Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Det er grå januar i denne byen. Skarp, ekkel lukt.

Men jeg tror nok ikke alle skal være silkekjolevamper i morgen. Det hadde jammen vært noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merkelig så slitne og leie alle var i dag, da? :klø:

Ja, jeg la også merke til det :fnise:

Det er grå januar i denne byen. Skarp, ekkel lukt.

Men jeg tror nok ikke alle skal være silkekjolevamper i morgen. Det hadde jammen vært noe.

Ja, det er stas. Men som oftest foretrekker jeg sofaen *kjedelig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke verre enn at jeg uttrykte min skuffelse over uteblitt lottogevinst med dertilhørende utsettelse av morsomme innkjøp ;)

Forøvrig kan jeg melde om at formen er kjempebra trass helgens vamping. Ikke verst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nadine Gordimer: Tjuvgods og andre noveller

Jeg leser normalt ikke så mye noveller, men jeg gjør unntak. Særlig gjelder unntakene Nadine Gordimer, Margaret Atwood (som jeg leser absolutt alt av) og Alice Munro. MEn altså, jeg måtte kaste meg over denne novellesamlingen også. Med så mange historier er det nytteløst å skulle gi noen form for redegjørelse av handlingene. Det er heller ikke så viktig. Det som ER viktig å vite, er at novellene for det meste finner sted i Sør-Afrika og at de befolkes av mennesker som er fantastisk skildret. Menneskene er sårbare og relasjonene dem i mellom er forunderlige og forstyrrende. Nydelig bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Olov Enquist: Et annet liv

Dette er Enquists selvbiografi. Interessant nok er den skrevet som en roman i 3. persons-perspektiv. Dette filteret gjør at boken aldri føles for privat selv om det er nettopp det den er. Samtidig bidrar dette grepet til å understreke likheten med Enquists øvrige romaner. Man skjønner hvor materialet i mange av Enquists romaner kommer fra, særlig Kaptein Nemos bibliotek. Boken skildrer Enquists fattige oppvekst, det pietistiske oppvekstmiljøet, Enquists forfatterkarriere og, etter hvert, ødeleggende alkoholisme. Det er nydelig skrevet. Men det er jo ikke overraskende, det er jo Enquist det er snakk om! Dere som ikke har lest noe av ham kan gjerne lese biografien, eller enda bedre, romanen Livlegens besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krynkel

Dette er Enquists selvbiografi. Interessant nok er den skrevet som en roman i 3. persons-perspektiv. Dette filteret gjør at boken aldri føles for privat selv om det er nettopp det den er. Samtidig bidrar dette grepet til å understreke likheten med Enquists øvrige romaner. Man skjønner hvor materialet i mange av Enquists romaner kommer fra, særlig Kaptein Nemos bibliotek. Boken skildrer Enquists fattige oppvekst, det pietistiske oppvekstmiljøet, Enquists forfatterkarriere og, etter hvert, ødeleggende alkoholisme. Det er nydelig skrevet. Men det er jo ikke overraskende, det er jo Enquist det er snakk om! Dere som ikke har lest noe av ham kan gjerne lese biografien, eller enda bedre, romanen Livlegens besøk.

Åh, jeg har masse Enquist i bokhyllen min, og denne selvbiografien gleder jeg meg virkelig til å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Åh, jeg har masse Enquist i bokhyllen min, og denne selvbiografien gleder jeg meg virkelig til å lese.

:velkommen:

Å, du ser ut til å ha fornuftige interesser. Vesker, vin og Enquist! Dagboken din må besøkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cormac McCarthy: Veien

En far og en sønn går langs en vei i en post-apokalyptisk verden. Det er øde, aske sperrer for solen, og landskapet er fullstendig ødelagt. Alt er utbrent, knust, tillintetgjort. Lyn og jordskjelv herjer ustanselig. Faren og sønnen er på vei mot havet, hvor de håper på en annen eksistens. De går forbi menneskelik, raider forlatte hus og går alltid bevæpnet for å kunne forsvare seg mot de andre få menneskende som er gjenlevende. I dette samfunnet har menneskene blitt kannibaler, og de sloss til døden for den lille maten som er igjen. Farens eneste mål er at han skal få sønnen til havet før han (faren) snart dør. Lystig? Ikke akkurat. Det eneste lysglimtet er forholdet mellom far og sønn, kjærligheten dem i mellom er det eneste gode som finnes igjen.

Dette er en provoserende bok som kan tolkes på mange måter. Hva har skjedd med verden? Er det mennesker som har forårsaket katastrofen? Hva prøver McCarthy å si? Er vi på vei mot stupet? Eller en usedvanlig dyster metafor for at kjærligheten er det eneste som er verdt noe? At vi burde verdsette at vi ikke lever i en slik verden? Mange spørsmål melder seg, og jeg tror det som gjør denne boken virkelig god er at boken ikke gir noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt med den lotto-gevinsten, fikk de ikke med seg at det var din tur?

Dere som ikke har lest noe av ham kan gjerne lese biografien, eller enda bedre, romanen Livlegens besøk.

Har hørt at enkelte deler av denne biografien kan være litt vankelig tilgjengelig dersom man ikke har lest noe Enquist fra før. Hva tenker du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte jeg egentlig ikke over. Jeg tror absolutt det er en bonus hvis man har lest romanene fra før (og det er vel først og fremst de som kjøper selvbiografien også? :klø:), men ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...