Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Orkidéer har jeg ingen av, men planter forøvrig er det en del av *har fantastiske 30 cm dype innebygde vinduskarmer* Akkurat nå gleder jeg meg over raskt voksende knopper i store mengder på julekaktsuen og en chili på chiliplanten (og å faktisk skrive om det får meg til å føle meg litt kjerring, vi trenger jo ikke snakke om at jeg faktisk har offentliggjort bilder i bloggen min... :fnise: )

Ser at Ciara har forklart etter beste evne, men jeg har en enda mer retro pizza. Nemlig Finnmarkspizza fra 80-tallet. Glem pepperoni og krydder. Oppskriften er:

- En gjærdeig

- Tomatpure

- Kjøttpølse i biter

- Sjampinjonger PÅ BOKS! (veldig viktig)

- Løk og mais

- Rikelige mengder gulost. I skiver som legges på toppen. Det skal ikke være revet ost en gang, bare ost skåret med ostehøvel.

Enjoy!

Høres ut som noe jeg har spist ja... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, den pizzaen har vi vel alle fått servert opptil flere ganger. Må innrømme at jeg ikke liker vanlig pølse på pizza, og at boks-sjampinjonger er stusslig. Men ellers er det jo noe sjarmerende over det.

Hehe... og det verste er at sjampinjongene, altså de på boks, skal være hele. Ittno' knussel, det skal være store, runde klumper under det kompakte lokket av smeltet ost... *knegger*

Rart det der, hvordan mat fra barndommen blir sånne hellige kuer. Nesten like hellig som julemiddagen. Må innrømme at en av de tingene jeg setter høyest ved min mann er at han går for ribbe, slik at vi slipper å krangle om julemiddagen :ler:

Vingetyven likte jeg også. Anmeldelse av den over :)

Ellers er jeg enig, too long no see! Kanskje vi skal satse på "see" i nærmeste fremtid? :)

Ja se der, ja, der var jo Vingetyven. Og jeg er, som sagt, også overrasket over hvor godt jeg liker boka etter de litt lunkne anmeldelsene. Helt enig med din dom, Ciara! Og så håper jeg det ikke finnes noen Henry Finnsen-typer i nærmeste nabolag. Selv om boka gir en slags forståelse av en fyr som har kommet helt skjevt ut, så blir det jo mer og mer klart utover at han er spik spenna gæren- og definitivt ikke en type man ønsker skal legge merke til døtrene sine. :sjokk:

Ellers er det bare noen dager til jeg drar til Barcelona, så at jeg glemte å avbestille den siste til Carlos Ruiz Zafon er heller ikke så krise som det kunne ha vært. Men innser jo nå at Bokklubben tjener rått på min manglende evne til å avbestille.

See i nærmeste fremtid høres flott ut! :)

Akkurat nå gleder jeg meg over raskt voksende knopper i store mengder på julekaktsuen og en chili på chiliplanten (og å faktisk skrive om det får meg til å føle meg litt kjerring, vi trenger jo ikke snakke om at jeg faktisk har offentliggjort bilder i bloggen min... :fnise: )

Yay! for chili på chiliplanten! :ler:

*joiner kjerringklubben og :hoppe: litt for chili på chilien*

Det er da ikke kjerringaktig å være opptatt av planter? Eller... er det det?

Si nei, vær så snill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si nei, vær så snill!

Jag kan jo ikke si annet enn nei :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe... og det verste er at sjampinjongene, altså de på boks, skal være hele. Ittno' knussel, det skal være store, runde klumper under det kompakte lokket av smeltet ost... *knegger*

Rart det der, hvordan mat fra barndommen blir sånne hellige kuer. Nesten like hellig som julemiddagen. Må innrømme at en av de tingene jeg setter høyest ved min mann er at han går for ribbe, slik at vi slipper å krangle om julemiddagen :ler:

Ja se der, ja, der var jo Vingetyven. Og jeg er, som sagt, også overrasket over hvor godt jeg liker boka etter de litt lunkne anmeldelsene. Helt enig med din dom, Ciara! Og så håper jeg det ikke finnes noen Henry Finnsen-typer i nærmeste nabolag. Selv om boka gir en slags forståelse av en fyr som har kommet helt skjevt ut, så blir det jo mer og mer klart utover at han er spik spenna gæren- og definitivt ikke en type man ønsker skal legge merke til døtrene sine. :sjokk:

Ellers er det bare noen dager til jeg drar til Barcelona, så at jeg glemte å avbestille den siste til Carlos Ruiz Zafon er heller ikke så krise som det kunne ha vært. Men innser jo nå at Bokklubben tjener rått på min manglende evne til å avbestille.

See i nærmeste fremtid høres flott ut! :)

Si nei, vær så snill!

Hele sjampinjonger :ler: Hva drikker man forresten til dette pizzavidunderet? Cola? Øl? Det første jeg så får meg var hjemmebrygget øl :ler:

Mannen og jeg har forskjellige julemiddag-tradisjoner. Jeg er vant til ribbe, og han skal ha pinnekjøtt. Foreløpig feirer vi ikke hjemme hos oss selv, men bytter på å være hos familiene, så da får vi det vi vil ha annethvert år. Ikke for det, pinnekjøtt er godt, men ribbe er veldig mye bedre.

Jeg synes det er spennende med bøker som gir innblikk i en annen (spik spenna gæren) virkelighet. Det ER jo interessant hvorfor forbrytere tenker som de gjør.

Zafón er ikke min favoritt, akkurat. Men Barcelona er fantastisk! Kos deg masse :)

Hei, Ciara! En dagbok om bøker. :hjerte:

:velkommen:

Føl deg fri til å diskutere med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den huslige tendensen fortsetter:

Jeg har kjøpt svibler i dag! Tre rosa svibler som jeg har plantet sammen i et fint fat og satt på stuebordet. Me likey! :hoppe::hoppe::hoppe:

Har også lest en bok siden sist:

Anne Enright: Sammenkomsten

Enright fikk Booker-prisen 2007 for denne boken. Veronica er en del av stor søskenflokk. Søskenet hun har hatt et nærest forhold til, Liam, blir funnet død, og dette setter i gang en rekke minner hos Veronica. Hun tenker tilbake på sin egen barndom, på moren, på bestemoren. Mange av minnene hun har er hun usikker på sannhetsgehalten i - hva er sant og hva er historier hun har hørt andre fortelle? Samtidig halter ekteskapet hennes.

Denne romanen har en del styrker, men også en del svakheter. Det er en fin historie, og den har kloke betraktninger om familieforhold, om minner, om livet (svulstig nok). Den har også nydelig språk med uvante og spennende metaforer. Svakheten er at den etter min mening blir vel stillestående. Det er nesten for smart beskrevet, det virker litt for flinkt. Jeg ser ikke bort fra at andre for mer ut av denne boken enn jeg gjorde.

Men nå går vi snart fra intellektuelle Booker-prisvinnere til Top Model og portvin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buttertea at Sunrise - A Year in the Bhutan Himalaya av Britta Das

Boken er en reisesklindring, skrevet av fysioterapauten Britta Das som reiste for å jobbe et år som frivillig i Bhutan. Hun beskriver levende, og får meg til å se landet, folket og den lille byen Mongar tydelig for meg når jeg leser. Jeg har jo lenge hatt lyst til å reise til Bhutan, og jeg får ikke mindre lyst til det av å lese denne boken, selv om hun ikke legger skjul på de negative opplevelsene på reisen. Det er vanskelig å forestille seg hvor ufattelig ensom man må være på et fremmed sted før man lærer språket og blir kjent med folk. Spesielt når det er kun barna som har lært litt engelsk på skolen. Innimellom forsøker Britta å gi en slags innføring i religion og det spirituelle som er en veldig viktig del av livet til til en bhutaneser, men her lykkes hun ikke like godt som i den rene skildringen. Det virker som om hun er veldig facinert, men at hun likevel ikke forstår fullt ut, og dermed heller ikke evner å forklare dette aspektet ved hverdagslivet og tankegangen i Bhutan. Må innrømme at jeg etterhvert skumleste de delene som handlet om religiøse filiosofier. Heldig vis er dette relativt små deler av boken, så jeg koste meg med resten, og syntes alt i alt det var en flott bok. Hun har også laget en hjemmeside der en del bilder hun tok i Bhutan er lagt ut, og den er vel verd en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske bilder fra Bhutan på den siden! Det rykket litt i reisefoten nå... :) Og takk for spennende anmeldelse. Skulle ønske reiseskildringer var mer populære, så spennende som mange av dem er. Og siden de fleste av oss vel ikke kommer seg til Bhutan, så er jo dette et supert alternativ! Takk, takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Rolig torsdag. Nå skal det vaskes litt, så slipper jeg å gjøre det i morgen før helgen. Deretter er det Hellstrøm :hoppe:

Og nytt på plantefronten: I morgen skal jeg kjøpe tulipaner :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på tulipaner i dag, men de så ikke så fine ut. Kjøpte et par potteplanter i stedet.

Er så utrolig deilig når man ikke behøver å vaske på fredag ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri noe behov hos meg, med mindre mamma kommer på lørdagslunsj... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er aldri noe behov hos meg, med mindre mamma kommer på lørdagslunsj... :fnise:

Jeg synes alltid det er deilig med ryddig og noenlunde rent hjem til helgen.

Har fått fikset litt hos meg i dag. Så i morgen er det sløvings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på tulipaner i dag, men de så ikke så fine ut. Kjøpte et par potteplanter i stedet.

Det ble tulipaner på meg, hvite og lilla - mine favoritter! Tulipaner lukter så godt! Hva slags potteplanter kjøpte du? Er ikke særlig oppdatert på potteplanter (bortsett fra orkideer), og det er jo rimeligere å ha potteplante enn å kjøpe friske blomster hele tiden :sjenert:

Så deilig det må være å tenke sånn! Jeg er ofte for streng med meg selv, og skulle ønske jeg kunne slappe mer av :)

Jeg synes alltid det er deilig med ryddig og noenlunde rent hjem til helgen.

Har fått fikset litt hos meg i dag. Så i morgen er det sløvings.

Enig :) Når det er rent å ryddig er det bare å sprette fredagsvinen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så Rovdyr i går, og herregud for en dårlig film det var! Den har jo virkelig null plot. Fire ungdommer kjører til skogs og ender med å bli jaktet på, forfulgt i skogen, mishandlet og slaktet. Får vi vite hvorfor de blir jaktet på? Nei. Er skuespillerprestasjonene bra? Nei (med unntak av Henriette Brusgaard som var bedre enn jeg trodde hun skulle være, men alt er jo relativt). Er volden sjokkerende? Nei, i stedet blir det ganske latterlig. Er filmen skummel? Nei, når plottet som nevnt ikke eksisterer og volden settes i sammenheng med en guffen stemning, så er den ikke skummel. Bare spekulativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er du kravstor -forlanger plot og sammenheng og sånt i en skrekkfilm... :fnise:

Så deilig det må være å tenke sånn! Jeg er ofte for streng med meg selv, og skulle ønske jeg kunne slappe mer av :)

Jeg kunne sikkert vært litt mindre avslappet av og til :ler: Men nå er jeg litt inspirert av de nye sofaene, så få vi se hvor lenge det varer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt dilla på skinn for tiden, og har to innkjøpsprosjekter:

Dette kuskinnet

Og pelspledd à la de man ser på denne siden (her har de forresten mye annet fint også, som Hurricane Lamps.

Jeg søker definitivt etter det varme, lune, det er kaldt og guffent ute, og det gjelder å gjøre redet varmt og hyggelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og si fra hvis noen har et gammelt brunt bokskap med glassdører å selge!

*fortrenger finanskriser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...