Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så ut til at dere hadde en vin kveld i går. Jeg er i alle fall en smule misunnelig på champagne :)

Har endelig en bok å rapportere igjen, fikk omsider lest ferdig forordet i går (til sist som alltid :fnise:), så her kommer det:

Fatalisten Jacques og herren hans av Denis Diderot

Historien handler om Jacques og herren hans som er på reise med ukjent formål og ukjent destinasjon, og som drøyer reisetiden med å fortelle hverandre historier. Sterke assosiasjoner til Don Quijote for de som har lest den. Den første historien som påbegynnes (gitt at jeg ikke husker feil) er historien om Jacques sin forelskelse, og det er også den siste historien som avsluttet. Må innrømme at jeg ante uråd første gang historien sporet av og ble avbrutt, for jeg hadde friskt i minnet mine egne frustrasjoner over avsporingene i Tristram Shandys liv og meninger. Bestemte meg like vel for å holde ut, mest av alt siden dette var en kortere bok :fnise:.

Selv om avsporingene fortsatte å iritere meg gjennom hele boken, så ser jeg jo at de måtte til for å fortelle denne type fortelling. Jeg frydeg meg også etterhvert over enkelte av karakterskildringene (noen er mye bedre enn andre etter min smak), og også over de alltid tilstedeværende filosofiske overtonene i diskusjoner, fortellinger og handlig. Alt i alt var boken verd å lese til tross for at den var inriterende.

Nok en gang har det dessuten vært nyttig med forordet, spesielt for å sette romanen i perspektiv, både i forhold til resten av forfatterens verker, og i forhold til hans rolle som filosof (innrømmer at han muligens forsvant under en harelabb på Ex.Phil). Men jeg begynner etterhvert å tro at det ikke er mulig å skrive et forord uten å avsløre for mye av bokens innhold/handling, i alle fall hadde heller ikke Henning Hagerup (som forøvrig også var oversetter) klart dette. Men jeg har i alle fall lært, forord leses alltid til sist :ler:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatalisten Jaques... høres ut som en bok for meg -jeg er tilhenger av avsporinger :ler:

Da kommer du til å elske denne :ler:. Du har lest Tristram Shandy regner jeg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin feiring i går, Ciara? Og hva synes du om filmen? Alltid spent på dine meninger når det er noe jeg liker :ler:.

Jeg likte den veldig godt, og nå er jeg glad jeg har noen her å diskutere den med. Hva tror du var budskapet til filmen? Det slår meg at jeg er litt usikker. Er det en fabel over hvordan man tråkker på og bruker andre mennesker for å komme seg opp og fram?

Men Daniel Day-Lewis var fabelaktig, selv om jeg undrer meg litt over rollefigurene hans i det siste (There will be blood og Gangs of New York). Det er som om de er noe karikerte og umenneskelige. Tror jeg må dra fram noen av hans gamle klassikere :)

Men nydelig filming, fortjente virkelig Oscar for beste foto. Og fascinerende musikk! Og jeg forstår så absolutt at du ble betatt av Eli Sunday. En virkelig prestasjon.

Så ut til at dere hadde en vin kveld i går. Jeg er i alle fall en smule misunnelig på champagne :)

Har endelig en bok å rapportere igjen, fikk omsider lest ferdig forordet i går (til sist som alltid :fnise:), så her kommer det:

Fatalisten Jacques og herren hans av Denis Diderot

Champagne er alltid knall! :) Neste gang blir det en Laurent-Perrier *dekadent*

Takk for bokanmeldelse. Denne boken har jeg faktisk ikke hørt om en gang, så der ble jeg klar over nok et hull i kunnskapen. Jaja, jeg lærte da! :)

Gustavsen ruler!

Ja, virkelig. De får drømmene mine om å lære å spille piano til å bli enda større, men la oss innse det, det er vel liten sjans for at jeg noengang kommer til å nå Gustavsen opp til tåneglen engang :ler:

Fatalisten Jaques... høres ut som en bok for meg -jeg er tilhenger av avsporinger :ler:

:ler:

Da kommer du til å elske denne :ler:. Du har lest Tristram Shandy regner jeg med?

Oooh, nok et hull! *løper*

Nei, den har jeg visst gått glipp av. Det burde være mulig å få en jobb hvor man kunne lese på heltid...

Redaktør? Bare at 99% av det du da ville lest var dårlige manus? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redaktør? Bare at 99% av det du da ville lest var dårlige manus? :ler:

Det hadde jo vært veldig gøy :jepp: Eller anmelder -da trengte det ikke være fulltid, jeg kunne tatt 50% som bokanmelder og 50% som teateranmelder... *drømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært perfekt for deg :) Hva med å begynne å skrive anmeldelser, hvis du da ikke har begynt allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært perfekt for deg :) Hva med å begynne å skrive anmeldelser, hvis du da ikke har begynt allerede?

Bra det er flere som maser på henne. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiver i litt blogger her og der, men ikke akkurat for noe stort publikum...

Men det er lov å sende inn. For du skriver veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg forresten plantet masse :) Har plantet tulipaner, krokus og liljekonvall. Så nå er det bare å glede seg til våren igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror hverken redaktører eller bokanmeldere får lest så mange gamle klassikere? :ler:

Hm jo, noen ganger, hvis de skal utgis på nytt og ny oversettelse vurderes :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men det er lov å sende inn. For du skriver veldig godt.

Kanskje... en dag jeg føler meg modig og ovenpå...

Men jeg tror hverken redaktører eller bokanmeldere får lest så mange gamle klassikere? :ler:

Research :idesmil: For å kunne sammenligne og trekke store linjer og gjenkjenne referanser og intertekstualitet :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Dessverre tror jeg den kunnskapen kreves for i det hele tatt å bli vurdert som redaktør. Men skitt, jeg skal bli redaktør en gang, sånn er det bare. *Ciara er i The Secret-modus*

Endret av Ciara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The secret", faktisk. :sukk: Neste trinn på stigen er Paulo Coelho, sann mine ord.

Men hey! :vinke:

Ville bare stikke innom og lese litt, siden jeg har vært lite innom i det siste. Skolestart (og fotballstart og fiolinstart og turnstart og foreldremøter og vikaroppdrag og herk) betyr stress. Men jeg må jo si at jeg har lest din anbefaling om Pinnsvinets eleganse. Og fremdeles har en tåre i øyekroken ;)

Edit: glemte en veldig viktig "a" i fornavnet til Coelho *skamme seg*

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...