeg slo til ham i ren forskrekkelse :overrasket: Nå ja, når det kom til stykket vet jeg ikke hvem av oss som var mest forskrekket :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med fredag! :hoppe:

Ha en riktig god helg, alle sammen!

Selv satser jeg på film og snop denne helga her. Det sosiale får vente litt... Og det føles egentlig veldig deilig akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...