Daria Skrevet 22. november 2006 #2961 Del Skrevet 22. november 2006 (en stund fulgte jeg ivrig med på fotballkamper, selv om jeg ikke kan fordra fotball, men det var så spennende å se at noen kunne rykke umiddelbart opp en plassering når de scoret ett mål. ) ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliannae Skrevet 22. november 2006 #2962 Del Skrevet 22. november 2006 ← sånn kan det gå når jeg blir for opphengt i tall... Bare til å spørre meg om regnr. på bilene i nabolaget og. Huff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 22. november 2006 #2963 Del Skrevet 22. november 2006 Er ikke fullt så interessert i tall, men kan bli ganske opphengt i de sport-relaterte... Hadde en mattelærer som kom med lekseoppghaver basert på helgas hoppresultater en gang -matte har aldri vært så gøy... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 22. november 2006 Forfatter #2964 Del Skrevet 22. november 2006 Hei Mitt første besøk i denne dagnoken. Jeg vill være med å diskutere fra 1 januar. Har ikke tid til å lese bøker nå om dagen, hvertfall ikke annet enn pensum. Utrolig bra idee med lesesirkel i dagboken ← Hyggelig med besøk, Miracl3 Nok en student, skjønner jeg? Flott at du har lyst til å være med fra nyttår! Glad jeg kan glede en bibliotekar Jeg er fremdeles nr 11 i køen da, på Ines, jeg elsker deg. Jeg er så fasinert over tall og tallsystemer, så jeg synes det er så gøy å følge med på nedrykninger i kø, innleveringsdatoer osv. Det har tatt helt av så jeg har hele 67 bøker i huskelisten på mappa mi i biblioteket og den øker stadig når jeg oppdager nye bøker jeg har lyst og oppleve. Akkurat nå venter jeg mest spent på dødens drabanter av staalesen. Jeg er som tidligere nevnt en ihugga varg veum fan. der er jeg nå nr 115 i køen. startet på nr. 256... (en stund fulgte jeg ivrig med på fotballkamper, selv om jeg ikke kan fordra fotball, men det var så spennende å se at noen kunne rykke umiddelbart opp en plassering når de scoret ett mål. ) Ha en fin dag alle sammen. Min plan for kvelden er å tenne "lysløypen" i huset og sette meg i sofaen med boken min. Jeg leser nattevakten av Helene Tursten. (kan være jeg har nevnt det her før) Ser det er mange her som ikke er glad i krim ol. men jeg elsker noen gode grøss i høstmørket. Problemet er at jeg blir så oppspilt at jeg ikke får sove hvis jeg leser på sengekanten ← Morsomt at du er så i interessert i tall! Jeg er vel semi-interessert i tall, kan fascineres av morsomme tallkombinasjoner etc. Men da jeg var fjortis hadde jeg en periode hvor de jeg var forelska i fikk navnene sine numerologisk analysert. På mystisk vis kom jeg fram til at de nok elsket meg hver eneste gang, uten at de fleste av forholdene noengang ble noe av Jeg har ingenting i mot krim, liker det i blant, men hadde ikke orket å lese det hele tiden. Er Helene Tursten bra? Jeg liker også grøss, forresten, men leser det som oftest bare når sambo er hjemme sånn kan det gå når jeg blir for opphengt i tall... Bare til å spørre meg om regnr. på bilene i nabolaget og. Huff ← Såpass, ja? Er ikke fullt så interessert i tall, men kan bli ganske opphengt i de sport-relaterte... Hadde en mattelærer som kom med lekseoppghaver basert på helgas hoppresultater en gang -matte har aldri vært så gøy... ← Oi, her har vi en kombinasjon (matte + sport) som fascinerer min hjerne fint lite Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliannae Skrevet 22. november 2006 #2965 Del Skrevet 22. november 2006 Jeg har ingenting i mot krim, liker det i blant, men hadde ikke orket å lese det hele tiden. Er Helene Tursten bra? Jeg liker også grøss, forresten, men leser det som oftest bare når sambo er hjemme Såpass, ja? ← Ja jeg synes boken så langt er ganske bra. Men tror jeg skal komme tilbake når jeg har lest slutten. Det var en bok jeg kom over på mine kosestunder på biblio. Så positivt overrasket. Hadde ikke hørt om henne eller lest noe fra henne før.Det er i grunn godt jeg er kommet her og får noen nye innspill for jeg leser nesten bare krim. Men hadde heller ikke gjort det hvis sambo var borte. Da blir jeg så redd. :hår: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
irma Skrevet 22. november 2006 #2966 Del Skrevet 22. november 2006 De gangene jeg liker og leser krim, så ser jeg at de bøkene ofte er litt annerledes enn andre bøker . I krim er det det spennende i historien som driver meg videre, og ofte ikke noe annet enn det. Feks Henning Mankell, jeg kan sitte klistra selv om boka eg er dårlig...skrevet. Har lest ferdig "Vindens Skygge" nå, ble hekte på historien etterhvert og måtte lese den ferdig. Men en bra bok ? Synes ikke det. Selv om jeg satt i strekk de siste timene. Og det er på tross av alle de utrolig dårlige setningene, må bare komme med en her før jeg gir meg : "et slør av mørke skyer strakte seg som utgytt blod og skilte ut splinter av lys med farger som visstent løv"... Jeg blir nok ikke av de som følger bøkene i boksirkelen, jeg må lese det jeg kommer over der og da. Allende-boka har jeg feks ikke lyst til å lese, men jeg starta i går på Arthur and George av Julian Barnes, og jeg er hekta etter 10 sider, spent på hvordan den viser seg å være. Den var Short-listed til Bookerprisen i 2005, og omtalene er så bra og jeg gleder meg veldig. Den nye til Carsten Jensen gleder jeg meg stort til, han skriver om seiling og sørlige halvkule som er mine favoritter det også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blanca Skrevet 22. november 2006 #2967 Del Skrevet 22. november 2006 Jeg er veldig glad i å lese krim på sengen, og har lest alle bøkene til Helene Tursten. Jeg liker de godt; minner meg om Mankell og Åke Edvardsson. Gode historier og en tydelig hovedkarakter. ..Og i dag fikk jeg mail om at Allende-boken er klar til avhenting Håper jeg klarer å få lest den tidsnok. I likhet med Juliannae elsker jeg å følge med på hvor jeg er i køen, når bøkene som er til utlån skal avhentes osv. Liker å finne systemer og logikk i slike ting. Jeg er nok litt nerd på mange måter Vindens Skygge, Irma. Jeg er nok enig med deg. Ble helt oppslukt i historien, men synes språket var ganske slett. Ingen stor roman, men jeg leser gjerne slike bøker som underholdning. Jeg innrømmer glatt at jeg kan kose meg chick-lit også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
irma Skrevet 22. november 2006 #2968 Del Skrevet 22. november 2006 Jeg er vel litt der at jeg er lei av lett-lest, lett avhengig av hva det er selvsagt. Nød av Are Kalvø og Karin Fossum er i den kategorien, men er veldig bra likevel. Også er jeg av det slaget som tar de store, tunge, dype bøkene med på stranda og ferie, da er jeg i modus til det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blanca Skrevet 22. november 2006 #2969 Del Skrevet 22. november 2006 Jeg er vel litt der at jeg er lei av lett-lest, lett avhengig av hva det er selvsagt. Nød av Are Kalvø og Karin Fossum er i den kategorien, men er veldig bra likevel. Også er jeg av det slaget som tar de store, tunge, dype bøkene med på stranda og ferie, da er jeg i modus til det! ← Jeg kan også lese tung, litteratur i ferier o.l, men det går litt i bølger. For tiden (det siste året) har jeg en en krevende jobb med vanskelige problemstillinger og mye tankearbeid og da er det deilig befriende å synke ned i lett litteratur. Jeg ser lite TV, så jeg må finne en måte å koble av på. Når det er sagt så er også tung, filosofisk litteratur en annen måte å lade opp på. Jeg klarer rett og slett ikke å lese bare lett litteratur; da føler jeg at jeg råtner opp og forfaller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 22. november 2006 Forfatter #2970 Del Skrevet 22. november 2006 Ja jeg synes boken så langt er ganske bra. Men tror jeg skal komme tilbake når jeg har lest slutten. Det var en bok jeg kom over på mine kosestunder på biblio. Så positivt overrasket. Hadde ikke hørt om henne eller lest noe fra henne før.Det er i grunn godt jeg er kommet her og får noen nye innspill for jeg leser nesten bare krim. Men hadde heller ikke gjort det hvis sambo var borte. Da blir jeg så redd. :hår: ← Så bra du liker den, kanskje jeg får lest noe av Tursten etterhvert, da Jeg er også skvetten, synes det er greit å ha en trygg mannekropp å krype inntil når jeg leser eller har sett skrekkfilm. Bortsett fra at han synes det er veldig morsomt å skremme meg da De gangene jeg liker og leser krim, så ser jeg at de bøkene ofte er litt annerledes enn andre bøker . I krim er det det spennende i historien som driver meg videre, og ofte ikke noe annet enn det. Feks Henning Mankell, jeg kan sitte klistra selv om boka eg er dårlig...skrevet. Har lest ferdig "Vindens Skygge" nå, ble hekte på historien etterhvert og måtte lese den ferdig. Men en bra bok ? Synes ikke det. Selv om jeg satt i strekk de siste timene. Og det er på tross av alle de utrolig dårlige setningene, må bare komme med en her før jeg gir meg : "et slør av mørke skyer strakte seg som utgytt blod og skilte ut splinter av lys med farger som visstent løv"... Jeg blir nok ikke av de som følger bøkene i boksirkelen, jeg må lese det jeg kommer over der og da. Allende-boka har jeg feks ikke lyst til å lese, men jeg starta i går på Arthur and George av Julian Barnes, og jeg er hekta etter 10 sider, spent på hvordan den viser seg å være. Den var Short-listed til Bookerprisen i 2005, og omtalene er så bra og jeg gleder meg veldig. Den nye til Carsten Jensen gleder jeg meg stort til, han skriver om seiling og sørlige halvkule som er mine favoritter det også ← Det er nesten en lettelse å treffe et annet menneske som ikke syntes Vindens skygge var fantastisk. For å være skikkelig, skikkelig fordomsfull så mistenker jeg nesten at noen av de som elsker boka er uten språkfølelse, og bare legger merke til at språket er innviklet - og dermed avansert, og "høyverdig". For språket likte jeg ikke, men jeg skulle likt å vite om det fungerer bedre på spansk - mao er det forfatteren eller oversetterne? Jeg liker i utgangspunktet ikke ekteparet Risvik, synd de har monopol på oversettelse av omtrent all spansk litteratur. Krim er ofte mer formelaktig og flatere i språk og personskildringer, men jeg synes ofte ikke det gjør så mye. Noen ganger holder spenningen i massevis. Men jeg hadde ikke klart å BARE lese krim, da hadde jeg blitt lei. Jeg er veldig glad i å lese krim på sengen, og har lest alle bøkene til Helene Tursten. Jeg liker de godt; minner meg om Mankell og Åke Edvardsson. Gode historier og en tydelig hovedkarakter. ..Og i dag fikk jeg mail om at Allende-boken er klar til avhenting Håper jeg klarer å få lest den tidsnok. I likhet med Juliannae elsker jeg å følge med på hvor jeg er i køen, når bøkene som er til utlån skal avhentes osv. Liker å finne systemer og logikk i slike ting. Jeg er nok litt nerd på mange måter Vindens Skygge, Irma. Jeg er nok enig med deg. Ble helt oppslukt i historien, men synes språket var ganske slett. Ingen stor roman, men jeg leser gjerne slike bøker som underholdning. Jeg innrømmer glatt at jeg kan kose meg chick-lit også ← Så bra du har fått Allende! Og jeg synes det er bra at man kan kose seg med underholdningslitteratur, jeg. Litteratur fyller jo ikke bare én funksjon (utdannelse), men flere. Jeg liker det meste og leser forskjellige ting til forskjellig tid. Ofte holder jeg også på med flere bøker på en gang, som jeg leser i vekselsvis etter humør Jeg er vel litt der at jeg er lei av lett-lest, lett avhengig av hva det er selvsagt. Nød av Are Kalvø og Karin Fossum er i den kategorien, men er veldig bra likevel. Også er jeg av det slaget som tar de store, tunge, dype bøkene med på stranda og ferie, da er jeg i modus til det! ← Jeg liker ikke Karin Fossum. Har bare lest én krim av henne, men den var til gjengjeld dørgende kjedelig Og på stranda greier ikke jeg tunge bøker, selv om det er ferie. Blir så varm i hodet av sol, og trøtt av sjøluft og late dager. Men nå er ikke jeg så veldig glad i å sole meg uansett Jeg kan også lese tung, litteratur i ferier o.l, men det går litt i bølger. For tiden (det siste året) har jeg en en krevende jobb med vanskelige problemstillinger og mye tankearbeid og da er det deilig befriende å synke ned i lett litteratur. Jeg ser lite TV, så jeg må finne en måte å koble av på. Når det er sagt så er også tung, filosofisk litteratur en annen måte å lade opp på. Jeg klarer rett og slett ikke å lese bare lett litteratur; da føler jeg at jeg råtner opp og forfaller. ← Enig. Man må ha litt hjerneføde også. Litt som at det er deilig å se en eller annen alvorlig og interessant dokumentar etter fire episoder av Kongen av Queens Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
irma Skrevet 22. november 2006 #2971 Del Skrevet 22. november 2006 er det rart jeg føler meg hjemme her er så enig i "vindens skygge" kommentarene, det er så deilig! men å snakke om det med andre jeg kjenner som har lest ...å, jeg føler meg nesten som en litteratursnobb....! og det kjenner jeg at jeg ikke gidder. Er ikke lysten på å være noen snobb, jeg! Hadde en "diskusjon" fordi jeg ikke er medlem av bokklubben og velger å lete andre steder etter bøker, det var touchy saker. De selger jo mye, det er mange som leser de bøkene, de må jo være bra...osv. Mine forsiktige argumenter om at det er mange land med flere mennesker med mange gode forfattere...jeg gav opp . Eller orka ikke ta diskusjonen. Eller Whatever. Jeg mener jo også at man kan lese hva man vil bare man leser. Karin Fossum: De gales hus syns jeg er bra. Det kan hende det er fordi jeg har jobba i bransjen og syns hun har en innsideinnsikt som er bra. Vet ikke. Samme det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 22. november 2006 #2972 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Nå skulle jeg børe ønske noen kunne gi meg en ferie til Maldivene eller noe ved semesterslutt. Da skulle jeg gladelig flyktet fra jula og alt, og heller konsentrert meg om paraplydrinker ← Blir gjerne med I dag har jeg vært på biblioteket og lånt masse bøker. Blant annet Rosenes navn og Paula. Forbereder et liv etter eksamen. Jeg er kanskje litt tidlig ute, men det er greit å være forberedt Og så måtte jeg betale ukas purring Endret 22. november 2006 av Kira Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 22. november 2006 Forfatter #2973 Del Skrevet 22. november 2006 er det rart jeg føler meg hjemme her er så enig i "vindens skygge" kommentarene, det er så deilig! men å snakke om det med andre jeg kjenner som har lest ...å, jeg føler meg nesten som en litteratursnobb....! og det kjenner jeg at jeg ikke gidder. Er ikke lysten på å være noen snobb, jeg! Hadde en "diskusjon" fordi jeg ikke er medlem av bokklubben og velger å lete andre steder etter bøker, det var touchy saker. De selger jo mye, det er mange som leser de bøkene, de må jo være bra...osv. Mine forsiktige argumenter om at det er mange land med flere mennesker med mange gode forfattere...jeg gav opp . Eller orka ikke ta diskusjonen. Eller Whatever. Jeg mener jo også at man kan lese hva man vil bare man leser. Karin Fossum: De gales hus syns jeg er bra. Det kan hende det er fordi jeg har jobba i bransjen og syns hun har en innsideinnsikt som er bra. Vet ikke. Samme det. ← Jeg ser alltid an folk før jeg diskuterer litteratur og smak med dem. Mest fordi jeg vet mange vil oppfatte meg som litteratursnobb, enda jeg selv ikke føler meg som en. Men mennesker blir ofte veldig defensive hvis de får inntrykk av at andre har "mer avansert" smak enn dem selv (det merker jo jeg også på andre fronter i blant), og da blir diskusjonen sjelden hyggelig. Det er jo ikke sånn at jeg vil snakke om litteratur jeg liker hvis det får andre til å føle seg dumme, eller det får meg til å framstå som snobbete. For i virkeligheten setter jeg pris på det meste litteratur, eller om jeg ikke har sansen selv, så ser jeg jo hvorfor bøker er populære. Som Margit Sandemo - jeg har ingenting prinsipielt i mot kiosklitteratur, og hun må jo være ganske dyktig når så mange er kjempebegeistret, men jeg liker det ikke selv. Huff, dette er et vanskelig spørsmål. De eneste leserne jeg virkelig ikke forstår er de som leser kioskserie etter kioskserie og aldri går lei. Det synes jeg er merkelig, for de fleste kioskbøker er ganske like. Men da har vi vel kanskje bare forskjellige litterære behov? Blir gjerne med I dag har jeg vært på biblioteket og lånt masse bøker. Blant annet Rosenes navn og Paula. Forbereder et liv etter eksamen. Jeg er kanskje litt tidlig ute, men det er greit å være forberedt Og så måtte jeg betale ukas purring ← Gled deg til begge de to bøkene - veldig forskjellige, men begge er perler på sin måte Jeg begynner også å glede meg til livet etter eksamen. Skal gjøre masse gøy som jeg ikke har fått gjort den siste tiden. De første dagene har jeg planer om å se på TV uten mål og mening en del Også skal jeg gå ut og treffe vennene mine mer, de har blitt satt mer på vent enn vanlig, selv om jeg får møtt de fleste regelmessig. Men selv om jeg møter dem fysisk, merker jeg jo at jeg ikke er helt mentalt tilstede for dem for tiden, og det gleder jeg meg til å være Også skal jeg julehandle i siste liten. Må huske å skrive ned hva alle skal få, så jeg bare kan løpe rundt og handle. Før jo ikke handlet før siste uka før jul. Og så skal jeg unne meg masse pepperkaker og julemarsipan (det beste jeg vet) Nei, det blir fint, Kira Når er du ferdig, egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sille Skrevet 22. november 2006 #2974 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Dette var en flott dagbok å oppdage for en leseglad Gleder meg bare til jeg har litt ledig tid, så skal jeg jammen pløye meg i gjennom alle sidene her. Selv er jeg forresten akkurat ferdig med et par Varg Veum-bøker. Innimellom synes jeg lettlest krim er en utrolig deilig form for avslapning. Lørdag må jeg hente ny forsyning fra biblioteket, får hente litt inspirasjon herfra før den tid Ha en fin kveld! Endret 22. november 2006 av Sille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 22. november 2006 #2975 Del Skrevet 22. november 2006 Jeg er ferdig om to uker, temmelig nøyaktig. Dette med litteratur og god og dårlig smak, jeg tror det forandrer seg med både situasjon og kunnskap. Jo mer man vet om ting, jo mer kritisk tror jeg man blir. Eller kanskje ikke kritisk, men man leser på en annen måte. Det samme gjelder film, eller kunst. Jeg var i Firenze med en kunsthistoriker en gang, og det var virkelig en opplevelse. Det å få bildene forklart, gjorde opplevelsen helt ny for meg. Og det har vært sånn siden. Kunnskap er makt, på en god måte, også når det gjelder kunst og litteratur. Faren er kanskje at man blir så analyserende at man mister noe av den umiddelbare leseopplevelsen. Det gjelder å finne balansegangen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 22. november 2006 #2976 Del Skrevet 22. november 2006 Den duoskyggen hørtes usedvanlig stygg ut Hvis du mot formodning har spart den, kan den jo bli en suksess på 80-tallsparty? ←Pokker, at jeg ikke tenkte på det! Innom for å melde at jeg igjen har rømt landet for å besøke min mann, og at det med i bagasjen er en passe bunke bøker som forhåpentligvis blir lest. Fikk jo anbefalt "Jeg har sett verden begynne" og "Jeg har hørt et stjerneskudd" av Carsten Jensen før ferien i sommer, men fikk ikke lest dem da, så vi får se om det blir bedre denne gangen. Ambisjonene er i alle fall på plass ←Å, det er sånne herlige bøker, du kan glede deg! Jeg hørte forresten på radioen i morges at han akkurat har gitt ut en roman, den må selvsagt på "må kjøpes"-listen min. Det ser dårlig ut med tanke på desemberboken, jeg er riktignok nr. 1 i køen nå, men den er utlånt til midt i desember, så det spørs. Jeg ser det er flere her som veksler mellom tung og lett litteratur, det synes jeg også er en fin måte å lese på. Jeg må innrømme at jeg blir like oppgitt over dem som bare leser Hamsun og Kafka som over dem som bare leser krim eller kiosklitteratur - begge deler blir like snevert på sin måte. Selv er jeg veldig glad i krim som avslapningslitteratur, for tiden er Ian Rankin en favoritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amadea Skrevet 22. november 2006 #2977 Del Skrevet 22. november 2006 Det er nesten en lettelse å treffe et annet menneske som ikke syntes Vindens skygge var fantastisk. For å være skikkelig, skikkelig fordomsfull så mistenker jeg nesten at noen av de som elsker boka er uten språkfølelse, og bare legger merke til at språket er innviklet - og dermed avansert, og "høyverdig". For språket likte jeg ikke, men jeg skulle likt å vite om det fungerer bedre på spansk - mao er det forfatteren eller oversetterne? Jeg liker i utgangspunktet ikke ekteparet Risvik, synd de har monopol på oversettelse av omtrent all spansk litteratur. ← Jeg tror det er mye oversetternes feil. De har jo oversatt uttrykk direkte uten å ta noe som helst hensyn til om de har noen mening på norsk! (Og som regel hadde de ikke det.) Vindens skygge er grunnen til at jeg nå kun leser böker på originalspråket der jeg har mulighet til det. (Bortsett fra noe chic-lit, gidder ikke bruke tid og penger på å kjöpe det på Amazon ) I dag har jeg vært på biblioteket og lånt masse bøker. Blant annet Rosenes navn og Paula. ← Jeg vil også lese Paula! :-D Må först bli ferdig med Inés, jeg elsker deg, da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 22. november 2006 #2978 Del Skrevet 22. november 2006 Det er nesten en lettelse å treffe et annet menneske som ikke syntes Vindens skygge var fantastisk. For å være skikkelig, skikkelig fordomsfull så mistenker jeg nesten at noen av de som elsker boka er uten språkfølelse, og bare legger merke til at språket er innviklet - og dermed avansert, og "høyverdig". For språket likte jeg ikke, men jeg skulle likt å vite om det fungerer bedre på spansk - mao er det forfatteren eller oversetterne? Jeg liker i utgangspunktet ikke ekteparet Risvik, synd de har monopol på oversettelse av omtrent all spansk litteratur. Krim er ofte mer formelaktig og flatere i språk og personskildringer, men jeg synes ofte ikke det gjør så mye. Noen ganger holder spenningen i massevis. Men jeg hadde ikke klart å BARE lese krim, da hadde jeg blitt lei. ← Åh, husker jeg likte Vindens skygge, selv om jeg leste den på norsk. Trodde jeg hadde litt språkfølelese jeg da... men kanskje jeg la den på hylla mens jeg leste boka! Kan ikke huske at jeg tenkte over språket en gang, så det må jo være noe sånt, bare likte historien i seg selv godt. Jeg er forresten glad i krimbøker. Blir hektet på dem i perioder, men jeg er veldig enig med deg i at jeg ikke klarer å lese BARE krim. Det er greitt med variasjon og det får jeg jo masse av nå som jeg deltar i diskusjoner her på bokhjørnet. Allendeboken er for min del ferdiglest, skal komme tilbake til hva jeg synes om den senere! Jeg er nå i gang med Forbrytelse og Straff som jeg har hatt liggende en stund og i dag fikk jeg beskjed om at Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede endelig er tilgjengelig på biblioket. Jeg ser frem til mange fine lesestunder fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 22. november 2006 #2979 Del Skrevet 22. november 2006 Jeg tror det er mye oversetternes feil. De har jo oversatt uttrykk direkte uten å ta noe som helst hensyn til om de har noen mening på norsk! (Og som regel hadde de ikke det.) Vindens skygge er grunnen til at jeg nå kun leser böker på originalspråket der jeg har mulighet til det. (Bortsett fra noe chic-lit, gidder ikke bruke tid og penger på å kjöpe det på Amazon ) Jeg vil også lese Paula! :-D Må först bli ferdig med Inés, jeg elsker deg, da... ← Jeg fikk nesten litt lyst til å ta fatt på Vindens skygge på spansk nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 23. november 2006 #2980 Del Skrevet 23. november 2006 Tegneserie-Jason? I så fall har jeg hittil ikke sansen. Det blir for absurd for meg. Eller tar jeg feil her nå? Jeg håper det snør litt snart, så matcher det boken din Ja, tegneserie-Jaon Første jeg har lest av ham faktisk. Likte den godt, den var ganske trist da Jeg håper ikke det snør snart! Jeg håper på en vinter helt uten snø i år, men det er vel lite sannsynlig Men jeg husker med gru jentene på ungdomsskolen som hadde et tykt lag med kladdete, griserosa foundation og så mye mascara at det så ut som de kunne spidde folk med øyevippene Høres ut som du beskriver meg fra ungdomsskolen!! Bortsett fra at mitt pudder var oransje Og det var om å gjøre å få på seg mest mulig sminke rundt øynene og få høyest mulig hår (og da snakker vi skikkelig puddelhårfrisyre altså! ) Ufattelig morsomt å se skolebilder fra den tiden, lyserosa haremsbukse + Peter Pan-støvletter i skai (?) til over knærene. Vi så ikke ut! Men, har da i alle fall myyyye å le av og mange gode minner da Hei Anneli Jeg sier meg herved enig i alt du skriver om Drageløperen. Assef blir et større problem for meg for hver gang jeg tenker på ham, faktisk. Han er så endimensjonal drittsekk. Og når han er grei i en episode midt i boka, er det nesten så jeg mistenker forfatteren for å gjøre det for å gi ham et alibi, late som om han ikke er så ond og flat karakter som han virker Jeg vet ikke. Fint å lese hva du synes om Drageløperen, Anneli Jeg er ikke helt enig ang. siste del av boken - jeg synes historien holder hele veien gjennom, med et aldri så lite hmmmmm rundt Assefs rolle mot slutten av boken. Jeg synes faktisk at den delen hvor Assef er grei i boken (går ut i fra at du mener i besøket hvor han kommer sammen med foreldrene og gir en bok?) er virkelig ubehagelig og er med på å understreke ondheten og personligheten hans. Det er ikke uvanlig at en ordentlig ond person spiller en annen enn han er for å oppnå noe. Synes den delen var veldig ubehagelig å lese, hadde lyst å rømme bort fra hele besøket, som også Amir gjorde. Karin Fossum: De gales hus syns jeg er bra. Det kan hende det er fordi jeg har jobba i bransjen og syns hun har en innsideinnsikt som er bra. Vet ikke. Samme det. ← Jeg synes De gales hus var veldig bra også! Utover det har jeg ikke lest noe av henne, da jeg ikke leser krim. Om hun har gitt ut andre bøker som ikke er krim, vet jeg ikke om det, men har ikke undersøkt så grundig heller da. Har lest litt av barnesitat-bøkene hennes. Synes de er riktig søte og morsomme Kunnskap er makt, på en god måte, også når det gjelder kunst og litteratur. Faren er kanskje at man blir så analyserende at man mister noe av den umiddelbare leseopplevelsen. Det gjelder å finne balansegangen ← Tror du er inne på noe kjempeviktig her, Kira Håper det går fint med oppgaven din, Ciara Unn deg marsipan og pepperkaker nå du, det synes jeg virkelig du fortjener!! Og jeg håper du får snø også - i Oslo, altså! Ha en super torsdag alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå