Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Ja, det er sant, jeg visste jo du egentlig skulle til Wien :klaske: Har aldri vært der, men har veldig lyst. Når jeg tenker meg om er det ytterst få steder jeg ikke vil dra :sjenert:

Men så deilig med noen dager utenlands, det er virkelig en vitamininnsprøytning, særlig på denne tiden av året :)

Og bra du har bestilt Moon Palace! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hver gang jeg er innom her for å oppdatere meg, føyer jeg flere bøker til på "må-lese"-listen min. Livsfarlig i disse eksamenstider :ler: Paul Auster er selvskreven, jeg har også Coezee på julelisten, og selvsagt Ville Svaner, men den har jeg tyvstartet på.

De første dagene etter overstått eksamen, skal jeg mure meg inne under pleddet, og med en bunke ønskebøker innen rekkevidde. Og med gløgg og pepperkaker, og kanskje ett lite glass portvin eller to ;) Og fyr på peisen :)

Så kan jeg starte juleforberedelsene, i den grad jeg gjør sånt. Jeg er ikke den mest julete personen i nabolaget. Jeg tror det foregår en form for skjult konkurranse: "hvem har flest adventsstjerner og adventsstaker" eller "hvem kan få tak i de mest glorete, blilnkende utejuletrelysene". Det burde nesten vært filmet, dere ville ikke trodd deres egne øyne :ler:

Vel, nå må jeg iføre meg regntøy og gummistøvler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner at det blir alise munro i sekken når jeg reiser 1 mnd til New Zealand i januar. Har ikke lest noe av henne-enda. Og jeg skal lete etter Nz-forfattere som kanskje ikke er så kjent for oss - har før nevnt Keri Hulme Margfolket om Maoriene og deres liv og historie, gripende, fæl, fantastisk, husker den enda ( 10 år siden....)

Har ikke gitt meg enda med Vindens skygge, kanskje den er skrevet sånn fordi forfatteren er spansk ? men tror ikke det heller....kunne skrevet ned mange utrolig patetiske setninger....uff uff.

Og det blir paul auster, helt klart, har fått mange tips til bøker av ham her.

Irma-anbefaling idag er The Deptford Trilogy" av Robertson Davies, vet ikke om den er oversatt til norsk. Fabelaktig godt skrevt, gripende historie som jeg tror på. Ser i boka mi at den kom ut i 1970....en klassiker med andre ord :ler: Lest den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg er innom her for å oppdatere meg, føyer jeg flere bøker til på "må-lese"-listen min. Livsfarlig i disse eksamenstider  :ler: Paul Auster er selvskreven, jeg har også Coezee på julelisten, og selvsagt Ville Svaner, men den har jeg tyvstartet på.

De første dagene etter overstått eksamen, skal jeg mure meg inne under pleddet, og med en bunke ønskebøker innen rekkevidde. Og med gløgg og pepperkaker, og kanskje ett lite glass portvin eller to  ;) Og fyr på peisen  :)

Så kan jeg starte juleforberedelsene, i den grad jeg gjør sånt. Jeg er ikke den mest julete personen i nabolaget. Jeg tror det foregår en form for skjult konkurranse: "hvem har flest adventsstjerner og adventsstaker" eller "hvem kan få tak i de mest glorete, blilnkende utejuletrelysene". Det burde nesten vært filmet, dere ville ikke trodd deres egne øyne :ler: 

Vel, nå må jeg iføre meg regntøy og gummistøvler  ;)

Høres deilig ut med pledd, bøker, portvin og pepperkaker, tror jeg skal ha et noenlunde likt opplegg :) Og stearinlys hele tiden! Det er sånne småting man blir glad av. Og så kan vi tenke tilbake på høstens innsats og forhåpentligvis være fornøyde med oss selv - var ikke det en bra plan? :ler:

Jeg hater sånn glorete julepynt, men det har jeg jo fortalt til kjedsommelighet før. Mamma elsker sånne ting, hun kunne godt hatt en adventsstake i hvert vindu, tror jeg. Kanskje derfor jeg er så anti, til hennes store skuffelse? :ler:

Til gjengjeld sjarmerer jeg henne ved å være veldig glad i julekakene hun baker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner at det blir alise munro i sekken når jeg reiser 1 mnd til New Zealand i januar. Har ikke lest noe av henne-enda. Og jeg skal lete etter Nz-forfattere som kanskje ikke er så kjent for oss - har før nevnt Keri Hulme Margfolket om Maoriene og deres liv og historie, gripende, fæl, fantastisk, husker den enda ( 10 år siden....)

Har ikke gitt meg enda med Vindens skygge, kanskje den er skrevet sånn fordi forfatteren er spansk ? men tror ikke det heller....kunne skrevet ned mange utrolig patetiske setninger....uff uff.

Og det blir paul auster, helt klart, har fått mange tips til bøker av ham her.

Irma-anbefaling idag er The Deptford Trilogy" av Robertson Davies, vet ikke om den er oversatt til norsk. Fabelaktig godt skrevt, gripende historie som jeg tror på. Ser i boka mi at den kom ut i 1970....en klassiker med andre ord :ler: Lest den ?

Duster altså, her forlater dere bokhjørnet én etter én, og ingen vil ha meg med i kofferten! ;) Nei, alvorlig talt - så utrolig spennende (og ikke minst deilig) det høres ut med en måned på New Zealand! :) Du MÅ poste et reisereferat her når du kommer tilbake, det er så morsomt å lese om reiseopplevelser :)

Jeg har lest den første boka i Deptford-trilogien, Fifth Business. Har lyst til å lese resten, for jeg likte den veldig godt. Virkelig en flott klassiker som for få kjenner til her hjemme. Jeg er faktisk forbauset over at det er flere her som har lest den. Penguin Classics har mange fantastiske bøker som ikke er kjent her hjemme. I blant når jeg vil lese noe nytt, så går jeg gjennom lista over bøkene som er utgitt i den serien og plukker ut noe som ser spennende ut. Og det blir faktisk sjelden bom. I tillegg elsker jeg disse sølvgrå pocketene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen bombe kanskje, men Moon Palace...og CORNISH TRILOGY av Robertson Davies, Fruit of the Lemon av Andrea Levy (likte kjempegodt hennes "Small Island", Månen over porten av Per Petterson (den eneste jeg ikke har lest av ham) Girl from Chartreuse av Pierre Peju (fant den i hyllene i Irland i sommer) - så nå har jeg mye å glede meg til. I tilegg til alle de andre uleste i bokhylla.

Det er skikkelig hærrli`med denne bokdagboka. Jeg kjenner altfor få som leser andre bøker enn bokklubbøker....

Og ja, utover bokdille og musikkdille (Blanca) så er jeg veldig glad i å reise og oppleve andre folk og kulturer, om det er innland (små vestlandsbygder) eller det store utland) så hyllene mine har også veldig mange reisebøker av ymse slag :ler: veldig artig å søke på amazon, der finner jeg mye rart ja... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som spennende bøker du har plukket ut, Irma. Si fra hvis det er noen du anbefaler når du har lest dem da :)

Jeg liker også reisebøker, både reiseguider og reiseskildringer. Elsker det hver gang jeg kan kjøpe en ny reiseguide og glede meg til å dra mens jeg blar :) Det finnes også mange bra reiseskildringer, men her er det så mye jeg skulle ha lest at jeg blir frustrert bare av å tenke på det... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått beskjed om at Inés, jeg elsker deg har ankommet biblioteket. Jeg får hentet den i morgen, så da rekker jeg å lese den, tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mine Paul Auster-trusler har ønsket effekt :sjarmor: Ingen ting kan varme et Blanca-hjerte mere enn det. Dere må la meg få vite hva dere synes underveis i lesingen.

Jeg står på venteliste som nr. 1 på desemberboken; krysser fingrene for at jeg får den snart.

En god helg til vertinne Ciara og resten av gjengen her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står fortsatt langt ned på listen for desemberboken. Hadde tenkt å kjøpe den i dag, men så fikk jeg se en bukse jeg bare måtte ha. Fordi jeg fortjente den :sjenert:

Så da ble det ingen bok, studentøkonomien tåler ikke så mange utskeielser på en dag. Bare såvidt jeg tør å fortelle her inne at jeg ofret en bok for en bukse. Skal love å aldri gjøre det mer :ler:

En god lesehelg til Ciara og bokdamene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke:

Nå har jeg kjøpt Inés, jeg elsker deg, så nå håper jeg på å få være med og diskutere fra 1. desember! :sjenert:

(Forte meg og lese!)

Endret av Amadea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mine Paul Auster-trusler har ønsket effekt :sjarmor: Ingen ting kan varme et Blanca-hjerte mere enn det. Dere må la meg få vite hva dere synes underveis i lesingen.

Jeg står på venteliste som nr. 1 på desemberboken; krysser fingrene for at jeg får den snart.

En god helg til vertinne Ciara og resten av gjengen her inne :)

Jeg fikk boka i dag, forhåpentligvis får du ditt eksemplar snart :)

God helg til deg Blanca, slapp av og kos deg :klem:

Jeg står fortsatt langt ned på listen for desemberboken. Hadde tenkt å kjøpe den i dag, men så fikk jeg se en bukse jeg bare måtte ha. Fordi jeg fortjente den  :sjenert:

Så da ble det ingen bok, studentøkonomien tåler ikke så mange utskeielser på en dag. Bare såvidt jeg tør å fortelle her inne at jeg ofret en bok for en bukse. Skal love å aldri gjøre det mer  :ler:

En god lesehelg til Ciara og bokdamene  :)

Skjønner godt at du prioriterte bukse, jeg. Skulle gjerne kjøpt meg bukse selv, eller allerhelst et skjørt jeg har sett, men denne måneden kan jeg ikke kjøpe noenting :( Stort blakkere går det ikke an å bli. Men det positive er jo at man blir fornuftig av det, man sitter inne med skolearbeid og bruker minst mulig penger. Men det er kjedelig ;)

God lesehelg til deg, Kira :klem:

God helg til alle :klem:

God helg, Fantus! :klem:

:vinke:

Nå har jeg kjøpt Inés, jeg elsker deg, så nå håper jeg på å få være med og diskutere fra 1. desember!  :sjenert:

(Forte meg og lese!)

:velkommen:

Hei Amadea, så hyggelig at du blir med på lesingen! Da blir diskusjonen enda bedre, vet du :) Det var bra du fant veien hit - så bra med enda en bokinteressert! Har du bokanbefalinger så må du gjerne legge ut tips her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei Amadea, så hyggelig at du blir med på lesingen! Da blir diskusjonen enda bedre, vet du :) Det var bra du fant veien hit - så bra med enda en bokinteressert! Har du bokanbefalinger så må du gjerne legge ut tips her :)

:hoppe:

Vi får se om jeg har noe vettugt å komme med...

Håper alle har en fin lørdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om en pc som skrur seg av når man bruker keyboardet!  :overrasket:  Dette var jo faktisk litt komisk, selv om jeg hadde vært rasende selv :ler:

Så bra du likte Runaway, Anette - fin anmeldelse du skrev. Nå får kanskje vi to ha en "Spre-Munro-til-folket-kampanje", da :ler:

Ja, du kan tro jeg ble sint selv du :ler: Det tok sikkert 40-50 krasj før jeg forstod sammenhengen, jeg holdt jo på å gå av skaftet! ;) Det var ingen logikk i det - kunne surfe på mange sider og være på nett i timesvis osv. Men så, når jeg gikk inn på enkelte sider og når jeg skulle bruke Word osv. krasjet pc-en :frustrert: det var ikke noe logikk i det, tenkte jeg og rev meg i håret - til jeg plutselig forstod at den bare krasjet når jeg brukte tastaturet :ler:

Jeg hater sånn glorete julepynt, men det har jeg jo fortalt til kjedsommelighet før.

Hva?!?! Det har du da aldri nevnt??

:sjarmor:

:ler:

Så gøy å se at det blir flere og flere her inne! :hoppe: Velkommen til alle nye! :vinke:

Ha en riktig flott helg, alle sammen!

:klem:

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe:

Vi får se om jeg har noe vettugt å komme med...

Det tror jeg nok du har, Amadea ;) Hva betyr nicket ditt, forresten?

Ja, du kan tro jeg ble sint selv du :ler: Det tok sikkert 40-50 krasj før jeg forstod sammenhengen, jeg holdt jo på å gå av skaftet! ;) Det var ingen logikk i det - kunne surfe på mange sider og være på nett i timesvis osv. Men så, når jeg gikk inn på enkelte sider og når jeg skulle bruke Word osv. krasjet pc-en :frustrert: det var ikke noe logikk i det, tenkte jeg og rev meg i håret - til jeg plutselig forstod at den bare krasjet når jeg brukte tastaturet :ler:

Herregud :ler: Jeg hadde knust tastaturet - det kan du vel forresten trygt gjøre nå som du har kjøpt nytt? :sjarmor: Jeg og sambo hadde en stereo en gang som hakket på alle cdene vi hadde, og da vi hadde kjøpt nytt anlegg, knuste vi hele saken. Det var ENORMT tilfredsstillende. Da hadde vi bygd opp så mye raseri etterat vi aldri fikk høre yndlingssangene og cd'ene... :sjenert:

Jeg leser også Allendeboka nå. Er litt skeptisk så langt, men den har absolutt muligheter til å ta seg opp.

Jeg begynner på den i dag. Har i utgangspunktet fordommer til den, men skal prøve å skyve dem tilside ;) Det er tross alt veldig morsomt hvis man blir positivt overrasket.

Blir du med på diskusjonen 1. desember da, Hedda? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...