Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Du har hukommelse verre enn en elefant, Ciara :sjenert: Jeg begynte jo og likte det jeg rakk å lese. For å gjøre en lang historie kort; boken ble glemt igjen på ukjent sted og jeg endte med å betale bot til biblioteket. Gud vet hvor Vanære er i dag. Jeg var så desperat og følte meg så skamfull ovenfor bibliotetket at jeg til og med vurderte å kontakte en klarsynt :)

Men jeg har planer om å få lest den, altså, er bare litt treg. Bær over med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har hukommelse verre enn en elefant, Ciara :sjenert: Jeg begynte jo og likte det jeg rakk å lese. For å gjøre en lang historie kort; boken ble glemt igjen på ukjent sted og jeg endte med å betale bot til biblioteket. Gud vet hvor Vanære er i dag. Jeg var så desperat og følte meg så skamfull ovenfor bibliotetket at jeg til og med vurderte å kontakte en klarsynt :)

:ler:

Det var tydeligvis ikke meningen du skulle få lest den i første omgang, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så gøy at du så langt er begeistret for Auster, Ciara. Jeg elsker jo mannen og blir alltid lettere ekstatisk når også andre liker ham :)

Jeg har hørt mye bra om Auster, men har aldri kommet meg så langt som til å lese noe av ham. Har du/dere noen favorittbok å anbefale som en start?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.

Kan det være Fjellnorge? (mye dyrere, da)

Eller

Norske kremtopper?

Nei, det er ikke noen av dem - MEN, jeg klarte å finne den basert på linkene du gav uansett - så tusen takk!! :)Norges fjelltopper

Jeg klarte dessverre ikke å kjempe meg igjennom På vei til en venn. Den ble for forutsigbar i språket + at historien ikke fenget. Jeg har det samme problemet med hans kone, Linn Ullman, hun fenger meg heller ikke. Synes disse to er ganske så like i sin måte på å formidle historien på.

Så morsomt, jeg ante ikke at de var gift :) Jeg har et litt ambivalent forhold til Linn Ullman, liker noe av det hun skriver, mens noe er lite fengende. Litt som Hanne Ørstavik ;) *venter på Ciara-reaksjonen* :ler:

Jeg var så desperat og følte meg så skamfull ovenfor bibliotetket at jeg til og med vurderte å kontakte en klarsynt :)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så desperat og følte meg så skamfull ovenfor bibliotetket at jeg til og med vurderte å kontakte en klarsynt :)

Tror jeg hadde ledd godt hvis en låner hadde kommet med den -"Jeg har rotet bort boken, men satser på at en klarsynt skal fine den for meg..." :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye bra om Auster, men har aldri kommet meg så langt som til å lese noe av ham. Har du/dere noen favorittbok å anbefale som en start?

Hei Nilma :) Jeg er svoren Auster-fan og ser det som min misjon å omvende flere.

En god start er Moon Palace som Ciara nå leser. Ellers har han gitt ut en fantastisk novellesamling som heter New York Trilogy som er en fin introduksjon til Auster's karaktererer og hans språk.

Vi leste også hans siste Brooklyn Follies for en tid tilbake her i bokhjørnet. Ikke av hans beste, personlig synes jeg denne romanen er mye lettere underholdning enn mange av hans tidligere utgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg hadde ledd godt hvis en låner hadde kommet med den -"Jeg har rotet bort boken, men satser på at en klarsynt skal fine den for meg..."  :ler:

:ler: Jeg tror ikke jeg kunne brukt det argumentet, nei. Men jeg skammet meg slik for å ha rotet bort boken til det snille biblioteket som låner meg bøker gratis.

Du som er bibliotekar; er det ofte at folk må betale slike bøter? Jeg lever nemlig i den troen at jeg nå nærmest er svartelistet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som er bibliotekar; er det ofte at folk må betale slike bøter? Jeg lever nemlig i den troen at jeg nå nærmest er svartelistet....

Her er det ikke så ofte -det er så små forhold, så vi kan bare gi folk et par måneder ekstra for å lete, så dukker den som regel opp. men på litt større steder er det ganske vanlig, tror inger ser skjevt på deg av den grunn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med min fjerde Auster-bok nå, og selv om jeg elsker Moon Palace og ikke er ferdig med den, holder jeg foreløpig en liten knapp på The New York Trilogy som bra start :)

Nei, det er ikke noen av dem - MEN, jeg klarte å finne den basert på linkene du gav uansett - så tusen takk!! :)Norges fjelltopper

Så morsomt, jeg ante ikke at de var gift :) Jeg har et litt ambivalent forhold til Linn Ullman, liker noe av det hun skriver, mens noe er lite fengende. Litt som Hanne Ørstavik ;) *venter på Ciara-reaksjonen* :ler:

Bra du fant den :)

Det er mange forfatterpar i dette landet, altså. Må være ufattelig slitsomt å sitte og skrive begge to, det hadde jeg aldri orket ;)

Og for å gå rett på limpinnen, så har Ørstavik tross alt litt mer nerve og dybde ;)

Vi leste også hans siste Brooklyn Follies for en tid tilbake her i bokhjørnet. Ikke av hans beste, personlig synes jeg denne romanen er mye lettere underholdning enn mange av hans tidligere utgivelser.

Det er sant, jeg tror denne er en bra start også :)

:ler: Jeg tror ikke jeg kunne brukt det argumentet, nei. Men jeg skammet meg slik for å ha rotet bort boken til det snille biblioteket som låner meg bøker gratis.

Hehe, du er akkurat som meg, skammer seg over slike ting, enda jeg vedder på at biblioteket gir blanke så lenge boten er betalt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du er akkurat som meg, skammer seg over slike ting, enda jeg vedder på at biblioteket gir blanke så lenge boten er betalt :ler:

Nettopp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god start er Moon Palace som Ciara nå leser. Ellers har han gitt ut en fantastisk novellesamling som heter New York Trilogy som er en fin introduksjon til Auster's karaktererer og hans språk.

Jeg holder på med min fjerde Auster-bok nå, og selv om jeg elsker Moon Palace og ikke er ferdig med den, holder jeg foreløpig en liten knapp på The New York Trilogy som bra start :)
*noterer* Takk for tips, begge to! :)

Jeg lever nemlig i den troen at jeg nå nærmest er svartelistet....

Høres kjent ut... :sjenert: Jeg kan riktignok ikke huske å ha mistet noen bibliotekbok, men det har hendt et par ganger at jeg har fått purregebyr, da har jeg sett for meg at biblioteket har hatt "Wanted"-plakater av meg på bakrommet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjent ut... :sjenert: Jeg kan riktignok ikke huske å ha mistet noen bibliotekbok, men det har hendt et par ganger at jeg har fått purregebyr, da har jeg sett for meg at biblioteket har hatt "Wanted"-plakater av meg på bakrommet.

:legrine:

Jeg også!

Så når jeg har en purring å betale (=hver gang jeg låner bøker... :sjenert:), sniker jeg meg bort til innleverings-skranken og legger boka litt sånn casual på benken og sier noe à la "jeg tror kanskje jeg har fått en purring også" (Det VET jeg jo at jeg har fått, de har jo til å med truet meg med Lindorff! ;)), jeg betaler uten å få kjeft, forundrer meg litt over at jeg ikke har fått kjeft, så går jeg enten hjem eller låner en ny bok, og da kan du regne med at det samme gjentar seg en måned eller to etterpå :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så når jeg har en purring å betale (=hver gang jeg låner bøker... :sjenert:), sniker jeg meg bort til innleverings-skranken og legger boka litt sånn casual på benken og sier noe à la "jeg tror kanskje jeg har fått en purring også" (Det VET jeg jo at jeg har fått, de har jo til å med truet meg med Lindorff! ;)), jeg betaler uten å få kjeft, forundrer meg litt over at jeg ikke har fått kjeft, så går jeg enten hjem eller låner en ny bok, og da kan du regne med at det samme gjentar seg en måned eller to etterpå :sjenert:

:ler: Så lenge du leverer tilbake bøkene, og betaler uten å krangle, skal du nok slippe kjeft... Opplevde da jeg hadde praksis på Deichman at en dame ikke ville betale purregrbyret, hun hadde jo betalt så mange ganger før... :roll: Pussig nok hjalp ikke det argumentet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Så lenge du leverer tilbake bøkene, og betaler uten å krangle, skal du nok slippe kjeft... Opplevde da jeg hadde praksis på Deichman at en dame ikke ville betale purregrbyret, hun hadde jo betalt så mange ganger før... :roll: Pussig nok hjalp ikke det argumentet  :ler:

Den var god :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å gå rett på limpinnen, så har Ørstavik tross alt litt mer nerve og dybde ;)

Hun har så mye nerve og dybde at hun har blitt både gråhåret og bitter.. Jeg klarer bare ikke å like Ørstavik.

:legrine:

Jeg også!

:ler: Her kjenner man seg igjen. Jeg innbiller meg ogå at banken har jevnlige møter om meg hvor de bl.a gjennomgår kontoutskriftene mine. Når jeg får et brev fra banken, er jeg alltid nervøs. Det kan jo stå: "Vi ser at du den siste måneden har foretatt deg uforholdsmessige innkjøp fra H&M, Esthetique og diverse internettportaler. Vi må på bakgrunn av dette dessverre avslutte vårt kundeforhold til deg".

Snakk om å være selvsentrert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mja, det kan nå diskuteres da ... ;)

Pøh! :ler:

:ler: Så lenge du leverer tilbake bøkene, og betaler uten å krangle, skal du nok slippe kjeft... Opplevde da jeg hadde praksis på Deichman at en dame ikke ville betale purregrbyret, hun hadde jo betalt så mange ganger før... :roll: Pussig nok hjalp ikke det argumentet  :ler:

Jeg tror det er noe med situasjonen som setter meg sånn tilbake til barndommen. Jeg ser liksom for meg hevede pekefingre og mamma som sier "Du må huske å levere tilbake det du har lånt!" :ler:

Og hva folk får seg til å si forbauser meg nesten ikke lenger :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Her kjenner man seg igjen. Jeg innbiller meg ogå at banken har jevnlige møter om meg hvor de bl.a gjennomgår kontoutskriftene mine. Når jeg får et brev fra banken, er jeg alltid nervøs. Det kan jo stå: "Vi ser at du den siste måneden har foretatt deg uforholdsmessige innkjøp fra H&M, Esthetique og diverse internettportaler. Vi må på bakgrunn av dette dessverre avslutte vårt kundeforhold til deg".

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å være selvsentrert ;)

Jeg er også nervøs når jeg ser brev fra banken :ler: Lar dem gjerne ligge et par dager før jeg åpner dem, selv om jeg til dags dato aldri har fått noen sure brev. Merkelig, det der.

Og ja, det er vel egentlig selvsentrert... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La mer presentere dagens bok fra bibliotekets dybder: "Ragnarokk 1999" av Charles Berlitz -en populærvityenskaplig bok der forfatteren hevder å kunne bevise at ragnarokk kommer i 1999. Av en eller annen pussig grunn tror jeg ikke helt på ham... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...