Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Krynkel

Nei nå oppfører dere dere som kjerringer! :nei: Jeg kunne skrevet dere begge siden jeg skal møte begge dere senere i uka. Jeg kunne nevnt mange flere også, men endte opp med loddtrekning og Daria vant. Fant ut at å skrive navnet på begge ville ta for lang tid. No hard feelings. :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ketil Bjørnstad: Til musikken

Aksel Vinding vokser opp i en familie der far og mor krangler, der mor drikker for mye rødvin. På en søndagstur drukner hun i elven, og familiens liv blir aldri mer det samme. Aksel savner moren, øver til å bli en dyktig pianist, og tiltrekkes av jentene i omgangskretsen, som alle spiller piano: Rikmannsdatteren Rebecca og den mystiske og intense nabojenta Anja Skoog.

Dette er en roman som er uløselig knyttet til musikk. Den inneholder lange passasjer om klassiske stykker og skildrer Aksels vei til musikken. Lidenskapen til musikk binder menneskene sammen.

Jeg likte denne romanen veldig godt. På mange måter er den gammelmodig i stilen, men det kler innholdet godt. Og skjebnene gjør inntrykk. Dette er klassisk Bjørnstad (pun intended).

Ketil Bjørnstad: Elven

Oppfølgeren til Til musikken. Jeg kan ikke gjengi innholdet uten å røpe for mye av den foregående romanen.

Denne boken slår meg enda sterkere enn Til musikken. Den er fylt med drama, død, tragedie. Det er en pompøs roman, men jeg klarer likevel å ta den fullstendig på alvor. Det er sjelden jeg bruker slike ord, men bevegende er ordet som beskriver boka best.

Ketil Bjørnstad: Damen i dalen

Tredje og siste bok om Aksel Vinding, og heller ikke her kan jeg si mye om innholdet. Denne romanen er ikke like sterk som de to forrige, men den er likevel leseverdig fordi man får vite om Aksel Vindings videre skjebne etter alle tapene han har lidd. Vinding er nå en karakter jeg har blitt glad i.

I likhet med de to forrige er det suverent å høre på musikk mens man leser, særlig musikken som omtales - som de store klassiske komponistene og Joni Mitchell. Jeg vil anbefale alle tre bøkene til lesere som er glade i musikk og følelsesmessig drama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krynkel

Har så langt bare lest Til musikken, og elsket den. :strix: Har Elven liggende klar, og må få lest den slik at jeg også kan kaste meg over Damen i dalen. Det er rart jeg ikke leste Elven umiddelbart etter Til musikken, men slik er det jo ofte, man får nye impulser og glemmer. :murvegg:

Nå gleder jeg meg enda mer. :Nikke: Bjørnstad er forresten en av forfatterne jeg har møtt (og hørt spille). :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på de Bjørnstad-bøkene, og nå fikk jeg jo ganske vektige argumenter for... :jepp:

Han var på besøk på ungdomsskolen min og snakket om Kristiania-bohemen -det var veldig spennende (vi var en nerde-valgfagsklasse :fnise: ). Og om ikke så lenge har han konsert i nærheten her, spørs vel om jeg ikke må dit :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har så langt bare lest Til musikken, og elsket den. :strix: Har Elven liggende klar, og må få lest den slik at jeg også kan kaste meg over Damen i dalen. Det er rart jeg ikke leste Elven umiddelbart etter Til musikken, men slik er det jo ofte, man får nye impulser og glemmer. :murvegg:

Nå gleder jeg meg enda mer. :Nikke: Bjørnstad er forresten en av forfatterne jeg har møtt (og hørt spille). :strix:

Jeg synes Ketil Bjørnstad er en nydelig mann - har også møtt ham, og han er akkurat så hyggelig som man tror. Kast deg over Elven! :)

Har lurt på de Bjørnstad-bøkene, og nå fikk jeg jo ganske vektige argumenter for... :jepp:

Han var på besøk på ungdomsskolen min og snakket om Kristiania-bohemen -det var veldig spennende (vi var en nerde-valgfagsklasse :fnise: ). Og om ikke så lenge har han konsert i nærheten her, spørs vel om jeg ikke må dit :Nikke:

Jeg stemmer for både konsert og lesing av trilogien! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast deg over Elven! :)

:skratte: *ser Krynkel i fritt svev*

Jeg stemmer for både konsert og lesing av trilogien! :hoppe:

Der kan vel være at du får viljen din :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi var ute på byen i går, så formen er lettere laber her i dag. Vurderer å åpne en flaske rødvin etterpå og reparere litt :ler: Men det var veldig gøy, så det gjør ikke så mye at vi har sovet bort en del av dagen.

Nå har vi gjort litt husarbeid her og har alle vinduer på vid gap - det er så varmt og friskt ute. Og krokusene har begynt å sprette opp :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme igjen etter en strålende påske. Jeg tok fri fra lesing denne gangen, og prioriterte brettspill (uten raserianfall :fnise:) og puslespill. Et par skiturer ble det også, selv om været var så som så. Nå er det tilbake til hverdagen, og det er både trist og fint samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krynkel
Hjemme igjen etter en strålende påske. Jeg tok fri fra lesing denne gangen, og prioriterte brettspill (uten raserianfall :fnise:) og puslespill. Et par skiturer ble det også, selv om været var så som så. Nå er det tilbake til hverdagen, og det er både trist og fint samtidig.

Dæng. Hadde vært hyggelig for oss andre å ha noe å humre av nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...